Freelancers & Ondernemers

Ik zou bij de bestelling een factuur vragen. BTW zou ik niet recuperen, aftrek deels verwerpen. Komt u nog steeds voordeliger uit dan het zelf privé te betalen.
Die bakker gaat toch zuur lachen als je een factuur vraagt? Als je de BTW niet recupereert, is een gewoon betaalbewijsje toch ook voldoende: dacht ik, maar jij weet er uiteraard meer van.

En als dit over minder dan 20 koeken gaat, is het gewoon lachwekkend veel gedoe voor een paar euro's winst.

Laatst bewerkt:
Gewoon kosten in de zaak steken is altijd voordeliger dan het uit eigen zak te betalen, los van de btw terug te trekken of niet.
Rekening inbrengen lijkt mij voldoende ipv factuur te vragen. (maar ik ben geen boekhouder)

Die bakker gaat toch zuur lachen als je een factuur vraagt? Als je de BTW niet recupereert, is een gewoon betaalbewijsje toch ook voldoende: dacht ik, maar jij weet er uiteraard meer van.

En als dit over minder dan 20 koeken gaat, is het gewoon lachwekkend veel gedoe voor een paar euro's winst.
Valt te zien hoe goed zijn systemen zijn. Bij de onze kan je gewoon dag ervoor online bestellen en factuur vragen (komt onmiddellijk automatisch in uw mailbox bij de bestelbevestiging). Als factuur kan is dat altijd een beter document.

Elke euro die je met de vennootschap kan claimen zou ik doen. Je kan perfect motiveren dat zoiets zijn netwerk als zelfstandige direct ten goede komt.

Stel ik heb morgen een opdracht van een NL bedrijf. Moet ik daar rekening houden bij zetten van de dag tarief? Dus bijv 600 excl per dag bij en BE bedrijf of NL gaat mij netto hetzelfde opbrengen? (Vanuitgaande van een remote positie)

Stel ik heb morgen een opdracht van een NL bedrijf. Moet ik daar rekening houden bij zetten van de dag tarief? Dus bijv 600 excl per dag bij en BE bedrijf of NL gaat mij netto hetzelfde opbrengen? (Vanuitgaande van een remote positie)
Dat zijn dingen die heel afhankelijk zijn van aantal dagen dat je daar op locatie bent etc. Dat gaat bepalen waar ge uw belastingen moet betalen etc.

Denk je dat?
Je bent toch gewoon een belgische firma die een opdracht doet voor een nederlandse klant.
Maakt toch helemaal niet uit, zij betalen u factuur die jij opmaakt met je belgische firma.

Heeft volgens vooral te maken met de 183 dagen regel in NL. Elke werkdag dat ik thuis ( in BE ) uitvoer voor een NL opdrachtgever gaat dus niet meetellen?

Heeft volgens vooral te maken met de 183 dagen regel in NL. Elke werkdag dat ik thuis ( in BE ) uitvoer voor een NL opdrachtgever gaat dus niet meetellen?
Klopt. Als jij als Belgische zelfstandige voltijds in Nederland werkt, zal je in Nederland belastingen moeten betalen. Ik heb zo ex-collega's gehad die x dagen moesten thuis werken om niet met die zever te zitten.
Maar ik ken het vennootschapsrecht en personenbelasting in België niet goed genoeg te weten wat het voordeligste uit komt.

Ziet er een interessant dossier uit, jammer dat mijn boekhouder dit soort scenario's niet gedetailleerd kan bezorgen aan mij.
Bij mij levert de bank die informatie aan eigenlijk? Ik kan kiezen tussen gewoon beleggen (=meerwaardebelasting) en een of andere formule waarbij je verplicht elke maand moet storten, en dat zou belastingsvrij zijn.

Maar in praktijk bouw ik helemaal niet zoveel cash op binnen mijn vennootschap...

Ziet er een interessant dossier uit, jammer dat mijn boekhouder dit soort scenario's niet gedetailleerd kan bezorgen aan mij.
Kun je idd gewoon via je bank regelen. Dit heet DBI-fondsen als je al eens wilt googlen. Bij welke bank zit je voor uw vennootschap? Niet alle banken bieden dit aan, maar er zijn toch verschillende aanbieders in Belgie.

Het vergelijkt de scenario's van in uw vennootschap beleggen vs privé beleggen. Niet enkel beleggen in vennootschap via je bank
Ik zit bij ING
Welja, Algemeen komt het er altijd op neer dat privé-beleggen beter is. Enkel in het geval dat je met liquidatiereserve zit, kan je dat geld in de wachttijd eventueel in die DBI-fondsen steken.
Maar als je snel (en voordelig) aan uw geld kunt (Auteursrechten en VVPR-Bis dus), is dat al een pak minder nuttig.

Welja, Algemeen komt het er altijd op neer dat privé-beleggen beter is. Enkel in het geval dat je met liquidatiereserve zit, kan je dat geld in de wachttijd eventueel in die DBI-fondsen steken.
Maar als je snel (en voordelig) aan uw geld kunt (Auteursrechten en VVPR-Bis dus), is dat al een pak minder nuttig.
Of beter nog: je leent het geld van de vennootschap aan uzelf privé (netto kostprijs nog geen 1% per jaar volgens wettelijk vastgestelde intrestvoeten).
Een meerwaarde in een DBI-fonds mag dan wel belastingsvrij zijn voor de vennootschap maar je kiest niet in wat je belegd en er zijn vaak instap- en jaarlijkse kosten.

Terug
Bovenaan