Freelancers & Ondernemers

Sinds begin augustus om precies te zijn...
En echt vanalles he, ik begin er mijn broek ook wat aan te vegen (want al serieus beu om overal te horen dat ik een superinteressante CV heb met veel ervaring en kennis .. AWEL pakt mij dan aan he ). En gaande van support naar applications management, naar itil related jobs, naar hotelreceptionist enz enz enz. Ik hoop vooral dat mijn cv bij veel bedrijven in hun systeem terecht komt en dat ze aan mij denken als er een passende vacature vrijkomt.. Maar 't moet nu echt wel gaan komen want anders denk ik dat de zwarte lijst bij nationale bank onvermijdelijk wordt.

Zou het ook geen leeftijdsdiscriminatie kunnen zijn in jouw geval? Heb dat al een paar x gehoord van ex-collega's die moeilijk een job vinden nadat ze de 50 zijn gepasseerd. Ik ken jouw persoonlijke situatie natuurlijk niet, maar ik heb dat ook al opgevangen van recruiters, dat dat voor werkgevers een struikelblok kan zijn.

Zou het ook geen leeftijdsdiscriminatie kunnen zijn in jouw geval? Heb dat al een paar x gehoord van ex-collega's die moeilijk een job vinden nadat ze de 50 zijn gepasseerd. Ik ken jouw persoonlijke situatie natuurlijk niet, maar ik heb dat ook al opgevangen van recruiters, dat dat voor werkgevers een struikelblok kan zijn.
Leeftijdsdiscriminatie is zeker een ding binnen IT. Ik heb eigenlijk amper collega's gehad boven de 55.
Maar alle "oudere" collega's zitten dan weer wel in de managementfuncties waar @Foert ook in zit.

Hela Hela, ik ben bijlange nog niet in die leeftijdscategorie he van "boven de 55" :evil:
Wel in de buurt maar zeg... 49 ..
Nu moet ik zeggen dat ik 50 wou zeggen, maar momenteel heb ik een paar interne collega's boven de 50 :p
Maar ik denk wel oprecht dat dat een onderbelicht probleem is. Er zijn volgens mij heel weinig IT-ers die tot hun pensioenleeftijd blijven werken

Ik denk juist dat de markt tegen zit voor zo'n profielen. In mijn omgeving zijn het double digit percent besparingen qua IT. (En het is zeker niet enkel in België het geval.)
Dus dat wordt externe consultants buitensmijten en vervangen door internen om de kost te verlagen. Enkel hetgeen dat niet anders kan (dus de heel technische profielen) zullen extern blijven.

Testers, analisten, IT managers,... -> intern
devs met X jaar ervaring,... -> extern

Dus zit je in de eerste bende, het wordt moeilijker lijkt mij. Veel meer competitie.
Heb je een heel technisch profiel, geen probleem.

Sinds begin augustus om precies te zijn...
Je hebt ook gewoon brute pech dat je de zomervakantie hebt moeten overbruggen, wat sowieso een slecht moment is voor aanwervingstrajecten omdat er altijd wel iemand in verlof is. Daardoor komen die processen pas terug in september op gang. Ik zou dus nog niet het hoofd laten hangen omdat de sollicitaties voor loondienst ook niet vooruit gaan.

Kan je ook eens wat klaarheid scheppen ivm het aantal interviews? Je schrijft dat je op 350+ vacatures hebt gesolliciteerd. Hoeveel daarvan zijn dan effectief uitgemond in een interviewproces, en bij hoeveel daarvan ben je in de tweede interviewronde geraakt? En dan bedoel ik echt concrete interviews, geen holle praatjes met een recruiter die nergens heen gaan.

En nog iets anders: hoeveel bladzijden telt je CV? Pas je je CV aan op maat van elke functie waarop je solliciteert?

CV heb ik in verschillende versies, gaande van 2 pagina's naar 4. Die van 4 heeft uiteraard het meeste detail en gebruik ik het vaakst. 30j werkervaring raak je moeilijk kwijt op een halve a4 ;-)
Motivatiebrief pas ik wel elke keer aan, de keren dat er naar gevraagd wordt.
Ik heb aangepaste CV's per functie ook..

En inderdaad meer dan 350 al! Gisteren nog op 12 gereageerd, eergisteren 4 en vrijdag slechts 2.
Ik heb in totaal minder dan 10 interviews gehad, bij de helft daarvan in 2e ronde geraakt, en dus ook effectief met eindklant.
Ik vind het schrijnend hoe het in het jaar 2025 gaat met recruiters en feedback geven aan kandidaten. Ik heb zelf 10j voor een recruitment bedrijf gewerkt, weliswaar niet aan de commerciele kant, maar ken het reilen en zeilen wel, en best practices en what not. Maar gewoon geen feedback geven vind ik echt not done. Maar ja, wat doe je er aan.. Het is niet 1 recruiter of 1 bedrijf he.. Het gaat om 85% à 90% van de bedrijven en recruiters! En ik hoor er dan vaak zeggen, ik ben zo niet hoor, ik geef feedback.. maar van zodra je je cv hebt gestuurd, hoor je ze daarna niet meer.
Veel jobs zijn fake, en referenties? Die dienen niet langer om jou te checken, die dienen voor prospectie en extra CV's in hun database.. Alles draait om data, niet langer om het welzijn van de kandidaat.(en over de eerste selecties gedaan door AI nog gezwegen!).

Allez jom, iemand die uit de hogere freelance sferen afgedaald komt naar het werknemer-plebs-niveau en daar niet doodgegooid wordt met aanbiedingen. Ongeziene schande :sarcastic:
Ik had wat te snel gelezen en niet gezien dat hij pas begin augustus ook is beginnen zoeken naar interne jobs, niet meteen van in het begin. Maar eerlijk, toch idd wel verrassend als hij het al sinds begin augustus doet en nog niets heeft gevonden.

Laatst bewerkt:
Veel jobs zijn fake, en referenties? Die dienen niet langer om jou te checken, die dienen voor prospectie en extra CV's in hun database.. Alles draait om data, niet langer om het welzijn van de kandidaat.(en over de eerste selecties gedaan door AI nog gezwegen!).
Inderdaad, data scraping/mining, whatever. 'k Zie er al ferm naar uit als ik moet beginnen solliciteren, als ik dit hoor. Ik zal er referenties op zetten zonder de contactgegevens ervan, en als ze er willen bellen/contacteren moeten ze de contactgegevens maar eerst bij mij opvragen.
'k Zou misschien toch beter zelfstandig blijven in een niche en een nieuwe vennootschap oprichten, maar voor die korte tijd zie ik dat niet echt meer zitten, dan kan ik hier evengoed toch nog blijven.

't Zal voor mij denk ik moeilijk zijn om met een recruiter te praten die zelf nooit zelfstandig is geweest, m'n geduld zal snel op zijn als ik bepaalde (simpele) vragen zal moeten beantwoorden, maar goed, we gaan ervoor... 😂

@kinxton succes! Ik begin al te denken dat het effectief is wat ik al die tijd gedacht/gezegd heb: De vlamingen vinden dat ik te ver woon, de walen gunnen het werk niet aan een ingeweken vlaming.. Deze morgen 4 positieve reacties ontvangen op senior posities, dat ik naar een volgende ronde ga, en dat alleen maar omdat ik mijn adres uit mijn CV heb gelaten !

Inderdaad, data scraping/mining, whatever. 'k Zie er al ferm naar uit als ik moet beginnen solliciteren, als ik dit hoor. Ik zal er referenties op zetten zonder de contactgegevens ervan, en als ze er willen bellen/contacteren moeten ze de contactgegevens maar eerst bij mij opvragen.
'k Zou misschien toch beter zelfstandig blijven in een niche en een nieuwe vennootschap oprichten, maar voor die korte tijd zie ik dat niet echt meer zitten, dan kan ik hier evengoed toch nog blijven.

't Zal voor mij denk ik moeilijk zijn om met een recruiter te praten die zelf nooit zelfstandig is geweest, m'n geduld zal snel op zijn als ik bepaalde (simpele) vragen zal moeten beantwoorden, maar goed, we gaan ervoor... 😂

Ah, en ik dacht even: "Misschien kan ik Kinxton overhalen om samen te werken:frown:".

@kinxton succes! Ik begin al te denken dat het effectief is wat ik al die tijd gedacht/gezegd heb: De vlamingen vinden dat ik te ver woon, de walen gunnen het werk niet aan een ingeweken vlaming.. Deze morgen 4 positieve reacties ontvangen op senior posities, dat ik naar een volgende ronde ga, en dat alleen maar omdat ik mijn adres uit mijn CV heb gelaten !
De bots filteren jouw CV eruit omdat je niet binnen straal X km van het bedrijf woont :unsure:

De bots filteren jouw CV eruit omdat je niet binnen straal X km van het bedrijf woont :unsure:
Ik heb hier ook al aan gedacht, maar dan op vlak van diploma. Bij een application-to-interview ratio van minder dan 3% kan het bijna niet anders dat zijn CV gewoon niet tot bij een mens geraakt om na te kijken...

Oh, da's een goeie idd. Als hij geen diploma heeft en HR verwacht er een zonder extra parameters/requirements zoals "negeer deze filter bij meer dan x jaar ervaring". Maar ja, wil je dan wel voor een bedrijf werken dat zulke kemels maakt? Of is het dan juist interessant om dat als verbetering op te geven als nieuweling? :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik zal er referenties op zetten zonder de contactgegevens ervan, en als ze er willen bellen/contacteren moeten ze de contactgegevens maar eerst bij mij opvragen.
Referenties horen echt niet thuis op een CV. Idealiter vul je mooi 1 bladzijde, maximum 2. Niets knapt af als een CV van 20 bladzijden waar alle projecten in het lang en breed opgelijst staan. Het enige doel van een CV is een interview versieren. Als ze dan meer info willen kan je alsnog iets uitwerken.

en dat alleen maar omdat ik mijn adres uit mijn CV heb gelaten !
Je adres op je CV zetten is iets dat iedereen op school leert. Maar je moet daar eens goed over nadenken: vroeger was dit echt nodig omdat sollicitaties nog via de post verliepen, en ze je adres dus nodig hadden om een antwoord te sturen.

Tegenwoordig is dat compleet irrelevant, en een onnodige inbreuk op de privacy om dat er nog op te zetten. Het enige wat er bij mij staat is "Regio Gent" of "Regio Brussel", naargelang waarnaar ik mijn CV instuur. Ook hier weer: pas bij effectieve aanwerving is je adres relevant. De waarheid een beetje verbloemen is niet erg.

Oh, da's een goeie idd. Als hij geen diploma heeft en HR verwacht er een zonder extra parameters/requirements zoals "negeer deze filter bij meer dan x jaar ervaring". Maar ja, wil je dan wel voor een bedrijf werken dat zulke kemels maakt? Of is het dan juist interessant om mooi voor de dag te komen als nieuweling? :unsure:
In Zwitserland gebruiken de grotere bedrijven en recruiting bureaus naar het schijnt éénzelfde ATS (Applicant Tracking Systems) software om de bulk aan cv's te filtren. Als je cv niet de juiste sleutelwoorden bevat in relatie met de job, vlieg je uit de shortlist.

Kan me inbeelden dat dit in België en de rest van Europa ook gebruikt wordt.

Ah, en ik dacht even: "Misschien kan ik Kinxton overhalen om samen te werken:frown:".
'k Weet nog niet goed waar ik aan toe ben, zal nog antwoorden!

In Zwitserland gebruiken de grotere bedrijven en recruiting bureaus naar het schijnt éénzelfde ATS (Applicant Tracking Systems) software om de bulk aan cv's te filtren. Als je cv niet de juiste sleutelwoorden bevat in relatie met de job, vlieg je uit de shortlist.

Kan me inbeelden dat dit in België en de rest van Europa ook gebruikt wordt.

'k Weet nog niet goed waar ik aan toe ben, zal nog antwoorden!
Ja, dat wordt gebruikt. Al heel erg lang.
En dat is supermakkelijk te omzeilen door woorden in het wit op een witte achtergrond toe te voegen op uw CV. Niet proper, maar het gebruiken van die software voor screening is ook niet proper imo.

Referenties horen echt niet thuis op een CV. Idealiter vul je mooi 1 bladzijde, maximum 2. Niets knapt af als een CV van 20 bladzijden waar alle projecten in het lang en breed opgelijst staan. Het enige doel van een CV is een interview versieren. Als ze dan meer info willen kan je alsnog iets uitwerken.
Hangt af van het land ook, in Zwitserland is dat dan wel weer een must. Hoe 'langer' je cv, natuurlijk zonder jobhopping en andere onnodige overmatige info, hoe beter.

Tegenwoordig is dat compleet irrelevant, en een onnodige inbreuk op de privacy om dat er nog op te zetten. Het enige wat er bij mij staat is "Regio Gent" of "Regio Brussel", naargelang waarnaar ik mijn CV instuur. Ook hier weer: pas bij effectieve aanwerving is je adres relevant. De waarheid een beetje verbloemen is niet erg.
Lijkt me tegenwoordig inderdaad een goed idee.

En dat is supermakkelijk te omzeilen door woorden in het wit op een witte achtergrond toe te voegen op uw CV.
Handig te weten, maar in welke situatie zou je dit uberhaupt moeten doen?

Niet proper, maar het gebruiken van die software voor screening is ook niet proper imo.
Toch is het een handige tool, als je zoals bij bepaalde bedrijven in Zwitserland in amper 1 maand 10.000 CV's binnen krijgt voor één vacature en dat systeem je een shortlist geeft van 10 kandidaten, zegt dat meer over de andere 9990 kandidaten dan het bedrijf, niet?

Ja, dat wordt gebruikt. Al heel erg lang.
En dat is supermakkelijk te omzeilen door woorden in het wit op een witte achtergrond toe te voegen op uw CV. Niet proper, maar het gebruiken van die software voor screening is ook niet proper imo.

Op de duur wordt solliciteren bijna meer een opbod van wie kent er welke truuks. Ook meer en meer bedrijven die CV screening door AI laten doen, kandidaten die hun CV laten schrijven door AI.

Dat bedrijven dat moeten doen voor functies waar honderden kandidaten zijn voor 1 positie, dat valt nog enigszins te begrijpen. Maar voor alle andere situaties zou ik toch liever niet teveel automatisch potentiële kandidaten eruit gooien en liever zelf oordelen.

Terug
Bovenaan