Gewoonweg dit. Die statistieken zou men minstens moeten vrijgeven, maar zelfs dan nog: op duizenden deelnemers ga je niet noodzakelijk een paar spiekers opmerken, enkel meer substantiële fraude. Het gaat hier meer om het principe.
Nu verschuilt men zich achter: ah, maar we hebben spiekers betrapt, dus het systeem werkt!
Of de meesten hebben hier keihard voor gewerkt, enkel degenen die niets te verliezen hadden, gaan gespiekt hebben!
De grote tragedie zou zijn als nu de rechtbank oordeelt dat dit examen overgedaan moet worden, waar zelfs als maar één persoon door te spieken de plaats van iemand die onder de cesuur viel heeft ingenomen (slagen of niet wilt bij dit examen eigenlijk niets zeggen, het is bij de beste X zijn dat er toe doet) iets voor te zeggen valt. Dan gaan véél jongeren een zéér ellendig einde van de zomer tegemoet:
ofwel moet je dan ondanks dat je geslaagd was, opnieuw meedoen... anderen gaan alsnog een extra kans grijpen.
Net zoals je nu artikels van sensatiekranten krijgt met 'heb ik mijn plaats verloren aan iemand die gespiekt heeft?' krijg je bij een nieuw examen gewoonweg 'ik was geslaagd in juli, maar niet in september!'
Minstens even erg zou zijn als een rechtbank gewoon zou oordelen dat iedereen die 'geslaagd' was, gewoon moet kunnen starten aan de studies, want dan krijg je problemen voor alle jaren die volgen.
Haal de popcorn al maar boven voor iets dat eigenlijk wél perfect te voorkomen was geweest met een beperkt aantal IT-aanpassingen.