Freelancers & Ondernemers

Dus indien 220 dagen gewerkt en gefactureerd en zonder fiscaal minimum loon

132 - 35 kosten - 18 loon = 79 bruto winst - 36% vennootschapsbelasting = 50,56

Privé: 18 loon - 3 sociale bijdragen - 0 personenbelasting = 15

Inkomsten (jaar)
Loon: 15
Dividend: 50,56 (mits liquidatiereserve anders eerst nog RV eraf trekken)
Huuropbrengsten: 4.8 (indien je je vennootschap een bureau verhuurt aan 400 euro/maand)
FFO: 1.8 (150 euro per maand)

Totaal: 72.16 per jaar of 6013 per maand.

Je zal niet elk jaar 220 dagen werken :)
230 EUR verschil = 4% :)

Ik heb even gekeken naar mijn balans 2020.
Mijn echte kosten bedroegen 2000* EUR.
Alle andere onkosten zijn m.i. fiscale optimalisaties. Onkosten die ik maak, om voordeliger dan 32% belast te worden.

*Ik betaal wel geen boekhouder, IPT of gewaarborgd inkomen.
*Ook geen rekening gehouden met wagen want dat is bij iedereen anders qua keuze en gebruik

Niet elk jaar, maar gemiddeld mogelijk wel. Ik heb ook altijd met 220 dagen gerekend, en de voorbije jaren zat ik daar stevig boven...
400€ huur voor uw bureau is wel heel veel. Ga je volgens mij last mee krijgen bij controle (is een hele berekening voor op basis van percentage en KI).
Maar in grootteorde zit je inderdaad op zo'n 6k netto met 600€/dag.
Als je de correcte formule gebruikt heb je daar op zich geen last mee.
De herkwalifactie van onroerend inkomen (huur) naar beroepsmatig inkomen (huurherkwalifactie waarop sociale bijdragen verschuldigd zijn), het kan ook een negatieve fiscale optimalisatie zijn. :)

Wow, ik ben meer dan 10 jaar bezig en ik ben nog nooit aan 220 dagen geraakt.
2018: 240 dagen gefactureerd
2019: 216 dagen gefactureerd (5 weken verlof op huwelijksreis)
2020: 232.5 dagen gefactureerd
2021 (tot nu toe): 157 dagen gefactureerd (van de 190 werkbare dagen). Maand verlof bij geboorte baby.

Boekjaar 1: 232.5 dagen gefactureerd, 43,5 verlof (34.5 normaal, 9 feestdagen - was wel een boekjaar van bijna 13 maand)
Boekjaar 2: 238 dagen gefactureerd, 35 verlof (27 normaal, 8 feestdagen - wel een jaar met relatief veel overtime in)
Boekjaar 3 prognose: 225 dagen factureren, 36 verlof (30 normaal, 6 feestdagen)

220 is imo vrij conservatief voor een IT consultant met een OK gezondheid. Dat laat genoeg ruimte voor verlof en een paar ziektedagen. Je kan natuurlijk altijd langdurig ziek vallen, maar dat kan je moeilijk vooraf incalculeren.

Ik zag hier vroeg (of op 9L) regelmatig inschattingen passeren van (netto) inkomens van freelancers (of beter: mensen die dat overwogen), maar vind deze niet terug. Ik wil nu eens de inschatting maken voor mijn vriendin (IT consulting), uitgaande van dayrate 600 eur x 220 dagen = 132K EUR.

Met welke kosten rekening te houden en hoeveel bedragen die +- naar jullie ervaring?
Hoe vervolgens uitkeren, naast loon (van 45K): auteursrechten + dividenden?

Allemaal in grote lijnen uiteraard. Alvast 100x dank voor de replies!

Ik zit ongeveer aan dezelfde rate en je komt inderdaad net boven de 6.000 netto per maand ongeveer uit. Hangt er dan inderdaad wat vanaf of je al eens een duurdere laptop/fiets/auto/... koopt hoeveel je boven/onder die 6.000 gaat uitkomen.

Door de corona iets minder verlof genomen en voor 2020 244 dagen gefactureerd, 2021 zal rond de 240 uitkomen, maar dat kies je natuurlijk zelf.

In grote lijnen=

Vennootschap: 132k omzet - 20k algemene kosten - 13200 auteursrechten - 45000 loon = 53800 - 32% belastingen = 36500
Prive: 45000 loon - 7500 sociale bijdragen - 11000 personenbelasting + 12200 auteursrechten = 38700

36500 + 38700 = 75200 / 12 = 6266 netto per maand (na wachttijd van dividenden)

Bedankt, dit was dus exact wat ik bedoelde.

En uiteraard zitten hier variabelen tussen, dat weet ik. Alleszins dikke merci @Apelords.

Ik zit ongeveer aan dezelfde rate en je komt inderdaad net boven de 6.000 netto per maand ongeveer uit. Hangt er dan inderdaad wat vanaf of je al eens een duurdere laptop/fiets/auto/... koopt hoeveel je boven/onder die 6.000 gaat uitkomen.

Door de corona iets minder verlof genomen en voor 2020 244 dagen gefactureerd, 2021 zal rond de 240 uitkomen, maar dat kies je natuurlijk zelf.

Ook bedankt voor de bevestiging.

Ze zou eventueel (als het zo ver komt) mogen beginnen op haar huidig project, dus even checken in haar arbeidscontract of dat überhaupt kan.

Ik denk er over na om binnenkort als zelfstandige te starten, zit in de security governance sector en heb ongeveer een 4 jaar ervaring (als in-house security officer). Dit gaat vooral rond implementatie van security management systemen zoals ISO27001, SOC2 en de bijhorende wetgeving GDPR, CCPA, ...

Om me voor te bereiden op toekomstige gesprekken probeer ik een idee te krijgen van de daily rate voor een dergelijk profiel. Iemand hier een idee?

Hangt er allemaal vanaf wat voor project je in handen krijgt en voor hoe lang. Als je de eindverantwoordelijkheid mee draagt lijkt 600-650 me een mooie target voor een langdurig, voltijds contract. Meer ervaring, certificaten, grote projecten/klanten,... Kunnen je op termijn wel naar 750-800 brengen.

Kleinere organisaties gaan dat wel niet kunnen/willen leggen, maar misschien kan je bij 2-3 kleinere organisaties 1à2 dagen per week presteren.

Hangt er allemaal vanaf wat voor project je in handen krijgt en voor hoe lang. Als je de eindverantwoordelijkheid mee draagt lijkt 600-650 me een mooie target voor een langdurig, voltijds contract. Meer ervaring, certificaten, grote projecten/klanten,... Kunnen je op termijn wel naar 750-800 brengen.

Kleinere organisaties gaan dat wel niet kunnen/willen leggen, maar misschien kan je bij 2-3 kleinere organisaties 1à2 dagen per week presteren.
Bedankt voor de input! Lijkt mij inderdaad wel wat in lijn met wat ik online al heb kunnen vinden :-)

2018: 240 dagen gefactureerd
2019: 216 dagen gefactureerd (5 weken verlof op huwelijksreis)
2020: 232.5 dagen gefactureerd
2021 (tot nu toe): 157 dagen gefactureerd (van de 190 werkbare dagen). Maand verlof bij geboorte baby.

hmm, ik ga precies toch wat zuiniger moeten zijn op al die snipperdagen :unsure:
Langs de andere kant is dat natuurlijk ook 1 vd perks als zelfstandige.
En dat plaatst kleine tariefverschillen ook in perspectief. 25 euro/dag is op jaarbasis ook maar een dikke werkweek meer/minder verlof

hmm, ik ga precies toch wat zuiniger moeten zijn op al die snipperdagen :unsure:
Langs de andere kant is dat natuurlijk ook 1 vd perks als zelfstandige.
En dat plaatst kleine tariefverschillen ook in perspectief. 25 euro/dag is op jaarbasis ook maar een dikke werkweek meer/minder verlof
Je kan datzelfde punt op verschillende manieren bekijken.
1) 25€/dag extra is +- 2 gemiddelde (Belgische) maandlonen extra. Of dus het equivalent van zo'n 600-700€ bruto opslag. Daar zouden héél veel mensen blij mee zijn.
2) Een week vakantie kost u dus ook 4000€. Plots is het budget voor de reis die je in die week wil doen een stuk minder relevant...
3) Elke snipperdag kost u (bij 600€/dag) zo'n 408€ netto. Je kan dus best bij elke snipperdag (die vaak niet echt veel nut hebben) eens overwegen of het nut heeft om hem te nemen. Regelmatig zie je ook mensen een dag nemen om te DIY'en terwijl het goedkoper is om te werken en iemand te laten komen hiervoor.

Regelmatig zie je ook mensen een dag nemen om te DIY'en terwijl het goedkoper is om te werken en iemand te laten komen hiervoor.

Gaat voor veel zaken op dit. En als je dat werkje kan laten uitvoeren 'op de zaak' is het al helemaal belachelijk dat je daarvoor verlof zou nemen.

Gaat voor veel zaken op dit. En als je dat werkje kan laten uitvoeren 'op de zaak' is het al helemaal belachelijk dat je daarvoor verlof zou nemen.
Regelmatig zie je ook mensen een dag nemen om te DIY'en terwijl het goedkoper is om te werken en iemand te laten komen hiervoor.

Klopt uiteraard. Langs de andere kant, een goeie aannemer vastkrijgen is niet evident en het zelf doen vind ik zelf ook heel interessant en het geeft veel voldoening. Het resultaat is sowieso veel tastbaarder dan in mijn dagjob :)

Het punt dat ik probeerde maken is eerder richting de vraagstellers die eraan denken te beginnen freelancen en allerlei prognoses willen over wat ze zullen verdienen.
Als je kan kiezen tss 2 opdrachten en de 2de is ietsje beter betaald maar is veel stressvoller of saaier zodat je uiteindelijk af en toe een dagje verlof nodig hebt om te bekomen, dan is dat tariefverschil rap ongedaan gemaakt.

Ik leef alsof ik max 100 dagen kan presteren.
In realiteit ligt dit tussen 190-230.

Daar moet ik wel bij vermelden dat ik eerder een FIRE mindset heb zonder eentje te zijn. Mijn grootste pleziertjes zijn gewoon semi-gratis.

Verder ben ik zelf ook flexibel naar mijn klanten toe en werk ik op projectbasis. Op zich altijd werk genoeg maar soms neem ik wat snipperdagen voor iets anders als een project tijdelijk vertraging heeft. Meestal heb ik simultaan ook 2-4 projecten en kan ik dus indien nodig schuiven.

En ook zo'n verbouwer maar ik bekijk het eerder als hobby voor in het weekend. Al is het meeste nu gedaan en moet ik misschien een nieuw project zoeken :). Spijtig van die te hoge aankoopprijzen tegenwoordig...

Ik heb ondertussen enkele offertes terug binnen, en de keuze gaat ook naar Maes. Inderdaad, om de maandelijkse kost te vermijden voornamelijk. Voldoende opties in de buurt van thuis, kantoor, klant en onderweg. Als ik ooit eens tijd ervoor kan maken, zal ik wel eens bekijken of er een beter alternatief is. Voorlopig heb ik voldoende zaken om rekening mee te houden bij de opstart, nadenken over een tankkaart is weinig prioritair momenteel.
Na kredietonderzoek van de vennootschap blijkt dat ze mij geen tankkaart willen aanbieden. Toch nog tijd aan besteden, dus. Zucht.

Wat hebt ge dan verkeerd uitgestoken??
Overname vennootschap om opstartkosten te drukken. Bij de volgende balanspublicatie/jaarrekening komt dat goed. De boekhouder gaf ook mee om even te wachten tot de overname in het staatsblad staat, die is pas vorige week getekend, en dan gewoon nog eens de aanvraag te doen.

Terug
Bovenaan