Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Hij heeft toch de goedkeuring gegeven om achter mijn tuin er een reeks te zetten. Ging anders mss een stadspark zijn, maar ja dat brengt niet op.
Indien een bouwaanvraag conform de regelementen is, dan kan dat toch niet tegengehouden worden?
Moest daar toch op de één of andere manier protest voor zijn vanuit de gemeente, dan raakt men via de raad van staten meestal toch aan een goedgekeurde vergunning.

Kijk eens aan, dat wist ik (en velen met mij) nog niet. Heb ik weer wat te vertellen.
Je ziet, ik moet mijn opzoekwerk dringend gaan doen. 😅
Die voelde de bui al hangen natuurlijk dat Ruth veel meer zou behalen dan Q zelf.

Dat hangt er van af of de NV-A het belang ervan kan overtuigen. Zoals in de andere topic al zei, het is al een iets makkelijker thema om burgers mee te overtuigen dan "vallen van de tramsporen" :p.

Ik zie een deel van kiezers van het kartel wel wat afbuigen naar
Groen (ecologische thema's, Gent autoluw houden, Groen is gewoonweg populair in Gent,...)
PVDA (betaalbaar wonen)
en een ander deel naar NV-A (schuldenberg, op de voorwaarde dat NV-A Gent geloofwaardig kan overkomen.)
NVA zou hier in Gent misschien nog wat kunnen stijgen mits een capabeler kopman/vrouw. De intelligentie druipt er niet bepaald van af bij Van Bossuyt. Verder dan roepen om bepaalde beslissingen terug te draaien komen ze niet, vooral qua mobiliteit, en dat is nu net een hot topic in de gemiddelde stad.

Ik stem lokaal 100% zeker Groen, federaal vind ik ze wat naïef maar lokaal voeren ze hier al jaren een sterk en consequent beleid.

Nog een beetje afwachten wat de partijprogramma's zeggen, maar hier in Brugge is de kans heel groot dat het opnieuw Vooruit wordt. Geen fan van Dirk de Fauw, en ik krijg de kriebels van zijn opvolger Demon. Groen was hier de vorige verkiezingen echt de typische lokale hypernaïeve geitenwollenkousenpartij qua kandidaten, met een lijsttrekker die toen zelfs nog studeerde. Ik vrees dat het qua kandidaten dit keer niet veel beter zal zijn.
geen idee wie er aan de knoppen zat van de socials van veel cd&v'rs tijdens de laatse campagne maar die filmpjes haalden bij een aantal echt wel een hoog "wtf"-gehalte.

Franky Demon nestelde zich mooi in de top drie van pijnlijke filmpjes. Brecht Warnez was nog zo een topper.

Is geen kandidaat meer.
is lijstduwwer en hoopt misschien een "connorke" te doen door vanuit de laatste plaats alsnog het meeste voorkeursstemmen binnen te halen.

zet zich nu meer dan bewust in de achtergrond (kan ook niet anders na zo een debacle) maar blijft een kat met 9 levens. Ik acht de kans niet groot maar hou hem toch maar in de gaten.

Los van zijn "manier van werken" wil je als kortrijkzaan eigenlijk liever een Q hebben dan miss sympathico Ruth. Met ruth is het allemaal gezellig maar een politiek zwaargewicht kunt ge dat nu niet bepaald noemend. Allemaal handig voor diegene die er rond zwerven (om maar te beginnen met Wout Maddens, voorzitter leiedal) en zo meer een vinger in de pap hebben dan bij een Q (die dat allemaal niet toelaat).

Gent wordt ook best interessant, waar OpenVLD waarschijnlijk toch ook een heel stuk zal moeten inboeten. Een coalitie met enkel Groen en Vooruit zal mogelijk ook niet genoeg zijn (??), dus benieuwd wie daar de 3e speler zal worden (toch OpenVLD?). Een coalitie met én Groen én N-VA zou straf zijn.
Vooruit en OVLD komen samen op, als VoorGent.

Hij heeft toch de goedkeuring gegeven om achter mijn tuin er een reeks te zetten. Ging anders mss een stadspark zijn, maar ja dat brengt niet op.
Een burgemeester beslist niet over omgevingsvergunningen, dat is een bevoegdheid van het college.

Indien een bouwaanvraag conform de regelementen is, dan kan dat toch niet tegengehouden worden?
Moest daar toch op de één of andere manier protest voor zijn vanuit de gemeente, dan raakt men via de raad van staten meestal toch aan een goedgekeurde vergunning.
De Raad van State (zonder -n) oordeelt enkel als cassatierechter in laatste aanleg tegen arresten van de Raad voor Vergunningsbetwistingen, treedt daarbij niet in de plaats van de beoordelende overheid en gaat dus ook geen vergunningen gaan goedkeuren.

Ik ga niet stemmen, keuze tussen pest en cholera hier, geen enkele kandidaat die het echt waard is.
Al hoop ik dat de liberalen hier ook afgestraft worden ("ik ga uw belastingen verlagen" <> de mijne zijn als alleenstaande met eigen appartement verhoogd), het alternatief dat de N-VA aanbiedt is niet echt één dat mij aanspreekt, plus links is hier dood (één zetel die zich bij de CD&V heef aangeschurkt).

Hier in onze gemeente heeft een absolute meerderheid voor pvda gestemt op alle fronten. We mogen ons opmaken voor de eerste communistische burgemeester in de geschiedenis

De Raad van State (zonder -n) oordeelt enkel als cassatierechter in laatste aanleg tegen arresten van de Raad voor Vergunningsbetwistingen, treedt daarbij niet in de plaats van de beoordelende overheid en gaat dus ook geen vergunningen gaan goedkeuren.
Ik geef toe dat het ganse proces mij onbekend is. Bedankt om toe te lichten.

Wat wel vast staat is dat projectontwikkelaars alle mogelijke wegen afgelopen tot dat een bouwvergunning goedgekeurd kan worden. Ik blijf dan ook bij mijn vraag/vaststelling: Een burgemeester (of college in zijn geheel) kan geen bouwvergunning voor appartementen afkeuren als dit voldoet aan de reglementen.

Wat wel vast staat is dat projectontwikkelaars alle mogelijke wegen afgelopen tot dat een bouwvergunning goedgekeurd kan worden. Ik blijf dan ook bij mijn vraag/vaststelling: Een burgemeester (of college in zijn geheel) kan geen bouwvergunning voor appartementen afkeuren als dit voldoet aan de reglementen.
Zelfs als aan alle stedenbouwkundige voorschriften is voldaan, kan er nog geweigerd worden obv de zogenaamde "goede ruimtelijke ordening". De VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) bepaalt hoe die "goede ruimtelijke ordening" kan worden beoordeeld, maar dat biedt dus nog wel enige beoordelingsvrijheid. Maar dergelijke weigering moet dan uiteraard wel goed onderbouwd en gemotiveerd gebeuren. En volkomen terecht want anders zet je de deur wagenwijd open voor willekeur, en gooi je alle transparantie en voorspelbaarheid die je bereikt met duidelijke stedenbouwkundige voorschriften overboord. Als bestuur moet je een visie ontwikkelen op de ontwikkeling van de beschikbare ruimte, en die visie ook vertalen naar duidelijke regelgeving.

Politiek kan daar een enorme invloed op hebben. Antwerpen voor en na 2012 is een wereld van verschil inzake belangenvermenging tussen politiek bestuur en projectontwikkelaars. Adviezen van de stedenbouwkundig ambtenaar worden daar gewoon genegeerd. Om zaken zoals de harmonieregel (bouwhoogte) te omzeilen verwees het college bv. naar gebouwen die 5 km verder stonden in een volledig andere buurt.

Los van zijn "manier van werken" wil je als kortrijkzaan eigenlijk liever een Q hebben dan miss sympathico Ruth. Met ruth is het allemaal gezellig maar een politiek zwaargewicht kunt ge dat nu niet bepaald noemend. Allemaal handig voor diegene die er rond zwerven (om maar te beginnen met Wout Maddens, voorzitter leiedal) en zo meer een vinger in de pap hebben dan bij een Q (die dat allemaal niet toelaat).
Q is dan weer de grootste hypocriet hé.

NVA zou hier in Gent misschien nog wat kunnen stijgen mits een capabeler kopman/vrouw. De intelligentie druipt er niet bepaald van af bij Van Bossuyt. Verder dan roepen om bepaalde beslissingen terug te draaien komen ze niet, vooral qua mobiliteit, en dat is nu net een hot topic in de gemiddelde stad.

Ik stem lokaal 100% zeker Groen, federaal vind ik ze wat naïef maar lokaal voeren ze hier al jaren een sterk en consequent beleid.
Ik woon nu 10 maand niet meer in Gent. Heb er 20 j gewoond en k moet niets weten van Watteeuw. Circulatieplan vind ik slecht en achter mijn straat waar ik woorden (er waren al parkeerproblemen in de buurt) hebben ze ongeveer parkeerplaatsen verwijderd .

Gemeentepolitiek is toch iets helemaal anders. Ik lees hun programma's er op na wat hun punten zijn in het voordeel van onze gemeente, het maakt voor mij minder uit welke partij dit specifiek is. Vaak wordt er toch ook gewerkt met lokale lijsten. Ik vind het dan ook raar om hier blindelings nu al op een partij te gaan stemmen.

Ik zie wel niet in hoe een poll hier meerwaarde biedt gezien de programmapunten van iedere partij verschillen per gemeente/stad.
Beetje lastig inderdaad. Hier is bijvoorbeeld geen Groene partij, maar iemand wil die wel gaan oprichten.
Ook de eerste keer voor mij om te stemmen in deze gemeente, dus ik ga er ook wel met een wit blad in en ga alles toch eens goed bekijken als het zover is.

Ik denk toch ook dat de grote ideologische stromingen, en zelfs gewoon de typische partijpunten, lokaal heel wat flexibeler zijn. En die lokale lijsten zijn ook zowat overal anders zeker?

Persoonlijk zegt het lokale niveau me ook niet veel.

Vrijdag aan de praat geraakt met een schepen van de lokale vooruit-afdeling in een kartel met Groen en de komende gemeenteverkiezingen.
Gesproken omtrent bevoegdheden en de sluiting van Sappi. Hij zei dat het op lokaal niveau is dat arbeidsplaatsen gecreëerd worden en dat zij betrokken zijn in het sociaal overleg. Ik kan dit maar moeilijk geloven eigenlijk.
Nadien ook wel terecht trots op het feit dat we bij de gemeentes horen met de minste leefloners en de oprichting van het mooie sportpark.

Terug
Bovenaan