Freelancers & Ondernemers

Het ligt eraan om hoeveel reserves het gaat en of je tijdelijk dan wel definitief je activiteit stopzet. Mijn schoonvader was zelfstandige met venn. in de grafische industrie en is de facto al 7 jaar voor zijn wettelijke pensioendatum gestopt met werken en al die tijd een modaal loon uitgekeerd uit de reserves. Boekhouder had het zo uitgerekend dat er bij liquidatie na pensioen niet veel meer zou over blijven om liquidatietaks op te betalen.

Moet die opnieuw ingeschreven worden als je die prive overkoopt?
Ja sowieso.
Ik heb dit voorgehad in 2012 toen regering Di Rupo in full rip-off modus ging en met terugwerkende kracht VAA invoerde.
Zat toen net 1,5j met een wagen met hoge nieuwprijs en hoge uitstoot.
Privé gezet maar dan wel naar keuring moeten gaan, BTW aanrekenen en privé weer BIV moeten betalen.

Privé overkopen en tegelijk op de zaak ingeschreven laten staan gaat volgens mij niet. Hoe zou je dat dan moeten doen? Je gaat die auto op de vennootschap blijven als kost beschouwen (onderhoud, herstellingen, brandstof) want de VB komt nog op dezelfde nr. plaat waar de venn. die op ingeschreven heeft terwijl je privé eigenaar bent?

Om welke reden zou het interessant kunnen zijn om een slapende vennootschap te hebben ipv actieve vennootschap of vennootschap stopzetten?
Bepaalde belastingen zoals een een vennootschapsbijdrage of bedrijfsbelasting moet je niet betalen met een slapende vennootschap. Voordeel tegenover stopzetten kan zijn dat de inactieve fase slechts tijdelijk is, dat er nog bruikbare verliezen of andere tax assets in zitten of dat je om één of andere reden de reserves nog niet kan of wil uitkeren.

Uw accountant gaat sowieso een balanske moeten opstellen voor uw aangifte venbe. Ik zou die persoon vlug ook de jaarrekening laten doen, dat vult toch zijn eigen grotendeels automatisch in als die Silverfin of Accon gebruikt, die tools voeden vanuit de balans de aangifte venbe, verslaggeving AV en de jaarrekening. Meerkost lijkt mij verwaarloosbaar.

Anders is het online op de NBB zelf in te geven.
De venbe kan je immers zelf ook ingeven op biztax maar natuurlijk wel tricky als je fouten maakt. Zelf ik gebruik software voor mijn eigen aangifte en die van de vennootschap van mijn vriend.
Van welke software maak jij gebruik als ik mag vragen?

Ja sowieso.
Ik heb dit voorgehad in 2012 toen regering Di Rupo in full rip-off modus ging en met terugwerkende kracht VAA invoerde.
Zat toen net 1,5j met een wagen met hoge nieuwprijs en hoge uitstoot.
Privé gezet maar dan wel naar keuring moeten gaan, BTW aanrekenen en privé weer BIV moeten betalen.

Privé overkopen en tegelijk op de zaak ingeschreven laten staan gaat volgens mij niet. Hoe zou je dat dan moeten doen? Je gaat die auto op de vennootschap blijven als kost beschouwen (onderhoud, herstellingen, brandstof) want de VB komt nog op dezelfde nr. plaat waar de venn. die op ingeschreven heeft terwijl je privé eigenaar bent?

Er zijn helemaal geen kosten voor de vennootschap dat is het net. Je boekt niks meer in, maar zorgt ook dat alles prive is. VB is er niet. Verzekering neem je prive.

Ik ken iemand anders die 10 jaar een auto in de zaak had, nieuwe gekocht en de oude niet prive aangekocht, gewoon geen kosten meer ingebracht en prive mee blijven rijden en dat was ok, volgens de boekhouder.

Er zijn helemaal geen kosten voor de vennootschap dat is het net. Je boekt niks meer in, maar zorgt ook dat alles prive is. VB is er niet. Verzekering neem je prive.

Ik ken iemand anders die 10 jaar een auto in de zaak had, nieuwe gekocht en de oude niet prive aangekocht, gewoon geen kosten meer ingebracht en prive mee blijven rijden en dat was ok, volgens de boekhouder.
Zolang de wagen ingeschreven blijft op de vennootschap dan zal je jaarlijkse VB aanslag toch op die venn. blijven komen en niet privé. Je kunt deze weliswaar met een privé rekening betalen maar dan nog blijft in de DIV-bestanden de nummerplaat naar de venn. wijzen. Ook eventuele boetes gaan dan sowieso altijd naar de venn. blijven komen.
Je zegt 'VB is er niet' dat kan mss. als het om een EV gaat, maar in je 2de voorbeeld van 10j. kan dat toch niet kloppen.

Ik heb ook geen wagen op de vennootschap staan maar privé en reken voor beroepsmatige verplaatsingen de wettelijke 0,4293€/km aan. Daarvoor moet ik wel met een inschrijvingsbewijs kunnen aantonen dat er een auto op mijn naam is ingeschreven (en aan de hand van de co2 waarde op dat inschrijvingsbewijs wordt dan het aftrek% van die kost bepaald). Als je de auto op de venn. laat ingeschreven staan dan kan dat dus niet.
Kan zijn dat je er al die tijd mee wegkomt maar ik vind dat toch maar een vreemde constructie.

Zolang de wagen ingeschreven blijft op de vennootschap dan zal je jaarlijkse VB aanslag toch op die venn. blijven komen en niet privé. Je kunt deze weliswaar met een privé rekening betalen maar dan nog blijft in de DIV-bestanden de nummerplaat naar de venn. wijzen. Ook eventuele boetes gaan dan sowieso altijd naar de venn. blijven komen.
Je zegt 'VB is er niet' dat kan mss. als het om een EV gaat, maar in je 2de voorbeeld van 10j. kan dat toch niet kloppen.

Ik heb ook geen wagen op de vennootschap staan maar privé en reken voor beroepsmatige verplaatsingen de wettelijke 0,4293€/km aan. Daarvoor moet ik wel met een inschrijvingsbewijs kunnen aantonen dat er een auto op mijn naam is ingeschreven (en aan de hand van de co2 waarde op dat inschrijvingsbewijs wordt dan het aftrek% van die kost bepaald). Als je de auto op de venn. laat ingeschreven staan dan kan dat dus niet.
Kan zijn dat je er al die tijd mee wegkomt maar ik vind dat toch maar een vreemde constructie.
Wat is de reden dat je voor kilometervergoeding hebt gekozen. Ik ben zelf binnen enkele maanden toe aan een andere wagen. Moet de berekening nog maken, maar toch bijna 2000 professionele KMS per maand

@Au79 en ook @Stielman en zijn die 2000 "professionele" kilometers per maand verplaatsingen naar leveranciers, verschillende klanten, enz. of louter verplaatsing naar je "vaste" werkplek? Want in dat geval mag je het niet aanrekenen aan de wettelijke 0.4293 eur per km, maar slechts aan 0.15 eur/km. Het woon-werk verkeer wordt namelijk niet gezien als een professionele verplaatsing.

Bepaalde belastingen zoals een een vennootschapsbijdrage of bedrijfsbelasting moet je niet betalen met een slapende vennootschap. Voordeel tegenover stopzetten kan zijn dat de inactieve fase slechts tijdelijk is, dat er nog bruikbare verliezen of andere tax assets in zitten of dat je om één of andere reden de reserves nog niet kan of wil uitkeren.

De vennootschap moet dan ook werkelijk slapen en niet met één oog open en het andere toe. Wat ik daarmee bedoel is geen enkele handelsactiviteit maar ook geen enkele burgerlijke activiteit! Dan pas kan je een vrijstelling sociale bijdragen bekomen.

De term slapend word soms te snel aangewend voor een vennootschap.

Mijn vennootschap (BV)zal vanaf 1 januari 2025 overgaan in een slapende vennootschap (geen operationele activiteit meer) of een beperkte operationele activiteit waarbij mijn omzet lager zal zijn dan 25k en
Ik dus geen btw aangiftes meer zal moeten indienen. Er zal ook geen loon meer worden uitgekeerd.

Vergeet dan geen btw onttrekking te doen op investeringen, +... als u de btw activiteit effectief stopzet/overzet naar <25K regeling. In zoverre u dit niet overlaat aan uw accountant, dan zal hij/zij dit wel doen.

En de jaarlijkse bevestiging voor het oh zo tof UBO register. :)

Wat is de reden dat je voor kilometervergoeding hebt gekozen. Ik ben zelf binnen enkele maanden toe aan een andere wagen. Moet de berekening nog maken, maar toch bijna 2000 professionele KMS per maand
In hoofdzaak, omdat ik als autoliefhebber geen zin heb om de fiscus te laten bepalen met welke wagen ik moet rijden.
Mocht ik het equivalent van wat ik nu privé heb als "fiscaal aanvaardbare" EV moeten kopen, dan kost mij dat >>100k € en dat ben ik niet bereid om er aan te geven. Nog los van het feit dat die specifieke EV-niche nogal wat betrouwbaarheidsproblemen kent en ik geen zin heb om proefkonijn te spelen.

In bijzaak, omdat bij mij de professionele km hoger liggen dan de privé km, en dus zou ik met een wagen op de vennootschap eigenlijk grotendeels VAA betalen om niets en zou ik met iets (grotendeels) tegen mijn goesting moeten rijden.
Nu heb ik €0,0 voordeel alle aard EN kan mezelf belastingvrij €0,4293 per gereden professionele km uitkeren. I.c.m. dagvergoedingen is dat maandelijks een mooi bedrag.

In de overgrote meerderheid van de gevallen zal wagen op de vennootschap de beste keuze zijn , maar voor mij dus niet.

@Au79 en ook @Stielman en zijn die 2000 "professionele" kilometers per maand verplaatsingen naar leveranciers, verschillende klanten, enz. of louter verplaatsing naar je "vaste" werkplek? Want in dat geval mag je het niet aanrekenen aan de wettelijke 0.4293 eur per km, maar slechts aan 0.15 eur/km. Het woon-werk verkeer wordt namelijk niet gezien als een professionele verplaatsing.
Uiteraard, dat weet ik.
Alle prof. verplaatsingen worden bijgehouden in een rittenboek, dat ter controle voorgelegd kan worden.

Volgens mij zijn de inschrijving van de wagen, en het eigenaarschap, verschillende feiten en kan dat dus idd.
Inderdaad, klassiek voorbeeld is een financiële leasing waarbij de bank nog juridisch eigenaar is van de wagen. Maar met het oog op overname wordt de wagen al op de vennootschap (of natuurlijke persoon) ingeschreven.
Je kan dus perfect een situatie hebben waar de bank juridisch eigenaar is, de vennootschap financieel eigenaar en het voertuig op de natuurlijke persoon ingeschreven is. Althans dat was toch het geval toen ik het allemaal uitgezocht heb voor de aankoop van mijn wagen enkele jaren geleden.

Ja goed maar dat is totaal verschillend aan de situatie waar het hier over ging met wagen die van venn. naar privé werd overgezet waarna er geen vaa meer was en een km vergoeding werd aangerekend. Mijn punt was dat je dan niet aan een nieuwe inschrijving (en dus BIV in het geval het geen EV of LV is) kon ontsnappen want je moet een wagen op je privé-naam hebben staan vooraleer je km vergoeding kunt aanrekenen (en je bijgevolg de inschrijving niet op de venn. kunt laten).
De leasingsituatie die jij hierboven beschrijft is iets totaal anders

Opdrachtgever schuift nieuw contract onder mijn neus met andere voorwaarden reeds voorgetekend onder de noemer 't is tekenen of niets.
Als ik dit niet wil tekenen, blijft het oud contract gelden met daarin geldende opzegperiode?
Of kan ik meteen alles opblazen?

Opdrachtgever schuift nieuw contract onder mijn neus met andere voorwaarden reeds voorgetekend onder de noemer 't is tekenen of niets.
Als ik dit niet wil tekenen, blijft het oud contract gelden met daarin geldende opzegperiode?
Of kan ik meteen alles opblazen?
Je kan als freelancer mits wederzijds akkoord altijd stoppen... Je hoeft het nieuwe contract dus niet te aanvaarden als je dat liever niet hebt en al een andere opdrachtgever in zicht hebt.

Let wel op met de economische realiteit, er zijn momenteel wereldwijde ontslagen en als freelancers beseffen we het niet altijd maar het ziet er niet te rooskleurig uit voor 2025.
Afhankelijk van het nieuwe contract zou je het misschien wel kunnen aanvaarden om aan te blijven zonder dat het oude opgezegd wordt en je dus meer werkzekerheid hebt, ook al is het enkele euro's minder.

Je kan als freelancer mits wederzijds akkoord altijd stoppen... Je hoeft het nieuwe contract dus niet te aanvaarden als je dat liever niet hebt en al een andere opdrachtgever in zicht hebt.

Let wel op met de economische realiteit, er zijn momenteel wereldwijde ontslagen en als freelancers beseffen we het niet altijd maar het ziet er niet te rooskleurig uit voor 2025.
Afhankelijk van het nieuwe contract zou je het misschien wel kunnen aanvaarden om aan te blijven zonder dat het oude opgezegd wordt en je dus meer werkzekerheid hebt, ook al is het enkele euro's minder.
Er zit een opzegperiode van 6 maand in, dus op zich is dat veilig.

Terug
Bovenaan