FWD, RWD of AWD?

Let op, voor mij is er geen discussie hoor, de RWD gaat meer dat echte "oer BMW RWD" gevoel geven hoor, dat lichte stuur dat inderdaad enkel dat doet, sturen, en die achtertrein die duwt.
Maar voor mij zal de M50 de (veel) snellere en veiligere wagen blijven, en daar wou ik gerust dat "oer BMW" gevoel wat voor opofferen.

Uiteindelijk is dat een beetje wat BMW ook ziet aan wat hun klanten willen, je kan de i4 ook in xdrive 40 versie krijgen, zelfs de über sportwagen, de M3 competition kan je in ofwel rwd ofwel AWD xDrive kopen...

Als het allemaal onnodig is en/of geen voordelen zou hebben en niemand ze zouden kopen, zouden ze die ook niet ontwerpen en opnemen in hun gamma, er is dus zekers een markt voor.

Beetje des goûts et des couleurs hé!

Laatst bewerkt:
Dat is het hem net, uitbreken doet een EV niet meer. De assistentie en controlesystemen werken zo snel dat het minste gripverlies al gecompenseerd wordt. Dus veiliger is geen argument meer. Ik zou zelfs zeggen dat meer beschikbare power indirect onveiliger maakt voor heel wat bestuurders ;)

Dus we zijn bij de essentie waarom de reviewers liever een e40 dan een m50 verkiezen: minder leuk

Of zoals je zelf zei:
Ik zou als voornaamste nadeel op de M50 het koppel effect op je stuurwiel aangeven, dat voelt echt wat als een voorwielaandrijver aan.
Op echt glad wegdek (zoals zebrapaden) gaat die gewoon uitbreken en ben jij (of de elektronica) nooit op tijd om dat op te vangen. Ik heb zelf een RWD BMW EV, en op kasseien schuift die nog altijd naar alle kanten.

Op echt glad wegdek (zoals zebrapaden) gaat die gewoon uitbreken en ben jij (of de elektronica) nooit op tijd om dat op te vangen. Ik heb zelf een RWD BMW EV, en op kasseien schuift die nog altijd naar alle kanten.

Hetzelfde bij zeer zware regenval trouwens, dan is het ook niet het moment om op de elektronica te betrouwen.

Wat versta jij onder schuift naar alle kanten?

Ik rij zelf ook met een auto van +400pk op de achteras en mij verbaasd het steeds hoe de elektronica werkt. Je schuift wel eens, maar niet in die maten dat je hard uitbreekt.

Op een driftdag waarbij ze alles kletsnat houden, ook nog wat aan het spelen geweest met alles aan. Zonder handrem te gebruiken kreeg ik die niet 180° gedraaid.

Niks zo frustrerend om aan uw run te beginnen en denken dat alles uitstaat, maar staat blijkbaar in MDM mode.

Op een driftdag waarbij ze alles kletsnat houden, ook nog wat aan het spelen geweest met alles aan. Zonder handrem te gebruiken kreeg ik die niet 180° gedraaid.
Is een wat andere omgeving hé, een driftcircuit is "egaal" nat, grote variaties in het wegdek/slipperigheid zouden nefast zijn om deftig te driften.
Daar je wagen zijdelings zetten met je rijhulpsystemen aan gaat inderdaad zeer moeilijk zijn.

Het uitbreken valt vooral voor wanneer je een plotse verandering in grip hebt, op een moment waarop je al kort bij de limiet zit.
Zoals over een nat zebrapad rijden, grip is daar van de ene op de andere moment véél minder.
Beetje zoals in een bocht over een rijm of ijsplek rijden.
Eigenlijk simuleren die bovenstaande scenario's het even optrekken van je handrem.
Eens je dat plotse uitbreken hebt met zo een zware massa, gaat dat heel lastig zijn onder controle te houden.

Kasseien zijn ook zo een wegdek met heel variabele grip, zeker als er dan nog zo een asfalt lappendeken herstellingen gedaan zijn.

Is een wat andere omgeving hé, een driftcircuit is "egaal" nat, grote variaties in het wegdek/slipperigheid zou nefast zijn om deftig te driften.
Daar je wagen zijdelings zetten met je rijhulpsystemen aan gaat inderdaad zeer moeilijk zijn.
Egaal nat is toch net de ideale omstandigheden om je auto 180 graden te laten draaien? Ik snap de logica hier niet achter.
De andere omstandigheden dat je aangeeft zijn wisselende gripomstandigheden en dat lijkt me net meer grip te geven.
Minder voorspelbaar, dat wel.

Egaal nat is toch net de ideale omstandigheden om je auto 180 graden te laten draaien? Ik snap de logica hier niet achter.
Nee, want uw voorwielen gaan ook niet gedraaid geraken.
Het ideale scenario om 180 graden te draaien. Een bocht waar je op het gas gaat, en halverwege de bocht uw achterwielen op glad wegdek.
Typische voorbeelden zijn zebrapaden, spoorwegen, kasseistroken, ... Simpelweg de stukken waar je als fietser ook zonder reden plots op de grond kunt liggen.

De andere omstandigheden dat je aangeeft zijn wisselende gripomstandigheden en dat lijkt me net meer grip te geven.
Minder voorspelbaar, dat wel.
Nope.
Al eens de handrem gezien in een driftwagen?
Dat is hoe ze hem in een drift krijgen, via de handrem de achterwielen hun grip even doen verliezen.
Net wat er gebeurt wanneer je met je achterwielen over een gladde zone gaat.
Chase_Bays_Handbrake_Install_BMW_E46-4_900x.jpg

Egaal nat is iets waar de rijhulpsystemen perfect mee omkunnen, hele plotse veranderingen zijn lastiger, zeker als je op de limiet van je grip aan het rijden bent.

Laatst bewerkt:
Is een wat andere omgeving hé, een driftcircuit is "egaal" nat, grote variaties in het wegdek/slipperigheid zouden nefast zijn om deftig te driften.

Het uitbreken valt vooral voor wanneer je een plotse verandering in grip hebt, op een moment waarop je al kort bij de limiet zit.
Zoals over een nat zebrapad rijden, grip is daar van de ene op de andere moment véél minder.
Beetje zoals in een bocht over een rijm of ijsplek rijden.
Eigenlijk simuleren die bovenstaande scenario's het even optrekken van je handrem.
Eens je dat plotse uitbreken hebt met zo een zware massa, gaat dat heel lastig zijn onder controle te houden.

Kasseien zijn ook zo een wegdek met heel variabele grip, zeker als er dan nog zo een asfalt lappendeken herstellingen gedaan zijn.
Driftdagen dat ik ben geweest zijn vooral parkings dat ze afhuren en daar water sproeien. Soms is het zelfs zonder sproeiers en is het een cubitainer water. Daar heb je dan stukken halfdroog, diepe plassen, goed nat, witte lijnen,....
Bv achterste parking van circuit zolder. Verre van mooi egaal circuit. :p

Ik zeg niet dat je hem niet uitgebroken krijgt hé. laat me dat duidelijk zijn
Maar om 180° te laten draaien of zelfs 90°, moet je de auto echt in een situatie bewust duwen (met alles aan). Je hebt uiteraard uitzonderingen. Zo heb ik met onze FWD ook al bijna tegen een paal gereden omdat er een oliespil was en de auto enkel vooruit schoof ipv te draaien.

Het is inderdaad dat het plots veranderen van grip niveau veel impact hebt. Daarom dat op een parking waar het goed nat is, makkelijker is om te driften dan bv een wegdek dat half nat is.

Als ik nu bv met mijn wagen een haakse bocht pak en daar is een zebrapad midden in de bocht en op dat moment duw ik plankgas. Dan zal die bij zebrapad de achterkant even willen zetten, om vervolgens een harde snap terug te geven. Want DSC gaat agressief reageren op iets zeer kortstondig, waarbij je nadien terug meer grip hebt. Maar dan ben ik de auto al aan het pushen hé. Ik ga dan ook meer moeite moeten doen om hem 180° te latten spinnen, dan op een natte parking. Want op de natte parking kan ik een bocht nemen en dan plankgas geven en daar blijft de grip veel langer zoek en ligt er veel minder grip om terug te pakken.

Daarom als ik de auto aan het pushen ben tussen de velden en industrie zone, zet ik vaak tractie control uit. Omdat die variabele grip net ervoor zorgt dat die veel vermogen beperkt. Ik vind het echt zot hoe die systemen de auto zo makkelijk kunnen recht trekken. Zelfs als je uw pedaal gebruikt als een aan/uit schakelaar.

Laatst bewerkt:
RWD :coolbrows:

Vroeger ging ik af en toe driften in Weeze, oude duitse luchtmachtbasis waar geregeld events door gaan en drift-dagen.
Was een parcours dat je kon driften tussen oude bunkers.
Veel leuker dan op zolder maar wel een pak meer risico, de graskanten waren bezaaid met putdeksel ed.

IMG_2685.jpg

IMG_2586.jpg
10382309713_a673a5db50_h.jpg

Driftdagen dat ik ben geweest zijn vooral parkings dat ze afhuren en daar water sproeien. Soms is het zelfs zonder sproeiers en is het een cubitainer water. Daar heb je dan stukken halfdroog, diepe plassen, goed nat, witte lijnen,....
Bv achterste parking van circuit zolder. Verre van mooi egaal circuit. :p

Ik zeg niet dat je hem niet uitgebroken krijgt hé. laat me dat duidelijk zijn
Maar om 180° te laten draaien of zelfs 90°, moet je de auto echt in een situatie bewust duwen (met alles aan). Je hebt uiteraard uitzonderingen. Zo heb ik met onze FWD ook al bijna tegen een paal gereden omdat er een oliespil was en de auto enkel vooruit schoof ipv te draaien.

Het is inderdaad dat het plots veranderen van grip niveau veel impact hebt. Daarom dat op een parking waar het goed nat is, makkelijker is om te driften dan bv een wegdek dat half nat is.

Als ik nu bv met mijn wagen een haakse bocht pak en daar is een zebrapad midden in de bocht en op dat moment duw ik plankgas. Dan zal die bij zebrapad de achterkant even willen zetten, om vervolgens een harde snap terug te geven. Want DSC gaat agressief reageren op iets zeer kortstondig, waarbij je nadien terug meer grip hebt. Maar dan ben ik de auto al aan het pushen hé. Ik ga dan ook meer moeite moeten doen om hem 180° te latten spinnen, dan op een natte parking. Want op de natte parking kan ik een bocht nemen en dan plankgas geven en daar blijft de grip veel langer zoek en ligt er veel minder grip om terug te pakken.

Daarom als ik de auto aan het pushen ben tussen de velden en industrie zone, zet ik vaak tractie control uit. Omdat die variabele grip net ervoor zorgt dat die veel vermogen beperkt. Ik vind het echt zot hoe die systemen de auto zo makkelijk kunnen recht trekken. Zelfs als je uw pedaal gebruikt als een aan/uit schakelaar.
Zeker op een EV zijn die systemen echt heel goed. Wel gevaarlijk dat je dat typische gebonk van TC niet voelt bij een EV, hier paar keer gezien dat hij op sprong zonder iets te voelen...
Maar in een AWD werken diezelfde systemen gewoon nog beter.

Zeker op een EV zijn die systemen echt heel goed. Wel gevaarlijk dat je dat typische gebonk van TC niet voelt bij een EV, hier paar keer gezien dat hij op sprong zonder iets te voelen...
Maar in een AWD werken diezelfde systemen gewoon nog beter.
Van de week met een i4 edrive35 gereden en dan ook richting industriezone. Daar wat getest.

Zoals je zegt dat werk echt super. Als je het lampje niet zou zien branden, zou je het vaak niet weten.

Terug
Bovenaan