Freelancers & Ondernemers

Ga ik niet ontkennen maar uw relatie tot de organisatie is toch net anders.

Buiten het financieel aspect ben je niet zoveel anders als werknemer naar mijn gevoel. Heb je wel minder standaard bescherming die je als werknemer wel hebt. Al zal dat binnen IT niet veel uitmaken als je iets kan.

Ga ik niet ontkennen maar uw relatie tot de organisatie is toch net anders.

Kan ook een voordeel zijn he :)

Buiten het financieel aspect ben je niet zoveel anders als werknemer naar mijn gevoel. Heb je wel minder standaard bescherming die je als werknemer wel hebt. Al zal dat binnen IT niet veel uitmaken als je iets kan.

Je hebt minder bescherming dan als werknemer, maar ook meer dan als pure freelancer. Ik ben in dit model van start gegaan in het zelfstandig statuut en ik vond dat een manier om van start te kunnen gaan zonder heel veel risico te nemen terwijl ik wende aan het statuut.
Feit dat je bovenstaande zaken (keuze van verlof, keuze van materiaal, etc) wel zelf kan kiezen, dat je niet meer moet voldoen aan allerhande HR-regels, etc, heeft voor mij wel heel bevrijdend gewerkt en vooral dat geeft mij dat gevoel van vrijheid.

Er zijn inhoudelijk ook verschillen. Je zal op deze manier gemakkelijker op bepaalde projecten of bij bepaalde klanten raken dan als pure standalone freelancer.

In dit geval ben ik eigenlijk optie 1,5 omdat ik voor die specifieke klant factureer in optie 2 en ook de vrijheden heb maar wel nauw betrokken ben als jij aangeeft zoals optie 1.

Hierdoor heb ik daar wel wat snijverlies maar wel een hoger tarief. Voor mij maakt het minder uit omdat ik die gaten met andere zaken kan opvullen.

Het voordeel voor de klant is mijn flexibiliteit en dat bench tijd niet vergoed moet worden. Het nadeel is dat ik iets minder sturend actief ben in de organisatie. Ik stel mij wel soms zo op waardoor ik wat 'gratis' tijd uitleen maar ik bekijk dat eerder als investeren in mijn klant en kennis en waardoor ik ook meer keuze heb in welke projecten. Koppel dat aan een hoger tarief en je bent niet perce slechter af als optie 1.

Nu mijn voornaamste korte termijn reden voor freelance is inderdaad om niet onder gezag te vallen en aan alle lompe hr regeltjes te moeten voldoen. Komt dat financieel leuk uit, tof.

Middellange termijn zou ik natuurlijk de opstap van freelance (verkoop van tijd/kennis) naar het leveren van diensten willen transformeren. Maar alles in due time.

Zijn er hier met gelijkaardige plannen om eerder de shift naar diensten te maken?

Heeft er hier trouwens iemand een motor op de zaak naast een auto op de zaak? Ik ben aant overwegen een elektrische motor aan te schaffen op de zaak maar hoop daar nie teveel voor te moeten betalen.

Heeft er hier trouwens iemand een motor op de zaak naast een auto op de zaak? Ik ben aant overwegen een elektrische motor aan te schaffen op de zaak maar hoop daar nie teveel voor te moeten betalen.

Kameraad/collega van me, ja. Specifieke vragen?

Er is fiscaal geen verschil tussen elektrische en gewone moto denk ik (als dit niet recent is aangepast toch). En je kan beide op de zaak zetten.

Heb je specifieke vragen?

Ik start volgend jaar voor het 3de jaar bij een klant, die zéér tevreden is van mijn werk. Via de tussenpartij (die al 21% marge neemt) nu 20 euro opslag gevraagd op het dagtarief en ze doen moeilijk, want "dat moet kunnen doorgerekend worden aan de klant". Wat een zever allemaal... De tussenpartij moet hun marge gewoon bijstellen naar nog altijd een gezonde marge van 18%... Altijd hetzelfde met tussenpartijen zeker... 🤷‍♂️ /rant

De "typische" marge van een tussenpartij voor IT-profielen is toch eerder 10 à 15% of is dat wat naïef van mij? :unsure:

Lijkt me nog steeds veel, welke partij is dit? Als je zegt dat je weg bent zullen ze wel snel bijdraaien.
Ik ga geen namen noemen, maar 't is toch een tussenpartij met een goede naam binnen de IT-sector... En ik vind het toch ook redelijk veel marge nog, zelfs met de verhoging die ik gevraagd heb.

Ik ga ook enkel om opslag vragen als ik vind dat ik dat waard ben: zo hadden we vorig jaar nog niet veel tastbare resultaten geboekt en dus gewoon verlengd aan het lopende dagtarief... Maar dit jaar heel veel opgeleverd en ook altijd binnen de vooropgestelde deadlines. Teamgenoten content over mij, de mensen die boven mij staan ook content, dus lijkt mij niet meer dan logisch dat een (realistische) opslag op zijn plaats is...

Ook 2022 zal voor ons een productief jaar worden, want we kunnen verder werken op de sterke fundamenten die we gelegd hebben als team (cultuur, technisch, ...). Daarom wil ik gewoon ook niet weg bij de klant, want ben nog altijd heel gemotiveerd voor het project op zich.

Laatst bewerkt:
Bij mij gaat de tussenpartij toch ook lopen met 20%.
Maar dat is wel redelijk veel he. Je zit dan nog maar met 1 tussenpartij, maar zo zijn er ook bedrijven waar er 2 tussen zitten. Dat wilt dan zeggen dat de klant 36% van zijn kosten kwijt is aan mensen die juist een factuur opsturen op einde van de maand...

Ik start volgend jaar voor het 3de jaar bij een klant, die zéér tevreden is van mijn werk. Via de tussenpartij (die al 21% marge neemt) nu 20 euro opslag gevraagd op het dagtarief en ze doen moeilijk, want "dat moet kunnen doorgerekend worden aan de klant". Wat een zever allemaal... De tussenpartij moet hun marge gewoon bijstellen naar nog altijd een gezonde marge van 18%... Altijd hetzelfde met tussenpartijen zeker... 🤷‍♂️ /rant

De "typische" marge van een tussenpartij voor IT-profielen is toch eerder 10 à 15% of is dat wat naïef van mij? :unsure:
Ik heb nu zelf een project gedaan als controller bij een tussenpartij. Eigenlijk moeten ze zelf 13% nemen om break-even te draaien. 20% is een comfortabele marge om wat winst op te bouwen en te groeien. Maar het blijft als freelancer natuurlijk wel ne pijnlijke om elke dag een stuk in de handen van een partij te zien verdwijnen die zelf eigenlijk weinig toedraagt aan uw dagdagelijkse prestaties.

Volume speelt natuurlijk ook een rol, hoe meer geplaatste freelancers bij een klant hoe lager men in marge per freelancer kan gaan.

Het is een model dat gaat blijven spelen en belangrijker worden in de toekomst, men gaat meer en meer met flexibele werkkrachten werken. Al zouden ze meer moeten inzetten op digitalisering waardoor het kostmodel van meerdere fysieke kantoren en iedere consulent een bedrijfswagen kan verdwijnen..

Een verbod op tussenpartijen zou beter zijn! Wat is eigenlijk hun waarde?

Tja, dat hangt ervan af hoe die tewerkgaan he. Als ze je gewoon ergens plaatsen en voor de rest niets van interactie hebben met jou, dan is de meerwaarde beperkt tot opportuniteiten zoeken. Merk op dat een redelijk wat bedrijven liefst via raamcontracten met grotere bedrijven werken (dat geeft hen ook bepaalde "zekerheden") in plaats van met losse freelancers, en dan raak je daar niet binnen als freelancer zonder die tussenpartij.

Er zijn ook tussenpartijen die meer willen betekenen dan alleen dat, waarbij je opleidingen mag zorgen, interne events mag bijwonen, deelnemen aan de kenniswerking en teambuildings, etc. Los van of je dat voor jezelf wil of niet, als je zo'n partij hebt, dan is het logisch dat dat percentage een stukje hoger is dan die eerste categorie tussenpartijen die je gewoon plaatsen en verder niets doen.

Terug
Bovenaan