Freelancers & Ondernemers

Zelfs dat niet, een X3 start aan 70k€, een iX3 aan 58k...
Als je soortgelijke motorisatie neemt, zit de X3 op 84...
De vraag is natuurlijk of je een soortgelijke motorisatie nodig hebt/wilt bij ICE...

En daar zit in mijn ogen het grootste probleem. De meeste EV's met een bruikbare range (dus niet die kleine stadswagentjes) beginnen in een hoger segment. Dus logisch als je het equivalent pakt in ICE, dat er weinig verschil in prijs zal zijn. Maar bij ICE heb je gewoon de (bruikbare) keuze in de lagere segmenten. Als je daarmee tevreden bent, kan je er tenminste voor gaan; terwijl je bij EV eigenlijk pas hoger start.

Want je vorige lijst klopt ook niet echt hé. Die nieuwe kale Renault Twingo is een EV, met deze motorisatie & (WLTP...) bereik (wat in mijn ogen enkel bruikbaar is als 2e wagen of stadswagen):
fExSt9u.png

Voor €550 minder heb je de ICE New Clio, nog steeds vrij kaal maar is al een wagen van een (half) segment hoger. Waar je tenminste wel wat afstand mee kunt doen en veiliger op de autostrade kunt rijden. Want:
Clio TCE 115: Topsnelheid (km/u)180 & Acceleratie 0 - 100 km/u (s)10,3
Twingo EV: Topsnelheid (km/u)130 & Acceleratie 0 - 100 km/u (s)12,1

Hoe zit dat eigenlijk met zelfstandig zijn en ziek worden of werkonbekwaam worden (voor korte tijd)?

We betalen kwartaalbijdragen en elke jaar sociale bijdrage, maar ik lees dat als je minder dan 8 dagen ziek of werkonbekwaam bent, je kan fluiten op compensatie.

Dit is toch te zot voor woorden? Ja, ik weet dat je een verzekering kunt aangaan voor gewaarbord inkomen? Maar waarom betaal ik de sociale bijdragen dan?

Diep triest van de overheid eigenlijk.
We betalen ook een pak minder sociale bijdragen als een WN. Daarnaast ook om wat misbruik tegen te gaan.

Edit: een zelfstandige werkt op dag van de arbeid maar ook met een griepje, komop!

Laatst bewerkt:
Nu ben ik eens gaan kijken naar welke nieuwe benzinewagen je kan vinden voor 20k (allemaal kale modellen zonder opties, anders zit je er boven):
Dacia Duster
Renault Twingo
KIA Picanto
Hyundai i20

En dan bij diezelfde merken eens naar 80k€ voor een EV:
Dacia heeft niks in dat budget
Renault eigenlijk ook niet, Alpine A390GTS zit in de buurt.
KIA EV9 zowat full-option
Hyundai Ioniq 9 of 6N

Je vergelijkt dus letterlijk de absolute instappers qua benzinewagen, met de topmodellen van dezelfde merken qua EV's. En dan ben je verbaasd dat die EV duurder uit komt?
Hij geeft bovendien zelf aan dat hij 1.000 km per maand rijdt, waarom hij dan lijkt naar wagens van 80k die 800 km bereik hebben moet je mij toch ook eens uitleggen.

Maar bon, vorige week in het zonnepanelentopic exact dezelfde discussie en zelfde antwoorden, deze week in dit topic. Begrijpen wie begrijpen kan.

De vraag is natuurlijk of je een soortgelijke motorisatie nodig hebt/wilt bij ICE...

En daar zit in mijn ogen het grootste probleem. De meeste EV's met een bruikbare range (dus niet die kleine stadswagentjes) beginnen in een hoger segment. Dus logisch als je het equivalent pakt in ICE, dat er weinig verschil in prijs zal zijn. Maar bij ICE heb je gewoon de (bruikbare) keuze in de lagere segmenten. Als je daarmee tevreden bent, kan je er tenminste voor gaan; terwijl je bij EV eigenlijk pas hoger start.

Want je vorige lijst klopt ook niet echt hé. Die nieuwe kale Renault Twingo is een EV, met deze motorisatie & (WLTP...) bereik (wat in mijn ogen enkel bruikbaar is als 2e wagen of stadswagen):
fExSt9u.png

Voor €550 minder heb je de ICE New Clio, nog steeds vrij kaal maar is al een wagen van een (half) segment hoger. Waar je tenminste wel wat afstand mee kunt doen en veiliger op de autostrade kunt rijden. Want:
Clio TCE 115: Topsnelheid (km/u)180 & Acceleratie 0 - 100 km/u (s)10,3
Twingo EV: Topsnelheid (km/u)130 & Acceleratie 0 - 100 km/u (s)12,1
Dat van de Twingo wist ik niet.
Maar als je dan bvb de iX3 40 neemt, die start aan 62000€. De X3 20i aan 58000€.
Dat is dus beide de instapmotor.

Nuja, de zoveelste discussie met iemand die fiscaliteit niet lijkt te snappen en dan maar onzinnige argumenten opgooit.

Nu ben ik eens gaan kijken naar welke nieuwe benzinewagen je kan vinden voor 20k (allemaal kale modellen zonder opties, anders zit je er boven):
Dacia Duster
Renault Twingo
KIA Picanto
Hyundai i20

En dan bij diezelfde merken eens naar 80k€ voor een EV:
Dacia heeft niks in dat budget
Renault eigenlijk ook niet, Alpine A390GTS zit in de buurt.
KIA EV9 zowat full-option
Hyundai Ioniq 9 of 6N

Je vergelijkt dus letterlijk de absolute instappers qua benzinewagen, met de topmodellen van dezelfde merken qua EV's. En dan ben je verbaasd dat die EV duurder uit komt?
Ik zou hier perfect tevreden mee zijn, maar mijn punt of eerder vraag was of dit nog interessant is voor een zelfstandige?

Laatst bewerkt:
Ik zou hier perfect tevreden mee zijn, maar mijn punt of eerder vraag was of dit nog interessant is voor een zelfstandige?

Wat bedoel je met interessant? Of deze brandstofwagen voordeliger is dan een EV van 40.000 EUR? Moeilijk om te zeggen, hangt een groot deel af van restwaarde wat je natuurlijk nu niet weet, eerlijk gezegd vermoed ik van niet, dat die EV gewoon interessanter zal zijn.

Hou rekening dat brandstofwagens vanaf dit jaar dacht ik 0% aftrekbaar zijn voor je vennootschap, terwijl een EV nog 100% aftrekbaar is. Op die 40.000 EUR (inclusief alle onderhoudskosten etc.) bespaar je op 3j/5j (tweedehands/nieuw) dus al 10.000 EUR. Voeg daar een hogere restwaarde aan toe en het voordeel dat je doet qua verbruik + doorsluizen laadkost naar je privé...

Maw, met wat ben je aan het vergelijken?

Maar met geen enkele EV onder de 80000€ zou je tevreden zijn?
Een Tesla Model Y met 10000km kost 35000€
Een BMW iX3 47000€
Een Jaguar iPace: 23000€

Dat zijn alle 3 auto's die mijlenver boven die Golf uitsteken. Tja, dan wordt het natuurlijk moeilijk om te vergelijken, dat is zeggen dat huizen zo duur zijn geworden, want een tent kost toch maar 100€.

Hoe zit dat eigenlijk met zelfstandig zijn en ziek worden of werkonbekwaam worden (voor korte tijd)?

We betalen kwartaalbijdragen en elke jaar sociale bijdrage, maar ik lees dat als je minder dan 8 dagen ziek of werkonbekwaam bent, je kan fluiten op compensatie.

Dit is toch te zot voor woorden? Ja, ik weet dat je een verzekering kunt aangaan voor gewaarbord inkomen? Maar waarom betaal ik de sociale bijdragen dan?

Diep triest van de overheid eigenlijk.
Ah ja want uw sociale bijdragen dient enkel voor ziekte op te vangen, niet voor het kindergeld, niet voor de terugbetaling van medische kosten, niet voor vaderschapsverlof/moederschapsuitkering, niet voor pensioenopbouw, ....

Wie betaald een arbeider als die ziek is? Jep, eerste 7 dagen volledig werkgever, en deels tot 30ste dag.
Wie betaald een bediende als die ziek is? Jep, eerste 30 dagen volledig de werkgever.

En ja, in loondienst betalen werkgever en werknemer ook een groter deel sociale bijdragen.

Wees blij dat het "maar" 7 dagen (minder dan 8) is dat je zelf moet overbruggen als zelfstandige zelf, als uw personeel ziek is zal het je pak meer kosten. En niets belet U om een bijkomende verzekering af te stuiten. Kan perfect met 600 EUR uitkering per dag vanaf 1dag ziekte, maar zie dat je zit als je het premievoorstel ontvangt...

Ik kreeg na mijn operatie €900 voor 4 weken, nadien ben ik terug gaan werken. Hij heeft wel gelijk dat we daarvoor veel te veel betalen. Dat geld gaat vooral naar die andere 550.000 zieke Belgen. Het is geen aparte pot voor de zelfstandigen alleen.

de lagere onderhoudskost gaat ongeveer op aan meer bandenslijtage of bredere dus duurdere banden wegens het gewicht
Om die uitgespaarde onderhoudskosten te compenseren mag je al bijna elke 10k km nieuwe banden kopen bij wijze van spreken. Terwijl dat totaal niet nodig is. Ik merk amper verschil, ik heb al 40k km met mijn huidige banden en ze zijn nog verre van versleten.

Ah ja want uw sociale bijdragen dient enkel voor ziekte op te vangen, niet voor het kindergeld, niet voor de terugbetaling van medische kosten, niet voor vaderschapsverlof/moederschapsuitkering, niet voor pensioenopbouw, ....

Wie betaald een arbeider als die ziek is? Jep, eerste 7 dagen volledig werkgever, en deels tot 30ste dag.
Wie betaald een bediende als die ziek is? Jep, eerste 30 dagen volledig de werkgever.

En ja, in loondienst betalen werkgever en werknemer ook een groter deel sociale bijdragen.

Wees blij dat het "maar" 7 dagen (minder dan 8) is dat je zelf moet overbruggen als zelfstandige zelf, als uw personeel ziek is zal het je pak meer kosten. En niets belet U om een bijkomende verzekering af te stuiten. Kan perfect met 600 EUR uitkering per dag vanaf 1dag ziekte, maar zie dat je zit als je het premievoorstel ontvangt...
Dit is naast de kwestie. Als je uw broek graag afdoet voor de overheid, doe maar. Ik wil dat niet.

Voor mij geen enkel probleem als ik mijn eigen boontjes mort doppen, ik zorg voor mijn eigen pensioen en ziekenkosten, maar geef me dan tenminste de keuze om uit dit pervers systeem stappen.
Als ik gedwongen word om bij te dragen, dan vewacht ik daar een evenredig return voor. Simple as that.

Al die riedeltjes die jij zegt, dat is ontelbare ter sprake gekomen hier. En het komt altijd neer op: zij die graag hun broek aftrekken en zij die dat niet willen.

Dus als ik sociale bijdragen en andere taksen betaal, dan verwacht ik van de overheid solidariteit terug als ik werkonbekwaam of ziek ben, ook al is dat voor één dag.

Om die uitgespaarde onderhoudskosten te compenseren mag je al bijna elke 10k km nieuwe banden kopen bij wijze van spreken. Terwijl dat totaal niet nodig is. Ik merk amper verschil, ik heb al 40k km met mijn huidige banden en ze zijn nog verre van versleten.

Dat is toch niet wat ik zie in offertes van leasemaatschappijen als ik ICE's en EV's vergelijk.
Mijn onderhoud per jaar met ICE's was ~€400. Als dat zakt naar €120 per jaar voor EV's (en dat is al optimistisch gerekend) kan ik daar nog geen 2 nieuwe banden per jaar mee kopen ;)

Slijtage zal gemiddeld hoger liggen, maar de banden zelf zijn ook duurder wegens breder en andere samenstelling om dat hogere gewicht te kunnen dragen.

Dat is toch niet wat ik zie in offertes van leasemaatschappijen als ik ICE's en EV's vergelijk.
Mijn onderhoud per jaar met ICE's was ~€400. Als dat zakt naar €120 per jaar voor EV's (en dat is al optimistisch gerekend) kan ik daar nog geen 2 nieuwe banden per jaar mee kopen ;)

Slijtage zal gemiddeld hoger liggen, maar de banden zelf zijn ook duurder wegens breder en andere samenstelling om dat hogere gewicht te kunnen dragen.
Dat zijn niet de parameters die een band duurder maken hoor. Het productievolume is wat het duur of goedkoop maakt.
Hier zie je bvb dat er versies zijn die meer rubber nodig hebben, maar toch goedkoper worden

Ik lig elk jaar aan nieuwe achterbanden op mijn Y Performance en nu op het 3e jaar zal een set voor- en achterbanden zijn.
Aan 350-400 euro per band veegt dat idd de kosten van het onderhoud van tafel :rofl:

Gelukkig heb ik ze aan garageprijs en is het toch nog wat goedkoper.

Ik lig elk jaar aan nieuwe achterbanden op mijn Y Performance en nu op het 3e jaar zal een set voor- en achterbanden zijn.
Aan 350-400 euro per band veegt dat idd de kosten van het onderhoud van tafel :rofl:

Gelukkig heb ik ze aan garageprijs en is het toch nog wat goedkoper.
Maar dat zal eerder aan je rijgedrag liggen, die wellicht ook had voorgekomen bij een ICE met gelijkaardig vermogen.

Maar dat zal eerder aan je rijgedrag liggen, die wellicht ook had voorgekomen bij een ICE met gelijkaardig vermogen.

Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar het is niet dat ik extreem zot rij. Enkel als ik de eerste aan de lichten sta ben ik wel weg als een speer.

Voor mij geen enkel probleem als ik mijn eigen boontjes mort doppen, ik zorg voor mijn eigen pensioen
Je weet dat je verhoudingsgewijs meer pensioen krijgt dan een werknemer? Dus minder bijdragen voor meer pensioen.
Dus als ik sociale bijdragen en andere taksen betaal, dan verwacht ik van de overheid solidariteit terug als ik werkonbekwaam of ziek ben, ook al is dat voor één dag.

Dat kan ook gewoon he, aangezien je het zo stelt, ben je dan ook akkoord dat zelfstandigen de volle verantwoordelijkheid dragen als het fout gaat? Vandaag betalen de belastingplichtigen die zaken.

Ook bij werknemers wordt dit niet door de overheid gedragen bij 1 dag ziekte? De werkgever draagt dit. Als zelfstandige hetzelfde, jouw werkgever, wat dus eigenlijk jezelf is.

Ik zie niet in waarom de overheid bij 1 dag (of toch korttijdige) ziekte een kleine zelfstandige zou moeten betalen als dat zelf bij werknemers niet het geval is.

Je weet dat je verhoudingsgewijs meer pensioen krijgt dan een werknemer? Dus minder bijdragen voor meer pensioen.

Dat kan ook gewoon he, aangezien je het zo stelt, ben je dan ook akkoord dat zelfstandigen de volle verantwoordelijkheid dragen als het fout gaat? Vandaag betalen de belastingplichtigen die zaken.
Ik wil niet liever dat iedereen verantwoordelijk draagt voor zijn eigen keuzes zowel als het goed gaat of als het fout gaat.

Ik wil niet liever dat iedereen verantwoordelijk draagt voor zijn eigen keuzes zowel als het goed gaat of als het fout gaat.
Als je in totaliteit:

- Niet akkoord bent
- Uw broek niet wil laten zakken voor de overheid
- Uit dit pervers systeem wil stappen

Heb je de keuze om oftewel:

- In de politiek te gaan om "het systeem" te willen veranderen
- Uw schup afkuisen en naar een land gaan waar ze je als zelfstandige vanaf de eerste dag een zak met geld geven (weet niet of dit bestaat)
- Weer in loondienst te gaan werken

Alé, dat er nog aan u moet uitgelegd worden dat een carenzperiode wordt ingelast om misbruik tegen te gaan... Trouwens, als je werknemer ziek is, betaal je toch ook gewoon een volle maand door zonder dat je bij de overheid om een zak met geld moet gaan vragen? Is dat dan in jouw ogen niet "nog schandaliger"? Dat is potverdekke 4x zo lang als voor je eigen loon.

Terug
Bovenaan