Freelancers & Ondernemers

Klagen jullie niet uit weelde vraag ik me af - we spreken hier over 25-28 €/h, voor eender welk werkje - ongeacht hoe eenvoudig betaal je vandaag minstens 40-50 €/h, en vaak meer. Dat is vingers in de neus een marge van 30/40/50% en dan laat ik nog paar € ruimte per uur voor extra kosten - en dat voor een maximale flexibiliteit.

Klagen jullie niet uit weelde vraag ik me af - we spreken hier over 25-28 €/h, voor eender welk werkje - ongeacht hoe eenvoudig betaal je vandaag minstens 40-50 €/h, en vaak meer. Dat is vingers in de neus een marge van 30/40/50% en dan laat ik nog paar € ruimte per uur voor extra kosten - en dat voor een maximale flexibiliteit.
Ik klaag niet over de prijs, ik klaag over hoe weinig die mens daar effectief van over houdt.
Ik zou hem graag meer geven, maar er verdwijnt dan ook alleen maar meer.

Mijn ontslag gegeven bij de werkgever, nog 13 weken opzeg dus eind september kan ik starten.

Een groot deel van mijn mancave/garage dat ik nog aan het afwerken was ga ik nu ombouwen naar een thuiskantoor van 6x4,5.

Dan zit ik apart van mijn woning en kan ik desnoods nog klanten ontvangen enzo.
Ondernemingsplan met behulp van chat gtp uitgerold (en zelf serieus aangepast offcourse).

nu begint het hele avontuur van een bv oprichten, en een berg investeringen doen. (130K aan materiaal).

Huidige werkgever heeft gevraagd of ik voor hun wil komen draaien met mijn machine, Maar zelfs aan een dik uurloon is dat niet meer dan een leuke back-up om te hebben, en niet wat ik uiteindelijk wil gaan
Proficiat en respect! Dat is een serieuze investering.
Wat ga je doen?

Edit: laat maar zitten, zag de vorige posts niet.

Laatst bewerkt:
Ik klaag niet over de prijs, ik klaag over hoe weinig die mens daar effectief van over houdt.
Ik zou hem graag meer geven, maar er verdwijnt dan ook alleen maar meer.
Het is absurd hoeveel de staat afroomt, waardoor die man bijna niets overhoudt. Je wordt dan ook verplicht om via allerlei instanties te werken die vooral zichzelf in stand houden.
En tegelijk wil men natuurlijk geen Daens‑toestanden meer, de tijd van gevaarlijke fabrieken, kinderarbeid en arbeiders die letterlijk hun leven riskeerden tijdens de Industriële Revolutie.

Mijn schoonpa werkt al maanden als flexi, op verschillende plaatsen (man op pensioen) en op sommige plaatsen betalen ze hem nog steeds zonder contract. Onbegrijpelijk dacht ik, omdat het systeem is bedacht om zwartwerk tegen te gaan. Ik dacht altijd dat het nettobedrag weinig verschilde van brutobedrag dat de werkgever moet betalen.

Omdat ik nu zelf interesse krijg om een flexi in te schakelen, heb ik een afspraak gemaakt met Acerta om eens mijn werkelijke kost te bereken. Het kwam er basically op neer dat je €25 betaalt om iemand €16 netto per uur te geven.

Daarnaast zijn er helaas nog extra kosten. Even een copy paste van de mail:

Sluit een arbeidsongevallenverzekering af. Dit is een verplichte verzekering die in orde moet zijn voor aanvang van de tewerkstelling.

Voor de volledige aansluitingsprocedure bij Acerta sociaal secretariaat dien je rekening te houden met een eenmalige opstartkost van € 208 excl. btw.

Onze consultants maken dit document voor jou op maat van je KMO. Hiervoor dient u rekening te houden met een eenmalige kost van € 435 excl. btw

Jaarlijkse afsluitkost voor de opmaak van de sociale balans en fiscale fiches van € 202 excl. btw.

Voor de loonberekening geldt een maandelijkse beheerskost van +/- € 50 euro excl. btw
Per uur gewerkt moet je ongeveer 25% bijrekenen kwa kostprijs (patronale bijdragen + eventuele maaltijdcheques,...)
Voor 1 persoon, naargelang hoeveel uur je die wilt inschakelen is het inderdaad niet altijd even goedkoop.

Wij zitten met bv met personeel bij Liantis = goedkoper
Met onze management bv's zitten we bij Acerta = goedkoper

Wij zitten met bv met personeel bij Liantis = goedkoper
Met onze management bv's zitten we bij Acerta = goedkoper
Met Acerta is er ook een minimum dossierkost per jaar, dus als je niet aan dat bedrag raakt, tellen ze het er volledig bij. In ieder geval is het een gemak, want dat zelf doen, in bv. een management vennootschap, is veel werk.

D
Met Acerta is er ook een minimum dossierkost per jaar, dus als je niet aan dat bedrag raakt, tellen ze het er volledig bij. In ieder geval is het een gemak, want dat zelf doen, in bv. een management vennootschap, is veel werk.
De algemene totaal kost is iets goedkoper bij Acerta, je hebt er natuurlijk ook kosten.

Terug
Bovenaan