Freelancers & Ondernemers

En belangrijk is om eens verder te kijken dan de zelfstandige it’er hier.
Want jef de bakker om de hoek of pol de zaakvoerder van een keukenbedrijf (of whatever) vallen hier zogezegd ook onder he, daar waar de winsten mogelijks nog vele male groter zijn (of net niet) maar waar allesinds grotere risico’s en personeel zijn, of hoe gaan ze een onderscheid maken tussen vennootschappen en managementvennootschappen? Waar ligt het verschil?

We kunnen dat utopisch wel willen, maar de financiële realiteit is dat er geen overschotten zijn die maken dat we dergelijke belastingsverlaging kunnen doorvoeren.

Dan maak je die overschotten. Je reduceert uitgaven of, stel je voor, je vergroot je economie waardoor je minder overheidsbeslag nog meer kan binnen trekken. Simpel gezegd, niet zo simpel gedaan, maar qua insteek een pak gezonder dan het defaitistische "de uitgaven zijn wat ze moeten zijn, aan "de anderen" om het nu maar te financieren".

Of je doet dat niet, en je blijft het structureel bij dezelfden halen, waarna je jezelf een tijdje later opnieuw kan gaan afvragen waarom zoveel mensen ontwijken, of waarom anderen het land gewoon helemaal voor bekeken houden. De houdbaarheid van je systeem staat of valt bij diegenen die het mogen betalen (werknemers, zelfstandigen en bedrijven alike) en hun acceptatie van die systematiek. De toenemende ontwijking via vennootschappen is weinig meer dan een gentle warning shot dat die acceptatie opdroogt of verdwijnt. feel free om ze "zwaar(der)" aan te pakken, maar reken niet dat het je probleem zal oplossen.

Dan maak je die overschotten. Je reduceert uitgaven of, stel je voor, je vergroot je economie waardoor je minder overheidsbeslag nog meer kan binnen trekken. Simpel gezegd, niet zo simpel gedaan, maar qua insteek een pak gezonder dan het defaitistische "de uitgaven zijn wat ze moeten zijn, aan "de anderen" om het nu maar te financieren".
Zonder er hier nu een al te politieke discussie van te maken, maar dat is natuurlijk wel wat deze regering fors aan het doen is, namelijk snoeien in leeflonen, uitkeringen, langdurig zieken,... om zo de uitgave te reduceren. Ik vind het nogal makkelijk roepen dat ze maar eerst al de rest moeten aanpakken, wetende dat we fors genieten van fiscale voordelen.

Want jef de bakker om de hoek of pol de zaakvoerder van een keukenbedrijf (of whatever) vallen hier zogezegd ook onder he, daar waar de winsten mogelijks nog vele male groter zijn (of net niet) maar waar allesinds grotere risico’s en personeel zijn, of hoe gaan ze een onderscheid maken tussen vennootschappen en managementvennootschappen? Waar ligt het verschil?
Er wordt hier precies uit gemakzucht alleen maar van de IT-freelancer uitgegaan.
En zelfs dan nog, niet elke IT-freelancer doet hetzelfde als een werknemer bij een consultingbedrijf.

Mss ben ik verkeerd maar indien de winsten onvoldoende zijn (t.g.v. investeringen, beleid, concept, financiering ...) lijkt het me (behoudens overmacht) vrij duidelijk te zijn dat het bestaansrecht in vraag moet gesteld worden?

Die risico's zijn iets anders, maar kunnen ook helemaal anders uitpakken - er zijn wel voorbeelden te vinden waar de belastingbetaler, de klanten en leveranciers de grootste slachtoffers zijn bvb. Ook zij genieten in die gevallen vaak 0,0 bescherming.

Ik zou dan in de eerste plaats denken aan financieringsmogelijkheden, gewoon begeleiding, vergunningen, duidelijk kader, lastenverlagingen op personeel i.f.v. situatie etc. je kan moeilijk allerhande maatregelen nemen op basis van een mogelijk scenario.

Eens mens merkt ook dat hier, op het forum; een grote vorm van gewenning ontstaat: inkomens van 50k loon + 50k dividend worden vlotjes uitgesproken, je moet die bedragen eens luidop uitspreken op eender welk evenement of gebeurtenis met gemiddelde bevolking.
Da's ook wel omdat dat veel lijkt omdat mensen met lonen vergelijken, als je tegen diezelfde mensen een loon van 4500 bruto en een mooie bedrijfswagen en de typische andere voordelen in natura zou vernoemen, klinkt dta weliswaar nog steeds mooi maar al een pak minder spectaculair hoewel het equivalent is.

Laatst bewerkt:
of hoe gaan ze een onderscheid maken tussen vennootschappen en managementvennootschappen? Waar ligt het verschil?
Niemand die het weet, want er is geen strak afgelijnde definitie van een managementvennootschap. Dit schreef men gisteren in De Tijd:
Formele cijfers over het aantal managementvennootschappen zijn er niet, omdat de overheid die niet apart bijhoudt. Statbel doet dat wel, maar dat zijn ramingen. De Belgische statistiekdienst maakte onlangs een raming op basis van gegevens uit de kruispuntbank van ondernemingen, waarbij ondernemingen met één vaste vertegenwoordiger werden geselecteerd en daarop nog enkele correcties werden toegepast. Daaruit blijkt dat het aantal managementvennootschappen in vijf jaar bijna is verdrievoudigd van 20.000 naar 55.000.

Het grote probleem is niet de activiteit maar het "fake" dividend, dat kan bij een managementvennootschap maar net zowel bij een bakker zijn. Je zou kunnen kijken naar het kapitaal van de vennootschap en bepalen wat er een onrealistisch dividend is. Als het rendement op het eigen vermogen duizenden procenten of meer bedraagt terwijl er amper loonkosten zijn dan kan je vrij zeker besluiten dat er arbeidsinkomen wordt omgezet in dividend voor fiscale redenen.

Fiscale redenen…
Ja het is te zien hoe je het bekijkt he, ik ben voltijds werknemer maar heb een activiteit in een vennootschap als ‘bijberoep’.
Ik draai daar meer winst mee dan mijn vaste job, soms het dubbele zelf.
Ik keer mij dus geen enkel loon uit en alles gaat in liquidatie reserve.
Is dat dan een fiscale reden of een logische reden?
Waarom zou ik mij loon uitkeren als ik het niet nodig heb en als ik er (nog) meer van moet afstaan.
Het is al een belastingdruk van net geen 37%, is dat niet fair dan?
Ik weet niet wat die van een werknemer is of hoe je dit best kan vergelijken maar veel zal het toch niet schelen puur op inkomen dan. Want mijn gemiddelde aanslagvoet was 36% maar dat is natuurlijk veel meer en andere parameters.

Fiscale redenen…
Ja het is te zien hoe je het bekijkt he, ik ben voltijds werknemer maar heb een activiteit in een vennootschap als ‘bijberoep’.
Ik draai daar meer winst mee dan mijn vaste job, soms het dubbele zelf.
Ik keer mij dus geen enkel loon uit en alles gaat in liquidatie reserve.
Is dat dan een fiscale reden of een logische reden?
Waarom zou ik mij loon uitkeren als ik het niet nodig heb en als ik er (nog) meer van moet afstaan.
Het is al een belastingdruk van net geen 37%, is dat niet fair dan?
Ik weet niet wat die van een werknemer is of hoe je dit best kan vergelijken maar veel zal het toch niet schelen puur op inkomen dan. Want mijn gemiddelde aanslagvoet was 36% maar dat is natuurlijk veel meer en andere parameters.
Maar op het einde van de rit, als je dat geld ooit uitkeert, is dat een vergoeding voor het geld dat je erin gestoken hebt of het werk dat je gedaan hebt? Als je denkt aan de hypothetische situatie waarbij er een niet werkende geldschieter in je vennootschap zat die al het kapitaal voorzien had, zou die dan ook alles mogen krijgen dat in die liquidatiereserve zat, of zou je vinden dat het meeste (of zelfs alle) geld naar jou moet gaan omdat jij het werk gedaan hebt?

Maar op het einde van de rit, als je dat geld ooit uitkeert, is dat een vergoeding voor het geld dat je erin gestoken hebt of het werk dat je gedaan hebt? Als je denkt aan de hypothetische situatie waarbij er een niet werkende geldschieter in je vennootschap zat die al het kapitaal voorzien had, zou die dan ook alles mogen krijgen dat in die liquidatiereserve zat, of zou je vinden dat het meeste (of zelfs alle) geld naar jou moet gaan omdat jij het werk gedaan hebt?
Zeer moeilijk hypothetisch te bekijken, want dan zou je gewoon de nodige afspraken maken.
En daar heb ik geen ervaring in, ik vermoed dat je dat een loon afspreekt en dat het dividend bijvoorbeeld gedeeld wordt.
Maar je kan dit toch absoluut niet doortrekken naar ik die alleen ben en een deel van de winst zou moeten uitkeren als loon?

Eens mens merkt ook dat hier, op het forum; een grote vorm van gewenning ontstaat: inkomens van 50k loon + 50k dividend worden vlotjes uitgesproken, je moet die bedragen eens luidop uitspreken op eender welk evenement of gebeurtenis met gemiddelde bevolking.

Ik kan er ook maar van dromen als zelfstandige die veel moet investeren om zijn shit te doen en ondertussen slaaf van de kosten ben geworden :p

Zeer moeilijk hypothetisch te bekijken, want dan zou je gewoon de nodige afspraken maken.
En daar heb ik geen ervaring in, ik vermoed dat je dat een loon afspreekt en dat het dividend bijvoorbeeld gedeeld wordt.
Maar je kan dit toch absoluut niet doortrekken naar ik die alleen ben en een deel van de winst zou moeten uitkeren als loon?
Ik weet niet wat voor activiteit je hebt maar voor de meeste mensen hier is de kapitaalinvestering extreem laag, ik denk dat er hier weinig mensen zelfs maar 1000 euro zouden willen betalen als iemand anders het kapitaal zou steken dan als ze het zelf zouden doen. Er is virtueel geen kapitaalrisico, da's ook niet waar de meerwaarde ligt. De enige reden dat ze zo'n gigantische dividenden uitkeren is omdat de investeerder dezelfde is als degene die werkt. Voor de gemiddelde IT consultancy vennootschap zou het werkelijk dividend, moesten aandeelhouders en degene die het werk doen andere personen zijn zowat gelijk liggen met wat je in bank op een termijnrekening kan krijgen.

De meeste dergelijke vennootschappen hebben een paar duizend euro kapitaal, als het al zoveel is, maar die keren dan wel meer dan 50K per jaar uit, da's een totaal onrealistisch jaarlijks rendement van enkele duizenden procenten.

Laatst bewerkt:
Dat is toch al 10x gepasseerd. Er zal niet veel veranderen, teveel tegenstanders :) En vergeet niet dat de meeste van de heren die de beslissingen moeten nemen in hun eigen portemonnee zouden snijden, dat doen ze niet ;)

cd&v heeft het regeerakkoord toch ook goedgekeurd? Achteraf gaan klagen dat zijn blauwdruk er niet door kwam.

De regering moet nu extra geld gaan vinden, omdat hetgeen er afgesloten is in het regeerakkoord onvoldoende is . Waardoor die blauwdruk terug op tafel komt als inspiratiebron.
Wat het wordt zal afhangen van de onderhandelingen. Maar je kan niet verwachten dat CD&V op die zaken niet zou hameren of naar boven brengen in de onderhandeling. Een njet van andere partijen daarover kan dan weer gebruikt worden als njet voor iets wat niet drinkbaar is voor CD&V

Ik kan er ook maar van dromen als zelfstandige die veel moet investeren om zijn shit te doen en ondertussen slaaf van de kosten ben geworden :p
Ik volg je hier zo een beetje en je hebt idd een branche waar nogal wat investeringen nodig zijn, al vermoed ik wel dat het de bedoeling is om deze stilaan af te bouwen - de winst zou dan normaliter ook stijgen. Nog wat anders dan horeca uitbaters die een klein imperium bij elkaar investeren bvb.

Mijn buur zit in jouw boot: op 7-8 jaar voor 2 miljoen euro materiaal gekocht - keerzijde is wel dat die morgen kan stoppen en gewoon genieten, niet normaal hoe het geld daar binnen stroomt.

Ik volg je hier zo een beetje en je hebt idd een branche waar nogal wat investeringen nodig zijn, al vermoed ik wel dat het de bedoeling is om deze stilaan af te bouwen - de winst zou dan normaliter ook stijgen. Nog wat anders dan horeca uitbaters die een klein imperium bij elkaar investeren bvb.

Mijn buur zit in jouw boot: op 7-8 jaar voor 2 miljoen euro materiaal gekocht - keerzijde is wel dat die morgen kan stoppen en gewoon genieten, niet normaal hoe het geld daar binnen stroomt.
Stilletjes aan heb ik het ergste wel achter de rug ja. Nog een paar jaar afbetalen natuurlijk.

Terug
Bovenaan