Freelancers & Ondernemers

Een goeie recruiter is zijn geld waard.

Helaas is net zoals immo het een low-effort beroep (of zo lijkt het vaak) die dan de fruitvliegen aantrekt die veel geld voor hun diensten aanrekenen.

Niets nieuws.

Ik heb 1 of 2 goeie recruiters die ik vertrouw, de rest moet zich bewijzen.

Veel van die recruiters en tussenbedrijfjes zitten ook niet rechtstreeks bij de eindklant maar via een grotere speler die het raamcontract heeft. Vroeger deden ze vaak copy paste met de vacatures, maar nu laten ze die toch al wat herschrijven door AI. Bij veel van die projecten is het ook niet duidelijk of ze openstaan voor freelancers of niet. In ieder geval probeer ik toch altijd om ofwel rechtstreeks ofwel via een van de grotere spelers te gaan.

Een goeie recruiter is zijn geld waard.

Helaas is net zoals immo het een low-effort beroep (of zo lijkt het vaak) die dan de fruitvliegen aantrekt die veel geld voor hun diensten aanrekenen.

Niets nieuws.

Ik heb 1 of 2 goeie recruiters die ik vertrouw, de rest moet zich bewijzen.
Ik wou net hetzelfde vergelijk maken met de immomakelaars, daar zitten ook enorm veel cowboys tussen.

Op tien jaar tijd heb ik hier al verschillende profielen zien passeren via recruiters. Geen enkel daarvan was echt een succesverhaal; meestal blijven ze twee tot vijf jaar. Ik heb de indruk dat ze na hun wachtperiode opnieuw worden gecontacteerd door dezelfde recruiters, maar dan met betere voorwaarden :)

Sinds ik zelf ons personeel opvolg, heb ik nog geen enkele keer via een recruiter gewerkt. Het vertrouwen is daar toch wat zoek.

Op zich, hoe minder denkwerk een job vergt en hoe hoger de marges, hoe meer cowboys je gaat hebben die daaraan beginnen om snel poen te scheppen...

Boekhouder, IT'er, advocaat, ... Allemaal jobs waar je, als je goed bent in je vak, echt schoon je boterham mee kan verdienen maar wel wat kennis moet vergaren en studies moet gedaan hebben. Als recruiter heb je letterlijk een GSM en een laptop nodig en je bent vertrokken zonder enige kennis. Ook daar kan je zeer goed je boterham verdienen maar geen enkele vereiste van bepaalde studies/certificaten/jaarlijkse opleidingen/... dat je moet volgen of hebben.

Ik denk vooral voor hogere functies dat een goede recruiter wel zijn meerwaarde heeft. Voor starters/juniors... Neen.

Lijkt me enkel oplosbaar wanneer de (grote) bedrijven zelf rechtstreeks contracten aanbieden aan freelancers en die prioritiseren boven recruiters. Maar dan krijg je waarschijnlijk voor elke vacature 100 aanbiedingen van overal ter wereld om door te filteren...

Is het probleem niet eerder omgekeerd, dat bedrijven te weinig kwalitatieve aanbiedingen binnenkrijgen en dan zelf intern recruiters zouden moeten aannemen? Sommige bedrijven doen zelf aan sourcing voor recruiting door de eigen HR afdeling maar ik kan me voorstellen dat afhankelijk van de omstandigheden veel bedrijven dat niet intern willen organiseren.

Hier toch ook een vraagje. Op dit moment werk ik in loondienst met daarnaast een bijberoep. Maar het begint allemaal wat teveel te worden dus denk eraan om gewoon van mijn bijberoep dus zelfstandige in hoofdberoep te worden en dan veel minder of niet meer in loondienst te werken.

Maar welke ondernemingsvorm is eigenlijk het interessantste voor een eenmanszaak? Een CommV of een VOF of toch een BV?

Mijn inkomsten groeien nog, dus het is wat lastig om in te schatten, ik denk dat ik dit jaar een omzet zal hebben van 20-25K, mss meer, maar als ik er mij volledig kan op focussen zal dat volgend jaar wel hoger liggen. Enfin, eigenlijk al vanaf september, want dan eindigt het contract bij mijn werkgever dus het is nu de moment om te beslissen of ik dat verleng of niet.

Qua risico's zijn er weinig denk ik? Ik heb niet echt veel (grote) kosten of speciale situaties ofzo.

Wat denken jullie?

Laatst bewerkt:
Hier toch ook een vraagje. Op dit moment werk ik in loondienst met daarnaast een bijberoep. Maar het begint allemaal wat teveel te worden dus denk eraan om gewoon van mijn bijberoep dus zelfstandige in hoofdberoep te worden en dan veel minder of niet meer in loondienst te werken.

Maar welke ondernemingsvorm is eigenlijk het interessantste voor een eenmanszaak? Een CommV of een VOF of toch een BV?

Mijn inkomsten groeien nog, dus het is wat lastig om in te schatten, ik denk dat ik dit jaar een omzet zal hebben van 20-25K, mss meer, maar als ik er mij volledig kan op focussen zal dat volgend jaar wel hoger liggen. Enfin, eigenlijk al vanaf september, want dan eindigt het contract bij mijn werkgever dus het is nu de moment om te beslissen of ik dat verleng of niet.

Qua risico's zijn er weinig denk ik? Ik heb niet echt veel (grote) kosten of speciale situaties ofzo.

Wat denken jullie?
Gewoon voorlopig eenmanszaak blijven ipv vennootschap? En later dan overschakelen bij voldoende inkomsten?

Opgepast ook bij extra kosten (sociale bijdragen oa.) die er zullen bijkomen als je volledig overschakelt, dan zal je winst (waarvan je moet leven) toch een pak lager liggen.

"En veel minder in loondienst werken": als je zelfstandige in hoofdberoep bent kan dat sowieso niet meer, eventueel optie om te factureren aan je huidige werkgever? Zo heb je wat houvast met vaste uren en daarnaast je eigen ding

Gewoon voorlopig eenmanszaak blijven ipv vennootschap? En later dan overschakelen bij voldoende inkomsten?

Opgepast ook bij extra kosten (sociale bijdragen oa.) die er zullen bijkomen als je volledig overschakelt, dan zal je winst (waarvan je moet leven) toch een pak lager liggen.

"En veel minder in loondienst werken": als je zelfstandige in hoofdberoep bent kan dat sowieso niet meer, eventueel optie om te factureren aan je huidige werkgever? Zo heb je wat houvast met vaste uren en daarnaast je eigen ding
- Eenmanszaak kan ook ja, maar bij hoeveel inkomsten zou je dan schakelen (ongeveer)?

- De sociale bijdragen ben ik mij van bewust, maar ik moet de stap ooit maken want ik heb het gevoel dat ik nu wat blijf aanmodderen. Ik heb in elk geval nog wel wat reserves om dingen op te vangen. Wat ik afgeef van mijn winst bij bijberoep is ook belachelijk veel dusja.

- Ah, ik dacht op google gelezen te hebben dat het wel kon, maar met al die AI resultaten er tussen tegenwoordig is het mij eigenlijk niet duidelijk wat nu wel en niet mag.

edit: bij mijn huidige werkgever gaat dat niet gaan vrees ik, om facturen te sturen

Laatst bewerkt:
- Eenmanszaak kan ook ja, maar bij hoeveel inkomsten zou je dan schakelen (ongeveer)?

- De sociale bijdragen ben ik mij van bewust, maar ik moet de stap ooit maken want ik heb het gevoel dat ik nu wat blijf aanmodderen. Ik heb in elk geval nog wel wat reserves om dingen op te vangen. Wat ik afgeef van mijn winst bij bijberoep is ook belachelijk veel dusja.

- Ah, ik dacht op google gelezen te hebben dat het wel kon, maar met al die AI resultaten er tussen tegenwoordig is het mij eigenlijk niet duidelijk wat nu wel en niet mag.

edit: bij mijn huidige werkgever gaat dat niet gaan vrees ik, om facturen te sturen
Voor bijberoep zal je minstens in 50% in loondienst moeten blijven werken. Misschien is dit een optie om wat zekerheid te blijven hebben en dan ernaast je bijberoep blijven doen maar dan wel een VOF of CommV zodat oprichten er minder belastingen gaat betalen? (ook wel oprichtingskosten etc. + voordeel is vooral als je er niet direct geld uithaalt om van te leven)

Ofwel de sprong volledig wagen en je huidige eenmanszaak verderzetten, maar voorstellen of je bij je huidige werkgever als 'freelancer' kan starten voor enkele dagen per week/maand? Je hebt dan meer flexibiliteit, al heb je dan ook wel minder bescherming tegen ontslag. Je kan het altijd eens voorstellen?

Anyway, sowieso misschien eens best met je boekhouder (als je die al hebt) samenzitten. Ik spreek enkel uit bijberoepervaring :)

Is het probleem niet eerder omgekeerd, dat bedrijven te weinig kwalitatieve aanbiedingen binnenkrijgen en dan zelf intern recruiters zouden moeten aannemen? Sommige bedrijven doen zelf aan sourcing voor recruiting door de eigen HR afdeling maar ik kan me voorstellen dat afhankelijk van de omstandigheden veel bedrijven dat niet intern willen organiseren.

Volgens mij hebben de bedrijven het aan zichzelf te danken dat ze met recruiters werken. Vroeger hadden veel bedrijven een eigen HR dienst die verschillende zaken deden. Ondertussen outsourcen ze een stuk van dat takenpakket aan externe bureau's.
Waarna de drempel om een eigen HR dienst in het leven te houden weer wat hoger viel.
Waarna die ook meer en meer geoutsourced wordt.

Om dan verwonderd te zijn dat als je geen HR dienst hebt of iemand die zich met de tevredenheid of het verloningsaspect binnen het bedrijf bezig houdt dat mensen vertrekken via dat systeem van recruiters naar andere spelers. Goed wetende dat het fenomeen van jobhopping ondertussen commonground is. En de barrière om te vertrekken dan ook minder is. Zowel het aspect trouw en schrik om op een andere locatie slechter te eindigen.
Waarna je dan ook eindigt zoals vroeger dat je 2 - 5 tal jaar mensen binnenhaalt en die opleidt. Om die dan te zien vertrekken naar andere werkgevers die betere lonen betalen voor ervaren krachten maar minder snel bereid is om mensen op te leiden of daar tijd aan te dediëren.

Volgens mij hebben de bedrijven het aan zichzelf te danken dat ze met recruiters werken. Vroeger hadden veel bedrijven een eigen HR dienst die verschillende zaken deden. Ondertussen outsourcen ze een stuk van dat takenpakket aan externe bureau's.
Waarna de drempel om een eigen HR dienst in het leven te houden weer wat hoger viel.

Om dan verwonderd te zijn dat als je geen HR dienst hebt of iemand die zich met de tevredenheid of het verloningsaspect binnen het bedrijf bezig houdt dat mensen vertrekken via dat systeem van recruiters naar andere spelers. Goed wetende dat het fenomeen van jobhopping ondertussen commonground is. En de barrière om te vertrekken dan ook minder is. Zowel het aspect trouw en schrik om op een andere locatie slechter te eindigen.
Waarna je dan ook eindigt zoals vroeger dat je 2 - 5 tal jaar mensen binnenhaalt en die opleidt. Om die dan te zien vertrekken naar andere werkgevers die betere lonen betalen voor ervaren krachten maar minder snel bereid is om mensen op te leiden of daar tijd aan te dediëren.
Maar nog daarvoor gebeurde dat eigenlijk enkel voor absolute topfuncties, dat mensen actief gingen gecontacteerd worden om ergens te gaan werken. Toen moesten bedrijven typisch gewoon selecteren tussen de vele vacatures die ze binnenkregen nadat ze een vacature in de krant publiceerden. Nu zijn er veel profielen waar je actief op zoek naar moet gaan op voor bedrijven veel tijdrovender en duurdere manier, en heel wat bedrijven hebben dat inderdaad uitbesteedt.

Als je van plan bent om het je hoofdberoep te maken, waarom niet meteen een vennootschap oprichten?
Zie je het schaalbaar naar +/- 100K omzet per jaar?

Die tussenstap is toch niet meer nodig als je nu al 25k in bijberoep kan doen?

Voor bijberoep zal je minstens in 50% in loondienst moeten blijven werken. Misschien is dit een optie om wat zekerheid te blijven hebben en dan ernaast je bijberoep blijven doen maar dan wel een VOF of CommV zodat oprichten er minder belastingen gaat betalen? (ook wel oprichtingskosten etc. + voordeel is vooral als je er niet direct geld uithaalt om van te leven)
Ik werk nu al maar 50 procent in loondienst, en ik trek het niet meer :D (maar das ook wel een beetje eigen aan hoe die uren zijn, onderbroken werkuren etc). Er zijn ook gewoon niet zoveel halftijdse jobs die ik graag zou doen, heb ik al gemerkt (aanbod is niet zo ruim als voltijds) en het beperkt weeral de tijd die ik dan in mijn bedrijf kan steken.

Zal eens babbelen met een boekhouder ook.

@regenweer Vast wel, maar er zal wel wat tijd voor nodig zijn en het blijft een 'luxe' product (fotografie), al heb ik ook wel zakelijke klanten.

Er is meer outsourcing -niet alleen van HR diensten- dan pakweg 20 jaar geleden maar het bepalen van het verloningsbeleid (niet de administratieve afhandeling via payroll) wordt toch quasi nooit geoutsourced? Ik denk dat veel bedrijven gewoon te hard duwen op personeelskost van de huidige werknemers beperken en dat onvoldoende afwegen tegen de kost van hoog verloop (kennisverlies, recruitment cost,...)

Het volume aan recruiting is inderdaad hoger dan veel vroeger doordat er hoger verloop is en doordat er meer freelancers ingezet worden voor specifieke projecten of kennis. Maar ik zou niet weten of dat de laatste 20 jaar nog veel geëvolueerd is in de meeste bedrijven?

Maar nog daarvoor gebeurde dat eigenlijk enkel voor absolute topfuncties, dat mensen actief gingen gecontacteerd worden om ergens te gaan werken. Toen moesten bedrijven typisch gewoon selecteren tussen de vele vacatures die ze binnenkregen nadat ze een vacature in de krant publiceerden. Nu zijn er veel profielen waar je actief op zoek naar moet gaan op voor bedrijven veel tijdrovender en duurdere manier, en heel wat bedrijven hebben dat inderdaad uitbesteedt.

Mijn excuses... ik vergeet dat we in de freelancers tread bezig zijn...

Ik sprak eerder over het principe van recruiters bij werknemers.
Als ik terugkijk naar 2006, wat ondertussen toch al 20 jaar geleden is dan moest je geen topfunctie zijn om geconfronteerd te worden met recruiters.
Junior profielen werden toen ook via die wegen aangeworven. Zeker voor de kleinere entiteiten was dat een ding. Al is ook niet elke recruiter gelijk.

Het enige issue dat er nu is, is dat het overkomt alsof het vinden van volk nu moeilijker en moeilijker geworden is dan vroeger. Als ik terugkijk naar 2016-2018, dacht ik, dan is er een tijdje een opbod geweest van bedrijven om aan volk te geraken.
De wijziging die ik wel heb gezien doorheen de tijd. Of zo komt mij dat toch over. Is dat er een verlaging is in wie in aanmerking komt voor freelancing. Juniors en dergelijke zag je daar vroeger minder snel naar voor komen.
Al denk ik ook wel dat mondigheid daarbij betrokken is.

Op dit moment lijkt het wel alsof men al vroeger de jump durft te maken om te freelancen ook als er minder ervaring aanwezig is. Mogelijks ook doordat het fenomeen van freelancers minder een terugkerende kost is dan als dit werknemers zijn. En dus ook snel in geknipt kan worden.

Er is meer outsourcing -niet alleen van HR diensten- dan pakweg 20 jaar geleden maar het bepalen van het verloningsbeleid (niet de administratieve afhandeling via payroll) wordt toch quasi nooit geoutsourced? Ik denk dat veel bedrijven gewoon te hard duwen op personeelskost van de huidige werknemers beperken en dat onvoldoende afwegen tegen de kost van hoog verloop (kennisverlies, recruitment cost,...)

Het volume aan recruiting is inderdaad hoger dan veel vroeger doordat er hoger verloop is en doordat er meer freelancers ingezet worden voor specifieke projecten of kennis. Maar ik zou niet weten of dat de laatste 20 jaar nog veel geëvolueerd is in de meeste bedrijven?

benchmarking van functies via recruiters of dergelijke wordt toch wel gedaan? Terwijl men vroeger daar zelf meer voeling bij had en daar meer zelf de hand in had. Daarnaast wordt ook veel meer gegoten in barema's waar dan die benchmarking in terug komt. Heeft zijn voor- en zijn nadelen natuurlijk.

Personeelskost is nu eenmaal een terugkerende kost. En zoals je zegt wordt daar hard op gehamerd. Kennisverlies en dergelijke meer zijn problemen waar veel minder aan gehecht wordt zolang alles draait. Probleem is natuurlijk wel dat men dan verwonderd is wanneer het niet meer draait en de kostprijs van het inhuren van competent personeel. Waarna dan de discussie van een kerntakendebat weer opkomt.

Volgens mij is de inzet van freelancing voor andere zaken dan specifieke projecten of kennis veel meer gegroeid. Projecten die vroeger door eigen personeel gedaan werd, en als leerschool gezien werd, zie je ook nu meer en meer gebeuren door freelancing. Waar men soms ook de kost kan terugverhalen op een verzekering of dergelijke. Of snel die kan buitengooien om een andere in te schakelen terwijl men het falen of niet volledig slagen van het project dan kan slachtofferen op naam van die freelancer. Conform het principe van korte termijn objectieven.
Maar veranderen zie ik dat niet snel nog doen.

...

benchmarking van functies via recruiters of dergelijke wordt toch wel gedaan? Terwijl men vroeger daar zelf meer voeling bij had en daar meer zelf de hand in had. Daarnaast wordt ook veel meer gegoten in barema's waar dan die benchmarking in terug komt. Heeft zijn voor- en zijn nadelen natuurlijk.

Personeelskost is nu eenmaal een terugkerende kost. En zoals je zegt wordt daar hard op gehamerd. Kennisverlies en dergelijke meer zijn problemen waar veel minder aan gehecht wordt zolang alles draait. Probleem is natuurlijk wel dat men dan verwonderd is wanneer het niet meer draait en de kostprijs van het inhuren van competent personeel. Waarna dan de discussie van een kerntakendebat weer opkomt.

Volgens mij is de inzet van freelancing voor andere zaken dan specifieke projecten of kennis veel meer gegroeid. Projecten die vroeger door eigen personeel gedaan werd, en als leerschool gezien werd, zie je ook nu meer en meer gebeuren door freelancing. Waar men soms ook de kost kan terugverhalen op een verzekering of dergelijke. Of snel die kan buitengooien om een andere in te schakelen terwijl men het falen of niet volledig slagen van het project dan kan slachtofferen op naam van die freelancer. Conform het principe van korte termijn objectieven.
Maar veranderen zie ik dat niet snel nog doen.

In die zin ben ik mee, benchmarken van lonen wordt in veel (de meeste?) bedrijven al veel langer gedaan, vaak met gebruik van externe benchmarks. Maar beslissen hoe je dan verloont ten opzichte van die benchmark blijft toch een keuze van bedrijven zelf.

Meer freelancers is wel een feit, zowel op specifieke kennis als om tijdelijk capaciteit bij te zetten bv. voor projecten. En omdat het aanbod aan freelancers ook wel gegroeid is, vroeger moesten bedrijven vaker die kennis zelf opbouwen of in huis hebben, of via externe firma's en consultants gaan ipv direct naar freelancers.
En niet te onderschatten, in een pak bedrijven ook het perverse effect dat headcount bij zetten lastiger is dan ergens een PO voor een project goedgekeurd krijgen...

Verhoging van VVRPBIS van 15 naar 18% zou pas ingaan ten vroegste 1 juni 2026, alsook Liquidatiereserve van 6,5 naar 9,8%.

Verhoging van VVRPBIS van 15 naar 18% zou pas ingaan ten vroegste 1 juni 2026, alsook Liquidatiereserve van 6,5 naar 9,8%.
Komt wel doordat (VB?) op tafel werd gelegd om mogelijks te verhogen naar 20% :)

Ben curieus, mag van mij nog verschoven worden naar 01/07, zou goed uitkomen om in juni nog iets uit te keren...

En toevallig zag ik gisteren Conner in de Afspraak roepen dat de managementvennootschappen amper iets bijdragen. Blij dat daar toch een vrouw naast zat die hem tegensprak en zei dat die allemaal sowieso VB betalen. Als daar deze percentages bijkomen (en met de omzetten die sommigen draaien ieder jaar) zou Conner beter wat zwijgen. We zouden eens een poll moeten hebben, maar de meeste hier dragen 50k en meer bij ieder jaar als we belastingen + sociale lasten optellen. Als iedere Belg dat zou doen, het zou al veel beter gaan met dit land.

Sorry dit moest er even uit :D

Ik vraag me nog altijd af hoe men managementvennootschappen gaat kwalificeren.
Zelfstandige zonder personeel? Dat is mijn loodgieter en dakwerker ook, evenals mijn elektricien, mijn garagist, mijn carrossier, ...
Allemaal mensen met vuile handen op het eind van de klus of werkdag, kan je toch moeilijk managementvennootschap noemen.
Moet die terug naar eenmanszaak met alle financiële risico's? Of voor een werkgever gaan werken?
Idioot toch?

Maar waarom zou iemand die met zijn handen werkt wel een vennootschap mogen hebben en iemand die met zijn hoofd werkt niet?
Ik dacht dat we naar een kenniseconomie wilden gaan?

Terug
Bovenaan