Freelancers & Ondernemers

Heb geen voorschot gevraagd nee, 'k zeg het, dat was in de eerste week dat mijn vrouw gemeld heeft dat ze weg gaat, dusja, de mindset was compleet fucked.

Het was ook al midden juli, wat voor die zaak de topmaanden zijn dus het moest allemaal snel gebeuren.

Ik ga de deurwaarder alleszins inschakelen om te zien wat mogelijk is, 't komt nu niet meer op een paar 100 euro.

En anders moet ik op zijn facebook waar hij zijn nieuwe zaak promoot wat comments plaatsen dat hij beter de facturen van zijn vorige zaak zou betalen zeker... En eens gaan eten in zijn nieuwe zaak met een grote groep en doorgaan zonder te betalen, al heb ik geen goesting om nog een voedselvergiftiging op te lopen ook :p

Heb geen voorschot gevraagd nee, 'k zeg het, dat was in de eerste week dat mijn vrouw gemeld heeft dat ze weg gaat, dusja, de mindset was compleet fucked.
Jammer. Deed ik hier systematisch met nieuwe klanten, of ik begon er zelfs niet aan.
Ik ga de deurwaarder alleszins inschakelen om te zien wat mogelijk is, 't komt nu niet meer op een paar 100 euro.
Als die persoonlijk failliet is zal het niet veel uitmaken. Probeer meteen voor de nieuwe zaak te gaan. Kan me moeilijk inbeelden dat die met een eenmanszaak failliet is gegaan om dan met bv. een vennootschap te beginnen...
Onderzoekske of 'm solvabel is kost ook al geld...
Beste dat je kan doen is 'm terugpakken met idd gratis te gaan eten in de nieuwe zaak, of bv. zelf een geforceerd afbetalingsplan voorstellen met je spierballen (eventueel met een andere echte spierbal om extra te intimideren, zonder enige agressie natuurlijk...).

En vergeet niet het materiaal weg te halen van de failliete zaak, gewoon al omdat het (misschien) geen uitzicht zou zijn en de eigenaar van het pand wat moet doen eraan om het weer aantrekkelijk te maken (al dan niet via jou).

En anders moet ik op zijn facebook waar hij zijn nieuwe zaak promoot wat comments plaatsen dat hij beter de facturen van zijn vorige zaak zou betalen zeker...
Niet doen, kan averechts werken.
En eens gaan eten in zijn nieuwe zaak met een grote groep en doorgaan zonder te betalen, al heb ik geen goesting om nog een voedselvergiftiging op te lopen ook :p
Misschien beste dat je kan doen.

Zo een klant uit horeca ook eens die failliet is gegaan en al een nieuwe vennootschap had opgericht gewoon de factuur gestuurd op z'n nieuwe vennootschap. Had nl. amper 2 weken vior die vennootschap failliet ging wat hersteld die hij simpelweg in de nieuwe zaak ook gebruikte... Keurig de betaling gekregen zonder discussie 😂

Tjah, helaas... Hij zal allicht in principe niet mogen verder doen maar doet het wel gewoon... Frauders en sjoemelaars heb je helaas overal.
probleem is dat veel van de vennootschappen zo'n kleine bedragen per schuldeiser hebben, dat niemand de moeite doet om aan te tonen dat het over een frauduleus faillissement gaat. En de curator krijgt ook geen extra geld als hij kan aantonen dat het hier over een fraudegeval gaat. Dus probeert een curator zo vlug mogelijk dat faillissement af te sluiten.

Maar als die mens volgens de verhalen echt geen één leverancier, geen één jobstudent, geen huur, etc betaald heeft. Dan kan dat toch allemaal zomaar niet...

Ik ga er dan ook van uit dat hij geen één inkomst heeft aangegeven :p

Het ergste vanal vind ik gewoon, ik was uit elkaar toen met mijn ex en elke keer ik hem zag was het "ah maatje gaat het" en dit en dat... Hoe je zo kan doen in iemand zijn gezicht als je al weet dat je niet gaat betalen...

Het ergste vanal vind ik gewoon, ik was uit elkaar toen met mijn ex en elke keer ik hem zag was het "ah maatje gaat het" en dit en dat... Hoe je zo kan doen in iemand zijn gezicht als je al weet dat je niet gaat betalen...

Die mens zal mss niet aan zijn proefstuk toe zijn als je op die manier al geconditioneerd bent.

Ik zeg niet dat je 100% van de dubieuze klanten zal kunnen tegenhouden hé...

@Chickenlal, kan je desnoods ondernemingsnummer via PB bezorgen? Ben wel is curieus hoe de toestand van die firma eraan toe is volgens companyweb en of je dit had kunnen anticiperen.

Blijkbaar wel:

BTW nr staat in faillisement sinds vorig jaar al (eenmanszaak wel)

Is zo'n achterlijk systeem als ge een gdw meer dan 500 EUR moet betalen om iets van 2000 EUR proberen te innen die 9 kansen op 10 niet zal lukken omdat er niks is.

Maar het is imo volstrekt zinloos om in deze fase al een GDW in te schakelen. Misschien maakt dat op sommige schuldenaars wat meer indruk, maar een ingebrekestelling door een GDW heeft voor het overige geen enkele meerwaarde (die kan ook niets meer dan doen een brief sturen he). Wel kan het nuttig zijn om een GDW in te schakelen voor een IOS-procedure: dan beschik je over een uitvoerbare titel (en kan je ook beslag leggen e.d.).

@Chickenlal: staat er geen curator vermeld in de KBO?

Dat, mijn lieve vriend, zijn de ergste. Dat is voor mij een BIG red flag. Ik ben géén vriend van mijn klanten. Ik heb vrienden genoeg.

En ten tweede, altijd voorschot vragen. Altijd. Dat mag gerust 50% zijn. Dan doet alles wat minder pijn vind ik. Jij kan de wagen ook afgeven na betaling van het volledige bedrag. Moeilijk is dat allemaal niet hé. En ja, klanten moet je zo behandelen. En niet op vertrouwen.

Dat doet me denken aan die grote klant die opeens 8 computers wou bestellen bij een collega van mij. Omdat hij al jaren klant was, vond hij dit niet zo raar (alhoewel) maar meneer zijn telefoonnummer werkte opeens niet meer... Computers geleverd en centjes nooit gezien...

Waar zijn de tijden dat ge met de spierballen van het lokale stamcafé eens een bezoek kon brengen bij zo'n mens thuis of in z'n al half failliete zaak, om 'm direct of op afbetaling toch nog te doen betalen... "Elke dag ge te laat zijt snijden we een topje van één van je vingers eraf!" 😂
Maffia films & series... Gotta love it.

En ten tweede, altijd voorschot vragen. Altijd. Dat mag gerust 50% zijn. Dan doet alles wat minder pijn vind ik.
Nja, en als Chickenlal dan failliet gaat en we horen het verhaal van de klant die zijn geld kwijt is noemen we het allemaal een dikke dommerik om zo'n voorschot te betalen. Zo werkt het niet he.

Waar zijn de tijden dat ge met de spierballen van het lokale stamcafé eens een bezoek kon brengen bij zo'n mens thuis of in z'n al half failliete zaak, om 'm direct of op afbetaling toch nog te doen betalen... "Elke dag ge te laat zijt snijden we een topje van één van je vingers eraf!" 😂
Maffia films & series... Gotta love it.
Daarvoor moet je in Brussel, Antwerpen zijn - ze hebben daar zelfs containers voor

Nja, en als Chickenlal dan failliet gaat en we horen het verhaal van de klant die zijn geld kwijt is noemen we het allemaal een dikke dommerik om zo'n voorschot te betalen. Zo werkt het niet he.
In de kranten staan er dagelijks artikels van mensen die zo hopen geld zijn door malafide ondernemers die knal hetzelfde doen (gaan lopen met voorschotten terwijl ze weten dat ze nooit iets ervoor gaan doen). Het werkt langs 2 kanten.

In B2B zijn voorschotten doodnormaal. In B2C hangt het van de sector af. Aannemer mag dit zeker doen, airco’s en dergelijke idem. Een garagist doet dit meestal niet.

Maar ik zie sowieso niet in waarom Chickenlal de wagen pas terug geeft wanneer de factuur betaald is. Met die nota wel dat dit op voorhand duidelijk gecommuniceerd wordt.

Tot dan houdt hij de sleutels bij hem.

In B2B zijn voorschotten doodnormaal. In B2C hangt het van de sector af. Aannemer mag dit zeker doen, airco’s en dergelijke idem. Een garagist doet dit meestal niet.

Maar ik zie sowieso niet in waarom Chickenlal de wagen pas terug geeft wanneer de factuur betaald is. Met die nota wel dat dit op voorhand duidelijk gecommuniceerd wordt.

Daar ga je toch ook niet veel goodwill mee opbouwen bij uw klanten... Da's een heel jammere zaak, maar hij geeft zelf aan dat dit de eerste keer is in 10 jaar tijd dat dat gebeurt. Da's zonde uiteraard, maar daar ga je toch niet een totaal andere procedure voor opbouwen?

Met mijn vennootschap heb ik alleszins het onderhoud van mijn wagen, herstelling van mijn wagen, verbouwingswerken van mijn kantoor, aanleg parkeerplaats,... allemaal op factuur met betalingstermijn van 14/30 dagen ontvangen. Wat ook gewoon gangbaar is.

Een voorschot vragen tot daar toe, kan ik volledig inkomen. Maar de sleutels bijhouden tot betaling factuur... Kan je praktisch niet. Daar ga je in ieder geval veel potentiële klanten mee verliezen lijkt me.

Een voorschot vragen tot daar toe, kan ik volledig inkomen. Maar de sleutels bijhouden tot betaling factuur... Kan je praktisch niet. Daar ga je in ieder geval veel potentiële klanten mee verliezen lijkt me.
Niet speciaal, als je dit duidelijk vermeld in je voorwaarden en ook verbaal meegeeft zie ik het probleem niet. Commercieel is het niet, maar dan vraag je minstens een voorschot vooraleer je start. Doe ik al jaren, en sommige vaste klanten weten dat op voorhand, er is vertrouwen, ik begin dan al aangepast de werken en factureer het slotbedrag op het einde van de werken. Die betalen dan alles in 1 x, maar de voorschot factuur werd dan al ten minste opgemaakt en is er geen discussie over.

Waarom zou iemand iets bestellen wetende dat er geen geld voor is... Dat de wagen dan niet meegegeven wordt lijkt me niet meer dan normaal. Als je een paar keer vergeet te betalen bij je garage en je geflagged bent gaan ze ook je wagen in onderpand houden... Of het nu een mixed, Peugeot of BMW garage is.

Niet speciaal, als je dit duidelijk vermeld in je voorwaarden en ook verbaal meegeeft zie ik het probleem niet. Commercieel is het niet, maar dan vraag je minstens een voorschot vooraleer je start. Doe ik al jaren, en sommige vaste klanten weten dat op voorhand, er is vertrouwen, ik begin dan al aangepast de werken en factureer het slotbedrag op het einde van de werken. Die betalen dan alles in 1 x, maar de voorschot factuur werd dan al ten minste opgemaakt en is er geen discussie over.

Waarom zou iemand iets bestellen wetende dat er geen geld voor is... Dat de wagen dan niet meegegeven wordt lijkt me niet meer dan normaal. Als je een paar keer vergeet te betalen bij je garage en je geflagged bent gaan ze ook je wagen in onderpand houden... Of het nu een mixed, Peugeot of BMW garage is.
Denk wel dat de relatie anders is als je met je vaste klantenbasis werkt dan wanneer het merendeel van je klanten elke week nieuw cliënteel is (wat ik me inbeeld bij Chickenlal zijn activiteit).

Nogmaals, voorschot, prima, betaling eisen of je geeft de sleutels niet terug, al zou dat in je voorwaarden staan... Lijkt me dat hier ook ferm wat nadelen aan verboden zijn en lijkt me niet dé oplossing.

Bmw garage doet dit al jaren
Niet elke BMW garage doet dit, ik ken zelfs meer (BMW) garages die aan vennootschappen 'normaal' factureren met een betalingstermijn dan dat ze effectief de sleutel/auto bijhouden totdat er betaald is.

Ik heb een vraag betreffende billit:

Ik heb een 15 dagen gratis proefperiode geactiveerd. Deze is nu verlopen, nu zou ik over willen gaan op de gratis versie maar ik kan dit precies nergens selecteren? Iemand die weet waar ik dat kan vinden. Ik kan enkel kiezen uit 3 abonnementtypes.

Er staat: "Premium content in gebruik:: Integraties" maar ik kan nu niet meer naar integraties gaan, ik word automatisch doorverwezen naar de licentie pagina.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan