Ik denk toch wel dat er op z'n minst ruimte is om de lonen van onze "toppolitici" stevig te verlagen.
De Croo junior zit in de top 10 best betaalde regeringsleiders ter wereld. Lijkt mij moeilijk te rechtvaardigen om de premier van een land als België meer te betalen dan de minister-president van Nederland of zelfs de president van Frankrijk.
Als Mark Rutten 162.000 euro kreeg per jaar en Alexander De Croo krijgt er € 220 000, dan zie ik dus ruimte voor een jaarlijkse besparing van
€ 58 000, en dan corrigeer ik niet eens voor bevolkingsgrootte of ons overaanbod aan politici of belangrijker nog het feit dat Mark Rutten's partij het grootste democratische draagvlak in zijn land heeft en De Croo junior uit de zevende partij van dit land komt.
A rato van 58 000 euro per jaar duurt het nog steeds minstens meer dan een jaar vooraleer we de subsidies die
De Croo junior als staatssecretaris aan de oplichtster Sihame El Kaouakibi heeft weggeschonken terug bespaard zijn.
Politici mogen gerust een degelijk loon verdienen, maar er mag en moet ook kritisch naar gekeken worden. De hoeveelheid geld die nog steeds blijft kleven via belachelijke hoge lonen voor veredelde knopjesduwers in een particratie, zitpenningen in intercommunales, etc. is echt niet meer te rechtvaardigen in de 21ste eeuw.
Ik ben niet tegen een stevige overheid of grote overheidsuitgaven (zou maar hypocriet zijn gegeven mijn loopbaan) maar als we morgen de helft van alle parlementairen ontslaan, en in ruil 100 extra politie-agenten, verpleegsters/verplegers of kleuterleid(st)ers aanwerven dan is dat wij betreft een betere aanwending van overheidsmiddelen.
Als we morgen alle partij-subsidies halveren (besparing van € 35 miljoen euro) en elke Belg niet langer € 15 laten betalen als die zijn of haar identiteitskaart gaat vernieuwen, dan is dat wat mij betreft een betere aanwending van overheidsmiddelen.
Het ergste is dat als je éénmaal bepaalde overheden of aan de overheid gelinkte instellingen van binnenuit hebt gezien of weet hoe hard sommige (schijn)zelfstandigen creatief zijn met hun boekhouding, dan voel je je pas echt een dwaas als je zoals ik niet fraudeert wanneer je in dit land woont en werkt. Het overheidsbeslag zou hier perfect een stuk naar omlaag kunnen: als enerzijds het mes in de uitgaven wordt gezet, en anderzijds iedereen zijn eerlijke deel zou betalen (de zwarte economie is hier eerder te vergelijken met Zuid-Europa dan onze buurlanden).