Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Telkens ik deze affiche zie in de Kempen krijg ik degout. Die schreeuwt karen-boomer mentaliteit.
En dan nog het dialect op de affiche.. want zo connecteren we met de lokale simpele kempenaar!!

Tijd om het provincie niveau af te schaffen. Nobody cares en kent die personen.

h57RwZD.png
Echt, ik passeer er zo elke dag he, en elke keer cringe ik toch een beetje.
Hoe komt deze persoon zelfs op als lijsttrekker. Jesus christ.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240920_92426290

D6ElWCy.png
Hoe dat zoiets kan snap ik gewoon niet, zelfde hier vorige week in onze gemeente met een boekje (4 pagina's) over dialoog met de buurt door Vooruit. Dat pamflet stond vol met fouten. Bij de lokale dorpspartij zou zoiets al niet mogen, maar partijen die een nationale link hebben, moeten daar toch mensen voor in hun rangen hebben om dat te spotten?

Vroeger stemde ik op een bepaalde partij, maar de mensen die ik op stemde zitten nu niet meer in die partij en de kopstukken zijn nu mensen die ik zo ken via via en weinig sympathie voor heb. Dus nu twijfel ik op wie ik moet stemmen 13 okt.

KV Kortrijk stadion op de site van de xpo? Heb gehoord dat daar verwarring en ophef rond is?

Link
Naar het schijnt ja, stond zo al in 3D in het boekje. Ik wist er ook niks van. Blijkbaar is de locatie nog in overleg... al lijkt het in dat boekje alsof het precies al een uitgemaakte zaak is. Ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Niet eens de locatie op zich maar ik krijg zo weer het gevoel dat het gewoon weer zonder overleg als een voldongen feit wordt gepresenteerd.

Naar het schijnt ja, stond zo al in 3D in het boekje. Ik wist er ook niks van. Blijkbaar is de locatie nog in overleg... al lijkt het in dat boekje alsof het precies al een uitgemaakte zaak is. Ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Niet eens de locatie op zich maar ik krijg zo weer het gevoel dat het gewoon weer zonder overleg als een voldongen feit wordt gepresenteerd.
In oostende kwam de stadlijst van Open Vld ook met zo'n fantasie plan af. Mij geeft dat toch vooral de indruk dat ze dromen willen creëren die nergens op gebaseerd zijn (praktisch, budgettair, geen overleg..). Dat lijkt me toch eerder een zwaktebod en inhoudelijk onmachtig zijn aangezien ze daar nu telkens de burgemeester hadden.

Hier zijn er bijna geen nationale partijen vertegenwoordigd, de 3 grootste zijn lokale lijsten, dan de kruimels voor een coalitie van Vooruit en Groen en VB als vijfde partij.

To be fair, ik geloof dat wel eigenlijk. Ik denk dat locaal niveau veel minder mensen stemmen volgens een of andere ideologie, laat staan partijprogramma, en het nogal snel stemmen op een persoon wordt (zie ook hierboven). Als er dan iemand aan je deur staat die het goed kan uitleggen en met wat charisma, mja.
Ik geloof dat ook, maar dat is toch een issue. Uw stem hoort toch te gaan naar wat ze gaan doen, en niet wie het gaat doen...

Ik geloof dat ook, maar dat is toch een issue. Uw stem hoort toch te gaan naar wat ze gaan doen, en niet wie het gaat doen...
Klopt, maar ik denk dat weinigen een duidelijk beeld hebben van wat nu exact de zaken zijn waarop de gemeente het verschil kan maken, afgezet tegenover het provinciaal en regionaal niveau. Ik zou dat ook moeten opzoeken, want het lijkt me allemaal nogal onbelangrijk. Het helpt ook niet dat tijdens de campagne al die niveau's door elkaar lopen (op vlak van standpunten en verklaringen dan), ook al zijn deze verkiezingen met opzet op een ander moment dan de regionale en federale.

Als ik nu video's op fb en websites van onze lokale partijen bekijk, is mijn indruk toch: "il y a des gens qui parlent beaucoup, mais disent rien de tout". Echt zo een hoop gewouwel van mensen zich thuis en veilig laten voelen, en de burger betrekken, maar niets concreet. Buiten dan hier en daar (voor de oppositiepartijen) hoe ze een huidige maatregel willen terugdraaien. Maar het alternatief is dan veelal even flou.

vaak gaat de stem lokaal ook naar "wat hebben ze voor mij gedaan". bvb ex-collega van mij had ooit in de aanloop naar (vorige) verkiezingen probleem met loszittende borduren in haar straat. Meeste lokale bestuursleden hebben haar wandelen gestuurd, VB'er heeft het binnen de week laten oplossen. Stem ging toen naar VB.

op zich snap ik dat wel dat je lokaal je stemgedrag op die manier laat leiden.

vaak gaat de stem lokaal ook naar "wat hebben ze voor mij gedaan". bvb ex-collega van mij had ooit in de aanloop naar (vorige) verkiezingen probleem met loszittende borduren in haar straat. Meeste lokale bestuursleden hebben haar wandelen gestuurd, VB'er heeft het binnen de week laten oplossen. Stem ging toen naar VB.

op zich snap ik dat wel dat je lokaal je stemgedrag op die manier laat leiden.
Maar dat is natuurlijk helemaal richting cliëntelisme, en dan is de stap naar vriendjespolitiek en corruptie toch sneller gezet.

Nu goed, voor mijn part wordt dat locaal niveau ook afgeschaft en centraler ingericht, zodat Jos die Prins Carnaval was of Julien van Café de Volle Pot niet automatisch in de gemeenteraad zitten.

het verschil tussen de verschillende partijen op lokaal niveau is relatief beperkt (tov het verschil op nationaal niveau). Dan is wie iets doet van een groter belang dan tot welke partij hij behoort.

Toen ik in Kortrijk woonde heb ik nog op CD&V/CVP gestemd, omdat daar een schepen was die goed werk afleverde, terwijl ik toen van SP.A niemand capabel zag.

Ik ben naar een debat geweest en heb de standpunten gelezen en geen enkele traditionele partij spreekt me aan. Voorlopig hebben we hier ook nog geen PvdA of Vb dus ik denk dat ik voor de enige nieuwe lokale partij ga die een beetje een mengelmoes is van oud Vooruit leden en Open Vld.

het verschil tussen de verschillende partijen op lokaal niveau is relatief beperkt (tov het verschil op nationaal niveau). Dan is wie iets doet van een groter belang dan tot welke partij hij behoort.

Toen ik in Kortrijk woonde heb ik nog op CD&V/CVP gestemd, omdat daar een schepen was die goed werk afleverde, terwijl ik toen van SP.A niemand capabel zag.
Vandaag zo'n mooi voorbeeld over hoe de partijprogramma's er blijkbaar niet toe doen hier in de gemeente.
Een speelbos dat dreigt te verdwijnen voor appartementsblokken schepen van ruimtelijke ordening & milieu is iemand van Groen en heeft dit dus allemaal goedgekeurd. Actiecomité vergaart bewijs dat dat speelbos een ecosysteem is dat niet mag verdwijnen en trekt naar raad van state.
Adviseur raad van state geeft actiecomité gelijk.
Reactie van schepen: "als het dan toch zo'n belangrijk stuk is, dan moet de eigenaar het misschien maar omheinen zodat er niet gespeeld kan worden!"

Ik word er zot van dat er zo gespeeld wordt in lokale politiek. Lijnrecht tegen uw eigen partijprogramma in gaan, en als ge dan op de rooster gelegd wordt met wat passive aggressive commentaren gaan afkomen...

Idd. Daarom dat ik ook nu voor de gemeente nog niet weet op wie te stemmen. Al die folders bevestigen bovendoen dat niemand die mag verdienen. Inhoudelijk toch allemaal zeer zwak, en dan is het dan nog maar na lag-out technisch gezien slordig is met schrijffouten.. 😞

Goh ja. Als hij x-aantal brieven schrijft op basis van de kieslijsten, en hij ziet de naam @pardal en denkt ‘ah, das een lid van mij, ik zal is vriendelijk doen’.

Ik wil gewoon maar duidelijk maken dat dat enorm moeilijk wordt om hard te maken. Sure, met nog tientalle andere bewijzen kan je wel zeggen ‘hij heeft bewust lijsten gecombineerd’, maar de harde link tussen de informatie is toch heel erg flou. Voornamelijk omdat ook de geboortedatum en het adres (wat de meest gevoelige data is) ook op de kieslijst staat. Hoogstens heeft hij selectief op basis van zijn geheugen/een ledenlijst die hij ooit gezien heeft de namen voor de brieven gekozen.
Het is niet niet dat hij een gans digitaal profiel heeft samengesteld.

En opnieuw: verwerpelijk. Ik zou mij harder storen aan het feit dat een voorzitter mij aanspreekt vanuit zijn functie van vereniging om het over politiek te hebben. Dat is voor mij etisch een groter probleem dan de pure AVG poot. Ik zou dus persoonlijk meer inzetten op de gewetensbezwaren en mij zelfs durven uitschrijven uit de vereniging.

(De vereniging is hier ook niet in fout, de voorzitter kan volledig op eigen houtje dit gedaan hebben waardoor de vereniging geen inbreuk doet op de AVG wetgeving.)
Heb contact opgenomen de gegevens beschermingsautoriteit.

Voorzitter heeft een maand de tijd om te reageren op mijn verzoek om aan te geven op welke rechtsgronden hij zich baseert dat de gegevensdeling legaal is.

Echter vind ik het zuur dat hij daar een maand voor krijgt, dan zijn de verkiezingen al voorbij en zou hij in principe een mandaat kunnen hebben. Als ik van slechte wil ben, kan hij het natuurlijk ook bewust een week voor de verkiezingen hebben gedaan, met de kennis dat hij zich pas binnen een maand moet verantwoorden en dus in principe verkozen kan zijn.

Terug
Bovenaan