Freelancers & Ondernemers

Ik ben "in the market" voor een IPT en dacht hiervoor bij KBC te gaan. Ik heb een eerste voorstel beet en dat lijkt mij wel OK... Wat zijn jullie ervaringen met een IPT? Ik hoor sommigen wel eens zeggen dat het een IPT "soepeler" is dan het andere?

Ik ben "in the market" voor een IPT en dacht hiervoor bij KBC te gaan. Ik heb een eerste voorstel beet en dat lijkt mij wel OK... Wat zijn jullie ervaringen met een IPT? Ik hoor sommigen wel eens zeggen dat het een IPT "soepeler" is dan het andere?
NN is heel "soepel" naar vastgoedinvesteringen toe. Vivium totaal niet.
Met de anderen geen ervaring.

NN is heel "soepel" naar vastgoedinvesteringen toe. Vivium totaal niet.
Met de anderen geen ervaring.
Bij KBC kan je bijvoorbeeld tot 60% van de premies opnemen voor vastgoed, maar enkel vastgoed in "volle eigendom". Ligt dat percentage bij NN of Vivium hoger?

Lijkt mij ook dat er tussen verschillende IPT's niet zo heel veel verschil kan zijn, aangezien die ook hard afhangen van wetgeving rond pensioenvorming.

Bij KBC kan je bijvoorbeeld tot 60% van de premies opnemen voor vastgoed, maar enkel vastgoed in "volle eigendom". Ligt dat percentage bij NN of Vivium hoger?

Lijkt mij ook dat er tussen verschillende IPT's niet zo heel veel verschil kan zijn, aangezien die ook hard afhangen van wetgeving rond pensioenen.
Bij NN kan je vrij makkelijk een bullet-krediet krijgen op uw geprojecteerde waarde. Niet alle andere verzekeraars willen dat doen.
Ook belegt NN in tak23 en niet tak21. Bijgevolg dus een hoger (potentieel) rendement, maar ook meer risico. Maar het is idd vrij hard vastgelegd qua wetgeving.

Bij NN kan je vrij makkelijk een bullet-krediet krijgen op uw geprojecteerde waarde. Niet alle andere verzekeraars willen dat doen.
Ook belegt NN in tak23 en niet tak21. Bijgevolg dus een hoger (potentieel) rendement, maar ook meer risico. Maar het is idd vrij hard vastgelegd qua wetgeving.
Da's natuurlijk wel heel interessant als je het IPT dan wil gebruiken voor een echte vastgoedinvestering (verhuur) i.c.m. bulletkrediet. Ik ken er nog wel die dat doen.

Ga ik eens navragen bij KBC. Ook al heb ik niet onmiddellijk plannen om zo een vastgoedinvestering te doen, maar ik hou mijn opties graag open voor de toekomst...

Het is exact zoals je zegt @Braek, en zo heeft mijn boekhouder het ook uitgelegd: Het is pas interessant uw factuur op de vennootschap te pakken ALS die hoog genoeg is. In alle andere gevallen => forfait.

Ik heb ook een forfait... met de verhoogde energieprijzen is het misschien wel nuttig dat te herzien.

Ik heb zelfs geen forfait.. hoeveel bedraagt dat? Nu ik toch weer heel het jaar thuisgewerkt heb zou ik mss toch een aardig stukje stroom en gas willen terugverdienen.

Ik heb zelfs geen forfait.. hoeveel bedraagt dat? Nu ik toch weer heel het jaar thuisgewerkt heb zou ik mss toch een aardig stukje stroom en gas willen terugverdienen.
Bij mij is dat een percentage. Als de bureauruimte 10% van het huis is, is de vergoeding ook 10% van de energiefactuur.

Het gaat hier altijd maar over fiscale optimalisaties, maar echt ondernemen is vaak toch ook diepe teleurstelling en werken voor niets. Onlangs lang gewerkt aan een heel mooi voorstel, win-win voor alle partijen, en dan heel frusterend om te horen "we gaan het toch niet doen". Je probeert vaak iets gedaan te krijgen dat nog niet gedaan werd, en dan moet je telkens vechten en de grenzen verleggen. Niet enkel financieel heb je dan geen resultaat, maar ook emotioneel kost het wel wat.

Dat is idd part of the game en niet altijd even leuk.

Ik heb jaarlijks ook voorstellen die het niet halen. Het risico van die investeringen probeer ik wel te minimaliseren door grotere/complexere voorstellen te verpakken als korte maatwerk opdrachten.

Dat ligt wel wat moeilijker als je met (semi) overheidsinstelling werkt en hun manier van aanbestedingen.

Ik leer er wel altijd veel van bij dus helemaal verloren is die tijd ook niet.

Zeker en vast.

Ik ben nu sinds 3-4 maand in hoofdberoep bezig na 5j bijberoep en ik merk toch ook wel dat er veel meer werken voor niets bijkomt :p

Zit momenteel in een kalme periode waarbij ik voorlopig even nog minder werk heb dan toen ik in bijberoep zat dus is wel ff zweten :D

Ik vervang iemand die ziek is in een groot bedrijf. Voor het eerst in 10 jaar tijd werk ik als freelancer (even) voor 1 klant. €400 per dag. Wat zeer mooi is, aangezien ik nog veel recurrente inkomsten heb van domeinnaam, hosting, e-mailadressen enz….

Ik ben namelijk al 10 jaar webdesigner. Ik heb sowieso 70k ieder jaar aan inkomsten hiermee. Zonder iets te doen zeg maar (groot volume). Nu ben ik wel serieus aan het twijfelen: op deze manier moet ik mijn zaak niet meer uitbouwen en verdien ik goed mijn boterham.

Aan de andere kant, voor hetzelfde geld komt die man in januari uit ziekteverlof en is het over en out. Ik doe nu wel mijn best zodat het bedrijf me eventueel nadien nog kan inzetten als freelancer.

Misschien ook nadien eens zien bij andere tussen bedrijven of ze mij niet ergens kunnen plaatsen als front-end webdesigner. Eerlijk gezegd valt er een serieuze last van je schouders. Op het einde van de maand heb je sowieso goed verdiend want alle dagen 8u betaald werk verzekerd.

De laatste 10 jaar durf ik zeggen dat ik minimum 3u per dag werkte aan mijn marketing, sales, support, seo, … zeg maar 4u gratis werken, dat is leuk maar ook vermoeiend!

Ik vervang iemand die ziek is in een groot bedrijf. Voor het eerst in 10 jaar tijd werk ik als freelancer (even) voor 1 klant. €400 per dag. Wat zeer mooi is, aangezien ik nog veel recurrente inkomsten heb van domeinnaam, hosting, e-mailadressen enz….

Ik ben namelijk al 10 jaar webdesigner. Ik heb sowieso 70k ieder jaar aan inkomsten hiermee. Zonder iets te doen zeg maar (groot volume). Nu ben ik wel serieus aan het twijfelen: op deze manier moet ik mijn zaak niet meer uitbouwen en verdien ik goed mijn boterham.

Aan de andere kant, voor hetzelfde geld komt die man in januari uit ziekteverlof en is het over en out. Ik doe nu wel mijn best zodat het bedrijf me eventueel nadien nog kan inzetten als freelancer.

Misschien ook nadien eens zien bij andere tussen bedrijven of ze mij niet ergens kunnen plaatsen als front-end webdesigner. Eerlijk gezegd valt er een serieuze last van je schouders. Op het einde van de maand heb je sowieso goed verdiend want alle dagen 8u betaald werk verzekerd.

De laatste 10 jaar durf ik zeggen dat ik minimum 3u per dag werkte aan mijn marketing, sales, support, seo, … zeg maar 4u gratis werken, dat is leuk maar ook vermoeiend!
Dan zou ik vooral iets aan uw rate doen... 400 is echt echt laag voor een medior / senior (ik lees op zijn minimum 10j web development ervaring). Webdev is. niet de grote vetpot, maar dat moet imo echt wel naar 600 kunnen.

Ik weet het, ik ben te laks. Maar wat ik vooral niet snap aan heel het freelance verhaal (nogmaals eerste ervaring) is waarom ze niet gewoon iemand als werknemer aannemen overal. Veel goedkoper!

Ik ben ook te laks omdat ik het niet echt nodig heb. Deze maand bv heb ik 6k zonder iets te doen (domeinnamen, hosting, e-mailadressen, …) doe daar 8k bij met dit werk en je verdient toch enorm veel geld neen?

Ik ben nooit een geldwolf geweest. In januari verhoog ik wel alle prijzen met 3% (inflatie) Ps: ik ben front/end, die zijn altijd goedkoper dan back-end denk ik

Laatst bewerkt:
Ik weet het, ik ben te laks. Maar wat ik vooral niet snap aan heel het freelance verhaal (nogmaals eerste ervaring) is waarom ze niet gewoon iemand als werknemer aannemen overal. Veel goedkoper!

Ik ben ook te laks omdat ik het niet echt nodig heb. Deze maand bv heb ik 6k zonder iets te doen (domeinnamen, hosting, e-mailadressen, …) doe daar 8k bij met dit werk en je verdient toch enorm veel geld neen?

Ik ben nooit een geldwolf geweest. In januari verhoog ik wel alle prijzen met 3% (inflatie)
Freelancers vallen meestal niet onder de headcount, zijn een pure kostenpost, geen sociale verplichtingen en buitengezet op een maand zonder zware ontslagvergoedingen.

Ik ben nooit een geldwolf geweest. In januari verhoog ik wel alle prijzen met 3% (inflatie)
Dat is mooi, maar ook weer niet zo extreem hoor. Die 8k dat je erbij krijgt als freelancer, zou (aan een deftige rate) er 13 of 14 moeten zijn...

Nu niet overdrijven he man. Dan zou ik alleen (zonder personeel) 20k omzet draaien iedere maand. Ik doe niet iets speciaals hoor.

Terug
Bovenaan