Freelancers & Ondernemers

huh dat zijn toch geen verschillende facturen. Factuurnummer telt, niet hoeveel keer en op welke wijze je doorstuurt naar je klant.
Hij spreekt over een probleem met single source of truth, dan ga ik er van uit dat er iemand 2 verschillende facturen stuurt met dezelfde factuurnummer.

Helaas pindakaas, vervaldagberichten van verzekeringen zijn cru gezien geen facturen en vallen dus buiten de wetgeving. Zoals gewoonlijk zullen de verzekeraars/verzekeringsmakelaars allicht weer achterop hinkelen qua facturatie...

Verwacht wordt wel dat ook verzekeraars gewoon zullen volgen, zij het niet per 2026 maar iets later, gezien (uiteraard volstrikt logisch) de vraag van zeer veel klanten zal zijn (of reeds is) om absoluut via Peppol te werken. Met wat chance is dat bij de meeste verzekeraars in de loop van volgend jaar dus toch mogelijk :)
Merci voor de uitleg, daar vreesde ik al voor.
Ik hoop dat ze toch overstag zullen gaan of desnoods gewoon via mail uitsturen, dan kunnen klanten gewoon forwarden naar ons portaal.

Indien via mail hopelijk wel geen systeem van "log hier in" want er zijn zo'n aantal klanten die dan die mail forwarden i.p.v. eerst het document te downloaden...
Idem met overheid, dat die op z'n minst zorgen dat boekhouders volmacht kunnen krijgen voor eBox/eBox-Enterprise van de klanten.

Op zich zie ik het wel zitten vanaf 2026, er zal al een groot aantal problemen met verdwenen/ontbrekende facturen vermeden kunnen worden.
Bij sommige klanten is dat nu nl. echt een ramp om alle facturen in hun boekhouding te krijgen, bij enkelingen mail ik gewoon hun leveranciers om een dubbel te vragen omdat het rapper gaat dan via de klant zelf ...

Hij spreekt over een probleem met single source of truth, dan ga ik er van uit dat er iemand 2 verschillende facturen stuurt met dezelfde factuurnummer.
In @parabellum zijn geval is het probleem vooral dat het 2 dezelfde facturen zijn, die eenmaal via mail en eenmaal via papier/peppol/whatever binnen komen.

Ik heb ook wel klanten die veel aankopen binnen EU waar die verplichting er nog niet is, gelukkig beginnen ze daar toch al meer en meer via mail te versturen, dat is toch al iets.
Ook van die leukerds die een factuur versturen via post, via mail en dan nog eentje bijvoegen aan de levering van het product.
Enkele jaren geleden moest je dan vooral wakker zijn bij het inboeken van de facturen/afpunten van de betalingen, dat verbetert wel door de digitalisering.

Daar zit het voordeel van een klantenportaal/pre-accounting platform zoals quasi elk boekhoudpakket heeft.
Via mail kun je gewoon forwarden, Peppol komt ook daar toe en papieren facturen scan je en upload je daar ook, het systeem geeft dan zelf melding als er een mogelijke dubbele factuur is.

Laatst bewerkt:
Zoals SilentSpring het zegt: dezelfde factuur komt via verschillende wegen binnen, en voor verschillende klanten zijn dat andere wegen. Verwerk je de facturen die via de mail binnenkomen, moet je steeds checken of er geen facturen zijn die énkel via peppol komen. En omgekeerd.

Daar zit het voordeel van een klantenportaal/pre-accounting platform zoals quasi elk boekhoudpakket heeft.
Via mail kun je gewoon forwarden, Peppol komt ook daar toe en papieren facturen scan je en upload je daar ook, het systeem geeft dan zelf melding als er een mogelijke dubbele factuur is.

Klopt. Enkel is onze boekhouding outsourced en worden de facturen normaal pas ingeboekt na betaling.
Meerdere mensen kunnen facturen goedkeuren voor betaling, één iemand zet de betalingen klaar (aangezien er veel uitzonderingen zijn met automatische betalingen, self-billings, netting proposals, fx...), manager keurt ze goed, dan gaat alles naar de boekhouder. Maar dat proces gaan we dus moeten aanpassen.

Ik neem vanaf Q4 dit jaar een bestuurdersrol op bij mijn huidige werknemer, waardoor ik een managementvennootschap zal oprichten. Ik kan maandelijks een vast bedrag factureren (ongeacht genomen verlof of niet), waardoor ik een vaste inkomensbron heb. GSM, laptop en hospitalisatieverzekering blijven ten laste van de werkgever. Huidige groepsverzekering blijft actief, en kan ik apart factureren aan de werkgever en stort ik vervolgens door naar de groepsverzekeraar (los van het afgesproken maandelijkse bedrag).

Ik heb intussen een eerste gesprek met een boekhouder achter de rug. Dat was een aangenaam gesprek en had wel het gevoel dat de boekhouder goed wist waarover hij sprak. Ze werken met een vaste prijs van € 4.150 per jaar, wat mij niet goedkoop lijkt. Is dit marktconform, of zoek ik best nog even verder naar een alternatief?

Daarnaast ben ik vooral aan het kijken om alles zo geoptimaliseerd mogelijk op te zetten. Gezien we ook een nieuwbouwproject gestart zijn, kan ik mijn loon het komende kalenderjaar ook niet extreem laag zetten. Samen met de boekhouder hebben we het volgende in ons hoofd:
  • VVPR bis versnellen door kort eerste boekjaar te nemen
  • Veel extra legale voordelen (o.a. dagvergoeding van € 20,80) voor max. 16 dagen per maand.
  • Betalen van huur voor gebruik bureau
    • Inrichting van de bureauruimte in de nieuwbouw zal integraal gedragen worden door de vennootschap
  • Eventueel werken met aandelenopties om na 12 maanden reeds geld uit de vennootschap te halen.

Iemand nog do’s & don’ts?

Thanks!

Laatst bewerkt:
GSM, laptop en hospitalisatieverzekering blijven ten laste van de werkgever. Huidige groepsverzekering blijft actief, en kan ik apart factureren aan de werkgever en stort ik vervolgens door naar de groepsverzekeraar (los van het afgesproken maandelijkse bedrag).
Is dit geen heel zware trigger voor schijnzelfstandigheid?

Veel extra legale voordelen (o.a. dagvergoeding van € 20,80) voor max. 16 dagen per maand.
Met maar 1 klant ga je met maaltijdcheques moeten werken ipv nettovergoeding. Of is dit nog iets anders?

Het gaat over een bestuurdersfunctie dat is bijna altijd onder een management vennootschap omwille van deftige corporate governance (een bestuurder is geen werknemer)

Ik neem vanaf Q4 dit jaar een bestuurdersrol op bij mijn huidige werknemer, waardoor ik een managementvennootschap zal oprichten. Ik kan maandelijks een vast bedrag factureren (ongeacht genomen verlof of niet), waardoor ik een vaste inkomensbron heb. GSM, laptop en hospitalisatieverzekering blijven ten laste van de werkgever. Huidige groepsverzekering blijft actief, en kan ik apart factureren aan de werkgever en stort ik vervolgens door naar de groepsverzekeraar (los van het afgesproken maandelijkse bedrag).

Ik heb intussen een eerste gesprek met een boekhouder achter de rug. Dat was een aangenaam gesprek en had wel het gevoel dat de boekhouder goed wist waarover hij sprak. Ze werken met een vaste prijs van € 4.150 per jaar, wat mij niet goedkoop lijkt. Is dit marktconform, of zoek ik best nog even verder naar een alternatief?

Daarnaast ben ik vooral aan het kijken om alles zo geoptimaliseerd mogelijk op te zetten. Gezien we ook een nieuwbouwproject gestart zijn, kan ik mijn loon het komende kalenderjaar ook niet extreem laag zetten. Samen met de boekhouder hebben we het volgende in ons hoofd:
  • VVPR bis versnellen door kort eerste boekjaar te nemen
  • Veel extra legale voordelen (o.a. dagvergoeding van € 20,80) voor max. 16 dagen per maand.
  • Betalen van huur voor gebruik bureau
    • Inrichting van de bureauruimte in de nieuwbouw zal integraal gedragen worden door de vennootschap
  • Eventueel werken met aandelenopties om na 12 maanden reeds geld uit de vennootschap te halen.

Iemand nog do’s & don’ts?

Thanks!
Kijk ook om je dagvergoeding mogelijk om te zetten naar een maandvergoeding, dat zou in jouw situatie mogelijk beter zijn (betekent wel dat je bonnetjes van restaurant/carwash/... niet kan inbrengen maar dus wel minder gedoe daarmee).

Het gaat over een bestuurdersfunctie dat is bijna altijd onder een management vennootschap omwille van deftige corporate governance (een bestuurder is geen werknemer)
Maar dan wel gsm, laptop, hospitalisatieverzekering en groepsverzekering krijgen alsof je nog werknemer bent?

Maar dan wel gsm, laptop, hospitalisatieverzekering en groepsverzekering krijgen alsof je nog werknemer bent?
Zoals ik het lees blijft hij gewoon werknemer (met alle extralegale extra's die hij nu krijgt) en wordt hij daarboven bestuurder waar hij een mgmt vennootschap voor moet opzetten.

Laatst bewerkt:

Je hoeft niet perse een managementvennootschap op te richten. Natuurlijk wel als je wilt kunnen factureren van je managementvennootschap aan de "klant".
Je wordt gewoon aanzien als "bedrijfsleider" in plaats van "werknemer". in zijn geval een "bedrijfsleider tweede categorie" moest hij geen eigen managementvennootschap oprichten.

Attractiebeginsel. -> alles wordt aanzien als "bedrijfsleider".

Ik denk dat dat vrij marktconform is. Ik herinner mij vaak prijzen rond de 3.000-3.500 maar dat was pre-Covid. Dus 4.150 in 2025 lijkt mij relatief marktconform. Licht aan de goedkopere kant zelfs. Er zitten hier veel duurdere boekhouders.

Zoals ik het lees blijft hij gewoon werknemer (met alle extralegale extra's die hij nu krijgt) en wordt hij daarboven bestuurder waar hij een mgmt vennootschap voor moet opzetten.
Zo heb je ook veel freelancers die nog ‘werknemer’ zijn. Maar die zorgen wel allemaal voor hun eigen gsm, hospitalisatie, … want anders maak je het de fiscus wel een beetje té gemakkelijk om aan te tonen dat je schijnzelfstandig bent.

Nee maar wel als dat je enige is. Boekhouding en andere persoonlijke zaken doen op de laptop van je klant zou ik nu wel raar vinden.
Ik doe dit ook, eerst had ik eigen laptop, oud, niet vervangen en nu doe ik alles op die ´werk´laptop, ook als bedrijfsleider,dus het is niet dat ik meerdere laptops van meerdere klanten heb.

Wel alles van privé gegevens in de cloud (apart privé gedeelte van ´de werkcloud´) buiten enkele oude spelletjes die gewoon op laptop staan.

Ik doe dit ook, eerst had ik eigen laptop, oud, niet vervangen en nu doe ik alles op die ´werk´laptop, ook als bedrijfsleider,dus het is niet dat ik meerdere laptops van meerdere klanten heb.

Wel alles van privé gegevens in de cloud (apart privé gedeelte van ´de werkcloud´) buiten enkele oude spelletjes die gewoon op laptop staan.
Je gebruikt de laptop van een klant om mee te werken voor andere klanten?

Terug
Bovenaan