Freelancers & Ondernemers

Door het feit dat jullie samen waren en discrepantie in verloning kwam dat tegoed door haar omstandigheid. Aangezien zij de oorzaak was van het tegoed, volgt hieruit dat dit tegoed dan ook ten bate van haar is?

Zou mijn eerste gedachte zijn. Maar voor de rest zou ik ook geen idee hebben wat het nog zou kunnen zijn.
Toch vreemd, want zonder @Chickenlal was er evengoed geen tegoed?

volgens de boekhouder was er op haar deel een tegoed en op mijn deel een schuld.

Mag al blij zijn dat ik niet nog moet achterdragen dus 😂

Nuja heb het haar gezegd en normaal gaat ze wel de helft terugstorten.

Bij wettelijk samenwonende koppels kan jouw boekhouder dat ook duidelijk maken: bv de linkerkolom = jouw partner = €2000 terugkrijgen

De rechterkolom = jij = €1000 betalen

Jullie moeten dus samen € 1000 terugkrijgen. Maar eigenlijk komt dat vooral door jouw partner 😂

Is een het de moeite om mijn internet-en telefoniepakket (incl nummer van mijn vrouw) over te zetten op de zaak, of geeft dit problemen op termijn?

Ik doe al een tijdje privé aan dividend beleggen en ik zou dit ook binnen mijn vennootschap willen beginnen doen. Ik heb twee DBI fondsen die jaarlijks een deftig dividend uitkeren en waarvan ik mits aan de nieuwe voorwaarden te voldoen de roerende voorheffing kan van recupereren. Omdat ik optimaal gebruik wil maken van de compounding intrest zou het voor mij interessanter zijn dat ik per kwartaal dividenden ontvang. Maar zijn er dergelijke producten die onder de DBI regeling vallen?

Toch wel blij dat vanaf volgend jaar al mijn aankoopfacturen rechtstreeks in mijne yuki komen via peppol.
Toch altijd een gedoe, heb ik dat nu al opgeladen? *twijfel* *tijdverlies met checken*

Gaat Google en co ook via peppol aanleveren?

Toch wel blij dat vanaf volgend jaar al mijn aankoopfacturen rechtstreeks in mijne yuki komen via peppol.
Toch altijd een gedoe, heb ik dat nu al opgeladen? *twijfel* *tijdverlies met checken*

Idd ik vind het nu ook wel al een gemak van de enkelingen die het al via peppol sturen. Ik krijg daar mooi een melding van en je hoeft er niets meer mee te doen.
Ik hoop dat Amazon ook meedoet. (En dat het wat betrouwbaar is als ze meedoen, want als je zelf moet gaan controleren of het allemaal klopt ben je ook weer veel tijd kwijt.)

Bedrijven die factureren vanuit het buitenland zullen volgens mij niet zo snel meedoen met Peppol tot het verplicht wordt? Ik heb alvast nog geen enkele Peppol factuur van een buitenlands bedrijf gekregen :(

Idd ik vind het nu ook wel al een gemak van de enkelingen die het al via peppol sturen. Ik krijg daar mooi een melding van en je hoeft er niets meer mee te doen.
Ik hoop dat Amazon ook meedoet. (En dat het wat betrouwbaar is als ze meedoen, want als je zelf moet gaan controleren of het allemaal klopt ben je ook weer veel tijd kwijt.)
Moesten die dat deftig doen zou dat inderdaad wel een serieuze tijdsbesparing zijn.

Ik werk met een ander platform, OkiOki. Ik check dat om de zoveel weken en dan geeft ie mij een lijst van to-do's.
- Facturen zonder transactie (rekening houdend met vervaldatum factuur)
- Transacties zonder factuur
- ....

En voor die lijst van to do's ga ik dan verder zoeken. Jarenlang inderdaad alles mooi zitten bijhouden in foldertjes etc. Maar zo'n online platform als OkiOki, billit, Yuki etc. vind ik echt een enorme verbetering. Ben inderdaad ook echt blij met die wetgeving :smile:

Kerstwensen ontvangen van de vrienden van FOD.

Moesten 1100€ ong terugkrijgen personenbelastingen 2024, een jaar waar we samen waren nog en alles deelden, wat is er mis met 50/50 zoals toen alles was? Heb geen euro meer privé, heb enkel nog mijn huis en schulden. En dan pakken ze tegoed geld ook nog af.

Deze leuke mail in de ebox. Ik ben flabbergasted. Geen uitleg, nieks, gewoon geef je laatste euro’s ook maar af.

Ik ben 99% zeker van dat er bij het origineel aanslagbiljet ook een brief stak ter waarschuwing indien jullie toen al officieel apart woonden.

Sturen we dan die ‘andere’ facturen gewoon door via wetransfer? Of zouden ze ons verplichten om die manueel op te laden in ons facturatiesysteem?

Sturen we dan die ‘andere’ facturen gewoon door via wetransfer? Of zouden ze ons verplichten om die manueel op te laden in ons facturatiesysteem?
Waarom zou je het onnodig complex maken als er een facturatiesysteem bestaat? Dan moet je boekhouder van zijn klanten beginnen bij houden wie stuurt nog na via wetransfer, wie via post, wie komt nog wat papiertjes binnenbrengen, ...

Is hier ondertussen al meer duidelijkheid over? Is er al iets gestemd?

Ik kan geen interimdividend doen gezien deze optie niet werd opgenomen in de statuten van de vennootschap.
Dus boekhouder stelt voor om begin januari een tussentijds dividend uit te keren (indien de verhoging nog niet van toepassing is)
Ondertussen wordt er meer en meer duidelijk :) Je kan nog steeds een interim-dividend uitkeren ook al staat dat niet in je statuten.

“De algemene vergadering is bevoegd tot bestemming van de winst en tot vaststelling van de uitkeringen.
De statuten kunnen aan het bestuursorgaan de bevoegdheid delegeren om binnen de grenzen van de artikelen 5:142 en 5:143 (netto-actief test en liquiditeitstest) over te gaan tot uitkeringen uit de winst van het lopende boekjaar of uit de winst van het voorgaande boekjaar zolang de jaarrekening van dat boekjaar nog niet is goedgekeurd, in voorkomend geval verminderd met het overgedragen verlies of vermeerderd met de overgedragen winst.”

Dat wil zeggen dat een algemene vergadering (lees: aandeelhouder(s)) ALTIJD bevoegd is om interim-dividenden uit te keren. Statutair kan evenwel bepaald worden dat de bevoegdheid tot uitkeren van een interim-dividend toekomt aan het bestuursorgaan. Daarom kunnen ook commv/vof ALTIJD interim-dividenden uitkeren.

Concreet moet je dus uitkeren voor je algemene vergadering aan het verlaagde tarief, vrij eenvoudig dus.

Het ITAA had laatst ook nog een communicatie doorgestuurd:
De regering heeft gisteren beslist dat de nieuwe regeling van 18% roerende voorheffing op VVPRbis pas ingaat de eerste dag (moet eigenlijk maand zijn) na publicatie in het Belgisch Staatsblad.
➡ Geen terugwerkende kracht tot 1 januari
➡ Geen nood om nog snel uit te keren voor 31 december

Bedrijven die factureren vanuit het buitenland zullen volgens mij niet zo snel meedoen met Peppol tot het verplicht wordt? Ik heb alvast nog geen enkele Peppol factuur van een buitenlands bedrijf gekregen :(
Ik snap ook niet goed waarom ze dat niet uniform invoeren in gans de EU op hetzelfde moment.
Had gehoopt dat ze dit in België nog gingen uitstellen maar niet dus.
Voor mij is het een soep en zeker geen verbetering want extra werk.

Bericht van grootste klant: alle facturen met datum t/m 31/12 MOETEN nog via pdf worden verstuurd en niet via peppol. Nederlandse vestiging van die klant (ander BTW nr. dus) behandelt ook in '26 geen peppol facturen dus die moet nog steeds in pdf krijgen.
In Billit zie ik ook maar heel weinig peppol-icoontjes staan bij de buitenlandse klanten.

Dus wat ik ga doen is versturen in Billit via peppol met een de klassieke pdf-factuur in bijlage en dan nog eens herinneren via e-mail (en hopen dat alles terecht komt/op tijd wordt betaald).

Ik snap ook niet goed waarom ze dat niet uniform invoeren in gans de EU op hetzelfde moment.
Had gehoopt dat ze dit in België nog gingen uitstellen maar niet dus.
Voor mij is het een soep en zeker geen verbetering want extra werk.

Bericht van grootste klant: alle facturen met datum t/m 31/12 MOETEN nog via pdf worden verstuurd en niet via peppol. Nederlandse vestiging van die klant (ander BTW nr. dus) behandelt ook in '26 geen peppol facturen dus die moet nog steeds in pdf krijgen.
In Billit zie ik ook maar heel weinig peppol-icoontjes staan bij de buitenlandse klanten.

Dus wat ik ga doen is versturen in Billit via peppol met een de klassieke pdf-factuur in bijlage en dan nog eens herinneren via e-mail (en hopen dat alles terecht komt/op tijd wordt betaald).
Je kan toch per klant een standaard verzendmethode kiezen? Geen idee waarom het dan nog extra werk zou zijn. Loopt allemaal vrijwel automatisch met de juiste parameters.

Niet helemaal zeker wat je bedoelt met 'standaard verzendmethode' maar als ik voortaan via Billit een factuur maak en verstuur naar een niet-peppol klant, dan moet ik nog steeds een pdf-factuur maken om deze als bijlage mee te sturen (en dan nog eens voor de zekerheid apart via e-mail).
Dus ja hoe je het draait of keert voor mij is dat toch dubbel werk. Vroeger enkel pdf, nu billit+pdf.

Terug
Bovenaan