Dat is het hem net, uitbreken doet een EV niet meer. De assistentie en controlesystemen werken zo snel dat het minste gripverlies al gecompenseerd wordt. Dus veiliger is geen argument meer.
Dit lijkt me best gevaarlijk denken.
Op die slipcursus waren ook rwd Tesla's, en die kun je alvast wel laten uitbreken, zonder de rijhulpsystemen uit te schakelen.
Ja er is meer controle dan bij een ICE wagen mogelijk, maar die systemen zijn niet heiligmakend!
Denken van we knallen maar op nat wegdek en de compter houdt me safe, gaat je vroeg of laat in het decor doen belanden, en zulke mensen gaan het dan waarschijnlijk nog op de wagen steken!
De limieten liggen hoger, maar, mede door het hoog vermogen/koppel, kan je er nog steeds over gaan hoor, vooral wanneer de weg- en weersomstandigheden je tegenwerken.
Ik heb de M50 zijn achterste al eens per ongeluk laten uitbreken, was uiteindelijk een quasi non-event omdat de voorste aandrijflijn de wagen verder trok, 100% zeker kan ik nooit zijn, maar daar had ik even het gevoel dat wanneer de voorste aandrijflijn er niet geweest was, ik een toertje had gedraaid.
Was in de eerste paar dagen (dus wagen nog niet echt gewoon), bij opdraaien van een autostrade oprit, was mijn eerste indicatie dat zelfs komende van een medium snelle wagen (de 330e), ik nu toch wel met een zeer krachtig ding onderwag was, en dat er nu gewoonweg veel meer situaties zijn waar vol vermogen gewoonweg niet mogelijk is, rijhulpsystemen of niet!
Dat is dan nog iets dat je hebt met elektrische wagens, door hun veel hoger gewicht tegenover de ICE versies, spelen er ook een pak meer centrifugale krachten.
Als je rechtdoor gaat, en je wielen slippen wat door, dan is dat snel en makkelijk op te lossen door een vermindering van vermogen, wanneer je in een bocht zijdelings uitbreekt, dan gaat een vermindering van vermogen die beweging niet onmiddelijk arresteren, je hebt het momentum van die zijdelingse beweging van meer dan 2 ton wagen die ingezet is... Law of physics!
Hier heb ik trouwens al direct een minpuntje van de M50 (reviewers hebben dat ook al aangehaald), en dat is dat in sport boost mode, dat vermogen nogal moeilijk te doseren is, is zo een beetje een "knal in je zetel geduwd" instant acceleratie altijd, zelfs bij "half gas", iets wat blijkbaar bij Tesla's veel beter is, makkelijker te doseren....