Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het kan zijn dat je die repeater in de settings ook nog naar LAN modus moet brengen.Net ontdekt dat de repeater die al op de zolderverdieping instak ook een LAN aansluiting heeft.
Heb die nu verbonden met een UTPdoos. Ben benieuwd of de dekking beter is geworden.
Dochter ging me morgen op de hoogte houden.
Ik denk het want m'n dochter zei dat de tv nog enkele keertjes was blijven 'hangen' gisterenavond.Het kan zijn dat je die repeater in de settings ook nog naar LAN modus moet brengen.
Ik heb nu in het appartement 2 Tenda ?Mesh? Systemen geplaatst en werkt zeer goed. 1 netwerk over heel het apppartement en kan zelfs buiten de auto’s updaten. Eind maart verhuizen we naar een grotere woning en heb ik overal UTP aansluitingen voorzien. Hier ga ik wel werken met een switch aangezien ik veel meer UTP kabels aan de modem heb dan nu het geval is.
Heb wat zitten kijken op de site van Unifi omdat ik zo een camera systeem ook wel interessant vind. Echter is het mij niet geheel duidelijk welke toestellen je best voorziet. Er zijn vooral plafond systemen maar mijn UTP kabels zitten op niveau van het stopcontact…
@Ascari weet meestal ook wel goede opties. Hij had denk ik ook de Tenda aangeraden.
Heb je nergens UTP of alleen niet tot achter in de tuin?Zit ook nog altijd met het probleem om een bijhuis achteraan van deftige wifi te voorzien.
Een niet bekabeld (cat5/6) mesh netwerk wordt hier afgeraden? Want geen zin om een utp kabel door mijn hele huis te trekken.
Gebruik nu een Telenet modem met 3 powerlines van Telenet. En daarmee heb ik helemaal achteraan net geen wifi, en in de eerste ruimte van de achterbouw net aanvaardbare wifi.
Nope, nergens. Mijn modem hangt helemaal vooraan in mijn living. En de verste ruimte zou 6 “ruimtes” (+- 4m per ruimte) verder liggen. Deel is wel onderkelderd, mijn plan was om een acces point achteraan te installeren, maar dan moet ik hier gaten in mijn vloer gaan boren. Dingen die ik allemaal liever niet doe als het niet nodig is.Heb je nergens UTP of alleen niet tot achter in de tuin?
Goh. Dat is niet evident.Nope, nergens. Mijn modem hangt helemaal vooraan in mijn living. En de verste ruimte zou 6 “ruimtes” (+- 4m per ruimte) verder liggen. Deel is wel onderkelderd, mijn plan was om een acces point achteraan te installeren, maar dan moet ik hier gaten in mijn vloer gaan boren. Dingen die ik allemaal liever niet doe als het niet nodig is.
Als je niet veel van netwerken weet en niet veel wil leren, is een Deco een ok "fire and forget" systeem. Het bestaat uit een router en AP's die je zowel in mesh als met wired backhaul (kabel) kan aansluiten. Je kan alles met een app configureren (of op default laten staan). De controller draait in de router zelf.
Los van merk / systeem moet je met deze elementen rekening houden:
- Meer, maar zwakkere AP's werken beter dan minder, maar krachtigere
- AP's met een kabel zijn altijd een stuk beter dan meshed
- Je moet elk AP van stroom voorzien, bij een Deco e.d. is dat met een stopcontact per station. Bij klassiek AP's is dat via dezelfde kabel als waarmee je data voorziet, daar zet je "PoE" op, en laat zich beter wegwerken.
- Als je PoE wilt, is de beste manier een centrale switch voorzien die dat op de kabel zet waaraan je AP hangt
- Je wil alles van 1 merk / productcategorie. Ofwel alles van je ISP, ofwel ISP-Wifi uit en een eigen systeem. Nooit samen.
- Repeaters zijn altijd slecht, te vermijden als de pest.
- Mesh systemen zijn tot op zekere hoogte modulair, je kan vaak 3-5 stations kopen uit te breiden. Er zijn ook volledig modulaire systemen waarbij je in theorie oneindig veel componenten kan toevoegen.
- Je kan 2 routers achter elkaar zetten (vb Telenet => Deco), maar dat kan in sommige situaties lastig zijn (Xbox verbindingen e.d.). Beter is maar 1 router te gebruiken, niet moeilijk maar dan moet je wel even je aandacht erbij houden.
Klopt. Had twee jaar geleden zo'n mesh systeem aangeschaft en toen met stomme kop vanuit de switch de Deco's (3) aangesloten, allemaal bekabeld via muur. In het begin liep dat prima maar na een tijdje stonden die met elkaar "te vechten" en was het signaal niet bepaald top. Gelukkig vrij snel die initiële fout ontdekt. Dus dan vanuit modem naar 1 Deco als hoofd en dan van daaruit naar switch met dan verdere verdeling naar de andere twee. Werkt als een tierelier nu. Zijn wel allemaal bekabeld dus dat zorgt dan sowieso voor een beter signaal dan een wifi mesh onder elkaar.Als je modem => switch => deco doet bij standaardinstellingen, zitten alle bekabelde toestellen op de switch in een ander netwerk dan alles wat "achter" de Deco staat. Dat is doorgaans niet wat je wil.
Telenet modem (modem + router) => deco => switch lost dat op. Eventueel met een extra station.
Als die Deco's een modus hebben waarbij ze niet routen en zich enkel als AP gedragen is dat uiteraard ook een optie.
Heb je die switch al en heeft die PoE? Zo ja is met purpose built AP's werken mogelijk eleganter dan met Deco's.