Freelancers & Ondernemers

Ik heb een vraag betreffende billit:

Ik heb een 15 dagen gratis proefperiode geactiveerd. Deze is nu verlopen, nu zou ik over willen gaan op de gratis versie maar ik kan dit precies nergens selecteren? Iemand die weet waar ik dat kan vinden. Ik kan enkel kiezen uit 3 abonnementtypes.

Er staat: "Premium content in gebruik:: Integraties" maar ik kan nu niet meer naar integraties gaan, ik word automatisch doorverwezen naar de licentie pagina.
gewoon een Billit chatten/bellen.

Ze hebben heel goede support

Ik werk altijd als ik op reis ga, meestal ergens tussen 7u en 10u. Nadien gaan we het centrum in en 's avonds lees ik nog wat mails en behandel ik eventuele problemen. Telefoon staat altijd op dus ik ben altijd beschikbaar. Ik heb op reis dagelijks telefoon. Als ik die advocaat zijn redenering mag geloven mag ik dus ook al mijn reizen inboeken? Want zijn uitleg is dat hij daar wel degelijk werkt en dat hij daarom alles inbrengt als onkost. Dus als ik een maand in Tenerife ga werken, mag ik dit allemaal inboeken? Oprechte vraag trouwens :)
Jawel, in proportie van de uren dat je werkt, en als je dat kan bewijzen (bv. a.d.h.v. e-mails/facturen en bv. een logboek die je bij in je boekhouding voegt), is dat mogelijk verantwoordt. Je etentjes en andere privé gelegenheden natuurlijk niet.
Natuurlijk is dat veel koterij, en is het misschien helemaal niet interessant omwile van de tijd dat je erin steekt om het te berekenen...

Je kan daarvoor een formule uitwerken, bv. stel dat je normaal 8u per dag werkt (100%) als je op (thuis)kantoor bent, als je dan tijdens je verlof 3u werkt, dan is dat 37,5% dat je zou kunnen inbrengen.
Maar als je dan met je kroost op vakantie gaat, bv. vrouw + 2 kinderen, dan moet je het enkel toepassen op jouw deel...
Dus bv. huurhuis van 3000 EUR delen door 4, en daarop dan 37,5%. Dan zou je in theorie 281,25 EUR kunnen inbrengen als kost.
Maar of dit allemaal door je accountant en in geval van controle door de fiscus zal aanvaard worden, is nog iets anders. Als je het goed kan uitleggen en staven met bewijzen, zou er eigenlijk geen probleem mogen zijn.

Daarnaast is het belangrijk dat je ook bepaalde onkosten goed uitlegd aan je accountant vooraleer ze met de jaarafsluiting starten, ik heb nu net meegemaakt dat ze 100% zakelijke kosten toch verworpen hebben zonder mij erover in te lichten :thinking: 🤨, gewoon omdat ze dachten dat het (gedeeltelijk) privé was. Pas te laat gezien toen de jaarrekening al getekend was 😠

Alleen al die omzetcijfers tov het bedrag aan de belastingen moet toch een belletje doen rinkelen. Of hebben ze echt schrik dat die advocaat hun gaat procederen? Ik kan niets anders verzinnen.
Misschien, 18 jaar geleden won m'n vader een rechtszaak tegen de fiscus, en sindsdien geen enkele fiscale noch btw controle op die vennootschap... Al 18 jaar lang dus geen enkele controle!

Hebben er hier al eens gekeken naar het oprichten van een Estse e-onderneming en e-residency?
'k Vraag me dan af wat de implicaties zijn als je dit als Belg doet... Bv. herkwalificatie fiscale woonplaats van de vennootschap zelf, gezien de economische activiteit zich eigenlijk in België in bevindt. En ook wat voor bedrijfsvormen er mogelijk zijn.

Aangezien je fiscale woonplaats hiermee niks veranderd moet je nog altijd 30% RV betalen op dividenden en op je inkomsten die je doorstort moet je ook personenbelasting in België op betalen...

Nutteloos voor Europeanen, maar wel handiger voor niet-Europeanen.

Kosten vallen wel nog mee... Maar vermoedelijk kom je zo in het vizier van de fiscus die zal toezien of je wel al je inkomsten uit dividenden, sociale bijdragen e.d. betaalt.

E-Residency application state fee = €150
Company registration state fee = €265
Fee for legal address + licensed contact person in Estonia = €200-400 per year, on average
Fees for additional services (e.g. bookkeeping, accounting) start at €50 per month
Minimum share capital contribution starts from €0.01 per shareholder

Wel een hoog voordeel in kosten voor een accountant, 50 EUR per maand, 1/5 tot 1/8 van ene in België.
Perfect dus voor de echte freelancers die digitaal werken en niet veel kosten hebben.

'k Vraag me dan af wat de implicaties zijn als je dit als Belg doet... Bv. herkwalificatie fiscale woonplaats van de vennootschap zelf, gezien de economische activiteit zich eigenlijk in België in bevindt. En ook wat voor bedrijfsvormen er mogelijk zijn.

Aangezien je fiscale woonplaats hiermee niks veranderd moet je nog altijd 30% RV betalen op dividenden en op je inkomsten die je doorstort moet je ook personenbelasting in België op betalen...

Nutteloos voor Europeanen, maar wel handiger voor niet-Europeanen.

Kosten vallen wel nog mee... Maar vermoedelijk kom je zo in het vizier van de fiscus die zal toezien of je wel al je inkomsten uit dividenden, sociale bijdragen e.d. betaalt.

Wel een hoog voordeel in kosten voor een accountant, 50 EUR per maand, 1/5 tot 1/8 van ene in België.
Perfect dus voor de echte freelancers die digitaal werken en niet veel kosten hebben.
Ik heb ondertussen wat verder zitten googelen en kwam al snel dit tegen:

Het is zoals je vermoedde, hoewel je vennootschap niet-Belgisch is, kan de fiscus dit wel gewoon aanzien als Belgisch als je als enige er voor werkt en geld verdiend in België, wat logisch is uiteindelijk.
Het komt er op neer om effectief België te verlaten als je de belastingdruk wil vermijden. Je kan dan wel nog werken voor Belgische ondernemingen zolang je hoofdverblijf en/of -activiteit niet in België zit. Maar vanaf je bv. je kinderen in België naar school laat gaan en je nog andere zaken hebt, wordt het al een pak complexer en is het sop de kolen niet waard.

Ik vraag het omdat ik af en toe toch eens aan het kijken ben naar Spanje daar dat mijn vrouw Spaanstalig (Zuid-Amerikaans) is.

Oh en Spanje is al even geen varkentje meer ;)

Ik heb ondertussen wat verder zitten googelen en kwam al snel dit tegen:

Het is zoals je vermoedde, hoewel je vennootschap niet-Belgisch is, kan de fiscus dit wel gewoon aanzien als Belgisch als je als enige er voor werkt en geld verdiend in België, wat logisch is uiteindelijk.
Logisch inderdaad, de vennootschaps-/provinciebelasting, vennootschapsbijdrage, sociale bijdragen en vele andere belastingen zou je anders perfect kunnen ontwijken... Ook dividenden en personenbelasting. Al kan je dan waarschijnlijk moeilijker je Belgische woning dan gaan verhuren aan die vennootschap, maar op zo'n ondernemers richten ze zich natuurlijk niet.

Hoewel het in een bepaalde vorm klaarblijkelijk wel toegelaten is om dat grotendeels te ontwijken (zo heb ik enkele familieleden die in een niet OESO/CRS land wonen), zolang je in België sociale bijdragen betaalt en al dan niet een minimumloon uitkeert aan jezelf (zelfs met een Belgische vennootschap), en ook VB, zonder je in België woont, laat de fiscus je met rust.
Die familieleden hebben dus een verblijfsrecht in het land waar ze vast wonen en 99% van de tijd werken, en de Belgische nationaliteit en sociale zekerheid, zonder dat beide landen zich fiscaal iets van elkaar aantrekken (want opnieuw, niet-OESO/CRS).
Voor België zijn ze dus gedomicilieerd in België, voor het andere land, in dat land, en in elk land betalen ze belastingen op de gegenereerde inkomsten van elk land apart zonder dubbele belasting/overlapping...

Het komt er op neer om effectief België te verlaten als je de belastingdruk wil vermijden.

Je kan dan wel nog werken voor Belgische ondernemingen zolang je hoofdverblijf en/of -activiteit niet in België zit. Maar vanaf je bv. je kinderen in België naar school laat gaan en je nog andere zaken hebt, wordt het al een pak complexer en is het sop de kolen niet waard.

Ik vraag het omdat ik af en toe toch eens aan het kijken ben naar Spanje daar dat mijn vrouw Spaanstalig (Zuid-Amerikaans) is.

Oh en Spanje is al even geen varkentje meer ;)

In ieder geval heb je als natuurlijk persoon, of je nu getrouwd bent met of zonder kinderen, sowieso een vaste fiscale woonplaats nodig voor je hele kroost, ook als je een nomadische levensstijl hebt en je business 100% online is, zonder een kantoor of een andere fysieke locatie nodig te hebben. Anders kan je helemaal geen bankrekeningen openen, laat staan, bij een broker als IBKR terecht. Tenzij je verblijfsrecht kan bekomen in een niet OESO/CRS land en dit dan gebruikt om in Estland zo'n firma op te richten. Ik vermoed dat het dan ook veel moeilijker zal zijn om dit te doen, dan als Europeaan.

Estland, en de facto dus ook elk ander OESO/CRS land geeft ook aan je fiscale woonplaats, bv. België dan, via CRS door, of je aandeelhouder bent van vennootschappen, de rekeningnummers en saldos ervan, van je vennootschap in het land in kwestie...

In bepaalde EU/OESO/CRS landen kan je helelmaal geen bankrekening meer openen als je tijdens de onboarding/KYC geen fiscale woonplaats wil/kan doorgeven en nemen ze als fiscale woonplaats systematisch diegene die je aantoont met je identiteitskaart/passpoort over.

Nomadisch leven klinkt leuk, maar als je er dan continu miserie mee hebt op fiscaal vlak, is dat ook niet leuk meer.

Wat ik me dan afvraag, stel dat je:
1) U uitschrijft uit België
2) Gaat wonen in een niet OESO/CRS land en een verblijfsvergunning kunt verkrijgen.
3) Je zo'n Estse firma opricht
4) Het niet-OESO/CRS land verlaat en de planeet rondreist

Zou je dan echt belastingvrij kunnen leven? Op een bepaald moment zal de verblijfsvergunning toch verlopen en moet je die doorgeven aan de Estse overheid...

In Frankrijk willen ze bv. het recht op nationaliteit ook koppelen aan de fiscaliteit en zo iemand die bv. woont in Thailand (om maar een vb. te geven), blijven belasten op z'n globale inkomsten, in Frankrijk...
Ik vermoed dat heel Europa dit op termijn zal invoeren en er nog maar weinig achterdeurtjes zullen zijn.
Een Franse YouTuber heeft al bij een notaris zijn Franse nationaliteit verworpen en alle andere nodige administratieve zaken uitgevoerd, om volledig verlost te zijn van de zware Franse fiscaliteit.

In Frankrijk willen ze bv. het recht op nationaliteit ook koppelen aan de fiscaliteit en zo iemand die bv. woont in Thailand (om maar een vb. te geven), blijven belasten op z'n globale inkomsten, in Frankrijk...
Ik vermoed dat heel Europa dit op termijn zal invoeren en er nog maar weinig achterdeurtjes zullen zijn.
Een Franse YouTuber heeft al bij een notaris zijn Franse nationaliteit verworpen en alle andere nodige administratieve zaken uitgevoerd, om volledig verlost te zijn van de zware Franse fiscaliteit.

Er zitten wel een paar nuances in.

1. Zo'n systemen bestaan al lang. De VS als bekendste voorbeeld, China naar mijn weten ook.
2. Ookal is er zo'n nationaliteitsfactor aan, dat betekent niet dat je effectief belast gaat worden in het land van nationaliteit. Hangt af van de types inkomen en dergelijke en de aanwezigheid van dubbelbelastingsverdragen.

Voor kleine landjes zoals hier heeft dat hèèl weinig effect en België heeft al geen pure vermogensbelasting.

Wat ik me dan afvraag, stel dat je:
1) U uitschrijft uit België
2) Gaat wonen in een niet OESO/CRS land en een verblijfsvergunning kunt verkrijgen.
3) Je zo'n Estse firma opricht
4) Het niet-OESO/CRS land verlaat en de planeet rondreist

Zou je dan echt belastingvrij kunnen leven? Op een bepaald moment zal de verblijfsvergunning toch verlopen en moet je die doorgeven aan de Estse overheid...

Als je een Estse vennootschap hebben, moet je al minstens een Estse vennootschapsbelastingsformulier indienen :p.
En waarschijnlijk Estse roerende voorheffingen + personenbelasting
En als je dan ondertussen factureert met je Estse vennootschap her en der. (Stel dat je 100% verkoopsfacturen aan Belgische klanten hebt, dan gaat de Belgische fiscus dat ook wel zien én ook denken: "plaats van activiteit is dus België want alles is aan België gefactureerd", Betaal maar Belgische vennootschapsbelasting.)
En de consequentie als je dan zelf een loon betaalt uit de Estse vennootschap, zullen er plots twee zijn die personenbelasting eisen. De Belgische en de Estse, los dat maar op.

Jullie denken teveel aan die dropshipping toestanden. Doet dat in Roemenië/Bulgarije ofzo als vrij bent en je geen kinderen hebt. :p
Maar je moet ook niet onnozel doen en met valse domicilies werken want wordt je daarop wel gestekt; dan is dat altijd met de laatste 7 jaar dat herzien wordt (en voor sommige jaren 10 jaar) Altijd aanzien als fiscale fraude dus je zit met minstens 50% belastingsverhoging + laattijdigheidsinteresten. Dan ben je geruineerd door een stom spelletje te doen. Altijd één die denkt dat die het warm water heeft uitgevonden.

Heb ik meer kans op problemen als al je omzet volledig uit het buitenland komt? Dat wil zeggen dat je geen BTW hebt en dus BTW terugkrijgt, neem aan dat ze dergelijke bedrijven extra controleren?

Laatst bewerkt:
Heb ik meer kans op problemen als al je omzet volledig uit het buitenland komt? Dat wil zeggen dat je geen BTW hebt en dus BTW terugkrijgt, neem aan dat ze dergelijke bedrijven extra controleren?

Het is niet omdat je misschien meer kans hebt op een controle dat je daardoor meer kans hebt op "problemen" :p.
Dat laatste ligt meer aan jezelf :p.

Maar je moet ook niet onnozel doen en met valse domicilies werken want wordt je daarop wel gestekt; dan is dat altijd met de laatste 7 jaar dat herzien wordt (en voor sommige jaren 10 jaar) Altijd aanzien als fiscale fraude dus je zit met minstens 50% belastingsverhoging + laattijdigheidsinteresten. Dan ben je geruineerd door een stom spelletje te doen. Altijd één die denkt dat die het warm water heeft uitgevonden.
Als pipo-advocaat Rieder al gestekt wordt .... (je kan er vanuit gaan dat hij wel wist welke aspecten belangrijk waren om zijn verhuis juridisch te onderbouwen)

En als je dan ondertussen factureert met je Estse vennootschap her en der. (Stel dat je 100% verkoopsfacturen aan Belgische klanten hebt, dan gaat de Belgische fiscus dat ook wel zien én ook denken: "plaats van activiteit is dus België want alles is aan België gefactureerd", Betaal maar Belgische vennootschapsbelasting.)
Hoe weet de Belgische fiscus wat er allemaal gefactureerd wordt vanuit een Estse vennootschap?
Die 100% verkoopfacturen aan BE kan evengoed maar 1% zijn, dat weet de Belgische fiscus toch niet?

Hoe weet de Belgische fiscus wat er allemaal gefactureerd wordt vanuit een Estse vennootschap?
Die 100% verkoopfacturen aan BE kan evengoed maar 1% zijn, dat weet de Belgische fiscus toch niet?

Je moet twee dingen onthouden.
- BTW is ruw gezegd EU materie.
- BTW-klantenlistings zijn verplicht in ieder EU land en bestaan voor een reden. :p

Je moet twee dingen onthouden.
- BTW is ruw gezegd EU materie.
- BTW-klantenlistings zijn verplicht in ieder EU land en bestaan voor een reden. :p
Dat verklaart toch nog niet hoe de Belgische fiscus kan weten of alle verkoopfacturen vanuit die Estse vennootschap naar België zijn uitgemaakt?
Dat de fiscus voor BTW gerelateerde zaken alle listings kan inkijken die te maken hebben met België kan ik goed geloven. Maar als die Estse vennootschap bv ook facturen uitschrijft naar Frankrijk bv, kan de Belgische fiscus dat toch niet weten? Of wel misschien?

Dat verklaart toch nog niet hoe de Belgische fiscus kan weten of alle verkoopfacturen vanuit die Estse vennootschap naar België zijn uitgemaakt?
Dat de fiscus voor BTW gerelateerde zaken alle listings kan inkijken die te maken hebben met België kan ik goed geloven. Maar als die Estse vennootschap bv ook facturen uitschrijft naar Frankrijk bv, kan de Belgische fiscus dat toch niet weten? Of wel misschien?

Zonder te ferm in detail te gaan, laten we zeggen dat "VIES" wat meer kan voor belastingsadministraties.

Als je een Estse vennootschap hebben, moet je al minstens een Estse vennootschapsbelastingsformulier indienen :p.
En waarschijnlijk Estse roerende voorheffingen + personenbelasting
En de consequentie als je dan zelf een loon betaalt uit de Estse vennootschap, zullen er plots twee zijn die personenbelasting eisen. De Belgische en de Estse, los dat maar op.
Maar dat is het net, er is geen personenbelasting in Estland verschuldigd voor bv. Belgen die hun fiscale woonplaats in België hebben, omwille van het dubbelbelastingverdrag. Enkel de vennootschapsbelasting, al de rest is in België belast, en dat maakt het weer ingewikkeld voor Jan met de pet, waardoor het helemaal niet interessant is. https://www.e-resident.gov.ee/taxes-in-estonia/

Er zijn meer nadelen en meer administratie aan omdat je in België toch ook je inkomsten uit de Estse vennootschap moet aangeven (loon/dividenden), en stel dat je bv. iets simpels wilt bestellen op naam van je firma en BTW nr. in Estland, en dan wilt laten leveren in België op je privé adres, weigeren sommige firma's zoals Bol, Amazon e.d. dit te doen OF rekenen ze, om geen risico's te nemen, toch BTW aan i.p.v. intracommunautair. Handig! Begin dat maar eens te recupereren. Been there, done that (met bv. Franse bedrijven die toch BTW rekenen zoals payages en tankstations).

Ik zou zeggen dat zo'n constructie voor een Belg enkel nuttig kan zijn als je niet in België gedomicilieerd bent en een echte nomadische levensstlijl hebt en je fiscale residentie in een niet OESO/CRS land kan vestigen, of in Estland zelf (vanwege de lagere operationele kosten zoals accountants & adres vennootschap).

Intracom en btw listing kunnen ze volgens mij zonder limieten opvragen bij de Estse fiscus, daarnaast weten ze ook via CRS uitwisseling hoeveel geld je op je bedrijfsrekeningen hebt staan waarvan je aandeelhouder bent in eender welk OESO/CRS land. We staan er niet zo bij stil, maar er wordt heel wat uitgewisseld tussen OESO landen.
Ze gaan dan ook trachten te kijken van waar je de economische activiteit echt uitvoert, waar je gedomicilieerd bent enz. om dan trachten je de Estse vennootschapbelasting in België te innen i.p.v. Estland zelf door voor je Estse vennootschap een belasting niet inwoner te eisen en te heffen. Nochtans is er weinig verschil, maar ja, elk land wil natuurlijk liever zelf innen voor hun eigen.
Tenzij je personeel in Estland hebt, en de board meetings echt in Estland doet (het is uiteindelijk maar een rapport waarop je het adres van de maatschappelijke zetel van daar zet), is er van een Estse onderneming niet echt veel sprake als je echt vanuit België werkt...

Als pipo-advocaat Rieder al gestekt wordt .... (je kan er vanuit gaan dat hij wel wist welke aspecten belangrijk waren om zijn verhuis juridisch te onderbouwen)
Wel neen, hij heeft het duidelijk heel wat zaken onvoldoende onderbouwt, het staat letterlijk in het artikel...

Stomme vraag, vennootschap is opgericht en krijg natuurlijk post van oa. NSZ en dergelijke. In principe allemaal onmiddellijk klasseren en weggooien. Waar ik nu wel mijn twijfels bij heb is die van Combell. Heeft het als managementsvennootschap nu om een domeinnaam te registeren? Ik zou denken van niet gezien ik niet teveel ruchtbaarheid wil geven. Anderzijds, voor mijn e-mailadres is dit misschien net iets professioneler ivgl een outlookadres?

Stomme vraag, vennootschap is opgericht en krijg natuurlijk post van oa. NSZ en dergelijke. In principe allemaal onmiddellijk klasseren en weggooien. Waar ik nu wel mijn twijfels bij heb is die van Combell. Heeft het als managementsvennootschap nu om een domeinnaam te registeren? Ik zou denken van niet gezien ik niet teveel ruchtbaarheid wil geven. Anderzijds, voor mijn e-mailadres is dit misschien net iets professioneler ivgl een outlookadres?
Wat versta je onder managementvennootschap? Is de managementvennootschap manager van andere vennootschappen (dus "écht" managementvennootschap)? Of bedoel je gewoon een freelancer?

In dat geval, inderdaad voor uw e-mailadres. En het feit dat er nooit iemand een website kan maken met jouw naam ;)

Wat versta je onder managementvennootschap? Is de managementvennootschap manager van andere vennootschappen (dus "écht" managementvennootschap)? Of bedoel je gewoon een freelancer?

In dat geval, inderdaad voor uw e-mailadres. En het feit dat er nooit iemand een website kan maken met jouw naam ;)
De versie waarop de regering zo ambetant van loopt :) . Freelancer dus.

Ik heb mijn domeinnaam + mailserver via Easyhost. Kost ca 90 EUR op jaarbasis en oogt idd toch iets professioneler dan #naam_vennootschap#@gmail.com.

Terug
Bovenaan