Freelancers & Ondernemers

Ook bij werknemers wordt dit niet door de overheid gedragen bij 1 dag ziekte? De werkgever draagt dit. Als zelfstandige hetzelfde, jouw werkgever, wat dus eigenlijk jezelf is.

Ik zie niet in waarom de overheid bij 1 dag (of toch korttijdige) ziekte een kleine zelfstandige zou moeten betalen als dat zelf bij werknemers niet het geval is.
Dat is semantiek, werknemers betalen een BELASTING genaamd RSZ van 13,07%. (Ik weet dat er al commentaar zal komen dat RSZ zogezegd geen belasting zou zijn...
Een ezel een paard noemen, maakt hem nog geen paard)

Dus werknemers betalen voor die ziekte en werkonbekwaamheid al. Dat de overheid het gaat halen bij de werkgevers, ben ik ook totaal niet akkoord mee. Ze zouden het moeten halen uit de RSZ belasting.

Zelfstandigen betalen dan ook sociale bijdragen, dus dan zou daar in dezelfde verhouding iets tegenover moeten staan.

Ik wil niet liever dat iedereen verantwoordelijk draagt voor zijn eigen keuzes zowel als het goed gaat of als het fout gaat.

Dus als, ik zeg maar iets, een bedrijf failliet gaat mag men het privé vermogen aanspreken om de klanten te vergoeden, de achterstallige belastingen te betalen, alle juridische en andere kosten te vorderen ... dat is zo een puntje dat nogal eens vaak op de achtergrond verdwijnt.

Als je in totaliteit:

- Niet akkoord bent
- Uw broek niet wil laten zakken voor de overheid
- Uit dit pervers systeem wil stappen

Heb je de keuze om oftewel:

- In de politiek te gaan om "het systeem" te willen veranderen
- Uw schup afkuisen en naar een land gaan waar ze je als zelfstandige vanaf de eerste dag een zak met geld geven (weet niet of dit bestaat)
- Weer in loondienst te gaan werken

Alé, dat er nog aan u moet uitgelegd worden dat een carenzperiode wordt ingelast om misbruik tegen te gaan... Trouwens, als je werknemer ziek is, betaal je toch ook gewoon een volle maand door zonder dat je bij de overheid om een zak met geld moet gaan vragen? Is dat dan in jouw ogen niet "nog schandaliger"? Dat is potverdekke 4x zo lang als voor je eigen loon.

Zie mijn bovenstaande antwoord op je laatste punt.

Ik wil gewoon een opt-out voor dit systeem. Zou eigenlijk voor iedereen die volwassen wordt de keuze moeten krijgen: stap je mee in dit systeem of indien niet, zorg voor jezelf maar.

Dus als, ik zeg maar iets, een bedrijf failliet gaat mag men het privé vermogen aanspreken om de klanten te vergoeden, de achterstallige belastingen te betalen, alle juridische en andere kosten te vorderen ... dat is zo een puntje dat nogal eens vaak op de achtergrond verdwijnt.
Ja ik vind van wel. Als je failliet gaat, moet je zorgen dat je de mensen die recht hebben jegens jou die krijgen. Ook is dat van je prive.

Ik wil gewoon een opt-out voor dit systeem. Zou eigenlijk voor iedereen die volwassen wordt de keuze moeten krijgen: stap je mee in dit systeem of indien niet, zorg voor jezelf maar.
Tuurlijk, laat de bevolking voor zichzelf beslissen of ze sociaal beschermd willen worden of niet :) Volgende stap, slumwijken voor die pipo's die hebben gekozen om zich niet te beschermen en in een put vallen, of misschien ineens gewoon een letterlijke put waar ze kunnen inspringen.

-edit- Fijn trouwens dat je op 1 van de verschillende punten reageert, laat mijn inzien vooral ook zien dat je de échte oplossingen die je zelf kan aanvatten niet durft te nemen. Liever zagen en klagen op een ander dan zelf actie ondernemen, da's gemakkelijk :)

Dat is semantiek, werknemers betalen een BELASTING genaamd RSZ van 13,07%. (Ik weet dat er al commentaar zal komen dat RSZ zogezegd geen belasting zou zijn...
Een ezel een paard noemen, maakt hem nog geen paard)

Dus werknemers betalen voor die ziekte en werkonbekwaamheid al. Dat de overheid het gaat halen bij de werkgevers, ben ik ook totaal niet akkoord mee. Ze zouden het moeten halen uit de RSZ belasting.

Zelfstandigen betalen dan ook sociale bijdragen, dus dan zou daar in dezelfde verhouding iets tegenover moeten staan.
Akkoord, en zelfstandigen krijgen dan ook de voordelen terug waarvoor we RSZ betalen: Pensioen, gezondheidszorg, kindergeld, ...

Ik kom terug op hetzelfde punt hoor: ook in loondienst wordt de RSZ pot niet gebruikt om 1 dag ziekte uit te betalen. Het is niet omdat jij vindt dat dit zo zou moeten dat het daarom zo is.

Je kan een land opzoeken waar het wel allemaal zo werkt en dat is uw volste recht. Maar iets in mij zegt dat de gemiddelde BG-er het allemaal niet zo slecht heeft in Belgie: bedrijfswagen(s), huis (op afbetaling maar je bouwt het wel op aan vermogen), kinderen krijgen komt met veel steun, onderwijs kost weinig, hoger onderwijs kost weinig, geen oorlogsconflicten, elk jaar 1 of meerdere keer op vakantie en ondertussen nog wat kunnen sparen op de spaarboek of ergens een belegging die je kan opvolgen tijdens de 20 (of meer) betaalde verlofdagen (in loondienst).

Uiteraard spreek ik hier over de sterke middenklasse en zijn er mensen die het een stuk moeilijker hebben maar in bovenstaande geval valt er toch weinig te klagen desondanks onze overheid helemaal vierkant draait.

Of een grootse politieke carriere, ook nog een optie ;-)

Laatst bewerkt:

Betaal je dan ook ineens een bedrag voor de jaren die je op de kas van de maatschappij geleefd hebt?

Verhuis dan naar US, daar is die optie er ongeveer. Laat dat nu net het land zijn waar je ook de horrorverhalen van miljoenenfacturen van ziekenhuizen ziet...

Verhuis dan naar US, daar is die optie er ongeveer. Laat dat nu net het land zijn waar je ook de horrorverhalen van miljoenenfacturen van ziekenhuizen ziet...
En zelfs daar betaal je als zelfstandige sociale zekerheid, zo'n 15,5%, niet zo heel veel minder dan hier als zelfstandige en dat percentage is daar identiek voor zelfstandigen en werknemers. Een opt-out is daar ook niet echt mogelijk.

In de realiteit betaal je daar zelfs vaak meer sociale bijdragen als zelfstandige dan hier in België, want in de VS mag je niet zomaar doen alsof zowat al je inkomsten uit je werk dividenden ipv loon zijn zoals je hier wel mag, dus het percentage is wel wat lager maar het basisbedrag waarop ze sociale zekerheid toepassen zal in de VS typisch hoger zijn dan hier voor zelfstandigen.

Laatst bewerkt:
Tuurlijk, laat de bevolking voor zichzelf beslissen of ze sociaal beschermd willen worden of niet :) Volgende stap, slumwijken voor die pipo's die hebben gekozen om zich niet te beschermen en in een put vallen, of misschien ineens gewoon een letterlijke put waar ze kunnen inspringen.

-edit- Fijn trouwens dat je op 1 van de verschillende punten reageert, laat mijn inzien vooral ook zien dat je de échte oplossingen die je zelf kan aanvatten niet durft te nemen. Liever zagen en klagen op een ander dan zelf actie ondernemen, da's gemakkelijk :)
Nergens voor nodig om zo te reageren.

Al je andere punten zijn dooddoeners en niet serieus te nemen.

Moest daar een bejaarde oranje clown de baas niet zijn, was dat wel nog een optie.

ik begin het stilaan beu te worden bij mijn huidige klant. Naast van twee naar drie maal per week naar kantoor te gaan verwachten ze nu dat iedereen zo accuraat mogelijk (letterlijk hun woorden) hun tijd registreerd. Dus werk je aan iets twaalf minuten. Moet je twaalf ingegeven. Niet tien, niet 15. Idem met administratie, korte overleggen, etc. Want IT is een kost voor interne klanten en dat moet zo accuraat mogelijk zijn natuurlijk :wallbash:

ik begin het stilaan beu te worden bij mijn huidige klant. Naast van twee naar drie maal per week naar kantoor te gaan verwachten ze nu dat iedereen zo accuraat mogelijk (letterlijk hun woorden) hun tijd registreerd. Dus werk je aan iets twaalf minuten. Moet je twaalf ingegeven. Niet tien, niet 15. Idem met administratie, korte overleggen, etc. Want IT is een kost voor interne klanten en dat moet zo accuraat mogelijk zijn natuurlijk :wallbash:
Toevallig overheid? Die zijn echt erg geworden sinds dat debacle met dat miljoenenproject die in de vuilbak mag.

Neen maar wel een bedrijf dat wat meer op de centen moet letten en dat ik het financieel nieuws is geweest hieromtrent.

Heeft iemand hier ooit al effectief een project binnengehaald via Connecting Expertise? Ik begin stilaan de indruk te krijgen dat het hele systeem vooral voor de vorm bestaat. Deze week stond ik op de longlist én shortlist voor twee projecten. In beide gevallen voldeed ik volgens mij aan alle gevraagde criteria en had ik mijn tarief marktconform gezet.

Bij project A werd ik uiteindelijk afgekeurd omdat ik had aangeduid dat ik ervaring had met SharePoint. De vraag ging, voor alle duidelijkheid, over ervaring als gebruiker. Alleen stond dat blijkbaar niet expliciet genoeg op mijn cv vermeld.

Bij project B was het gelijkaardig: ik had aangegeven dat ik ervaring had met Scrum, maar op mijn cv stond enkel dat ik ervaring had met agile werken. Ook dat was blijkbaar onvoldoende.

Eerlijk gezegd vind ik dat toch wel erg ver gezocht. Er werd specifieke technische kennis gevraagd waarover ik beschik, maar uiteindelijk word je niet weerhouden omdat men uit je cv niet letterlijk kan afleiden dat je met Scrum hebt gewerkt of SharePoint als gebruiker kent.

Dan vraag ik me af: is dit gewoon muggenzifterij om kandidaten te kunnen weigeren? Of dient dat platform vooral om aanvragen te publiceren omdat dat nu eenmaal verplicht is, terwijl de opdracht in de praktijk al lang via een accountmanager of grotere consultancyspeler geregeld is?

Bij een sociale zekerheid doet een persoonlijk voorkeur er nu eenmaal niet toe. Daar is er bepaald door de maatschappij welke principes er zijn en degene die van toepassing zijn.
Sowieso is een sociale zekerheid met een opt out idioot. Want het logische resultaat daarvan is dat de mensen die nu netto betaler zijn voor het systeem dat de maatschappij ten goede komt waarschijnlijk zich niet aansluiten en iets met een waarschijnlijk lagere kost voor henzelf voorzien (al is dat ook geen zekerheid doordat de onderhandelingskracht van een individu minder groot is als dat van een grote entiteit - Amerika laat dit in mijn ogen ook duidelijk zien). Waardoor je dus eigenlijk het sociaal systeem afschaft. En om eerlijk te zijn ik ben een fervent voorstander van de sociale zekerheid.

Ik heb geen probleem met de bescherming uit te breiden naar zelfstandigen zodanig dat die geen vvpr bis en verzekeringen moeten afsluiten. Zoals men voor een stuk ook gedaan heeft met de minimum pensioenen (waar bij mijn weten geen verhoging van de sociale bijdragen vanuit de zelfstandigen is voorzien toen men dit heeft gedaan). En dus ook een extra toekomstige put in onze begroting gecreëerd heeft. Het was nu niet alsof de pensioenlasten voordat men de pensioenen van de zelfstandigen verhoogden al niet een issue waren.
Maar de realiteit was wel dat in het verleden de oorzaak voor de lagere bescherming ook lag bij het feit dat de bijdragen van de zelfstandigen lager lagen. Aangezien het al lang geweten is dat de rsz bijdrage niet dekkend is voor de totaalkost van de sociale bescherming. En dat die al aangevuld worden uit de andere belastingsinkomsten (kijk bij uw laatste tax on web aangifte daar voorziet men een breakdown waaraan het geld vorig jaar besteed was - overheidsuitgaven voor pensioen, ziekteverzekering en ik dacht werkloosheidsuitkering/... rond de 50% zat)

En dat dit in het verleden ook eerder een keuze was. Zodanig dat zij zelf ervoor moesten instaan en op de blaren van hun keuze moesten gaan zitten. Al zorgde dat er niet voor dat er geen kritiek kwam over de pensioenen van de zelfstandigen.
Al moeten we eerlijk zijn, dat ik weinig mensen ken die minder krijgen als hetgeen dat ze er ooit zelf in gestoken hebben... ( al bestaan die wel natuurlijk, vb voortijdig overlijden,...)

Eigenlijk zou het nog geen slecht idee zijn dat dit een optie was: je krijgt alles en moet niets betalen, maar dan gaan ze 1. recurrent terugvragen wat je allemaal al gekregen hebt en 2. teken je ergens een officieel document dat je nooit nog iets van steun wil ontvangen

Onlangs €12 betaald voor een MRI scan, dat kost dus in werkelijkheid €400. Dat is eigenlijk het probleem, onze overheid moet de korting effectief tonen, zodat we beseffen wat we allemaal krijgen.

Terug
Bovenaan