Freelancers & Ondernemers

Je zal die inderdaad 100% in kost kunnen brengen. Maar je zal wel de praktisch belastingvrije huur van een bureauruimte in uw huis verliezen. Je kan eventueel wat voor de grond claimen maar huur van grond zal eerder 50 EUR per maand zijn.

Daarnaast vraag ik mij ook af in hoeverre je s'morgens niet in een vochtige omgeving zal terecht komen. En is het makkelijk warm te houden in de wintermaanden?

Ik heb een nieuwbouwwoning gespot met praktijkruimte die ideaal zou zijn voor mijn kantoor (eventueel ook met oog op uitbreiding). Ik stond in december op punt een bod te doen maar toch niet gedaan. Ze staat nog altijd te koop (intussen zelf in prijs gezakt naar het bod dat ik voor ogen had). Vrijdag heb ik een algemeen update gesprek met de bank (jaarlijkse uitnodiging als zelfstandige), ga ik het eens op tafel leggen.

100*0.6 (40% forfaitaire kostenaftrek) *0.5 (hoogste marginaal tarief waar je zelfs met 45k toch aankomt) = 30% die er toch nog altijd afgaat.

100 brutohuur vennootschap waarvan 70 netto overblijft voor bedrijfsleider is by far één van de meest interessante manieren om geld uit je vennootschap te halen, maar "quasi belastingvrij" zou ik het nu ook niet noemen:p

100*0.6 (40% forfaitaire kostenaftrek) *0.5 (hoogste marginaal tarief waar je zelfs met 45k toch aankomt) = 30% die er toch nog altijd afgaat.

100 brutohuur vennootschap waarvan 70 netto overblijft voor bedrijfsleider is by far één van de meest interessante manieren om geld uit je vennootschap te halen, maar "quasi belastingvrij" zou ik het nu ook niet noemen:p
Dit, in het beste geval, wel te verminderen met het beroepsmatig gedeelte van de intresten van uw lening.

Vanaf dat je meer huur vraagt dan het fiscale maximum, is het gewoon niet meer voordelig.
(bv. KI van 1000 EUR met 20% beroepsgebruik --> max huur +- 125 EUR per maand)

Je oude bureaumeubels verhuren daarentegen kan wel nog een mooie uitsparing zijn. (15% belast)

Dit, in het beste geval, wel te verminderen met het beroepsmatig gedeelte van de intresten van uw lening.

Vanaf dat je meer huur vraagt dan het fiscale maximum, is het gewoon niet meer voordelig.
(bv. KI van 1000 EUR met 20% beroepsgebruik --> max huur +- 125 EUR per maand)

Je oude bureaumeubels verhuren daarentegen kan wel nog een mooie uitsparing zijn. (15% belast)
Mag je die interesten aftrekken als het je enige woning is ook?

Nu, sowieso is het enkel interessant, zoals je zegt, indien je het fiscale maximum respecteert.

Die meubels verhuren kan inderdaad interessant zijn door de lagere RV op roerende verhuur, maar dan spreken we over peanuts...

Zoals ik al zei, het is spelen met limieten. Huur parking en nutsvoorzieningen (als je niet uw factuur water/gas/elektriciteit op de vennootschap zet) kan je al onbelastbaar meepakken.
Plus het stuk van uw jaarlijks betaalde interesten/kapitaalaflossing dat uw korf van de woonbonus overstijgt kan je aanwenden om het aangegeven inkomen aan huur te neutraliseren (de interesten kan je aanwenden, maar jij vult uwe korf op zoals je wil, dan vul je hem met uw kapitaalaflossing).

En dat is inderdaad een berekening die niet elke boekhouder standaard zal gaan doen. Je zal er al expliciet moeten achter vragen en er de gepresteerde uren bovenop de forfait voor moeten betalen.

Mag je die interesten aftrekken als het je enige woning is ook?

Nu, sowieso is het enkel interessant, zoals je zegt, indien je het fiscale maximum respecteert.

Die meubels verhuren kan inderdaad interessant zijn door de lagere RV op roerende verhuur, maar dan spreken we over peanuts...
Ja aftrekbaar, aangezien het gedeelte van uw bureau federale materie is (vandaar code 1110/1109), terwijl eigen woning gewestelijke materie is (code 3100). Je lening zal dus opgesplitst worden als woonbonus en lange termijnsparen (federaal) met intrestaftrok.
Verhuur meubels inderdaad onderworpen aan roerende voorheffing maar met een kostenforfait van 50% dus belastbaar aan 15% ipv 32% (vennb/liquidatiereserves).

Zoals ik al zei, het is spelen met limieten. Huur parking en nutsvoorzieningen (als je niet uw factuur water/gas/elektriciteit op de vennootschap zet) kan je al onbelastbaar meepakken.
Plus het stuk van uw jaarlijks betaalde interesten/kapitaalaflossing dat uw korf van de woonbonus overstijgt kan je aanwenden om het aangegeven inkomen aan huur te neutraliseren (de interesten kan je aanwenden, maar jij vult uwe korf op zoals je wil, dan vul je hem met uw kapitaalaflossing).

En dat is inderdaad een berekening die niet elke boekhouder standaard zal gaan doen. Je zal er al expliciet moeten achter vragen en er de gepresteerde uren bovenop de forfait voor moeten betalen.
Een onkostenvergoeding dus.

De berekening duurt letterlijk 10 seconden voor een boekhouder.
KI * beroepsgebruik % * 7 = je maximale huur
Een huurcontract is in principe niet nodig want dit mag zelf 'mondeling' overeengekomen zijn.

Als je boekhouder hiervoor extra gaat aanrekenen, dan maak je uiteindelijk verlies tegenover geen huur...

Aan een boekhoudkundige of iemand die goede raad heeft rond start-up :

- Ik had graag een BV opgericht, ik heb twee vaste contracten per maand met bestellers van een bepaalde afname van goederen gedurende een heel jaar. Nu wil ik zeker zijn, dat alles klopt en deze mensen bijvoorbeeld geen wanbetalers zijn. Dus hebben we afgesproken om een soort test-bestelling te lanceren. Nu ik ben nog niet opgericht. Dus ik heb op mijn facturen bijvoorbeeld allemaal opgeschreven: Naam bedrijf BV In oprichting maar nu is de concrete vraag, kan ik ondertussende een werkende rekening daar aankoppelen? Want indien ik dit laat oprichten bij een notaris en gedurende dat hele proces van export kan het niet zijn dat de notaris zo maar die rekening gaat blokkeren? Want daar moeten wel nog acties op gebeuren in tussen tijd?
Concrete vraag : is het dus mogelijk om een rekening te openen op business-account dat een startende BV moet worden maar volledig nog in oprichting is en deze nog niet bij de notaris is aangebracht? Want bijvoorbeeld met die inkomsten kan ik dan bijvoorbeeld wel de notaris gaan betalen enz en steek ik er geen eigen kapitaal in wat risicoloos dan wordt?

- Die Nace-codes best zoveel mogelijk codes integreren of alvast 1 specifiek doel? Ik weet ook wel als ik Horeca er in zet dat het absurd zou zijn dat ik dan ook bv ruimteschepen bouw bezig ben.

Ik dank u alvst voor de hulp!

2400 + 1224 + een wagen vind ik een schoon loon.
Misschien ook te mooi om waar te zijn. Mijn Wg is wanhopig op zoek naar 2 loodgieters. Hij stelde dat onderaannemingplan voor om mijn ene collega die fulltime zelfstandig start te proberen houden. Van zodra hij 2 andere heeft is het ook gedaan.

Wat is voor hem interessanter, iemand in onderaanneming aan 45/u of iemand in loondienst ingeschreven in pc124 aan 20 bruto/u + MC's en overuren volgens kb213?
Offertes maken, klanten bezoeken, marketing, materialen bestellen, projecten opvolgen, planningen maken, facturen opvolgen, garantiegevallen regelen, zorgen dat er genoeg werk is maar niet teveel etc. Dat noem ik niet niets doen; allesbehalve zelfs.
vs @Chauffagist die gewoon moet opstaan en zijn werk doen.
Veel reclame hoeft er niet gemaakt worden, zijn boek staat vol tot eind 2022. Hij is dubbel binnen, alleen al 5K aan huurinkomsten, alle panden zijn afbetaald, maar gaat niet stoppen. Hij sprak van een zeiljacht, maar zou zich na een dag vervelen en toch weer aan het werk gaan. Hij wilt gewoon zoveel mogelijk geld binnen harken. Zelf nu 2/3 van zijn personeel wegloopt blijft zijn ego even groot en voelt hij zich nog steeds de man, ook al is hij meer brielman dan stielman. In onderaanneming werken zal niet veel veranderen aan hoe hij is..., hij heeft uiteindelijk iemand nodig die het wel goed kan.

Hoe kopen jullie losse NMBS tickets aan? Er is 6% BTW op, dus een factuur is nice to have maar niet absoluut noodzakelijk
Privé :P.

Als ik regelmatig de trein neem dan pak ik wel een abonnement. Aparte treintickets ga ik echt niet beginnen inbrengen. Daar heb ik de kostenforfait voor.

Hoe kopen jullie losse NMBS tickets aan? Er is 6% BTW op, dus een factuur is nice to have maar niet absoluut noodzakelijk
Ik heb in 2019 telkens mijn ticket aangekocht aan het loket en daar dan een factuur gevraagd. Vervelend want je kan dat niet online doen dus je verliest veel tijd aan het loket (en dan hopen dat je je trein niet mist...)

Mijn Wg stelt nu voor om in augustus nog paar dagen in onderaanneming te werken. Probleem is dat ik pas onder contract sta vanaf 1 september.Vanaf 18 juli ben ik niet meer in dienst, nu nog rap een btw nr aanvragen voor bijberoep is natuurlijk niet slim denk ik? Dit bijberoep zal dan als hoofdberoep aanzien worden met als gevolg hoge sociale bijdragen ...

Mijn Wg stelt nu voor om in augustus nog paar dagen in onderaanneming te werken. Probleem is dat ik pas onder contract sta vanaf 1 september.Vanaf 18 juli ben ik niet meer in dienst, nu nog rap een btw nr aanvragen voor bijberoep is natuurlijk niet slim denk ik? Dit bijberoep zal dan als hoofdberoep aanzien worden met als gevolg hoge sociale bijdragen ...
En waarom niet een paar dagen terug als werknemer? Of kun je niet via een payroll/interim bureau enkele dagen bijspringen?

Niet volledig op de hoogte van je situatie maar ik zie het probleem niet meteen door als bijberoep nog wat te aan de slag te gaan? Je inkomsten liggen hoger door de extra dagen te werken dus je betaalt (in absolute cijfers) ook meer sociale bijdragen (en je belastingschijf kan natuurlijk ook wel verhogen). BTW nummer aanvragen hoeft volgens mij niet als je al een bijberoep hebt. Later kan je alsnog omvormen naar vennootschap.

Eventueel via deelplatformen werken? Bv listminut?

Is er hier iemand lid van de Interprofessionele Federatie voor Zelfstandige Ondernemers (SDZ)?

Ben aan het twijfelen om daar lid van te worden omdat je blijkbaar modellen van juridische en administratieve documenten kan krijgen. Ben nl. op zoek naar Algemene Voorwaarden voor op mijn offertes en facturen.

Hoe hebben jullie die opgemaakt? Via boekhouder? Via zo'n organisatie als SDZ?

Ik ben zelf lid van United Freelancers, dat is via ACV vakbond, maar dan voor freelancers en ZZP-ers. SDZ is een ander syndicaat. Ik denk dat je overal wel aan model voorwaarden kan geraken. Zelfs via je boekhouder. Ik heb voor mijn site de voorwaarden en privacy beleid enzo zelf opgesteld, na veel te lezen en op te zoeken, en te vergelijken. Die voor mijn facturen komen vanuit het boekhoudpakket (exact online) en werden aangepast door de boekhouder.

Trouwens de eerste 6 maand bij Unizo is gratis, en daar hebt ge ook modeldocumenten, en ik denk via uw sociaal secretariaat kunt ge er ook wel aan geraken. Er zijn veel manieren..

mijn situatie: ik werk momenteel als consultant bij bedrijf A. Via een tussenpartij B ben ik ‘gedetacheerd’ bij bedrijf C.
Bedrijf C werkt enkel met tussen partijen zoals B. Ik heb het zeer naar m’n zin en was aan het denken om als freelancer te werk te gaan C, via B.

1. Word dit vaker gedaan?

2. Zou er enige clausules zijn in mijn contract met A om dit te verbieden? Ik kan namelijk niets speciaals terugvinden in ons huidig contract.

Je werkt bij een consultancybedrijf A dat een tussenpartij B nodig heeft om je te plaatsen bij eindklant C? Dat heb ik nu nog nooit gehoord eigenlijk.

Terug
Bovenaan