Freelancers & Ondernemers

Eigenlijk zou het nog geen slecht idee zijn dat dit een optie was: je krijgt alles en moet niets betalen, maar dan gaan ze 1. recurrent terugvragen wat je allemaal al gekregen hebt en 2. teken je ergens een officieel document dat je nooit nog iets van steun wil ontvangen

Onlangs €12 betaald voor een MRI scan, dat kost dus in werkelijkheid €400. Dat is eigenlijk het probleem, onze overheid moet de korting effectief tonen, zodat we beseffen wat we allemaal krijgen.
400€? Reken maar op 3000€.

Dus je wilt onkosten van 2024 nog inbrengen? Ben niet zeker of dat toegestaan is, omdat dit in principe in die boekjaren toch ingeboekt moest worden? En die boekjaren zijn intussen afgesloten.

Het probleem is dat Eneco mij een afrekening heeft gestuurd over de laatste 3-4 jaar (lang verhaal, zucht) en die afrekening is echt hoog mede dankzij het vele opladen thuis. De cijfers van opladen heb ik, de CREG tarieven ook, nu nog weten wat ik mag doen :D

Ondertussen heb ik via chatGPT begrepen dat die tarieven simpelweg niet bestonden in 2023 en 2024.
Ik had eens gelezen dat je tot 5 jaar na datum opdracht nog een factuur kan sturen, dus als we die logica volgen zou het mogen?

Voor 1 scan? Bij ons doen ze er 6 per uur :D

Vraagje: mijn boekhouder is akkoord om recurrent mijn EV oplaadbeurten als onkost in te brengen. Maar deze tabel gaat helaas niet verder dan 2025: https://www.creg.be/nl/consumenten/...-voor-terugbetaling-thuisladen-bedrijfswagens

Kan ik dit nog ergens te weten komen?
Ik voelde ergens al dat je geen rekening hield met de recuperatie van je opladen vanuit privé ten opzichte van je firma... Is dat dezelfde boekhouder die je destijds afraadde van naar een BV te gaan en verder te blijven gaan als eenmanszaak? Nogmaals bewijs dat je die gewoon moet buiten smijten...

Heeft iemand hier ooit al effectief een project binnengehaald via Connecting Expertise? Ik begin stilaan de indruk te krijgen dat het hele systeem vooral voor de vorm bestaat. Deze week stond ik op de longlist én shortlist voor twee projecten. In beide gevallen voldeed ik volgens mij aan alle gevraagde criteria en had ik mijn tarief marktconform gezet.

Bij project A werd ik uiteindelijk afgekeurd omdat ik had aangeduid dat ik ervaring had met SharePoint. De vraag ging, voor alle duidelijkheid, over ervaring als gebruiker. Alleen stond dat blijkbaar niet expliciet genoeg op mijn cv vermeld.

Bij project B was het gelijkaardig: ik had aangegeven dat ik ervaring had met Scrum, maar op mijn cv stond enkel dat ik ervaring had met agile werken. Ook dat was blijkbaar onvoldoende.

Eerlijk gezegd vind ik dat toch wel erg ver gezocht. Er werd specifieke technische kennis gevraagd waarover ik beschik, maar uiteindelijk word je niet weerhouden omdat men uit je cv niet letterlijk kan afleiden dat je met Scrum hebt gewerkt of SharePoint als gebruiker kent.

Dan vraag ik me af: is dit gewoon muggenzifterij om kandidaten te kunnen weigeren? Of dient dat platform vooral om aanvragen te publiceren omdat dat nu eenmaal verplicht is, terwijl de opdracht in de praktijk al lang via een accountmanager of grotere consultancyspeler geregeld is?
Ik heb net een project binnengehaald via ConnectingExpertise.

Had eerst ook wel het gevoel dat de advertentie was om een bestaand iemand een nieuwe functie aan te bieden omdat er enkele vrij specifieke eisen in stonden en de deadline op minder dan een week stond. Maar was toch een 'echte' vacature.

Heb enkele jaren geleden ook een gesprek gehad via Connecting. Daar ging het uiteindelijk niet door. Ik denk voornamelijk omdat de persoon die ik moest gaan vervangen zelf nog 2 collega's had zitten die eigenlijk niet voldeden. Ik denk dat hij vreesde dat ik snel zijn mensen zou buitengooien. Wat waarschijnlijk ook wel zou gebeuren.

Maar ik ben de laatste maanden ook wel enkele vacatures tegengekomen met een deadline 2 dagen na publicatie. Dan ben je duidelijk niet op zoek naar zoveel mogelijk of de beste mensen, maar is de winnaar al gekend.

Ivm jou projecten: wat je denkt kan zeker waar zijn, of het is gewoon een klant die inderdaad aan muggenzifterij doet. De vraag is of je daar dan eigenlijk wel wil werken. Een gesprek is om mekaar te leren kennen en werkt in 2 richtingen!

Dat is het stukje Honorarium, maar er is ook nog een ziekenhuis en machinekost?
Een MRI scan bij een paard kost rond de 1500€.
Dat is het bedrag dat de radioloog/ziekenhuisdienst krijgt voor het uitvoeren en protocolleren van die scan. Daarmee moeten dus alle kosten gedekt worden. Er is wel nog een budget voor ziekenhuiswerking zoals personeel maar dat is proportioneel veel minder. De radiologen doen de investeringen in hun toestellen meestal zelf (via de winst op hun honoraria).

Dat is het bedrag dat de radioloog/ziekenhuisdienst krijgt voor het uitvoeren en protocolleren van die scan. Daarmee moeten dus alle kosten gedekt worden. Er is wel nog een budget voor ziekenhuiswerking zoals personeel maar dat is proportioneel veel minder. De radiologen doen de investeringen in hun toestellen meestal zelf (via de winst op hun honoraria).
Maar, dat is dan puur omdat ze geconventioneerd zijn? Want aangezien het voor een dier dan zoveel meer is, zal het vanaf de moment dat die conventie wegvalt voor mensen ook wel een heel pak duurder worden?

Ik voelde ergens al dat je geen rekening hield met de recuperatie van je opladen vanuit privé ten opzichte van je firma... Is dat dezelfde boekhouder die je destijds afraadde van naar een BV te gaan en verder te blijven gaan als eenmanszaak? Nogmaals bewijs dat je die gewoon moet buiten smijten...
Ik zit al 2 jaar bij een andere boekhouder. Iemand een idee hoever ik mag teruggaan?

Het probleem is dat Eneco mij een afrekening heeft gestuurd over de laatste 3-4 jaar (lang verhaal, zucht) en die afrekening is echt hoog mede dankzij het vele opladen thuis. De cijfers van opladen heb ik, de CREG tarieven ook, nu nog weten wat ik mag doen :D

Ondertussen heb ik via chatGPT begrepen dat die tarieven simpelweg niet bestonden in 2023 en 2024.
Ik had eens gelezen dat je tot 5 jaar na datum opdracht nog een factuur kan sturen, dus als we die logica volgen zou het mogen?
Een factuur kan je nog sturen 5 jaar na datum, maar dat is iets heel anders dan boekhoudkundig kosten gaan inbrengen in dit jaar die je 3/5 jaar geleden hebt gehad. In een boekhouding moet je kosten inbrengen in het jaar dat je ze gemaakt hebt.

Maar, dat is dan puur omdat ze geconventioneerd zijn? Want aangezien het voor een dier dan zoveel meer is, zal het vanaf de moment dat die conventie wegvalt voor mensen ook wel een heel pak duurder worden?
Ik gok dat een MR voor een paard veel minder efficiënt georganiseerd wordt, veel meer tijd kost en meer personeel vraagt. Diensten radiologie zijn zeer efficiënt georganiseerd: verpleging voert de scan uit terwijl de arts de scans protocolleert, vaak meerdere MR's / CT's, meerdere RX'en die constant draaien. Ook zeer efficiënte IT systemen / workflows. Zo heb je een efficiëntie en schaalvoordeel dat je niet hebt in de 'paardenradiologie'.

De huidige honoraria en de efficiënte manier van werken / hoge volumes maken radiologen toch de betere verdieners. Omzetten van 500k-1M zijn niet uitzonderlijk.

Een factuur kan je nog sturen 5 jaar na datum, maar dat is iets heel anders dan boekhoudkundig kosten gaan inbrengen in dit jaar die je 3/5 jaar geleden hebt gehad. In een boekhouding moet je kosten inbrengen in het jaar dat je ze gemaakt hebt.
Ok, ik zal eventueel dit jaar en vorig jaar nemen. Ofwel krijg ik controle, ofwel niet. Het gaat over zo'n 1500eur

Zijn er hier die gebruikmaken van nanny-services of op z'n minst een service waarbij ze koken voor jou?

Wij hebben nu (tijdelijk) kraamzorg, en het is wel gemakkelijk dat iemand vers voor jou kookt. De rest van het huishouden is niet zo'n klus, maar dat koken doen we beiden niet echt graag.

Laatst bewerkt:
Zijn er hier die gebruikmaken van nanny-services of op z'n minst een service waarbij ze koken voor jou?

Wij hebben nu (tijdelijk) kraamzorg, en het is wel gemakkelijk dat iemand vers voor jou kookt. De rest van het huishouden is niet zo'n klus, maar dat koken doen we beiden niet echt graag.
@Nijntje, vraag voor jou

Wij hebben een huishoudhulp voor 12 uur per week. Buiten poetsen en de was doen/plooien/wegleggen, wordt er ook meestal wat voorbereid van eten. Soms een hele maaltijd, soms enkel groenten snijden etc. Is uiteraard niet elke dag maar helpt wel. Met dienstendienstenchecques dus heel betaalbaar.

Awel we hebben iemand dat komt kuisen maar ik weet niet of die ook eten mogen maken.

Edit: een simpele search heeft dit opgelost:

Nu is de vraag natuurlijk of onze hulp dat kan en mag doen van het bedrijf.

Awel we hebben iemand dat komt kuisen maar ik weet niet of die ook eten mogen maken.

Edit: een simpele search heeft dit opgelost:

Nu is de vraag natuurlijk of onze hulp dat kan en mag doen van het bedrijf.
Wij hebben een huishoudhulp voor 12 uur per week. Buiten poetsen en de was doen/plooien/wegleggen, wordt er ook meestal wat voorbereid van eten. Soms een hele maaltijd, soms enkel groenten snijden etc. Is uiteraard niet elke dag maar helpt wel. Met dienstendienstenchecques dus heel betaalbaar.
Zonder probleem inbrengbaar in de bv?

Terug
Bovenaan