Ik ben ook maar een simpele zelfstandige idd, noem mezelf ook geen ondernemer
Maar het is idd nog wel een ander concept dan freelancer ook zou ik zeggen.
Zeker in mijn branche, ik heb elke dag nieuwe klanten nodig. Heb een 10-tal terugkerende klanten, dat zijn dan de iets grotere zelfstandige die meerdere bedrijfswagens hebben rondrijden of meerdere panden hebben bijvoorbeeld en een handvol garages. Voor de rest heb ik elke dag nieuwe klanten en soms zelfs 2-3 klanten per dag nodig aangezien de gemiddelde factuur aan een particulier vaak maar 150 a 300 euro bedraagt.
In combinatie met de nodige investeringen om mijn werk te kunnen uitvoeren, moet zeggen rust in het hoofd is er weinig. Ik heb de laatste jaren eigenlijk nog zo goed als nooit een dag zonder werk gezeten, maar soms is de agenda voor de volgende week eens leeg en dan denk ik van shit, wat als het opeens gedaan is, maar dan loopt die snel terug vol gelukkig.
Ik herinner me nogsteeds een jaar of 6 geleden dat ik niet durfde mailen naar de bank voor een lening van 5000 euro omdat ik dacht dat ik dat niet ging krijgen haha. Als ik dan nu zie hoe ik over de 150k aan leningen heb lopen voor machinerie en inrichting.
Wat ik het vervelendste vind aan een kleine zelfstandige zoals mezelf, op de zaak doe je maar, het kan niet op, nen auto, nieuwe gsm's machinerie, dit en dat. Maar privé ben je soms een armoezaaier

Tegen dat je privé wat deftig kan opbouwen moet je toch godverdikke een pak werken.
Grootste probleem bij mij is op heel veel van mijn core bsns heb ik weinig marge op materiaal.
Ne loodgieter die heeft vaak al 1000 of 2000 euro verdient op materiaal nog voor hij in zijn camionette stapt.
Als ik een belettering doe van een een camionette bv dan zit daar misschien 50 euro materiaal in soms maar, dus daar zit echt niets van marge op. En wat heb je er dan aan over gewoon je uren. Meestal is dat met forfaits, dus aan het ene project heb je soms eens 70-80 euro per uur, maar soms slaat het ook eens tegen en zit je maar voor 50 euro of minder te werken.
En er zijn niet genoeg uren in een dag om mezelf rijk te cijferen helaas, zeker niet om de niet factureerbare uren op te halen.
Mijn voornemen voor dit jaar is alleszins proberen minder domme fouten te maken, op jaarbasis gaat er denk ik ook zeker 5 a 10.000 euro in de vuilbak door te snel te zijn, bestanden niet te controleren en pas te zien dat het fout is als het al geprint en gedaan is.
En wat meer zicht krijgen op mijn cijfers, is ook nodig. Want het is niet de bedoeling dat ik tot aan mijn pensioen blijf ploeteren.