FWD, RWD of AWD?

iamgroot

Well-known member
Taxman said elektrisch...
Dus i4 M50 geworden.
Boterzacht, en met de Hans Zimmer sounds zit ge in een bloedsnelle spacemachine.

Als het dan toch elektrisch moet zijn is de i4 samen met de Taycan zowat het beste (of minst slechte) naar rijplezier toe volgens het merendeel van de reviews, en moet ze naar wat ik er de eerste maand mee gereden hebben gelijk geven!

Taycan zal nog wel een stuk boven de i4 uitkomen, maar spijtig genoeg ook de prijs...

Bewust de M50 ipv e40? Reviews zeggen allemaal dat de e40 leuker zou rijden, maar snap evengoed dat ge gewoon de M50 wilt :D

Jong 2ehands is een taycan nog redelijk betaalbaar :shy:

Opmerking moderatie: topic werd afgesplitst van een ander onderwerp.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bewust de M50 ipv e40? Reviews zeggen allemaal dat de e40 leuker zou rijden, maar snap evengoed dat ge gewoon de M50 wilt :D

De e40 leuker dan de M50.. lijkt me een review gemaakt door e40 eigenaars lol :lol:

De e40 leuker dan de M50.. lijkt me een review gemaakt door e40 eigenaars lol :laugh:
De e40 reviewers die vinden dat hij leuker rijdt, is omdat de e40 wegens enkel achterwielaandrijving zijn achterste kan "zetten", als je de antislip uitzet.
Waar ga je dat op Belgische wegen doen? Oversturend de bochten door zoeven?

De e40 reviewers die vinden dat hij leuker rijdt, is omdat de e40 wegens enkel achterwielaandrijving zijn achterste kan "zetten", als je de antislip uitzet.
Waar ga je dat op Belgische wegen doen? Oversturend de bochten door zoeven?
Nochtans genoeg mensen die BMW specifiek voor RWD kiezen hoor. Het is een beetje de identiteit van BMW.

^ Dat bedoel ik dus... Ben zelf aan het rondkijken om volgend jaar ofwel een i4 te pakken ofwel 2ehands taycan en bij de i4 zou het hard kriebelen om de M50 te pakken, maar al die reviews zeggen dat hij wat logger is en de e40 gewoon beter rijdt :unsure:
Ik ga sowieso eens testrijden met de 2 volgend jaar

Ik heb zelf de test gedaan en uiteindelijk de 40 gekozen. Voelt als een echte BMW dat je vooruit duwt terwijl de M50 bij vol gas als een dweil zoekend naar grip voelt.

Sneller bij droog wegdek in rechte lijn, maar dat was het dan ook.

terwijl de M50 bij vol gas als een dweil zoekend naar grip voelt.
Dat vind ik nu wel vreemd, bij Tesla met AWD werkt dat echt wel heel goed. Bewust het grip laten verliezen is echt lastig daarmee.
Ik zou verwachten dat dit op z'n minst bij BMW ook zo is.

Bij de Tesla AWD had ik hetzelfde gevoel bij nat wegdek als de BMW. Je voorwielen die zoeken naar grip.

Bij een RWD heb je dat niet en zijn je stuurwielen altijd 100% betrokken met de richting bepalen.

Bij de Tesla AWD had ik hetzelfde gevoel bij nat wegdek als de BMW. Je voorwielen die zoeken naar grip.

Bij een RWD heb je dat niet en zijn je stuurwielen altijd 100% betrokken met de richting bepalen.
Vreemd. Je zou toch verwachten dat 4 aangedreven wielen net meer grip geven? Moderne auto's en al zeker elektrische kunnen die grip perfect per wiel regelen. Het voelt natuurlijk wat anders, maar minder grip ga je toch nooit hebben?

Vreemd. Je zou toch verwachten dat 4 aangedreven wielen net meer grip geven? Moderne auto's en al zeker elektrische kunnen die grip perfect per wiel regelen. Het voelt natuurlijk wat anders, maar minder grip ga je toch nooit hebben?
Per as, niet per wiel. Maar bij Tesla werkt dat zodanig goed dat je er amper iets van merkt. Ik vond het verbazingwekkend goed werken op gladde ondergronden zoals sneeuw. Gewoon plankgas geven en de auto zorgt er voor dat je mooi rechtdoor rijdt zonder grip verlies. Want de milliseconde dat de auto merkt dat er grip verlies is, houdt die gewoon eventjes in om terug grip te zoeken.
Ik herken totaal niet wat Raa zegt.

Er is wel degelijk een pak meer grip.
In de 0 tot 100 zit bijna 2 seconden verschil op tussen de M50 en de e40 (vermoedelijk bij de Tesla ook, die ken ik zo niet).
Klinkt niet zoveel maar is 34 procent sneller, daar heb je enorm veel meer tractie voor nodig, zeker gezien de M50 nog eens 215kg zwaarder is.
Het koppel in de M50 zit op 795 Nm en in de e40 op 430Nm.

Dus ja, op nat wegdek is dat lastig op de weg over te brengen, trouwens net zo met de e40, als je plankgas geeft op nat wegdek dan moet de tractiecontrole alles uit de hoge hoed toveren om de achterkant in toom te houden, doe je dat in een bocht en ga je net over zebrapad strepen, dan moet je niet al te veel pech hebben en je staat met je neus waar je net vandaan kwam (zelf eens klaargespeeld in mijn RWD 330e tijdens een slipcursus, waar de instructeur wou aanleren dat tractiecontrole helpt maar je niet altijd uit de problemen kan houden).

Met de 330e rwd was plankgas vertrekken op nat wegdek gewoonweg niet mogelijk, ook al omdat de tractiecontrole die inspringt niet echt aangenaam is.
Dat is mogelijks wel beter te moduleren met elektrische aandrijving, de M50 kan je gewoon vloeren bij nat weer en je voelt alvast niet echt dat hij zich aan het inhouden is.
Voelt wel inderdaad wat "wonky" aan, die natte dwijl waar ze over spreken, maar de wagen gaat wel naar waar je wil dat hij gaat.
Enkele reviewers hebben vastgesteld dat de M50 bij nat wegdek in een rechtelijn sprint ook amper trager is, daar haalde hij 3.9 seconden, op droog wegdek zitten de meeste reviewers ergens tussen 3.6 en 3.7 seconden.
Hoogstwaarschijnlijk gaat de degradatie in performance bij slecht weer van bij de e40 veel groter zijn.

Ik zou als voornaamste nadeel op de M50 het koppel effect op je stuurwiel aangeven, dat voelt echt wat als een voorwielaandrijver aan.

Ik heb eigenlijk ook niet echt bewust specifiek voor de M50 gekozen, maar was een zo goed als full option showroom model net in de kleur die ik absoluut fantastich vind (het matte "frozen portimao blue").
Ik had toen eens een e40 geconfigureerd zoals de mijne, en kwam dan op bijna 93,000€. Doordat een aantal zaken op de M50 inbegrepen zijn, en de andere opties dan weer goedkoper dan op de e40 (typische BMW optie policy), scheelt dat nog maar een paar duizend euro met de M50.
Uiteindelijk 94k€ betaald voor de M50.

Per as, niet per wiel. Maar bij Tesla werkt dat zodanig goed dat je er amper iets van merkt. Ik vond het verbazingwekkend goed werken op gladde ondergronden zoals sneeuw. Gewoon plankgas geven en de auto zorgt er voor dat je mooi rechtdoor rijdt zonder grip verlies. Want de milliseconde dat de auto merkt dat er grip verlies is, houdt die gewoon eventjes in om terug grip te zoeken.
Ik herken totaal niet wat Raa zegt.
Ik herken dat ook niet echt, in de M50 voel je het wel wat, dat hij "aan het werk" is, om alles onder controle te houden, maar je gaat nog steeds bloedsnel in de richting naar waar je wil gaan!

Wanneer je achterkant uitbreekt dan ga je al een héél goede chauffeur moeten zijn om met die 100% betrokken voorwielen de neus van de wagen in de juiste richting te houden.
Vooral die dikke witte verf van stoplijnen en zebrapaden zijn link en heel goed in staat om je in een fractie van een seconde met je neus in de richting te zetten waar je net vandaan kwam, dat is het grote voordeel van die 4 wielaandrijving, die achterkant kan ook wat uitbreken, maar de voortrein blijft je actief in de juiste richting trekken.
Er is een reden waarom de awd quattro's en Lancia's de ene achter de andere rally competitie wonnen!
Misschien "minder" leuk, maar wel sneller en veiliger.

Misschien "minder" leuk, maar wel sneller en veiliger

Dat is het hem net, uitbreken doet een EV niet meer. De assistentie en controlesystemen werken zo snel dat het minste gripverlies al gecompenseerd wordt. Dus veiliger is geen argument meer. Ik zou zelfs zeggen dat meer beschikbare power indirect onveiliger maakt voor heel wat bestuurders ;)

Dus we zijn bij de essentie waarom de reviewers liever een e40 dan een m50 verkiezen: minder leuk

Of zoals je zelf zei:
Ik zou als voornaamste nadeel op de M50 het koppel effect op je stuurwiel aangeven, dat voelt echt wat als een voorwielaandrijver aan.

Minder grip ga je effectief niet hebben, maar dat was het punt bij de vele reviews en mijn ervaring niet.

EVs hebben niet dat schokkend gedrag bij gripverlies zoals een ICE. Het gaat veel subtieler.

Daarom valt het "glijden" of zoeken naar grip bij bochten nemen meer op.

Dat is het hem net, uitbreken doet een EV niet meer. De assistentie en controlesystemen werken zo snel dat het minste gripverlies al gecompenseerd wordt. Dus veiliger is geen argument meer.
Dit lijkt me best gevaarlijk denken.
Op die slipcursus waren ook rwd Tesla's, en die kun je alvast wel laten uitbreken, zonder de rijhulpsystemen uit te schakelen.
Ja er is meer controle dan bij een ICE wagen mogelijk, maar die systemen zijn niet heiligmakend!

Denken van we knallen maar op nat wegdek en de compter houdt me safe, gaat je vroeg of laat in het decor doen belanden, en zulke mensen gaan het dan waarschijnlijk nog op de wagen steken!

De limieten liggen hoger, maar, mede door het hoog vermogen/koppel, kan je er nog steeds over gaan hoor, vooral wanneer de weg- en weersomstandigheden je tegenwerken.

Ik heb de M50 zijn achterste al eens per ongeluk laten uitbreken, was uiteindelijk een quasi non-event omdat de voorste aandrijflijn de wagen verder trok, 100% zeker kan ik nooit zijn, maar daar had ik even het gevoel dat wanneer de voorste aandrijflijn er niet geweest was, ik een toertje had gedraaid.
Was in de eerste paar dagen (dus wagen nog niet echt gewoon), bij opdraaien van een autostrade oprit, was mijn eerste indicatie dat zelfs komende van een medium snelle wagen (de 330e), ik nu toch wel met een zeer krachtig ding onderwag was, en dat er nu gewoonweg veel meer situaties zijn waar vol vermogen gewoonweg niet mogelijk is, rijhulpsystemen of niet!

Dat is dan nog iets dat je hebt met elektrische wagens, door hun veel hoger gewicht tegenover de ICE versies, spelen er ook een pak meer centrifugale krachten.

Als je rechtdoor gaat, en je wielen slippen wat door, dan is dat snel en makkelijk op te lossen door een vermindering van vermogen, wanneer je in een bocht zijdelings uitbreekt, dan gaat een vermindering van vermogen die beweging niet onmiddelijk arresteren, je hebt het momentum van die zijdelingse beweging van meer dan 2 ton wagen die ingezet is... Law of physics!

Hier heb ik trouwens al direct een minpuntje van de M50 (reviewers hebben dat ook al aangehaald), en dat is dat in sport boost mode, dat vermogen nogal moeilijk te doseren is, is zo een beetje een "knal in je zetel geduwd" instant acceleratie altijd, zelfs bij "half gas", iets wat blijkbaar bij Tesla's veel beter is, makkelijker te doseren....

Terug
Bovenaan