Muscleduck
Well-known member
Neen, absoluut niet. Het is misschien jammer in sommige opzichten, maar er is absoluut niks meer. Dood is dood en pierenvoer zeg ik. Als ik rationeel nadenk over een hemel is dat ook totaal niet logisch dat die zou bestaan. Alleen al het logistieke... en voor altijd blijven leven in een hemel klinkt absoluut niet aanlokkelijk. Hoe saai moet dat niet zijn op den duur.
Over het 2e: daar ben ik het niet mee eens. Voor mij heeft religie 100% een diep negatieve connotatie. Liegen tegen uzelf (of gehersenspoeld worden door de vorige generatie) om uzelf een moraal kompas te geven, en troost te bieden? Nee bedankt. Als je zonder religie goed en kwaad niet kan scheiden, of niet goed kan doen voor uw naasten ben je gewoon slecht vanbinnen en doe je enkel goed uit egoïsme.
Daar heb ik ook al over nagedacht. Natuurlijk onmogelijk te bewijzen. En dan de vraag: het hoeveelste heelal zouden we al aan zitten, en hoe zagen de vorige er uit?Het zou me niet verbazen dat het heelal een soort ontploffing- retractie is die in het oneindige doorgaat. Na ontelbare keren zal er nog er nog eens een (bijna) zelfde heelal zijn. Alleen zullen we het niet weten.
Dat 1e begrijp ik niet helemaal, wil je dat toelichten?Maar ondertussen is de hele wereld verbonden. Het technische idee van "alles" bijhouden en directe "actie en reactie" geloofwaardiger dan ooit. Niet dat dit iets bewijst in het voordeel van eender welk bestaande religie. Maar holy fuck is it getting creepy.
Verder vraag ik me ook wel af of geloof op zich, als je de volledige rekening maakt, nu positief of negatief is. Ik vermoed toch eerder positief gezien de warmte van gemeenschapsgevoel van onmetenlijke waarde lijkt. Dat geloof ook een hoop gruweldaden met zich meebrengt valt natuurlijk niet te ontkennen.
Over het 2e: daar ben ik het niet mee eens. Voor mij heeft religie 100% een diep negatieve connotatie. Liegen tegen uzelf (of gehersenspoeld worden door de vorige generatie) om uzelf een moraal kompas te geven, en troost te bieden? Nee bedankt. Als je zonder religie goed en kwaad niet kan scheiden, of niet goed kan doen voor uw naasten ben je gewoon slecht vanbinnen en doe je enkel goed uit egoïsme.
Laatst bewerkt:

‘Intellegibel … ‘ man man man ...
In mijn ogen heeft solipsisme betrekking op bewustzijnservaring, niet op ons biologische bestaan. Zo kan je ook een onderscheid maken tussen de objectieve werkelijkheid - de wereld zoals die op zichzelf bestaat - en een subjectieve werkelijkheid - de gelaagdheid en betekenis die we er zelf aan geven. Maar ook dat onderscheid is artificieel, want we kunnen die objectieve werkelijkheid enkel vaststellen door daar een oordeel over te vellen als subject.
Nu het was om te beginnen al een grapje, dus geen gemeende kritiek hoor.