Kan iemand mij hier het volgende uitleggen over recruiters:
1) Momenteel weet ik (als ik de puzzels goed bijeen heb), dat de klant een goed 700+ euro voor over heeft om mij full time in te huren voor een bepaalde rol. Dit via een tussenpartij en mijn consultancy werkgever. Als dan als freelancer ga polsen voor opdrachten schappelijk lagere rate van 650/dag verklaren ze me voor gek. Meesten stellen een rate van 600 of minder voor.
2) hoe komt dat er zoveel UK recruiters zijn die voor de BE markt aan het werken zijn? Zijn er in België al niet genoeg recruiters?
1) (-> afhankelijk van jullie contracten, maar hieronder een paar mogelijke redenen)
- Ze betalen niet enkel 700 EUR om jou 8u per dag te laten werken, maar ze betalen ook een percentage voor continuïteit (als je vertrekt, moet er bv. direct een vervanger zijn)
- ze betalen extra voor support van binnen je bedrijf (weinig waarschijnlijk in jouw geval, want je zit er niet rechtstreeks). Vorige werkgever had bv. voorkeur voor consultants van big4 bedrijf. Als een geplaatste consultant de oplossing niet direct wist, stuurde die de vraag gewoon door naar collega's en kreeg je even later een oplossing binnen of hoe ze dit bij concurrenten aanpakken

- eerste maand hebben ze bv. niet mogen factureren (meestal enkel voor schoolverlaters)
- elke klassieke tussenpartij pakt 5 - 15% marge
- u werkgever pakt meer marge, want die moet u nog doorbetalen (pre corona) als je op de bank zat. Freelancers tekenen daarentegen dikwijls enkel voor een project.
- 1e project als freelance consultant is dikwijls beetje onder uw marktwaarde
Reken je all in kost eens uit voor jouw werkgever: dus brutoloon + rsz werkgever ed. + alle andere voordelen. Dat dat bv. delen door 200.
2)
- recruiter heeft geen contract met bedrijf, zoekt kandidaten om voor te stellen en binnen te geraken
- er is geen exclusief contract, en bedrijf stuurt opdracht naar quasi iedereen
- multinational dat globaal (of voor EU) met 1 kantoor werkt
- gokje (zelf nog niet gezien): aanbesteding (plaatsen van x profielen) die gewonnen is door UK firma