Freelancers & Ondernemers

Probleem is dat die vennootschapsvorm(en) misbruikt worden in de vorm van freelance vennootschappen
Is het misbruik als ik gewoon voor mezelf wil werken en niet voor een baas?

Op mijn 42e liet mijn baas me duidelijk weten dat ik geen groeipad meer had in het bedrijf, geen opslag meer ging krijgen (buiten index aanpassing) en enkel nog bonussen mocht verwachten.
Als je dan al je hele loopbaan in consultancy zit en een groot netwerk hebt, is de stap klein om zelf te beginnen.
Ik krijg er de laatste tijd iets van de "managementvennootschappen" en zo.

Op mijn 42e liet mijn baas me duidelijk weten dat ik geen groeipad meer had in het bedrijf, geen opslag meer ging krijgen (buiten index aanpassing) en enkel nog bonussen mocht verwachten.
Als je dan al je hele loopbaan in consultancy zit en een groot netwerk hebt, is de stap klein om zelf te beginnen.
Ik vertel de waarheid als ik zeg dat het fiscale voor mij niet het belangrijkste is. Wat voor mij telt is dat ik nu de vrijheid heb om zo vaak verlof te nemen als ik wil om nog andere activiteiten uit te oefenen naast mijn IT consultancy.

Het heeft eigenlijk nog lang geduurd eer Jan met de pet de term "managementvennootschap" voorgeschoteld kreeg als nieuwe schietschijf in navolging van de "salariswagens". Nu gaan ze er ook nog een schepje bovenop doen door te stellen dat die met een managementsvennootschap zichzelf bewust lage lonen uitkeren om gebruik te kunnen maken van allerhande sociale voordelen zoals studiebeurzen om hun rijkeluiskindjes kosteloos te kunnen laten studeren. Kwestie van het gepeupel nog méér munitie te geven om te schieten op diegenen die hier sowieso al de grootste bijdragen leveren. Mijn vennootschapsbelasting alleen al bedraagt meer dan wat die facebookroepers jaarlijks aan bedrijfsvoorheffing en RSZ betalen.

Hier ben ik niet echt akkoord.

Die zever bestaat om ondernemerschap te ondersteunen. De KMO's met personeel, die investeren, schulden maken om iets uit de grond te stampen, werkgelegenheid creëren en (zware) risico's nemen.

Probleem is dat die vennootschapsvorm(en) misbruikt worden in de vorm van freelance vennootschappen, managementsvennootschappen enzovoorts.

Op dit ogenblik zijn ze ook de "echte" ondernemers aan het zwaarder belasten/straffen...
Wel, dat is het hem net:

Als het systeem zo draconisch loon belast dat een vennootschap, met al zijn kosten en alle zever die erbij komt een stuk goedkoper is dan gewoon loon, is er toch iets mis?

Ter info, ik speel niet op de man hé, het is nu fiscaal interessant mogelijk en je zou maar gek zijn het niet te doen, op een min of meer eerlijke manier, wat voor mij zou zeggen al op zijn minst een "normaal" loon, als loon uitbetaald (met bijhorende rsz etc) conform voor de functie.
Op dat laatste zit natuurlijk wel rek op, maar dat absolute minimumloon uitbetalen en al de rest via vvpr bis en/of LR, dan kan er niet ontkend worden dat je voor het fiscaal voordeel gaat.

Je kan trouwens evengoed voor jezelf werken en niet voor een baas als eenmanszaak hé, en what's in a name, dat is dan ook een statuut dat voor vele freelancers perfect kan passen.
Echter wordt dit zeer zelden gedaan, en de hoofdreden zal niet het hoger "privé" risico zijn, maar voornamelijk het fiscale.
Er zijn scenario's waar, zelfs wanneer je alleen werkt, een vennootschap interessanter zou zijn (voornamelijk aansprakelijkheid/risico/failissementsgevoeligheid), maar dat zijn zelden jobs waar men van werknemer naar zelfstandige gegaan is en dezelfde functie wordt aangehouden.

Maar jah, in een eenmanszaak schiet dat nettoloon niet plots omhoog hé!

Wel, dat is het hem net:

Als het systeem zo draconisch loon belast dat een vennootschap, met al zijn kosten en alle zever die erbij komt een stuk goedkoper is dan gewoon loon, is er toch iets mis?
Ding is, dat loon, vooral voor degenen die hetzelfde ding kunnen blijven doen als zelfstandige, is niet zo draconisch zwaar belast, voornamelijk door allerhande fiscale koterijen.
@JPV heeft al eens wat van die berekeningen gedaan waar je echt alles in opneemt, zoals groepsverzekering/pensioenplannen, wagens, maaltijdcheques, cafetariaplannen en al de rest van die rommel.
Dan zijn we nog steeds stevig belast, maar zeker niet draconisch.
In vele van onze buurlanden hebben ze al die "extra legale" voordelen niet, maar worden ze ook een stuk minder belast, op het einde van de rit gaat er niet zo extreem veel verschil opzitten.

Hier zijn het vooral mensen, meestal alleenstaanden, met een relatief OK/hoog loon, die bij een werknemer zitten, of in een bepaalde functie/sector waar al die fiscale koterijen niet worden gebruikt, die dan wel draconisch worden belast. Maar ik denk dat dat nog een relatief kleine groep is van de werkenden onder ons.

Ik heb het al meerdere malen geschreven, dat "privé nettoloon" van zelfstandigen wordt door zij die tegen zelfstandigen zijn nogal overschat. Vooral dan door het feit dat je als werknemer maar 11 maanden moet werken om pakweg 13.6 maanden loon te krijgen.
Die 4000€ netto van een werknemer is eigenlijk 5000€ netto per effectief gewerkte maand.

Ter info, ik speel niet op de man hé, het is nu fiscaal interessant mogelijk en je zou maar gek zijn het niet te doen, op een min of meer eerlijke manier, wat voor mij zou zeggen al op zijn minst een "normaal" loon, als loon uitbetaald (met bijhorende rsz etc) conform voor de functie.
Op dat laatste zit natuurlijk wel rek op, maar dat absolute minimumloon uitbetalen en al de rest via vvpr bis en/of LR, dan kan er niet ontkend worden dat je voor het fiscaal voordeel gaat.

Je kan trouwens evengoed voor jezelf werken en niet voor een baas als eenmanszaak hé, en what's in a name, dat is dan ook een statuut dat voor vele freelancers perfect kan passen.
Echter wordt dit zeer zelden gedaan, en de hoofdreden zal niet het hoger "privé" risico zijn, maar voornamelijk het fiscale.
Er zijn scenario's waar, zelfs wanneer je alleen werkt, een vennootschap interessanter zou zijn (voornamelijk aansprakelijkheid/risico/failissementsgevoeligheid), maar dat zijn zelden jobs waar men van werknemer naar zelfstandige gegaan is en dezelfde functie wordt aangehouden.

Maar jah, in een eenmanszaak schiet dat nettoloon niet plots omhoog hé!

Hier ben ik niet echt akkoord.

Die zever bestaat om ondernemerschap te ondersteunen. De KMO's met personeel, die investeren, schulden maken om iets uit de grond te stampen, werkgelegenheid creëren en (zware) risico's nemen.

Probleem is dat die vennootschapsvorm(en) misbruikt worden in de vorm van freelance vennootschappen, managementsvennootschappen enzovoorts.

Op dit ogenblik zijn ze ook de "echte" ondernemers aan het zwaarder belasten/straffen...
Maar hoe denk je dat KMO's met personeel ontstaan. Mijn vorige werkgever is ook gestart als freelancer, en nadien personeel aangenomen...
Je kan als startend consultancy-bedrijf niet zeggen "kom, we nemen direct 5 man op de payroll en we zien wel"...

Daarnaast schiet het nettoloon als eenmanszaak evengoed omhoog hoor. Ik heb een 200k€ aan omzet, niet-loongerelateerde kosten is een paar 1000€, pak nu nog 50000€/ jaar.
Dat is dan 150000€ dat ik als loon kan uitkeren of dus 12500€ bruto/maand. Er zal hier niet veel volk zitten met dat brutoloon...

Ben nu 8 jaar bezig als zelfstandige.
Eerste jaren heb ik al mijn winst in liquidatiereserve gestoken.
De laatste 2 of 3 jaar heb ik dividenduitkering kunnen doen, nadat men die regels had aangepast.
Nu merk ik dat mijn cash eigenlijk begint op te geraken als ik zowel mijn dividend uitkeer alsook mijn liquidatiereserve van 5 jaar geleden.
Op zich is dat eigenlijk geen groot probleem: geen grote uitgaven te doen (net andere wagen gekocht) en privé genoeg geld beschikbaar om aan de zaak te lenen indien nodig.
Lijkt vooral voor 2026 en 2027 een probleem te worden omdat dan beide uit te keren is. Daarna is liquidatiereserve op.
Die 2 jaar liquidatiereserve laten staan tot aan mijn pensioen lijkt me niet verstandig, want dat is nog 17 jaar weg.
Tips wat ik best doe?
Uitkeren, rekening courant, ...

Ben nu 8 jaar bezig als zelfstandige.
Eerste jaren heb ik al mijn winst in liquidatiereserve gestoken.
De laatste 2 of 3 jaar heb ik dividenduitkering kunnen doen, nadat men die regels had aangepast.
Nu merk ik dat mijn cash eigenlijk begint op te geraken als ik zowel mijn dividend uitkeer alsook mijn liquidatiereserve van 5 jaar geleden.
Op zich is dat eigenlijk geen groot probleem: geen grote uitgaven te doen (net andere wagen gekocht) en privé genoeg geld beschikbaar om aan de zaak te lenen indien nodig.
Lijkt vooral voor 2026 en 2027 een probleem te worden omdat dan beide uit te keren is. Daarna is liquidatiereserve op.
Die 2 jaar liquidatiereserve laten staan tot aan mijn pensioen lijkt me niet verstandig, want dat is nog 17 jaar weg.
Tips wat ik best doe?
Uitkeren, rekening courant, ...
Het is niet omdat er een bedrag in liquidatiereserve staat dat het effectief ergens op een rekening moet staan.
Als je nu kiest om dividend uit te keren of vvprbis veronderstel ik dan kan je boekhoudkundig die reserves laten staan en kan je naar later toe nog bekijken wanneer of hoe je die uitkeert.

Het is niet omdat er een bedrag in liquidatiereserve staat dat het effectief ergens op een rekening moet staan.
Als je nu kiest om dividend uit te keren of vvprbis veronderstel ik dan kan je boekhoudkundig die reserves laten staan en kan je naar later toe nog bekijken wanneer of hoe je die uitkeert.
Inderdaad, als ik mij vandaag alles zou uitkeren wat ik zou mogen uitkeren volgens VVPRbis en liquidatiereserve dan zit ik onder nul op mijn rekening.

Dus het staat dan nog op rekening courant?
Daar zou ik me dan wel weer een interest op kunnen betalen, maar uiteindelijk betaalt de zaak die.
Dus financieel zou het beter zijn om toch gewoon uit te keren en privé te beleggen.

Als ik de getallen even bekijk, kan ik nu nog wel het dividend uitkeren en bij de algemene vergadering in april of zo de liquidatiereserve van 2020.
In 2027 wordt het wat lastiger denk ik: dividend 2026 + liquidatiereserve 2021.

Laatst bewerkt:
Daar zou ik me dan wel weer een interest op kunnen betalen, maar uiteindelijk betaald de zaak die.
Dus financieel zou het beter zijn om toch gewoon uit te keren en privé te beleggen.

Als ik de getallen even bekijk, kan ik nu nog wel het dividend uitkeren en bij de algemene vergadering in april of zo de liquidatiereserve van 2020.
Als ik jou was, doen!

Daar zou ik me dan wel weer een interest op kunnen betalen, maar uiteindelijk betaald de zaak die.

Ja eigenlijk wel, maar mijn boekhouder raadde me wel af om daar interesten op te gaan rekenen.

Hier ga ik eindelijk mijn dbi bevek fonds volledig verkopen op korte termijn. VVPR-bis van dit jaar wordt voor 31/12 uitgekeerd en na nieuwjaar de liquidatiereserves van 2020 en 2021. Dus toch een groot bedrag nodig.

Daar zou ik me dan wel weer een interest op kunnen betalen, maar uiteindelijk betaalt de zaak die.

Maar 2027 ben je wel al terug een jaar verder met (waarschijnlijk) terug een hoop nieuwe inkomsten?

Maar 2027 ben je wel al terug een jaar verder met (waarschijnlijk) terug een hoop nieuwe inkomsten?
Dat zou ik hopen ja, maar mijn groei in omzet (en winst) is niet voldoende om liquidatiereserve van 2021 en dividend van 2026 te dekken.
Omzet en winst zijn ieder jaar netjes gestegen, voornamelijk wegens mooie tariefverhogingen (hoger dan index). Maar ik denk dat de rek er nu wel bijna uit is.

Hoe zit het eigenlijk met het laadkosten en peage kosten in het buitenland? Gezien deze gemaakt worden in kader van de bedrijfswagen, ga ik ervan uit dat deze kosten integraal door de vennootschap gedragen kunnen worden?

Qua snelladen in het buitenland gebruikt ik steeds Ionity, wat met een basisabo van € 5 (per maand opzegbaar) neerkomt op een belachelijk lage prijs van € 0,39 per kwh (in FR). Ionity laat echter niet toe om een factuur te genereren op een vennootschap. Ook deze ticketjes kunnen eenvoudig ingebracht worden in de vennootschap?

Ik ga er toch van uit dat boekjaar 2025 dat afgesloten wordt op 31/12/25 nog aangelegd kan worden met 6,5% in het achterhoofd.
Aleja, uiteindelijk heb je geen andere keuze want ik denk niet dat je vroeger kan afsluiten en nog liquidatiereserve aanleggen.
En op zich maakt het toch weinig uit want op dit moment betaal je 10%, die 9,8% is toch maar voor over 3 jaar.
Maar het is dan wel fijn om te weten waar je aan toe bent langs een kant.
Net even contact gehad met boekhouder en zijn interpretatie is ook zo.
Het boekjaar wordt afgesloten op 31/12/25 en dan wordt het ook aangelegd.
Los van of de algemene vergadering in juni 2026 ofzo gebeurd met aangifte venn belasting.
Maar het zou later deze week nog duidelijker moeten worden.

Net even contact gehad met boekhouder en zijn interpretatie is ook zo.
Het boekjaar wordt afgesloten op 31/12/25 en dan wordt het ook aangelegd.
Los van of de algemene vergadering in juni 2026 ofzo gebeurd met aangifte venn belasting.
Maar het zou later deze week nog duidelijker moeten worden.
Mijn boekhouder zei me gisteren iets anders, datum van algemene vergadering zou leidend zijn. Ik wacht wel nog even af tot alles echt duidelijk wordt ;)

Terug
Bovenaan