Freelancers & Ondernemers

Zoals? Serieuze vraag trouwens
Automatische koppeling met je boekhoudpakket, waardoor je minder tijd in je facturatie steekt en de kans op fouten drastisch verlaagd wordt. Veel efficiëntere/snellere opvolging van betalingen/rappelbeheer. Sneller betalen door synchronisatie met je bank, etc...

Dit alleen al is, naast de voordelen die de overheid zelf hieruit haalt, voor mij persoonlijk genoeg.

Dit is al waarschijnlijk gevraagd ten dode ma bon:

Wat is jullie auto-strategie vanaf 2026 en onwards?

Als ik het mag geloven is het zelfs gedaan met EV's vanaf 2029 ofzo qua aftrekbaarheid. Lees ik dan tussen de regels correct dat het concept "bedrijfswagen" dan eigenlijk iets wordt dat per essentie afgeschaft wordt?

Als ik het mag geloven is het zelfs gedaan met EV's vanaf 2029 ofzo qua aftrekbaarheid. Lees ik dan tussen de regels correct dat het concept "bedrijfswagen" dan eigenlijk iets wordt dat per essentie afgeschaft wordt?
2027 ofzo nog een "droom-EV" kopen en die compleet op rijden

Zoals? Serieuze vraag trouwens
Naast de voordelen die @Vega aanhaalt heb je ook nog het feit dat foefelaars en fraudeurs er gemakkelijker er kunnen uit gehaald worden waardoor de concurrentie eerlijker is. Of kan jij je zo gemakkelijk onderscheiden van zwartwerkers en fraudeurs mssh? Ik weet dat men niet echt het idee genegen is van een overheid die controleert maar in mijn ogen is belastingsontduiking, zwartwerk en fraude ook nefast voor een ondernemer die zich wel aan de wet en regelgeving houdt.

Automatische koppeling met je boekhoudpakket, waardoor je minder tijd in je facturatie steekt en de kans op fouten drastisch verlaagd wordt. Veel efficiëntere/snellere opvolging van betalingen/rappelbeheer. Sneller betalen door synchronisatie met je bank, etc...

Dit alleen al is, naast de voordelen die de overheid zelf hieruit haalt, voor mij persoonlijk genoeg.
Alles wat je hier opnoemt, had ik al voor peppol.

Naast de voordelen die @Vega aanhaalt heb je ook nog het feit dat foefelaars en fraudeurs er gemakkelijker er kunnen uit gehaald worden waardoor de concurrentie eerlijker is. Of kan jij je zo gemakkelijk onderscheiden van zwartwerkers en fraudeurs mssh? Ik weet dat men niet echt het idee genegen is van een overheid die controleert maar in mijn ogen is belastingsontduiking, zwartwerk en fraude ook nefast voor een ondernemer die zich wel aan de wet en regelgeving houdt.
Zwartwerk zal blijven, omdat dit meestal B2C gebeurt. Dat staat los van Peppol.

Wat moet je eigenlijk doen als je vanaf 1 januari 2026 een factuur ontvangt die niet verzonden is via peppol? Bijvoorbeeld gewoon een aankoop in een winkel waar je een papieren factuur van meekrijgt of een pdf via mail? Moet je die factuur dan weigeren?

Zwartwerk zal blijven, omdat dit meestal B2C gebeurt. Dat staat los van Peppol.
Maar voor grondstoffen zal het moeilijker worden om deze in het zwart te verhandelen waardoor zwartwerk ook moeilijker zal worden. Zaken als bouwhandels zullen veel gemakkelijker door de mand vallen.

Aftrekbaarheid elektrische wagens:
100% voor auto’s gekocht tot en met 2026
95% voor auto’s gekocht vanaf 2027
90% voor auto’s gekocht vanaf 2028
82,5% voor auto’s gekocht vanaf 2029
75% voor auto’s gekocht vanaf 2030
67,5% voor auto’s gekocht vanaf 2031

Zo erg lijkt me dat niet.
Stel een wagen kost 100. (Ik ga uit van de situatie voor een vennootschap)
Bij 100% aftrekbaarheid kost de wagen dus 100.
Bij 67,5% kost die 100 plus 20% venb op 32,5 = 106,5 (of 108,125 bij 25% venb)

(Je kan ook anders rekenen vanuit het oogpunt dat de aftrekbare kost een besparing is in de venb; dus 80 of 75 kost die overblijft na 100% aftrek; maar bon je snapt het wel)

Laatst bewerkt:
Wat moet je eigenlijk doen als je vanaf 1 januari 2026 een factuur ontvangt die niet verzonden is via peppol? Bijvoorbeeld gewoon een aankoop in een winkel waar je een papieren factuur van meekrijgt of een pdf via mail? Moet je die factuur dan weigeren?
Gewoon zelf eens de eerste site geopend. Misschien staat hier niet alles in maar allesinds al een basis.

Facturen die niet correct opgestuurd worden gewoon protesteren en niet betalen.
Waar ik mij eerder vragen bij stel is dat er gesproken wordt over boetes als je zelf de factuur niet aanlevert via peppol.
Maar wat als je klant geen peppol kan ontvangen en dus de fout bij hem ligt? Dan kan je die geen factuur bezorgen want via pdf ben je in fout. Dat is toch absurd.

Gewoon zelf eens de eerste site geopend. Misschien staat hier niet alles in maar allesinds al een basis.

Waar ik mij eerder vragen bij stel is dat er gesproken wordt over boetes als je zelf de factuur niet aanlevert via peppol.
Maar wat als je klant geen peppol kan ontvangen en dus de fout bij hem ligt? Dan kan je die geen factuur bezorgen want via pdf ben je in fout. Dat is toch absurd.
Ik kan me niet inbeelden dat een klant op dit punt nog geen peppol aanspreekpunt heeft.

Als dat zo is, onder welke rots hebben die zich verborgen?

Ik kan me niet inbeelden dat een klant op dit punt nog geen peppol aanspreekpunt heeft.

Als dat zo is, onder welke rots hebben die zich verborgen?
Het staat gewoon in de link toch ook dat sommigen vrijgesteld zijn van Peppol verplichting?

Ben jij zelf een niet btw-plichtige onderneming (bijvoorbeeld arts) of factureer je enkel aan een niet -plichtige onderneming? Dan is Peppol geen verplichting voor jou. Je mag en kan er gebruiken van maken, maar het is niet verplicht.

Het is dus perfect mogelijk dat je een klant zal hebben die zelf geen peppol verplichting heeft. Die zal je dus geen factuur via Peppol kunnen verzenden.

Je kan beide geven, zowel pdf als via peppol. Da's wat de meeste mensen gaan doen vermoed ik.

De voordelen voor gebruikers zijn inderdaad heel beperkt, en wegen in de praktijk niet op tegen de nadelen. De voordelen zitten in fraudedetectie voor de overheid, dat systeem is niet ontworpen om het gebruikers makkelijk te maken en de voordelen die beschreven worden zijn grotendeels marketing praat.

Onmogelijk. Op geen enkele manier had je 1 systeem die de data doorkrijgt van al je te ontvangen facturen en deze automatisch kon inboeken. Ik heb het dan over de data, niet een PDF dat door je boekhoudpakket wordt ingelezen via OCR en deze dan zelf reeds een voorzet geeft que inboeken wat je zelf dan nog moet nagaan en corrigeren.

Je vermeldde iets van een WeTransfer, wat bedoelde je daar dan mee als je toch al zo hypermodern werkt waarbij alles geautomatiseerd wordt?

WeTransfer is voor mijn onkosten.
Er kwamen in december 12 facturen als onkost binnen via peppol. Ik had er 190 in totaal.

Zoals hier gezegd zullen het enkel de Belgische bedrijven zijn in B2B.
Een restaurant bonnetje bv is een simpel voorbeeld van een niet-peppol onkost.

Ik heb ook heel veel onkosten met bedrijven in het buitenland (google, facebook, microsoft, drukwerk, domeinnamen, ...), ik heb deze week facturen gestuurd naar grote bedrijven en zag dat die niet peppol ready zijn, het zal wel nog een paar maanden duren allemaal

Laatst bewerkt:
Hoe spreek je peppol eigenlijk uit? ik hoorde al meerdere varianten :lol:

Ik spreek het eigenlijk als Peppel uit, beetje met de pel op het einde zoals je people in het engels zegt.

Deze week hoorde ik pay-pol, Pie-pol :lol:

Terug
Bovenaan