Freelancers & Ondernemers

Ik zeg toch ook niet dat een zelfstandige die niet werkt op 1 mei zich minder zelfstandige moet voelen?
Ik zeg toch gewoon dat er veel zelfstandigen zijn die wel gewoon verder werken.
Vreemd verwoord dan "De zelfstandige werkt gewoon" als je bedoelt dat "er zijn die werken". Zo kan ik evengoed zeggen "De werknemer werkt gewoon", heb nl. ook weet van mensen in loondienst die gewoon hebben gewerkt.

De werknemers die werken op 1 mei zijn nog de slimste vanal. Die worden tenminste dubbel of driedubbel betaald.
De zelfstandige staat zijn kloten af te draaien voor hetzelfde bedrag :p

Even een andere vraag:

Ik ga ervan uit dat veel van jullie freelancers en/of consultants zijn.

Dit jaar zijn EV's nog 100% aftrekbaar. Volgend jaar iets minder maar de curve is duidelijk.

Zijn jullie van plan om een EV te kopen dit jaar nog? Of volgend jaar? En wat daarna?
Ik heb in september vorig jaar nog een EV gekocht, maar meer omwille van de verkeersbelasting. (die uiteindelijk nog meevalt voor EV's)
Vorige EV van de zaak privé overgekocht en op de zaak jonge 2dehandse gekocht.
100% aftrekbaar, geen BIV, geen belastingen (en hopelijk houdt de regering hun woord en blijft dat lang zo).

Was aan de ene kant een beetje aan het afwachten voor de Honda 0 Saloon, maar die is recent gecancelled, dus goed dat ik niet gewacht heb.

De werknemers die werken op 1 mei zijn nog de slimste vanal. Die worden tenminste dubbel of driedubbel betaald.
De zelfstandige staat zijn kloten af te draaien voor hetzelfde bedrag :p
Ik heb thans vandaag en vrijdag ook dubbel gefactureerd ;)
Hangt er ook van af hoe dringend/ essentieel dat werk is. Imo kan je als zelfstandige ook goed langs de kassa passeren als je iets doet tijdens werkdagen dat hoogdringend/essentieel is. Het moet daarom geen feestdag zijn. Ik ben geen fan van "dubbel" factureren, ik zorg liever dat voor al mijn diensten een deftige prijs betaald wordt.

Hangt er ook van af hoe dringend/ essentieel dat werk is. Imo kan je als zelfstandige ook goed langs de kassa passeren als je iets doet tijdens werkdagen dat hoogdringend/essentieel is. Het moet daarom geen feestdag zijn. Ik ben geen fan van "dubbel" factureren, ik zorg liever dat voor al mijn diensten een deftige prijs betaald wordt.
Alles hangt af van uw sector en afspraken natuurlijk.

Alles hangt af van uw sector en afspraken natuurlijk.
Ja, maar als we eerlijk zijn is werken als zelfstandige op feestdagen voor hetzelfde tarief gewoon een vrije keuze want het impliceert in mijn ogen toch dat het werk is dat ge niet kan doorrekenen en dan is het ofwel een vrije keuze om toch te werken ofwel is het een teken van slecht timemanagement/plannen dat je dan toch moet werken. Ik werk ook veel op feestdagen en weekends en dat ligt in mijn ogen toch niet aan het statuut zelfstandige maar eerder aan mij. eigen onkunde om werk te regelen of te delegeren (vooral dat laatste eigenlijk). Als goeie ondernemer moet je eigenlijk geen 80 uur per week werken maar zorgen dat uw boel draait en het geld binnen komt terwijl je zelf zo weinig mogelijk werkt.

Ja, maar als we eerlijk zijn is werken als zelfstandige op feestdagen voor hetzelfde tarief gewoon een vrije keuze want het impliceert in mijn ogen toch dat het werk is dat ge niet kan doorrekenen en dan is het ofwel een vrije keuze om toch te werken ofwel is het een teken van slecht timemanagement/plannen dat je dan toch moet werken. Ik werk ook veel op feestdagen en weekends en dat ligt in mijn ogen toch niet aan het statuut zelfstandige maar eerder aan mij. eigen onkunde om werk te regelen of te delegeren (vooral dat laatste eigenlijk). Als goeie ondernemer moet je eigenlijk geen 80 uur per week werken maar zorgen dat uw boel draait en het geld binnen komt terwijl je zelf zo weinig mogelijk werkt.
Zoals ik al zei, verschil in sector.
Hier is het uitvaarten, we kiezen niet wanneer mensen sterven, maar we helpen de familie wel verder wanneer zij dat vragen.
Dus effectief extra werk buiten de '40 uren' in de week dat ik zelf niet te kiezen heb, maar wel doe op de afgesproken tijdstippen.
De administratie die ik op een zon- of feestdag doe is 'niet nodig' en is aan gewoon tarief, dit helpt de medewerkers wel veel op de maandag, aangezien dit al een zorg/werk minder is.

Tgoch, die nieuwe bmw ix3 lijkt me wel iets...
Ik denk dat dat een heel goeie auto is. Maar cool of spannend is dat allemaal niet (het eerste half uur misschien, maar erna is dat gewoon een gezinswagen als een andere he). De Cayenne Turbo is de enige die er momenteel wat bovenuit steekt, maar die renting komt ook wel op 2500€/maand

Ik denk dat dat een heel goeie auto is. Maar cool of spannend is dat allemaal niet (het eerste half uur misschien, maar erna is dat gewoon een gezinswagen als een andere he). De Cayenne Turbo is de enige die er momenteel wat bovenuit steekt, maar die renting komt ook wel op 2500€/maand
Ik ben eens langsgeweest voor de turbo en Cayenne S (redelijk goed volgeladen aan 145K (dit is met 7.5K korting). De 'S' heb ik eens laten berekenen en komt op 1875,10 excl. BTW met 30% aankooptie en 25K eerste afbetaling. Dit was via Porsche Financial Services. Tenzij Claud verkeerd is, is dit een rente van 7.5 a 8%?
Maar eerlijk gezegd, ik was niet overtuigd van het interieur (kwaliteit leder met name). En voor dezelfde performance (en eerlijk gezegd, kwaliteit) zit je bij BMW waarschijnlijk bij (de aankomende) iX5.
We wijken wat af, maar gezien de huidige opties en de beperkt wijzigende fiscalteit ga ik toch nog wachten tot eind dit jaar/begin volgend jaar. Hopelijk komen de eerste Cayenne EV-occasies op de markt.

Laatst bewerkt:
Ik ben eens langsgeweest voor de turbo en Cayenne S (redelijk goed volgeladen aan 145K (dit is met 7.5K korting). De 'S' heb ik eens laten berekenen en komt op 1875,10 excl. BTW met 30% aankooptie en 25K eerste afbetaling. Dit was via Porsche Financial Services. Tenzij Claud verkeerd is, is dit een rente van 7.5 a 8%?
Maar eerlijk gezegd, ik was niet overtuigd van het interieur (kwaliteit leder met name). En voor dezelfde performance (en eerlijk gezegd, kwaliteit) zit je bij BMW waarschijnlijk bij (de aankomende) iX5.
We wijken wat af, maar gezien de huidige opties en de beperkt wijzigende fiscalteit ga ik toch nog wachten tot eind dit jaar/begin volgend jaar. Hopelijk komen de eerste Cayenne EV-occasies op de markt.
Ik heb hem vorige week gezien, en ff ingezeten. Het interieur vond ik niet super (kwaliteit nog oké, maar layout is niet helemaal mijn ding). Exterieur wel veel beter dan op foto.

iX5 gaat er vanaf hangen welke motorisaties er gaan komen. De 60 zou bvb 577PK krijgen, dat is natuurlijk ook genoeg, maar minder dan een i5M60 bvb. Dat is snel genoeg, maar gaat niet extreem aanvoelen. Er zal nog wel een "M70" boven komen en een "echte" M. Maar of die ooit aan de cijfers van de Cayenne gaan komen, dat lijkt me straf.
Maar anderzijds zijn rijhulpassistenten/software, range en interface ook heel belangrijk in dat segment.

Met korting is de kwaliteit van de Cayenne dan wel ineens voldoende? :)

Die nieuwe EV’s die +800km rijden lijken interessant, maar als je zoals mij enkel tussen 11u en 16u kan profiteren van je zonnepanelen én traag moet opladen ipv aan 11kWh dan spreken we over hoeveel uur opladen? 20? 25?

Niet iedereen kan zijn wagen 25u per week missen om op te laden. Tanken duurt nog steeds 1 minuut.

Ok, je kan ‘s nachts opladen maar dat zal ook meer dan 1 nacht zijn met die nieuwe grote batterijen en dan betaal je er gewoon de volle pot voor. Opeens zijn die grote batterijen minder of simpelweg niet interessant.

Die nieuwe EV’s die +800km rijden lijken interessant, maar als je zoals mij enkel tussen 11u en 16u kan profiteren van je zonnepanelen én traag moet opladen ipv aan 11kWh dan spreken we over hoeveel uur opladen? 20? 25?

Niet iedereen kan zijn wagen 25u per week missen om op te laden. Tanken duurt nog steeds 1 minuut.

Ok, je kan ‘s nachts opladen maar dat zal ook meer dan 1 nacht zijn met die nieuwe grote batterijen en dan betaal je er gewoon de volle pot voor. Opeens zijn die grote batterijen minder of simpelweg niet interessant.
Zoek aub op wat "de volle pot" is, weet niet of je een idee hebt wat je betaalt per Kwh/kilometer of dat je er gewoon van uitgaat dat het wel duur zal zijn?

Zoek aub op wat "de volle pot" is, weet niet of je een idee hebt wat je betaalt per Kwh/kilometer of dat je er gewoon van uitgaat dat het wel duur zal zijn?
Oprechte vraag: weet jij hoe je dat gemakkelijk kan opzoeken?

Ik heb sinds kort een digitale meter en probeer nu mijn eigen verbruik te maximaliseren (voornamelijk door EV's op te laden wanneer de zon schijnt), en capaciteitstarief te beperken (door dus niet te snel te laden).
Maar ik heb echt geen flauw idee wat nu eigenlijk de kosten zijn van een bepaalde piek in het capaciteitstarief of de kosten per kWh (met nog eens alle andere kosten er bij).

Edit: dus zit ik nu ook maar te laden aan max 16A / 3,7kWh.

Laatst bewerkt:

Ik heb sinds kort een digitale meter en probeer nu mijn eigen verbruik te maximaliseren (voornamelijk door EV's op te laden wanneer de zon schijnt), en capaciteitstarief te beperken (door dus niet te snel te laden).
Maar ik heb echt geen flauw idee wat nu eigenlijk de kosten zijn van een bepaalde piek in het capaciteitstarief of de kosten per kWh (met nog eens alle andere kosten er bij).
Enige (sluitende) manier is uiteraard via je contract/factuur. Voor een indicatie:

Vlaams kan je hier opvolgen.
Wat met parameters spelen, prijs per Kwh en kan je perfect zien uit wat de (gemiddelde) prijs is samengesteld.

Piek kan je eventueel bij netbeheerder opvolgen. Ook exacte bedrag capaciteitstarief kan je hier op tarieffiche van netbeheerder raadplegen.
Afh. van persoonlijke situatie/... kan je dan capaciteitstarief (denkbeeldig) aanpassen.

Capaciteitstarief stijgt inderdaad bij hogere vermogens al is dit bij grotere verbruikers relatief per verbruikte kwh.
Fictief, 5kw piek (ongeveer 275 EUR capaciteitstarief/jaar bij ons) 4.000 kwh verbruik = 6,875c/kwh van de +- 35c/kwh die electriciteit kost.
Bij EV mss piek van 12kw (ongeveer 660 EUR capaciteitstarief/jaar) - 10.000 kwh verbruik = 6,6c/kwh, wat - per verbruikte kwh dus zelfs lager is.

Uiteraard zou het beter zijn om je piek op 5kw te houden, dan heb je "maar" een capaciteitstarief van 2,75c/kwh maar vaak is dit niet altijd haalbaar.

En dan nog, grote batterij of kleine batterij maakt echt geen verschil, als je gereden kilometers gelijk blijven moet je nog steeds evenveel bijladen of je nu een wagen met grote of kleine batterij hebt.
Met een grote ga je juist net wel meer kunnen gaan inspelen op de momenten dat je thuis bent of als er zon is omdat je minder snel gaat moeten bijladen om niet op 0% te belanden.

Edit: dus zit ik nu ook maar te laden aan max 16A / 3,7kWh.
Zoals gezegd hier, kijken naar je factuur, ik zou persoonlijk precies werken met gemiddeldes voor de effectieve kost (en de kost die je doorrekent vanuit je privé aan je vennootschap is dus allicht CREG-tarief), de werkelijke kost voor variabele tarieven is quasi onmogelijk denk ik, tenzij je bvb. je rapportering van het laden zou kunnen koppelen aan de rapportering van je verbruik en je via AI de werkelijke kost zo goed mogelijk tracht te bepalen.

Moraal van het verhaal, het zal wel zijn dat je er écht wel profijt op doet en je (naar mijn mening) niet moet wakker liggen over of je nu 's nachts ook hebt durven laden of niet als je al zo goed als mogelijk laadt wanneer het voordelig is. Het zal per maand allicht geen 50 EUR schelen, we spreken hier meestal over auto's die gemiddeld 50K à 60K kosten oftewel 10.000 à 12.500 EUR op jaarbasis, dan gaat die paar honderd euro op jaarbasis hopelijk je keuze van wagen niet te hard beïnvloeden. (al zeker niet rekenend met het privé voordeel dat je met opladen doet waar je "beloond wordt" voor hoe meer je oplaadt).

Terug
Bovenaan