Freelancers & Ondernemers

apple watches gekocht voor mij en madam voor ons eindejaars kado van de zaak :p

verder morgen eens een goede klant van me trakteren om te gaan eten.

Vandaag met een nieuw bijberoep gestart: het geven van low-level fiscaal en juridisch advies. Op het idee gekomen omdat ik dit hier in de praktijk dit al jaren doe (en blijf doen)à en het ook wel eens leuk is om daar iets aan te verdienen met de kennis die ik ondertussen opgebouwd heb. Toevallig zelfs nét via dit forum in contact gekomen met iemand die me klanten kan aanleveren, waardoor het voor mij eigenlijk gewoon is alsof ik op spreekuur ben en weinig extra moet doen behalve factureren :).

(voor alle duidelijkheid: gezien de klanten doorgestuurd worden door werkgevers, gaat het natuurlijk nooit over zaken die kunnen/mogen conflicteren met mijn vast werk)
Afhangend van het type advies denken aan een goede verzekering ;)

Rekening courant en dus privé... No way dat uw accountant Apple Watches zal inboeken als onkost.
Als een nieuwe iPhone kan ingebracht worden dan is een apple watch toch ook geen probleem zeker :)
Het gaat om bereikbaar zijn hé.

En als ik met mijn handen vol werkmateriaal via mijn apple watch de koffer van mijn teslacamionette kan openen ;-)
Makkelijker kijken wie er belt, makkelijker eens een bericht bekijken in de auto als het de moeite is om aan de kant te gaan staan om te reply'en bijvoorbeeld. Of handsfree te antwoorden via text to speech.

Boekhouder maakt er alleszins geen probleem van, lijkt me ook gewoon een nobrainer.

Als ik geen zaak had kocht ik mij eigenlijk zelfs geen smart watch. Interesseert me vrij weinig, heb liever een echte mooie dure horloge, maar die kan ik niet inbrengen :p

De apple watch zal zelfs enkel maar gebruikt worden tijdens werkdagen, als ik 's weekends uit ga eten ofzo draag ik wel mijn deftig horloge.

Laatst bewerkt:
Als een nieuwe iPhone kan ingebracht worden dan is een apple watch toch ook geen probleem zeker :)
Het gaat om bereikbaar zijn hé.

En als ik met mijn handen vol werkmateriaal via mijn apple watch de koffer van mijn teslacamionette kan openen ;-)
Makkelijker kijken wie er belt, makkelijker eens een bericht bekijken in de auto als het de moeite is om aan de kant te gaan staan om te reply'en bijvoorbeeld. Of handsfree te antwoorden via text to speech.

Boekhouder maakt er alleszins geen probleem van, lijkt me ook gewoon een nobrainer.

Als ik geen zaak had kocht ik mij eigenlijk zelfs geen smart watch. Interesseert me vrij weinig, heb liever een echte mooie dure horloge, maar die kan ik niet inbrengen :p

De apple watch zal zelfs enkel maar gebruikt worden tijdens werkdagen, als ik 's weekends uit ga eten ofzo draag ik wel mijn deftig horloge.
Smart watches zijn recent afgevoerd als aftrekbare beroepskost. Tenzij je een VAA rekent ter waarde van de werkelijke waarde maar dat is hetzelfde als uzelf dat loon uitkeren. Een smart watch is iets wat een controleur er vandaag wel typisch zal uithalen.

Mijn vriend heeft begin dit jaar de ‘chance’ gehad dat hij bij aankoop van nieuwe smart phone ter promotie gratis een smart watch gekregen heeft. Zijn smart phone was na 6 jaar echt wel toe aan vervanging. De watch staat nergens op de factuur vermeld. En het is natuurlijk geen apple product, die zouden dat nooit doen :p.

Normaal kan je in de groothandel ook een wel een factuur particulier vragen en je kortingen daar op krijgen. Daar is niks mis mee.
Als een gewone particulier die kortingen niet kan krijgen, natuurlijk wel. maar opnieuw is de bewijslast voor de fiscus daar lastig.

Het is idd ver gezocht, maar kan wel gebeuren. Ze hoeven ook niet noodzakelijk door je persoonlijke rekening te gaan, het zou ook kunnen dat ze bij de firma die de verkoop van bvb die badkamer doet merken dat die badkamer wel héél goedkoop verkocht werd (wat bvb bij een btw-controle wel kan gebeuren, wegens vermoeden van een deel in het zwart betaald). Als je dan al voor andere zaken gekend bent, zou een controle wél kunnen volgen met nodige rechtzettingen.
Op zich lijkt mij dat geen probleem. De btw is toch betaald. Er wordt korting gegeven aan zelfstandigen, maar heel dat bruto-netto systeem is toch gewoon maar dikke lucht. Elke particulier met enige brains weet dat de catalogusprijs niet de verkoopprijs is. Groothandels/toonzalen proberen die nettoprijzen halsstarrig verborgen te houden voor particulieren door zo weinig mogelijk details vrij te geven, maar beetje googlen en je vindt online hetzelfde materiaal, desnoods in het buitenland.

In mijn vorig huis zonnepanelen gekocht en bij mezelf geplaatst. Enige extra was de 6%btw.

Op zich lijkt mij dat geen probleem. De btw is toch betaald. Er wordt korting gegeven aan zelfstandigen, maar heel dat bruto-netto systeem is toch gewoon maar dikke lucht. Elke particulier met enige brains weet dat de catalogusprijs niet de verkoopprijs is. Groothandels/toonzalen proberen die nettoprijzen halsstarrig verborgen te houden voor particulieren door zo weinig mogelijk details vrij te geven, maar beetje googlen en je vindt online hetzelfde materiaal, desnoods in het buitenland.

In mijn vorig huis zonnepanelen gekocht en bij mezelf geplaatst. Enige extra was de 6%btw.
Inderdaad, ik denk dat geen enkele particulier met wat verstand nog de catalogusprijs betaalt.

Hoe recent? Ik vind niet direct terug via google dat het officieel afgevoerd is.
Dat is niet in een wet gegoten, is wel algemene praktijk. En zo recent is het ook weer niet, is toch al makkelijk 2 jaar van toepassing.
Een laptop/gsm/ipad etc hebben een specifiek forfaitair VAA, een smart watch niet, dus wordt uw privégebruik belast aan werkelijke waarde. Je gaat moeten aantonen hoeveel percent je het beroepsmatig gebruikt, iemand die apps maakt voor smart watches gaat bijvoorbeeld zoiets al kunnen documenteren. Agenda bijhouden/calls opnemen kan voor een stuk maar zal beperkt zijn.

Dat is niet in een wet gegoten, is wel algemene praktijk. En zo recent is het ook weer niet, is toch al makkelijk 2 jaar van toepassing.
Een laptop/gsm/ipad etc hebben een specifiek forfaitair VAA, een smart watch niet, dus wordt uw privégebruik belast aan werkelijke waarde. Je gaat moeten aantonen hoeveel percent je het beroepsmatig gebruikt, iemand die apps maakt voor smart watches gaat bijvoorbeeld zoiets al kunnen documenteren. Agenda bijhouden/calls opnemen kan voor een stuk maar zal beperkt zijn.
Maar sowieso is 33% van uw dag toch werkgerelateerd (zelfs al is het maar naar het uur kijken)? En dan buiten de uren krijg je nog steeds meldingen over werkmails etc. Lijkt me toch moeilijk om daar als controleur hard tegenin te gaan.

Maar sowieso is 33% van uw dag toch werkgerelateerd (zelfs al is het maar naar het uur kijken)? En dan buiten de uren krijg je nog steeds meldingen over werkmails etc. Lijkt me toch moeilijk om daar als controleur hard tegenin te gaan.
Dit volledig uitsmijten zou fout zijn. Volgens rulings is 50% zeker te verantwoorden.
Dus 100% inboeken om bij fiscale controle tot 50% overeen te komen :)

Wat vergelijkbaar met bril en contactlenzen...

Terug
Bovenaan