Geloof in een/het hiernamaals?

Geloof jij dat er iets is na de dood?

• Ja

Stemmen: 11 8,3%
  • Neen

Stemmen: 99 75,0%
  • Ik weet het oprecht niet maar wil toch een bolletje aanduiden.

Stemmen: 22 16,7%

• Totaal aantal stemmers
    132
  • Opiniepeiling gesloten .

KnightOfCydonia

Well-known member
Crowdfunder FE
Geen idee waar ik deze thread het best had geplaatst:
  • P&A: want de aanleiding is voor mij eigenlijk de pakkende getuigenis van Tore Sercu, zoon van Mathias Sercu in De Zevende Dag. Maar uiteindelijk is dit geen politiek & ook geen actua-debat.

• Natuur, Wetenschap & Technologie: de plaats voor discussie over de werkelijkheid, maar het hiernamaals is natuurlijk geen fysisch maar een metafysisch gegeven, als het wetenschappelijk aantoonbaar was, dan was deze poll volstrekt overbodig. Dat ik een wetenschapper van opleiding ben, beïnvloedt natuurlijk ook mijn denken op dit filosofisch vlak, of omgekeerd: omdat ik zo denk, ben ik wetenschappen gaan studeren.

• Vrije tijd, Lifestyle & Gezondheid: recent verjaard, en dan denk je toch eens na: over de jaren die je achter de rug hebt, en de jaren die je nog "resten", en hoe je die wilt invullen.
Dus ja... dan dacht ik, ik smijt hem maar hier...

Alle respect voor die kerel, een zeer grote maturiteit.

Omdat ik geen mensen wil natrappen zal ik geen namen of links posten, maar deze week zag ik in de actualiteit het "tegenvoorbeeld": een moeder die na haar dochter, ook haar zoon verloren had, ... en die zich troostte met de gedachte in de titel van het artikel: dat ze bij elkaar zijn in de hemel... een prachtig idee, een geloof dat ongetwijfeld ook véél troost zal bieden tegen een immense pijn, maar is het daarom waar? Neen, denk ik dan.

Ook altijd interessant voor degenen die wél ja aanduiden, om hun mening toe te lichten welke vorm dit hiernamaals volgens hen zou aannemen... de zilveren paplepels, het Walhalla, ze lijken allen fascinerend maar ook bijna karikaturaal... je kan natuurlijk ook geloven in een minder concrete hemel.

De mooiste beschrijving van een hiernamaals waar ik me ooit in heb kunnen vinden is dat we voortleven in de herinneringen van onze geliefden, maar dan komt als je ouder wordt toch het pijnlijke besef dat je na een tijd zaken als iemands stem niet meer kan herinneren, een persoon die je vroeger zou hebben kunnen tekenen zonder ze te zien, nog maar moeilijk gedetailleerd voor de geest kan halen. Dit soort hiernamaals is uiteraard niet hetgeen de meeste mensen eronder verstaan, dus mijn stem is voorlopig een 'neen'.

Ik kan er nooit met mijn hoofd rond dat al die gedachten en kennis die rondhangen in ons brein plots gewoon ‘weg’ zouden zijn. Dat stemmetje ‘foetsie’. Het kan natuurlijk dat er een menselijke blue screen of death is, alles is er nog maar men kan er niet meer aan. Maar dat is niet hetzelfde als een ‘hiernamaals’, ik denk niet dat er zoiets is. Ik hoop dat er niet zoiets is.

Als er niks is na de dood dan weet ik niet waarom ik ooit geboren ben? Puur natuur om gewoon u voort te planten dan zeker? Maar ik geloof inderdaad dat er echt 'niets' is. Dood is dood.

Ik ben er nu toch, dus ik ga het er van genieten, zolang ik kan, ik leef wel graag. Maar had ik zelf de keuze gehad en als het inderdaad klopt, dat er niets is na de dood, dan zeg ik: Schaf het leven maar gewoon af en draai alles wat ik nu mee maak maar terug alsnog het nooit bestaan heeft.

En dan moet je weten: 95% van de beyondgamers heeft dan nog de lotto van het leven gewonnen. De meeste mensen op deze aardbol hebben het minder goed getroffen. En dan spreek ik alleen nog maar over de mensheid. Nog niet over andere dieren.

Het kan natuurlijk dat er een menselijke blue screen of death is, alles is er nog maar men kan er niet meer aan. Maar dat is niet hetzelfde als een ‘hiernamaals’, ik denk niet dat er zoiets is. Ik hoop dat er niet zoiets is.
Stel je voor. Als dat waar is, dan is het leven het vagevuur (lees slechte momenteen maar ook nog goeie momenten) en de dood is dan toch gewoon de hel ? Geen lichaam meer hebben, nog wel alles beseffen, maar gewoon niks meer kunnen doen, niks meer zien, niks meer horen, maar er gewoon nog wel zijn en denken over wat er geweest is - voor eeuwig! No thanks!

Hier stel ik wel existentiële vragen als ik gewoon door mijn telescoop kijk. En dan liefst de maan die daar hangt te hangen in het niets, in die zwarte gapende leegte. Al die krachten die als een radartjes in een klok enorme sterrenmassa's door de ruimte dirigeren en dan vraag ik me wel af... wie of wat heeft dit allemaal in gang gezet.....

Hier stel ik wel existentiële vragen als ik gewoon door mijn telescoop kijk. En dan liefst de maan die daar hangt te hangen in het niets, in die zwarte gapende leegte. Al die krachten die als een radartjes in een klok enorme sterrenmassa's door de ruimte dirigeren en dan vraag ik me wel af... wie of wat heeft dit allemaal in gang gezet.....
Poetin. Blijkbaar is hij een opperwezen en bespeelt hij ons. :unsure:

Mij lijkt het hiernamaals hetzelfde als religie/God. Mooi als het mensen kan helpen een tragische gebeurtenis te verwerken of er troost te vinden. Maar jammer genoeg even onbestaand als de paashaas.

Het hiernamaals zijn die miljoenen volgelingen van me die me blijven vereren en nog bijkomende tempels bouwen ter ere mijn glorie...

Anders gezegd : neen. God bestaat niet, het hiernamaals ook niet.

Ik heb het mijn hele leven al moeilijk gehad met het doel van leven op aarde en hier is toch vaak een hiernamaals aan gekoppeld. Ik heb mij hierdoor heel wat jaren in de kringen van Jehovah's Getuigen bezig gehouden en werd heel erg aangetrokken door hun blik op het leven na de dood. Een paradijs, een nieuwe aarde zonder verdriet, oorlog, pijn, ... Mijn geloof hier toen in was eerder een hoop doordat ik het leven op aarde zo nutteloos en wreed vond en was eerder ingegeven door mijn psychische kwetsbaarheden. Ik heb hier gelukkig op tijd afstand van kunnen nemen.

Nu weet ik het eigenlijk niet, maar neig ik eerder naar het idee dat er niets meer is na de dood.

Laatst bewerkt:
Het kan natuurlijk dat er een menselijke blue screen of death is, alles is er nog maar men kan er niet meer aan.
Geen lichaam meer hebben, nog wel alles beseffen, maar gewoon niks meer kunnen doen, niks meer zien, niks meer horen, maar er gewoon nog wel zijn en denken over wat er geweest is - voor eeuwig! No thanks!
:headshake:.
Als atomen rondzweven in de grote zwarte leegte tussen sterrenstelsels in.
Vreemd genoeg kon ik als kind me zoiets enkele keren inbeelden (nu lukt me dat niet meer) en ik stond telkens op de rand om te huilen.
Gewoon 'zijn' in een zwarte omgeving. Dat was zo beangstigend, dat ik mezelf soms afvraag of kinderlijke fantasieën niet een beetje waarheid bevatten. De wezens die de fantasieën in onze kinderhersenen stoppen weten ongetwijfeld dat volwassenen hen niet geloven en afdoen als een gevolg van teveel film kijken.

Wat zou ik ervoor geven om even dood te zijn voor een minuutje en dan terug te keren.
Ik vertrouw alleen mezelf en niet de honderden anderen, die iets zagen in hun bijna-dood-ervaringen.

Uit stof zijt gij geboren, tot stof zult gij wederkeren. Ik ben daar agnostisch in: ik kan geen van beiden met zekerheid vaststellen. Rekening houdende met wetenschappelijke paradigma's zeg ik "nee", maar die paradigma's zijn uiteindelijk hypotheses en we kunnen nog niet claimen dat we alles hebben kunnen doorgronden. Mogelijk komen we daar niet toe en sterven we uit over x aantal miljoen jaar (of morgen als iemand op de rode knop duwt). Het idee dat we uit sterrenstof zijn ontstaan, heeft wel een mooie grond van waarheid.

Het zou wel interessant zijn om ons bewustzijn te uploaden in een soort metaverse, misschien vinden we daarin een soort onsterfelijkheid. Maar willen we dat wel? Ik denk van niet. Dat kan niemand aan.

Goh. Ik bestempel mezelf steeds als ongelovige.
Een ‘al die verhalen zijn verzonnen omdat men toen nog geen wetenschappelijke verklaring had voor …’ man.

Toch betrap ik me er steeds op dat, als het wat moeilijker gaat (zoals de borstkanker van mijn vrouw), ik toch teruggrijp naar dat geloof, al was het maar voor steun en troost; een kaarsje branden bvb, en dan met gekruiste armen voor Maria staan om te vragen dat alles goed zou komen….

Dus geloof ik in het hiernamaals? Nee, maar ergens hoop ik dat het er wel is. Zodat je weet dat je geliefden niet voor altijd weg zijn.

Ik geloof niet in al de dingen die "het geloof" beweert, maar ik geloof wel in "het geloof", namelijk dat mensen die écht geloven, daar op bepaalde momenten in hun leven ook écht gebaat bij zijn omdat ze door te geloven dat tikkeltje extra kracht, moed en hoop zullen vinden dat hen over de streep kan trekken in moeilijke periodes en bij tegenslagen.

Maar voor de rest ben ik op dat vlak heel rationeel ingesteld en geloof ik totaal niet dat er na onze dood nog iets op ons wacht, dood is dood imo.

Ik geloof niet dat er leven is na de dood. Wel dat alles ooit terugkeert.
Het zou me niet verbazen dat het heelal een soort ontploffing- retractie is die in het oneindige doorgaat. Na ontelbare keren zal er nog er nog eens een (bijna) zelfde heelal zijn. Alleen zullen we het niet weten.

Na het zien van Black Mirror: Ik ben toch blij dat we ooit doodgaan en ons bewustzijn niet kunnen stockeren.

Goh, wat een moeilijk materie waar je zo ver in kan gaan.
Want het geloven in het hiernamaals impliceert ook een aantal zaken, afhankelijk van wat je met geloven bedoelt en wat je met het hiernamaals bedoelt.

Want geloof, daar zie ik echt wel het nut van in eerlijk gezegd ook al ben ik het zelf niet of weet ik het eerder gewoon niet.
Maar ik vind de positieve elementen die veel mensen uit geloof halen oprecht mooi, ik haal dat uit andere zaken.

Dus ik heb het laatste bolletje maar aangeduid. Ik heb geen hiernamaals leven nodig om mijn moreel kompas in het huidige leven de juiste richting uit te wijzen.
Maar ik mag wel hopen dat er iets is. En anders is er niets en dat was ervoor ook en daar weet ik niets meer van.

Ik vind dit een heel moeilijk onderwerp waar ik regelmatig over nadenk...
Wat gebeurt er als je dood bent?
Zijn er nog gevoelens, emoties, herinneringen na de dood?
Wat is goed, wat is kwaad? Wie bepaalt dat?
Is er een ziel, of is alles dat er is puur lichamelijk?
Zelf heb ik meer een agnostische opvatting omdat de wetenschap niet alles kan verklaren.
Stel dat er een hiernamaals is, wat is dan nog het bewustzijn dat wij hebben? Als dat er al dan niet nog is.

Ik heb heel lang lacherig gedaan over het idee van een hiernamaals/god en consoorten.

Hoe de fuck kan "een God/religie" alle namen en volkeren bijhouden, laat staan elke actie dat een persoon ondertussen ooit heeft ondernomen. Om nog maar te zwijgen over de evoluerende moraliteit.

Maar ondertussen is de hele wereld verbonden. Het technische idee van "alles" bijhouden en directe "actie en reactie" geloofwaardiger dan ooit. Niet dat dit iets bewijst in het voordeel van eender welk bestaande religie. Maar holy fuck is it getting creepy.

Verder vraag ik me ook wel af of geloof op zich, als je de volledige rekening maakt, nu positief of negatief is. Ik vermoed toch eerder positief gezien de warmte van gemeenschapsgevoel van onmetenlijke waarde lijkt. Dat geloof ook een hoop gruweldaden met zich meebrengt valt natuurlijk niet te ontkennen.

Persoonlijk heb ik een volledig onsamenhangend geloofsysteem dat van geen kanten redelijk uitgelegd kan worden tenzij je mijn leven hebt geleid. En zelfs dan is het zeer duidelijk een spelvorm om mezelf mentaal gezond te houden?
Geen zorgen het is best mild en saai.

Ik vermoed dat dit door de meeste mensen ook onbewust gebeurt, zeker degene die zich affiliëren met agnosticisme en atheïsme etc. Want niet "geloven" lijkt mij als mens ongelooflijk.

Ik zeg al lang dat het misschien eens tijd is om mij te verdiepen in een oud geloof waar je op het eind van de rit op zijn minst onder de mensen komt voor een kop koffie of thee.

Leg een sinaasappel op kamertemperatuur in de keuken en na een tijdje zal hij beginnen 'leven' met allerlei microben.
Leg hem in de vrieskou en dat zal niet gebeuren.

De aarde staat nu net goed t.o.v. de zon om microben te kweken. Wij zijn de microben.
Tot zover mijn kortzichtige kijk op het leven.

Ik wou dat ik oprecht in God en het hiernamaals kon geloven, omgaan met sterfte zou het iets makkelijker maken. Denk ik.

Ik heb heel lang lacherig gedaan over het idee van een hiernamaals/god en consoorten.

Hoe de fuck kan "een God/religie" alle namen en volkeren bijhouden, laat staan elke actie dat een persoon ondertussen ooit heeft ondernomen. Om nog maar te zwijgen over de evoluerende moraliteit.
Als we leven in een simulatie (wat niet eens zo'n gekke hypothese is), lijkt het me niet zo heel moeilijk voor 'God' om zijn excel spreadsheet te raadplegen wie wat heeft gedaan.

Ik ben dan wel 100 procent als wetenschapper opgeleid...maar toch ben ik er zeker van dat er wel iets is na de dood. Iets ontastbaars, iets wat op eerste zicht 'onwetenschappelijk' lijkt...maar wellicht kan je meer verklaren met wetenschap dan dat we denken. We weten gewoon niet alles, ver van waarschijnlijk.
Er zijn er hier die automatisch aan een soort 'God' denken bij het 'hiernamaals', wat misschien wel logisch lijkt...en daar zit meteen ook het probleem. Ik geloof ook niet in een Goddelijk wezen dat alles geschapen heeft, het idee alleen al, maar dat wil niet zeggen dat je geest (of hoe je het ook noemt) niet kan verder blijven bestaan buiten je fysieke lichaam. Daar ben ik van overtuigd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan