Geloof in een/het hiernamaals?

Geloof jij dat er iets is na de dood?

• Ja

Stemmen: 11 8,3%
  • Neen

Stemmen: 99 75,0%
  • Ik weet het oprecht niet maar wil toch een bolletje aanduiden.

Stemmen: 22 16,7%

• Totaal aantal stemmers
    132
  • Opiniepeiling gesloten .
Neen, absoluut niet. Het is misschien jammer in sommige opzichten, maar er is absoluut niks meer. Dood is dood en pierenvoer zeg ik. Als ik rationeel nadenk over een hemel is dat ook totaal niet logisch dat die zou bestaan. Alleen al het logistieke... en voor altijd blijven leven in een hemel klinkt absoluut niet aanlokkelijk. Hoe saai moet dat niet zijn op den duur.

Het zou me niet verbazen dat het heelal een soort ontploffing- retractie is die in het oneindige doorgaat. Na ontelbare keren zal er nog er nog eens een (bijna) zelfde heelal zijn. Alleen zullen we het niet weten.
Daar heb ik ook al over nagedacht. Natuurlijk onmogelijk te bewijzen. En dan de vraag: het hoeveelste heelal zouden we al aan zitten, en hoe zagen de vorige er uit?

Maar ondertussen is de hele wereld verbonden. Het technische idee van "alles" bijhouden en directe "actie en reactie" geloofwaardiger dan ooit. Niet dat dit iets bewijst in het voordeel van eender welk bestaande religie. Maar holy fuck is it getting creepy.

Verder vraag ik me ook wel af of geloof op zich, als je de volledige rekening maakt, nu positief of negatief is. Ik vermoed toch eerder positief gezien de warmte van gemeenschapsgevoel van onmetenlijke waarde lijkt. Dat geloof ook een hoop gruweldaden met zich meebrengt valt natuurlijk niet te ontkennen.
Dat 1e begrijp ik niet helemaal, wil je dat toelichten?

Over het 2e: daar ben ik het niet mee eens. Voor mij heeft religie 100% een diep negatieve connotatie. Liegen tegen uzelf (of gehersenspoeld worden door de vorige generatie) om uzelf een moraal kompas te geven, en troost te bieden? Nee bedankt. Als je zonder religie goed en kwaad niet kan scheiden, of niet goed kan doen voor uw naasten ben je gewoon slecht vanbinnen en doe je enkel goed uit egoïsme.

Laatst bewerkt:
Dat 1e begrijp ik niet helemaal, wil je dat toelichten?
Vooral het absurde idee, dat elke daad die je uitvoerde, goed en slecht, door zo'n grijze "man met het plan" opgevolgd werd.
Als kind was dat relatief makkelijk weg te lachen, maar nu je in dit modern tijdperk systemen hebt die vrij sterk zijn in volledige acties op te volgen is dat idee niet zo vergezocht.

Over het 2e: daar ben ik het niet mee eens. Voor mij heeft religie 100% een diep negatieve connotatie. Liegen tegen uzelf (of gehersenspoeld worden door de vorige generatie) om uzelf een moraal kompas te geven, en troost te bieden? Nee bedankt. Als je zonder religie goed en kwaad niet kan scheiden, of niet goed kan doen voor uw naasten ben je gewoon slecht vanbinnen en doe je enkel goed uit egoïsme.
Da's een extreem waar jij je dan goed bij voelt. Een geloof op zich, want statistisch zullen we allebei niets kunnen staven.

En je interpreteert het ook zeer persoonlijk. Ik heb het ook eerder over het idee dat sinds het begin van de mensheid, het effect van reflecteren en bezinnen naar gezin en gemeenschap dmv geloof, meer goed zal hebben gedaan dan slecht.

Vooral het absurde idee, dat elke daad die je uitvoerde, goed en slecht, door zo'n grijze "man met het plan" opgevolgd werd.
Als kind was dat relatief makkelijk weg te lachen, maar nu je in dit modern tijdperk systemen hebt die vrij sterk zijn in volledige acties op te volgen is dat idee niet zo vergezocht.

Da's een extreem waar jij je dan goed bij voelt. Een geloof op zich, want statistisch zullen we allebei niets kunnen staven.

En je interpreteert het ook zeer persoonlijk. Ik heb het ook eerder over het idee dat sinds het begin van de mensheid, het effect van reflecteren en bezinnen naar gezin en gemeenschap dmv geloof, meer goed zal hebben gedaan dan slecht.
Ja dat 1e snap ik nu wel. Een beetje zoals het sociaal puntensysteem in China. En Black Mirror.
Over dat 2e: ik wil er geen (zure) discussie over maken, maar voor mij ligt de balans ver in het negatieve.

Ik gok da het hetzelfde gaat zijn als voor mijn geboorte.

Beetje zoals slapen, als je in slaap valt, duurt de nacht soms maar 1 second ook al heb je 8h geslapen.

Alleen word je nooit meer wakker, of ervaar je niets meer. Zowel positief als negatief.

Als je denkt: nooit meer klaarkomen, liefde voelen, of heerlijk eten, dan kan dit zeer jammer klinken, maar als je denkt: “nooit meer pijn, nooit meer kou, nooit nog dingen tegen je zin moeten doen dan is het eerder als een verlossing van het leven.

Ik gok da het hetzelfde gaat zijn als voor mijn geboorte.

Beetje zoals slapen, als je in slaap valt, duurt de nacht soms maar 1 second ook al heb je 8h geslapen.

Alleen word je nooit meer wakker, of ervaar je niets meer. Zowel positief als negatief.

Als je denkt: nooit meer klaarkomen, liefde voelen, of heerlijk eten, dan kan dit zeer jammer klinken, maar als je denkt: “nooit meer pijn, nooit meer kou, nooit nog dingen tegen je zin moeten doen dan is het eerder als een verlossing van het leven.
Het Grote Niets en het leven als een kleine periode van bewustzijn temidden daarvan. Het is allemaal absurd, net omwille van dat bewustzijn en we hebben er maar het raden naar dat andere wezens dit ook hebben maar wellicht* niet. Die leven in het continue Nu, terwijl wij bewust zijn van de tijd als iets tijdelijks en daarom ook van onze sterfelijkheid.

*Er wordt wel wat gezegd over bepaalde diersoorten die rouwen, dus mogelijk is dat toch niet zo uniek voor de mens. We hebben op dit moment echter geen enkele manier van intellegibele uitwisseling met andere levende wezens. Enkel een raden en een gissen dat mogelijk in een zeer falsifieerbare hypothese kan worden gegoten. Tenzij iemand me daarin kan corrigeren?

Als ik rationeel nadenk over een hemel is dat ook totaal niet logisch dat die zou bestaan.
Je kan het ook omdraaien. Als ik rationeel nadenk, dan vind ik het persoonlijk ook niet logisch dat er 'iets' bestaat, laat staan een volledig universum met materie. Waarom zou dit er moeten zijn? Dat er helemaal NIETS bestaat is voor mijn hersenen veel logischer. Maar toch bestaat er IETS.

En dan de oerknal. Er was niets en ineens was er iets. Ik geloof daar niet in. Of te wel is er 'niets', of te wel heeft het universum altijd bestaan (hoever je ook terug kijkt in het verleden er is altijd iets) en kunnen wij dit niet vatten omdat mensen eindig zijn terwijl het universum dat helemaal niet is.

Nu goed, het gaat gewoon ons petje te boven omdat wij inderdaad maar een miniscuul klein onderdeeltje zijn van een veel groter universum.

*Er wordt wel wat gezegd over bepaalde diersoorten die rouwen, dus mogelijk is dat toch niet zo uniek voor de mens. We hebben op dit moment echter geen enkele manier van intellegibele uitwisseling met andere levende wezens. Enkel een raden en een gissen dat mogelijk in een zeer falsifieerbare hypothese kan worden gegoten. Tenzij iemand me daarin kan corrigeren?
Is moeilijk te toetsen of dieren een bewustzijn ervaren zoals mensen.
Er zijn meerdere studies geweest met een spiegel en zelfherkenning.
Maar naar mijn inziens bewijst dat nog steeds niet of een dier een bewustzijn heeft zoals een mens.
Moeilijke materie...

Wie zegt dat andere mensen hetzelfde soort bewustzijn hebben als jij? Of er überhaupt één? Als je sommige mensen bezig ziet... twijfel je soms. Misschien ben ik - ja, ik, en niet jullie! - het enige denkende wezen in dit universum!

sheeple.png

Je kan wel een lans breken voor solipsisme, want we ervaren van nature uit kosmische eenzaamheid: alleen ik kan immers zien en interpreteren wat ik zie of ervaar, al wat buiten mijzelf komt is tweedehandsinformatie. Dat maakt dus dat er meer dan 7 miljard unieke visies zijn op het leven en evenveel werelden. Ik vind die gedachte fascinerend en koester die stille, eenzame momenten waar ruimte ontstaat om te mijmeren. Cato had gelijk: nooit is de mens meer actief dan wanneer hij niets doet, nooit is hij minder eenzaam dan wanneer hij op zichzelf is.

Die “eigen perceptie” wordt natuurlijk hevig beïnvloed door invloeden van buitenaf zoals opvoeding, het culturele kader waarbinnen men zich beweegt, opleiding, etcetera. Er staan hapklare referentiekaders klaar die ons een zicht geven op de wereld waarin wij ons bewegen, handelen en denken. Ik ben tot zekere hoogte geconditioneerd door mijn omgeving – een toestand waaruit ik mij nooit geheel kan ontworstelen, maar toch ben ik van mezelf bewust als een demiurg die een eigen werkelijkheid aan elkaar weet te vlechten. Men kan dus het geheel van ervaringen beschouwen als vals, illusoir of onbestaande, maar wie ook deze valsheid, schijn en dit onbestaande als argument gebruikt tegen die droom, kan zelf als persoon niet vals, illusoir of onbestaande zijn. Voorbij alle “dingen die zijn en dingen die niet zijn”, is er immers een enkele zekerheid: het “Ik”. Het is daarom niet noodzakelijk het ware, het goede, het rechtvaardige of het vrije, maar het is wel het mijne en het enige waarvan ik zekerheid heb.

We staan er alleen voor, maar kunnen het wel verdraaglijk maken voor elkaar. Ga dat eens zeggen op Pol & Actua.

/wijsgerige modus UIT

Goh, wat een moeilijk materie waar je zo ver in kan gaan.
Want het geloven in het hiernamaals impliceert ook een aantal zaken, afhankelijk van wat je met geloven bedoelt en wat je met het hiernamaals bedoelt.

Want geloof, daar zie ik echt wel het nut van in eerlijk gezegd ook al ben ik het zelf niet of weet ik het eerder gewoon niet.
Maar ik vind de positieve elementen die veel mensen uit geloof halen oprecht mooi, ik haal dat uit andere zaken.

Dus ik heb het laatste bolletje maar aangeduid. Ik heb geen hiernamaals leven nodig om mijn moreel kompas in het huidige leven de juiste richting uit te wijzen.
Maar ik mag wel hopen dat er iets is. En anders is er niets en dat was ervoor ook en daar weet ik niets meer van.

Er is een verschil tussen ergens het nut van inzien, en de waarheid natuurlijk.
Ik begrijp perfect dat geloof een moreel kompas kan bieden, troost en hoop wanneer nodig, maar dat maakt het nog niet waar.
In dat opzicht kan je zelfs oprecht jaloers zijn op mensen die wél kunnen geloven, ondanks dat jij het niet kan... omdat ze een compleet andere (eenvoudigere (?)) manier van denken hebben of omdat ze geïndoctrineerd zijn, tja, dat ligt eraan hoe je ernaar wilt kijken.

Het is knap dat jij en anderen, ik probeer dat overigens ook, die elementen uit andere zaken kunnen halen, van filosofie tot liefde voor de natuur (met het besef dat die wreed kan zijn) maar ik vraag me wél af, of wij als mensheid dat op samenlevingsniveau ook gaan blijven kunnen, en of het gebrek aan een verbindende coherente, ideologie, zeker in Europa niet een voorteken is van de ondergang van ons avondland - pun intended naar de volgende user die ik hier quote -.

We kunnen wijzen naar onze immense voetbalstadia, cinéma's of zelfs microprocessoren & gentechnologie, als de kathedralen van onze wetenschappelijke vooruitgang, maar bij het filosofische en de impact van moderne technologie staan weinigen voldoende stil denk ik dan.

En tegelijkertijd, als je je bijleest in de filosofie ga je je evengoed afvragen: heeft zelfs dat nut? Je zei fan te zijn van stoïcisme:
Marcus Aurelius zei:
“Waste no more time arguing about what a good man should be. Be one.”
Als bioloog ben ik nog geneigd te denken dat de meesten onder ons door evolutie als een sociale soort ook zijn uitgerust met een voldoende moreel kompas, maar reality check: er zitten ook genoeg egoïstische psychopaten tus waar dat kompas onbestaande is.

Je kan wel een lans breken voor solipsisme, want we ervaren van nature uit kosmische eenzaamheid: alleen ik kan immers zien en interpreteren wat ik zie of ervaar, al wat buiten mijzelf komt is tweedehandsinformatie. Dat maakt dus dat er meer dan 7 miljard unieke visies zijn op het leven en evenveel werelden. Ik vind die gedachte fascinerend en koester die stille, eenzame momenten waar ruimte ontstaat om te mijmeren. Cato had gelijk: nooit is de mens meer actief dan wanneer hij niets doet, nooit is hij minder eenzaam dan wanneer hij op zichzelf is.

Die “eigen perceptie” wordt natuurlijk hevig beïnvloed door invloeden van buitenaf zoals opvoeding, het culturele kader waarbinnen men zich beweegt, opleiding, etcetera. Er staan hapklare referentiekaders klaar die ons een zicht geven op de wereld waarin wij ons bewegen, handelen en denken. Ik ben tot zekere hoogte geconditioneerd door mijn omgeving – een toestand waaruit ik mij nooit geheel kan ontworstelen, maar toch ben ik van mezelf bewust als een demiurg die een eigen werkelijkheid aan elkaar weet te vlechten. Men kan dus het geheel van ervaringen beschouwen als vals, illusoir of onbestaande, maar wie ook deze valsheid, schijn en dit onbestaande als argument gebruikt tegen die droom, kan zelf als persoon niet vals, illusoir of onbestaande zijn. Voorbij alle “dingen die zijn en dingen die niet zijn”, is er immers een enkele zekerheid: het “Ik”. Het is daarom niet noodzakelijk het ware, het goede, het rechtvaardige of het vrije, maar het is wel het mijne en het enige waarvan ik zekerheid heb.

We staan er alleen voor, maar kunnen het wel verdraaglijk maken voor elkaar. Ga dat eens zeggen op Pol & Actua.

/wijsgerige modus UIT

Ah, ja, solipsisme, ik herkende het begrip terug toen ik het las... uw wijsgerige begripskennis is bij u duidelijk langer blijven plakken.
Mij is als wetenschapsnerd de xkcd-cartoon me langer bijgebleven... :thinking:

Als je dat gaat zeggen op Pol & Actua haal je echter de helft van de fun uit dat forum, om een andere xkcd-cartoon te gebruiken aangezien ik niet zo'n mooie wijsgerige modus heb als jij:

duty_calls.png

Ik heb deze thread overigens aangemaakt uit oprechte nieuwsgierigheid - ondanks het grapje bij het neutrale antwoord -, het blijft fascinerend dat er toch nog een significant aantal mensen voor "ja" kiezen.

Ik geloof niet in een hiernamaals, maar ik voel wel de hoop of de nood dat er iets na de dood is. Niet voor mezelf, maar wel voor de dierbaren die ik al verloren ben. Het maakt het verlies draaglijker.

Er is blijkbaar toch een punt waarop moeilijke woorden gebruiken een uitspraak minder geloofwaardig maken hoor :tongue: ‘Intellegibel … ‘ man man man ...

Verder is het toch goed als het falsifieerbaar is he?

Stel dat solipsisme juist is, hoe verklaar je dan dat je ontsproten bent uit je ouders? :)
We kunnen daar flexibel in zijn? :p In mijn ogen heeft solipsisme betrekking op bewustzijnservaring, niet op ons biologische bestaan. Zo kan je ook een onderscheid maken tussen de objectieve werkelijkheid - de wereld zoals die op zichzelf bestaat - en een subjectieve werkelijkheid - de gelaagdheid en betekenis die we er zelf aan geven. Maar ook dat onderscheid is artificieel, want we kunnen die objectieve werkelijkheid enkel vaststellen door daar een oordeel over te vellen als subject.

En mannekes, dat is echt voer om over te palaveren tijdens je zevende Orval om 4u 's nachts terwijl een fantastische new waveplaat uit de boxen van een bruine kroeg knalt.

Er is blijkbaar toch een punt waarop moeilijke woorden gebruiken een uitspraak minder geloofwaardig maken hoor :tongue: ‘Intellegibel … ‘ man man man ...

Verder is het toch goed als het falsifieerbaar is he?
Dat woord bestaat dus wel hé. Intelligibel.

Ik weet het, maar ‘begrijpelijk’ of ‘verstaanbaar' was in deze context nu toch ook wel goed geweest he. In plaats van een woord dat zo obscuur is dat je het eerst zelf verkeerd schreef :nono: Nu het was om te beginnen al een grapje, dus geen gemeende kritiek hoor.
Sometimes you have to rumble with mumbo-jumbo!

Terug
Bovenaan