Freelancers & Ondernemers

Ik krijg van Google altijd van die particuliere facturen waar ook mijn BTW nummer op staat door dat bij die adresregels in te geven. Het is blijkbaar onmogelijk om dit om te zetten naar een zakelijk profiel zodat er effectief op mijn firma gefactureerd wordt. Gaat dit problemen geven met peppol?

Hoe spreek je peppol eigenlijk uit? ik hoorde al meerdere varianten :laugh:

Ik spreek het eigenlijk als Peppel uit, beetje met de pel op het einde zoals je people in het engels zegt.

Deze week hoorde ik pay-pol, Pie-pol :laugh:
Ik spreek het gewoon uit als po pol. ewel popol, tis maar om te lachen he. Doet me altijd denken aan dit:

Ik krijg van Google altijd van die particuliere facturen waar ook mijn BTW nummer op staat door dat bij die adresregels in te geven. Het is blijkbaar onmogelijk om dit om te zetten naar een zakelijk profiel zodat er effectief op mijn firma gefactureerd wordt. Gaat dit problemen geven met peppol?
Nee, ze gaan je toelaten om nog steeds BTW af te trekken bij foute facturen. Buitenlandse facturen gaan ook niet in Peppol zitten.

Laatst bewerkt:
WeTransfer is voor mijn onkosten.
Er kwamen in december 12 facturen als onkost binnen via peppol. Ik had er 190 in totaal.

Zoals hier gezegd zullen het enkel de Belgische bedrijven zijn in B2B.
Een restaurant bonnetje bv is een simpel voorbeeld van een niet-peppol onkost.

Ik heb ook heel veel onkosten met bedrijven in het buitenland (google, facebook, microsoft, drukwerk, domeinnamen, ...), ik heb deze week facturen gestuurd naar grote bedrijven en zag dat die niet peppol ready zijn, het zal wel nog een paar maanden duren allemaal
Maar boek je dat dan zelf niet in die onkosten? Of laat je de boekhouder dat doen?

Dit is al waarschijnlijk gevraagd ten dode ma bon:

Wat is jullie auto-strategie vanaf 2026 en onwards?

Als ik het mag geloven is het zelfs gedaan met EV's vanaf 2029 ofzo qua aftrekbaarheid. Lees ik dan tussen de regels correct dat het concept "bedrijfswagen" dan eigenlijk iets wordt dat per essentie afgeschaft wordt?
Mijn huidige financial renting is normaal nog tot midden 2027, maar afhankelijk van de modellen dat er komend jaar aankomen al bestelling plaatsen eind 2026. Short list op dit moment is:
  • Lucid Gravity Grand Touring (aller die is al in EU maar nog geen service center in België)
  • BMW iX3 M
  • iX5
  • Land Rover Range Rover EV
  • MB GLC AMG
  • Polestar 5
  • Lotus Emeya (maar range is slecht in vergelijking met de rest)
Het zal afhangen van prijs/financial renting voorwaarden en opties.

Als ik het mag geloven is het zelfs gedaan met EV's vanaf 2029 ofzo qua aftrekbaarheid. Lees ik dan tussen de regels correct dat het concept "bedrijfswagen" dan eigenlijk iets wordt dat per essentie afgeschaft wordt?
Heb nog een benzinewagen van 2017 waarmee ik rondrij, de planning is om eind volgend jaar (100% aftrekbaarheid) of in 2027 (95% aftrekbaarheid) een dikke elektrische bak te kopen en daar dan 10 jaar mee rond te rijden. Moet eerlijk zijn dat de Polestar 5 mij enorm kan bekoren, terwijl ik normaal gezien niets met wagens heb... Feit dat deze een theoretisch rijbereik heeft van 678km en kan laden aan 350KW (en er nog een sexy dakkoffer op de wagen geknald kan worden) doet me toch denken om hiervoor te gaan.

Soit, nog tijd zat om verschillende keren van gedachte te veranderen :)

De aftrekbaarheid gaat niet naar 0 maar naar het niveau dat het was voor niet elektrische wagens (autokosten waren vroeger, voor alle CO2 impact, 75% aftrekbaar). Maar zelfs moest een bedrijfswagen 0% aftrekbaar zijn zou het nog steeds voordelig zijn (al zou de impact wel relevant zijn). Het grote financiële voordeel zit hem in het lage voordeel van alle aard van een bedrijfswagen, niet in de aftrekbaarheid in de vennootschapsbelasting.

Laatst bewerkt:

Ik was van plan om mijn huidige EV in 2026 privé over te nemen.
Omdat ik van de zomer dacht dat het snel zou gedaan zijn met geen verkeersbelasting te betalen en niet het gevoel had dat er een interessante niet-SUV EV zou uitkomen komend jaar, heb ik dat in september gedaan en op het werk een andere EV gekocht.
Verkeersbelasting blijkt nu wel mee te vallen, maar ik zou in ieder geval toch goed moeten zitten, want blijft 0€.
Plan is om met deze wagens dus bijna 10 jaar mee te kunnen.
Rij momenteel slechts 1 dag naar kantoor en als het project dichtbij is, neem ik graag op een mooie dag 1 van de privé oldtimers op gewone nummerplaten.

De aftrekbaarheid gaat niet naar 0 maar naar het niveau dat het was voor niet aftrekbare wagens (autokosten waren vroeger, voor alle CO2 impact, 75% aftrekbaar). Maar zelfs moest een bedrijfswagen 0% aftrekbaar zijn zou het nog steeds voordelig zijn (al zou de impact wel relevant zijn). Het grote financiële voordeel zit hem in het lage voordeel van alle aard van een bedrijfswagen, niet in de aftrekbaarheid in de vennootschapsbelasting.
Maar, de kans dat het binnen 6-7 jaar nog bestaat, wordt wel kleiner.
Ik heb hier nu ook de EV naar privé gezet, even afwachten tot er een nieuwe generatie EV's beschikbaar komt. Zit daar niks leuk bij, dan rij ik deze belastingsvrij op. Anders komt er nog een leuke bij wss.

Maar boek je dat dan zelf niet in die onkosten? Of laat je de boekhouder dat doen?
Ik stuur die door via wetransfer naar mijn boekhouder

Het gaat niet alles oplossen, en dat weet men maar al te goed. Er zijn zoveel zelfstandigen die met dagontvangsten werken (frituur, café, restaurant, ...) en dat ook zullen blijven doen in 2026. Niet alles is op te lossen met peppol. Enkel in B2B in België kan men dat eisen van iedereen.

Ik stuur die door via wetransfer naar mijn boekhouder

Het gaat niet alles oplossen, en dat weet men maar al te goed. Er zijn zoveel zelfstandigen die met dagontvangsten werken (frituur, café, restaurant, ...) en dat ook zullen blijven doen in 2026. Niet alles is op te lossen met peppol. Enkel in B2B in België kan men dat eisen van iedereen.
Niemand zegt "Peppol is er, alles is opgelost". Maar zeggen dat je het voordeel van Peppol niet ziet...

Kan er vermoedelijk mee te maken hebben dat je zelf niet echt iets inboekt en dus niet weet hoe dat achter de schermen gebeurt, het wordt voor jou gedaan (aan een belachelijke kostprijs), uiteraard zie je dan de voordelen niet. Ook niets mis mee hé, maar misschien vraag je dan gewoon aan je boekhouder wat hij/zij vindt dat de voordelen van Peppol (gezien zij wel inboeken).

De voordelen voor gebruikers zijn inderdaad heel beperkt, en wegen in de praktijk niet op tegen de nadelen. De voordelen zitten in fraudedetectie voor de overheid, dat systeem is niet ontworpen om het gebruikers makkelijk te maken en de voordelen die beschreven worden zijn grotendeels marketing praat.
Voila, dat is wat ik bedoel.
Goed voor de boekhouders en in tweede instantie voor de overheid (hoewel de loopholes blijven zolang er geen Europese uniformiteit is).

Benieuwd of mijn boekhouder nu ook minder gaat factureren gezien zijn efficiëntiewinsten dank zij Peppol...

de Polestar 5 mij enorm kan bekoren, terwijl ik normaal gezien niets met wagens heb... Feit dat deze een theoretisch rijbereik heeft van 678km en kan laden aan 350KW :)
- Ik heb theoretisch in het vet gezet.. is inderdaad theoretisch.. voor echt rijbereik kan je beter kijken naar sites als egear.be of ev-database ofzo, of testen kijken op youtube (bjorn nyland enz).
- die laadsnelheid van 350KW moet je ook met een korreltje zout nemen.. Dat is de maximum haalbare snelheid tijdens je laadsessie, is dus niet de constante laadsnelheid! De laadcurve kan je hier bekijken : https://evkx.net/nl/models/polestar/5/5_dual_motor/chargingcurve/
- Dankzij het 800V platform blijft de snelheid redelijk lang hoog, maar dus echt niet constant aan 350KW !
- Daarnaast zijn er ook weinig laadpalen die deze snelheid aanbieden.. (wegens duur om te plaatsen!). Bij Elektra (bij de Delhaize supermarkten) kan je 300KW laders vinden. En dat is dan 300KW maximum, wat je in praktijk zelden haalt. Echter, van zodra er een tweede wagen aan die lader komt hangen, wordt de snelheid gedeeld.. dus ieder 150KW maximum.
- Met mijn KIA EV9 die ook op 800V platform gebouwd is, was de maximum laadsnelheid 210KW (in theorie). Op de Elektra 300KW laders haalde ik vaak 204, zie laadcurve hier : https://evkx.net/nl/models/kia/ev9/ev9_gt-line_awd/chargingcurve/
En in de praktijk kwam dat wel overeen: van 10% tot 60% a 70% bleef die inderdaad goed rond de 200KW hangen, daarna zakte de laadsnelheid.

Niemand zegt "Peppol is er, alles is opgelost". Maar zeggen dat je het voordeel van Peppol niet ziet...

Kan er vermoedelijk mee te maken hebben dat je zelf niet echt iets inboekt en dus niet weet hoe dat achter de schermen gebeurt, het wordt voor jou gedaan (aan een belachelijke kostprijs), uiteraard zie je dan de voordelen niet. Ook niets mis mee hé, maar misschien vraag je dan gewoon aan je boekhouder wat hij/zij vindt dat de voordelen van Peppol (gezien zij wel inboeken).
Ik ken oprecht bitterweinig zelfstandigen die zélf hun boekhouding doen, de meeste die ik ken sturen gewoon alles door. Ik zie ons nog allemaal ettelijke jaren aan een stuk bij onze boekhouder toekomen met 2 mappen: een dikke map met facturen van dat kwartaal en een nog dikkere map met de onkosten afgedrukt. Waar is de tijd...

Uiteraard is ondertussen alles digitaal geworden, maar het systeem blijft hetzelfde. De voordelen zijn er, maar dan toch vooral voor de boekhouder en onze overheid

Ps: als mijn boekhouder 5k vraagt per jaar, voor 460 facturen en 1000 onkostfacturen in een BV,
dan is hij nog goed qua prijs heb ik me laten wijsmaken :fingerguns_r:

Nochtans wat Horse al heel de tijd probeert te zeggen en zich daar elke keer weer op vastrijdt.
Nergens heb ik beweerd dat peppol alles zou oplossen.

Benieuwd of mijn boekhouder nu ook minder gaat factureren gezien zijn efficiëntiewinsten dank zij Peppol...
Met AI zullen ze nog minder werk hebben en je zal zien dat ze evenveel vragen. Deze regel zal in heel veel industrieën gelden trouwens.

Maar, de kans dat het binnen 6-7 jaar nog bestaat, wordt wel kleiner.
Ik heb hier nu ook de EV naar privé gezet, even afwachten tot er een nieuwe generatie EV's beschikbaar komt. Zit daar niks leuk bij, dan rij ik deze belastingsvrij op. Anders komt er nog een leuke bij wss.
Serieuze vraag, wat is het voordeel van de oude wagen prive te zetten ipv deze op te rijden in de vennootschap?
Werk je dan met huur en kilometervergoeding van bv naar prive?

Mijn huidige financial renting is normaal nog tot midden 2027, maar afhankelijk van de modellen dat er komend jaar aankomen al bestelling plaatsen eind 2026. Short list op dit moment is:
  • Lucid Gravity Grand Touring (aller die is al in EU maar nog geen service center in België)
  • BMW iX3 M
  • iX5
  • Land Rover Range Rover EV
  • MB GLC AMG
  • Polestar 5
  • Lotus Emeya (maar range is slecht in vergelijking met de rest)
Het zal afhangen van prijs/financial renting voorwaarden en opties.
De nieuwe Sport ev zou ook in 2025 voorgesteld worden, verwacht ik wel iets van.

Serieuze vraag, wat is het voordeel van de oude wagen prive te zetten ipv deze op te rijden in de vennootschap?
Werk je dan met huur en kilometervergoeding van bv naar prive?
Ik rij maar 300km/maand, de wagen wordt in Maart 5 jaar oud en de wetgeving verandert 1 januari IVM verkeersbelasting en biv.

Bijgevolg had ik dus quasi geen afschrijfbare kosten meer, maar wel VAA elke maand.
Dan liever de gemoedsrust dat die auto eigenlijk geen maandelijkse kost heeft die er aan vast hangt.

Tgoch...

Ik vind de prijs van die boekhouders verrevan "belachelijk".

Als je weet wat er allemaal bij komt kijken, dat je aansprakelijk bent bij serieuze fouten, moet zich door het Belgische fiscale regelsysteem zien te navigeren...

Volgens die logica is elke job aan een bureau "belachelijk duur" omwat knopjes op een keyboard in te toetsen.

Ik snap u wel e, don't get me wrong ;) Wou gewoon beetje nuanceren.

Terug
Bovenaan