Fritzbox . Mesh of .....

Net ontdekt dat de repeater die al op de zolderverdieping instak ook een LAN aansluiting heeft.
Heb die nu verbonden met een UTPdoos. Ben benieuwd of de dekking beter is geworden.
Dochter ging me morgen op de hoogte houden.

Net ontdekt dat de repeater die al op de zolderverdieping instak ook een LAN aansluiting heeft.
Heb die nu verbonden met een UTPdoos. Ben benieuwd of de dekking beter is geworden.
Dochter ging me morgen op de hoogte houden.
Het kan zijn dat je die repeater in de settings ook nog naar LAN modus moet brengen.

Het kan zijn dat je die repeater in de settings ook nog naar LAN modus moet brengen.
Ik denk het want m'n dochter zei dat de tv nog enkele keertjes was blijven 'hangen' gisterenavond.
Straks eens uitvissen want lijkt op't eerste zicht nogal omslachtig. Lees in de rapte hier iets van fabrieksinstellingen en binnen x sec knoppen drukken.

Ik heb nu in het appartement 2 Tenda ?Mesh? Systemen geplaatst en werkt zeer goed. 1 netwerk over heel het apppartement en kan zelfs buiten de auto’s updaten. Eind maart verhuizen we naar een grotere woning en heb ik overal UTP aansluitingen voorzien. Hier ga ik wel werken met een switch aangezien ik veel meer UTP kabels aan de modem heb dan nu het geval is.

Heb wat zitten kijken op de site van Unifi omdat ik zo een camera systeem ook wel interessant vind. Echter is het mij niet geheel duidelijk welke toestellen je best voorziet. Er zijn vooral plafond systemen maar mijn UTP kabels zitten op niveau van het stopcontact…

@Ascari weet meestal ook wel goede opties. Hij had denk ik ook de Tenda aangeraden.

Ik heb nu in het appartement 2 Tenda ?Mesh? Systemen geplaatst en werkt zeer goed. 1 netwerk over heel het apppartement en kan zelfs buiten de auto’s updaten. Eind maart verhuizen we naar een grotere woning en heb ik overal UTP aansluitingen voorzien. Hier ga ik wel werken met een switch aangezien ik veel meer UTP kabels aan de modem heb dan nu het geval is.

Heb wat zitten kijken op de site van Unifi omdat ik zo een camera systeem ook wel interessant vind. Echter is het mij niet geheel duidelijk welke toestellen je best voorziet. Er zijn vooral plafond systemen maar mijn UTP kabels zitten op niveau van het stopcontact…

@Ascari weet meestal ook wel goede opties. Hij had denk ik ook de Tenda aangeraden.

Heb inderdaad die Tenda's toen aangeraden. Is inderdaad wel goed gerief voor die prijs.

Heb vorig jaar bij een kameraad zijn zaak een Unifi systeem aangesloten. Heeft 2 dome camera's (G6 Turret) en 3 Wifi Acces Points (U6+) aan het plafond (vals plafond). Aangesloten aan een Unifi Switch Lite 16-poort (waar alle andere apparaten ook mee opzitten) icm een Cloud Gateway Max met 1TB SSD erin. Koste wel serieus wat geld.

Helaas is alles via UTP kabel aan te sluiten mits die allemaal over PoE beschikken voor signaal en power te krijgen. Dus je zal sowieso wel netwerkkabels omhoog moeten trekken dan. Voordeel is wel dat je enkel dan een UTP moet trekken.

Zo'n Unifi systeem is wel heel goed, in die UI kan je zo veel opties aan- en uitzetten.

Er kan weinig tippen aan de kwaliteit van Ubiquiti. Als je echt volledig draadloos wil gaan, zou je eventueel kunnen kijken naar een Arlo systeem, maar is dan wel gebaseerd op Cloud opslag, met of zonder abonnement.

Unifi maakt AP's voor 4 montage-wijzen.
- Plafond
- Muur (zoals deze)
- Vrijstaand (zoals deze - alhoewel die ook montage materiaal bevat voor de volgende manier)
- Paal-montage (voor buiten meestal, denk aan een buis zoals waar verkeersborden aan hangen bij ons).

Plafond is meestal het beste qua ontvangst, omdat je dan het minste obstructie hebt van meubels, mensen en dieren. Dat is trouwens voor alle merken zo. Er bestaan ook muur-montage kits, een soort 90-graden haken, voor AP's die voor op een plafond bedoeld zijn, maar die zijn niet mooi en dus af te raden voor in een huisinstallatie.

Voor in onze nieuwe woning (3 verdiepingen) wil ik overal goed internet. Ik was initieel vooral naar een aantal goede access points aan het kijken (genre TP-Link Omada EAP610). Echter lijkt mij dit nogal een complex gedoe om als enige vereiste overal goed internet te hebben. Ik zou ook graag de huidige Telenet model als router willen blijven gebruiken, en dan per verdieping een AP / mesh plaatsen.

Ik neig nu meer richting de TP-Link Deco BE25 (wifi 7, echter maar dual band), of eventueel de TP-Link X60. Strict genomen een mesh in plaats van een access point. Gezien ik elk toestel zal bekabelen, zullen ze dus eigenlijk wel meer dienst doen als access point, maar dan zonder het gedoe met complexe configuratie en een controller die steeds moet draaien.

Heeft iemand ervaring met deze opzet? Zie ik iets over het hoofd met de Deco reeks, of zal deze perfect doen wat ik er van verwacht (nl. toestel rechtstreeks bekabelen zodat we overgoed wifi bereik hebben)?

Zit ook nog altijd met het probleem om een bijhuis achteraan van deftige wifi te voorzien.

Een niet bekabeld (cat5/6) mesh netwerk wordt hier afgeraden? Want geen zin om een utp kabel door mijn hele huis te trekken.

Gebruik nu een Telenet modem met 3 powerlines van Telenet. En daarmee heb ik helemaal achteraan net geen wifi, en in de eerste ruimte van de achterbouw net aanvaardbare wifi.

Als je niet veel van netwerken weet en niet veel wil leren, is een Deco een ok "fire and forget" systeem. Het bestaat uit een router en AP's die je zowel in mesh als met wired backhaul (kabel) kan aansluiten. Je kan alles met een app configureren (of op default laten staan). De controller draait in de router zelf.

Los van merk / systeem moet je met deze elementen rekening houden:
- Meer, maar zwakkere AP's werken beter dan minder, maar krachtigere
- AP's met een kabel zijn altijd een stuk beter dan meshed
- Je moet elk AP van stroom voorzien, bij een Deco e.d. is dat met een stopcontact per station. Bij klassiek AP's is dat via dezelfde kabel als waarmee je data voorziet, daar zet je "PoE" op, en laat zich beter wegwerken.
- Als je PoE wilt, is de beste manier een centrale switch voorzien die dat op de kabel zet waaraan je AP hangt
- Je wil alles van 1 merk / productcategorie. Ofwel alles van je ISP, ofwel ISP-Wifi uit en een eigen systeem. Nooit samen.
- Repeaters zijn altijd slecht, te vermijden als de pest.
- Mesh systemen zijn tot op zekere hoogte modulair, je kan vaak 3-5 stations kopen uit te breiden. Er zijn ook volledig modulaire systemen waarbij je in theorie oneindig veel componenten kan toevoegen.
- Je kan 2 routers achter elkaar zetten (vb Telenet => Deco), maar dat kan in sommige situaties lastig zijn (Xbox verbindingen e.d.). Beter is maar 1 router te gebruiken, niet moeilijk maar dan moet je wel even je aandacht erbij houden.

Zit ook nog altijd met het probleem om een bijhuis achteraan van deftige wifi te voorzien.

Een niet bekabeld (cat5/6) mesh netwerk wordt hier afgeraden? Want geen zin om een utp kabel door mijn hele huis te trekken.

Gebruik nu een Telenet modem met 3 powerlines van Telenet. En daarmee heb ik helemaal achteraan net geen wifi, en in de eerste ruimte van de achterbouw net aanvaardbare wifi.
Heb je nergens UTP of alleen niet tot achter in de tuin?

1 "hop" via Mesh is vaak nog ok. Dat doe ik vaker. Dus router via kabel tot een AP, en van dat AP wireless het signaal doorgeven aan een 2e AP. Met kennis van zake geïnstalleerde wireless bridges zijn vaak stabieler dan Powerlines, maar zijn vaak 20-30% duurder dan een high-end powerline (Devolo Magic Lan o.i.d.)

Heb je nergens UTP of alleen niet tot achter in de tuin?
Nope, nergens. Mijn modem hangt helemaal vooraan in mijn living. En de verste ruimte zou 6 “ruimtes” (+- 4m per ruimte) verder liggen. Deel is wel onderkelderd, mijn plan was om een acces point achteraan te installeren, maar dan moet ik hier gaten in mijn vloer gaan boren. Dingen die ik allemaal liever niet doe als het niet nodig is.

Nope, nergens. Mijn modem hangt helemaal vooraan in mijn living. En de verste ruimte zou 6 “ruimtes” (+- 4m per ruimte) verder liggen. Deel is wel onderkelderd, mijn plan was om een acces point achteraan te installeren, maar dan moet ik hier gaten in mijn vloer gaan boren. Dingen die ik allemaal liever niet doe als het niet nodig is.
Goh. Dat is niet evident.

Kort door de bocht deelt mesh-wifi je bandbreedte per extra "hop" in twee. Muren en andere obstakels verminderen de kracht van je signaal, waardoor je al een aantal meshpunten moet plaatsen om het signaal sterk genoeg te maken om tot aan je achtergevel te geraken. Dat gaat dan snel. Elke hop voegt ook latency toe. Onder de kelder door is waarschijnlijk de minst slechte werkwijze, maar je hebt ook outdoor-rated UTP kabel die langs de gevel buiten kan.

Of, misschien controversieel, maar je kan ook een 4/5G router gebruiken en die in je achterbouw zetten.

Niks beter dan een kabel, zoals er niks beter is dan een fris pintje op een terrasje in volle zomer.

Maar janken en zagen om beter Internet te willen, even sukkelen met draadloze mesh brol, om dan uiteindelijk toch een kabel te leggen... Dat is het traject dat de meeste particulieren afleggen.

20+ jaar ervaring hier, een kabel leggen, en er ook voldoende voorzien bij renovatie, nieuwbouw e.d. zal je later veel kopzorgen besparen...

In hedendaagse nieuwbouw zou men eigenlijk al standaard een utp moeten voorzien op elk plafond van elke verdieping, en centraal in de woonruimte, en zelfs buiten voor de tuin ook.

Tenzij je in een studio woont of WiFi enkel gebruikt in je woonkamer waar de router van de provider staat, is er 9 kansen op 10 nooit deftig bereik in andere kamers. Al die brol toestanden zoals mesh en powerlines die sommige providers naar uw kop smijten en bovendien niet deftig installeren en instellen, is waardeloos.

Als je niet veel van netwerken weet en niet veel wil leren, is een Deco een ok "fire and forget" systeem. Het bestaat uit een router en AP's die je zowel in mesh als met wired backhaul (kabel) kan aansluiten. Je kan alles met een app configureren (of op default laten staan). De controller draait in de router zelf.

Los van merk / systeem moet je met deze elementen rekening houden:
- Meer, maar zwakkere AP's werken beter dan minder, maar krachtigere
- AP's met een kabel zijn altijd een stuk beter dan meshed
- Je moet elk AP van stroom voorzien, bij een Deco e.d. is dat met een stopcontact per station. Bij klassiek AP's is dat via dezelfde kabel als waarmee je data voorziet, daar zet je "PoE" op, en laat zich beter wegwerken.
- Als je PoE wilt, is de beste manier een centrale switch voorzien die dat op de kabel zet waaraan je AP hangt
- Je wil alles van 1 merk / productcategorie. Ofwel alles van je ISP, ofwel ISP-Wifi uit en een eigen systeem. Nooit samen.
- Repeaters zijn altijd slecht, te vermijden als de pest.
- Mesh systemen zijn tot op zekere hoogte modulair, je kan vaak 3-5 stations kopen uit te breiden. Er zijn ook volledig modulaire systemen waarbij je in theorie oneindig veel componenten kan toevoegen.
- Je kan 2 routers achter elkaar zetten (vb Telenet => Deco), maar dat kan in sommige situaties lastig zijn (Xbox verbindingen e.d.). Beter is maar 1 router te gebruiken, niet moeilijk maar dan moet je wel even je aandacht erbij houden.

Ik zou voor volgende setup willen gaan (echter niet duidelijk of dit ondersteund wordt door de TP-Link Deco reeks):

Coax komt in kelder binnen, waardoor ik in huis niks aan de wifi heb van de Telenet modem. Vandaar dat ik één TP-Link deco BE25 toestel zou willen plaatsen per verdieping, allemaal wired aan te sluiten (er zijn overal ethernet kabels voorzien in huis).

In kelder: Telenet modem -> Switch > wordt verdeeld naar een twintigtal ethernetfiches doorheen het huis

In het huis: De TP-Link Deco (3 stuks) wil ik bekabeld aansluiten op de Telenet model (uiteraard via de switch).

Ik lees vaak dat je bij de TP-Link Deco reeks een master instelt die dan ook route. In dat geval zou die master ook in de kelder moeten staan (als centrale punt van waaruit alle kabels vertrekken). Hierdoor heb je geen meerwaarde in het huis van dat ene toestel dat in de kelder staat (geen wifi ontvangst in huis gezien toestel in kelder).

Dus, ik zou graag de Telenet modem blijven gebruiken als router, wifi uitschakelen. En dan de TP-Link Deco reeks gebruiken als Access Points, zonder dat een van deze toestellen route, en zonder dat een toestel ergens centraal moet staan.

Laatst bewerkt:
Als je modem => switch => deco doet bij standaardinstellingen, zitten alle bekabelde toestellen op de switch in een ander netwerk dan alles wat "achter" de Deco staat. Dat is doorgaans niet wat je wil.

Telenet modem (modem + router) => deco => switch lost dat op. Eventueel met een extra station.
Als die Deco's een modus hebben waarbij ze niet routen en zich enkel als AP gedragen is dat uiteraard ook een optie.

Heb je die switch al en heeft die PoE? Zo ja is met purpose built AP's werken mogelijk eleganter dan met Deco's.

Nee, ik koop alle toestellen volgende week.

1. Wat betreft switch: Ik ga voor een 24 poorts 1ghz Ethernet switch. Ik was van plan een unmanaged switch te nemen, al geeft mijn elektricien nu aan dat ik idealiter een managed switch neem. Geen idee waarom ik dit zou nodig hebben.
2. Twee verschillende netwerken wil ik inderdaad absoluut vermijden, zeker gezien ik alle toestellen steeds maximaal probeer te bekabelen. Dit is dus een no-go.
3. De deco's ZOUDEN over een access point mode beschikken. Is echter moeilijk om daar meer info rond te vinden of dit effectief zo is.
4. Werken met purpose built AP's: Dan zit ik terug bij mijn eerste denkpiste, namelijk de TP-LINK omada EAP610. Ik heb momenteel extreem weinig tijd om veel bezig te zijn met uit te vogelen hoe ik het netewrk opzet (zeker in combinatie met managed switch). Dit vereist ook een omada controller, wat ook geld kost en tijd vraagt om uit te vogelen. Vandaar dat ik afgestapt ben van dit toestel en neig richting de eenvoudigere Deco reeks.

Een managed switch heeft voordelen qua troubleshooting, omdat je kan inloggen en zien waarom iets niet werkt zoals je het verwacht in plaats van te gokken. Het heeft ook voordelen naar security. Ik zet mijn IoT devices op een apart VLAN, zodat ze niet aan mijn standaard netwerk kunnen. Ik heb een gastennetwerk (familie, kinderen, poetshulp, etc...) kunnen daar met hun devices enkel mee naar het internet, niet aan mijn netwerktoestelllen waardoor ik die help beveiligen. Je hele netwerk moet dat ondersteunen, niet alleen je AP's. Een domme switch ondersteunt dat niet een slimme bijna altijd wel. PoE is ook heel makkelijk. Rookdetectie, deurbel, camera's, AP's, etc werken tegenwoordig vaak op PoE. Ik zou dat zelf al voorzien nu.

Er is een verschil tussen 2 domme netwerken (cfr een Deco na je switch zetten) en 1 netwerk dat je zelf segmenteert in 2 of meer stukken die intentioneel niet met elkaar kunnen praten, of enkel mits inachtname van bepaalde spelregels. Zie hierboven. Netwerksegmentatie heeft wel een plaats in robuuste thuisnetwerken, domme scheidingen niet.

3 => ik heb nooit met die toestellen gewerkt.

4 Ik ben biased, maar ik zet in een nieuwbouw of grondige renovatie liefst een basic Unifi systeem met een Cloud Gateway Ultra (router + controller in 1 device), + 24p PoE switch + 3 ap's van de snelheid die je wenst en stel alles in op defaultinstellingen. Dat werkt direct, super makkelijk en je kan er later alle kanten mee uit. Als je wat tijd hebt, kan je op termijn segmenteren.

Omada gaat goedkoper zijn, Deco nog goedkoper. Aan Omada kan je bouwen, aan een Deco niet, dat is vervangen als je iets meer / anders wil.
En de interface van Unifi is super intuïtief, die van Omada is wat rustieker zullen we zeggen. Maar functioneel.

Als je modem => switch => deco doet bij standaardinstellingen, zitten alle bekabelde toestellen op de switch in een ander netwerk dan alles wat "achter" de Deco staat. Dat is doorgaans niet wat je wil.

Telenet modem (modem + router) => deco => switch lost dat op. Eventueel met een extra station.
Als die Deco's een modus hebben waarbij ze niet routen en zich enkel als AP gedragen is dat uiteraard ook een optie.

Heb je die switch al en heeft die PoE? Zo ja is met purpose built AP's werken mogelijk eleganter dan met Deco's.
Klopt. Had twee jaar geleden zo'n mesh systeem aangeschaft en toen met stomme kop vanuit de switch de Deco's (3) aangesloten, allemaal bekabeld via muur. In het begin liep dat prima maar na een tijdje stonden die met elkaar "te vechten" en was het signaal niet bepaald top. Gelukkig vrij snel die initiële fout ontdekt. Dus dan vanuit modem naar 1 Deco als hoofd en dan van daaruit naar switch met dan verdere verdeling naar de andere twee. Werkt als een tierelier nu. Zijn wel allemaal bekabeld dus dat zorgt dan sowieso voor een beter signaal dan een wifi mesh onder elkaar.

Terug
Bovenaan