Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Ik vermoed dat er wel wat overlap is tussen IQ-waarden van mensen met het syndroom van Down die hoogintelligent zijn voor die aandoening en "normale" mensen die een lage intelligentie hebben. Op dat vlak denk ik dat zo'n mensen ook wel enigzins worden afgeschermd van bevoegdheden die sterk technisch zijn, of tenminste dat uit handen geven aan bevoegde ambtenaars.

Het idee erachter op vlak van inclusiviteit en representatie, daar kan je op zich niet tegen zijn natuurlijk. Ik vermoed dat in het eerdere nuchtere Vlaanderen dat ook niet echt problematisch kan worden.

Zolang het op de gemeenteraadslijst is, kan dit imho geen kwaad. Daar heb je sowieso altijd heel wat mensen zitten zonder grote dossierkennis, maar die wel een lokale aanhang hebben. En zelfs als die verkozen geraken, kunnen die soms nuttige zaken doen. Zolang hij niet het idee heeft dat hij bij wijze van spreken over de contractuele details van een leasingscontract van een groot gebouw zich kan moeien.

Ik ken zeer weinig van gemeentepolitiek. Stel dat hij verkozen wordt en schepen van sport wordt (aangezien hij zich daar nu al mee bezighoudt in de gemeente). Als het dan gaat over bv de bouw van nieuwe sportinfrastructuur zoals padelvelden of een sporthal, dan kan dat al een probleem geven, toch?

Ik ken zeer weinig van gemeentepolitiek. Stel dat hij verkozen wordt en schepen van sport wordt (aangezien hij zich daar nu al mee bezighoudt in de gemeente). Als het dan gaat over bv de bouw van nieuwe sportinfrastructuur zoals padelvelden of een sporthal, dan kan dat al een probleem geven, toch?
Een schepen kan niet alleen beslissen, besluiten in door het schepencollege worden collegiaal genomen.

Maar 't is niet omdat je verkozen wordt, dat je ook schepen wordt, hé. De kans dat hij verkozen zal worden is nul

PVDA prachtig boven de rooster gehouden in GVA:

Het Antwerpse verkiezingsprogramma van PVDA is een ongedekte cheque. Tenzij lijsttrekker Jos D’Haese weet heeft van een verborgen diamantmijn diep onder de Schelde.
De belangrijkste vaststelling: in communistisch Antwerpen meert de Sint elke dag aan met zijn stoomboot.
PVDA strooit in haar programma met de miljoenen alsof het niets is. Gratis naar de dokter, gratis naar het containerpark, gratis op de bus, gratis op de tram en noem maar op. “Een abonnement van De Lijn voor elke Antwerpenaar kost de stad 30 miljoen euro”, staat in het verkiezingsprogramma. Aan de telefoon klinkt dat anders: “Het zal waarschijnlijk een paar miljoen meer zijn.”

De inkomsten moet je met een vergrootglas zoeken. Het verkiezingsprogramma belast grote bedrijven extra en bespaart op de toplonen van managers. Daarnaast heeft PVDA een nogal creatieve manier gevonden om geld bij te toveren. “Op tafel kloppen”, zoals dat heet. De partij wil vanuit het stadsbestuur “op tafel kloppen” bij De Lijn, de NMBS, de Vlaamse regering én de private parkeeruitbaters. Die zullen dan spontaan hun portefeuilles leegschudden ten gunste van het collectief. Of dat is toch het idee.
De sociale bezorgdheden van PVDA zijn zonder twijfel nobel en oprecht. Maar je kan onmogelijk elk maatschappelijk probleem oplossen met “meer”, “extra” en “gratis"
PVDA betreurt dat sommige Antwerpenaren niet aan een betaalbare huurwoning geraken. Terecht. Maar dat probleem los je niet op door alle huurwoningen – inclusief een penthouse op het Eilandje – aan een prijsplafond te onderwerpen.

PVDA is de brandweerman die elke rokende frietketel met een blusvliegtuig te lijf gaat. Met alle gevolgen van dien.

Het geldt eigenlijk voor de meeste radicale partijen: ze beloven je de hemel op aarde met prachtige geschenken, maar in werkelijkheid wordt het een hel.

Met burgemeester D'Haese zou 't Stad zich weer in een schuldenput werpen.

PVDA prachtig boven de rooster gehouden in GVA:

Het geldt eigenlijk voor de meeste radicale partijen: ze beloven je de hemel op aarde met prachtige geschenken, maar in werkelijkheid wordt het een hel.

Met burgemeester D'Haese zou 't Stad zich weer in een schuldenput werpen.

De partij neemt Interparking en Indigo in het vizier, twee private bedrijven die parkings beheren aan de Eiermarkt, de Groenplaats, de Rooseveltplaats en het Operaplein. De uitbating van die parkings is geregeld via een complex kluwen van contracten, weten ze op het kabinet van mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). “De stad Antwerpen is gebonden aan tientallen concessies en erfpachten die soms een looptijd van 99 jaar hebben.”

PVDA wil die contracten door de papierversnipperaar halen, wat neerkomt op onteigening. De partij schrijft in dat “die grote parkings eigendom van de stad zijn”, maar dat klopt niet altijd. De gronden van Parking Meir (Interparking) aan de Eiermarkt zijn bijvoorbeeld volledig in private handen. Gevraagd naar een verduidelijking, bevestigt PVDA dat sommige overeenkomsten “opengebroken” moeten worden.

Gaan (toekomstige) investeerders in de Stad leuk vinden.

Hier is het voorakkoord tussen MR, PS & Les Engagés bekend gemaakt. CD&V & groen worden er af gereden. Gaat schitterend worden voor de Nederlandstaligen in Etterbeek!

Dat is toch net het sterke aan de gemeenteraadsverkiezingen, dat de punten zo dicht bij de leefwereld van de mensen staan?
De impact daarvan is voor veel mensen heel groot.
Is de impact niet net heel groot voor heel weinig mensen?

Ik heb dezelfde indruk als @Sir.Killalot: veel van die heel belangrijke zaken die de partijen vermelden als hete hangijzers voor mijn gemeente interesseren me niet of matig. Vaak zie ik wel in o.a. de plaatstelijke fb-groep hoe sommige mensen daar heel hard van wakker liggen, maar vaak bekruipt me daar een beetje een gevoel van "leven onder de kerktoren". Zo is iets waar verschillende partijen hier op inzetten het grote probleem van de "verstedelijking", dit in een gemeente in de Brusselse rand, mja.

Ik stem sowieso op de lijst Gemeentebelangen te Knokke-Heist. Het werk van wijlen Graaf Leopold Lippens blijven verder zetten is belangrijk. Knokke-Heist is een nette en veilige gemeente met een exclusief karakter. Nieuwpoort is ook goed bezig maar als je kijkt hoe bepaalde Kustgemeenten de voorbije jaren zijn geëvolueerd. Leopold II zou zich omdraaien in z'n graftombe als hij zou zien welke marginale stad Oostende is geworden. Het Charleroi aan de Noordzee.

Laatst bewerkt:
Ik stem sowieso op de lijst Gemeentebelangen te Knokke-Heist. Het werk van wijlen Graaf Leopold Lippens blijven verder zetten is belangrijk. Knokke-Heist is een nette en veilige gemeente met een exclusief karakter. Nieuwpoort is ook goed bezig maar als je kijkt hoe bepaalde Kustgemeenten de voorbije jaren zijn geëvolueerd. Leopold II zou zich omdraaien in z'n graftombe als hij zou zien welke marginale stad Oostende is geworden. Het Charleroi aan de Noordzee.
Ik vind het wat dubbel in Knokke. Het is een fantastische gemeente als je er al iets hebt, maar het begint wel de spuigaten uit te lopen qua hoe exclusief het daar aan het worden is. De prijzen zijn voor "gewone" bewoners quasi niet meer te betalen, wat je ook elk jaar meer en meer merkt buiten het seizoen. Wij hebben er een appartement en gaan er regelmatig eens een week en/of weekend naartoe, maar je ziet het elk jaar kalmer en kalmer worden (op een negatieve manier).
't is inderdaad fantastisch hoe netjes/kalm alles is, maar het heeft wel zijn prijs.

Los daarvan komt er toch meer en meer boven van de zelfbediening die de norm geworden was onder Lippens, da's wel een beerput die ook eens opengetrokken mag worden..

"Wat zou Leopold II hiervan denken?" is misschien niet de beste leidraad om je morele kompas op af te stellen.

Dat Leopold II een controversieel figuur was, kunnen we niet ontkennen, maar hij heeft oa een stad zoals Oostende wel een enorme glans en grandeur gegeven.
Ik vind het wat dubbel in Knokke. Het is een fantastische gemeente als je er al iets hebt, maar het begint wel de spuigaten uit te lopen qua hoe exclusief het daar aan het worden is. De prijzen zijn voor "gewone" bewoners quasi niet meer te betalen, wat je ook elk jaar meer en meer merkt buiten het seizoen. Wij hebben er een appartement en gaan er regelmatig eens een week en/of weekend naartoe, maar je ziet het elk jaar kalmer en kalmer worden (op een negatieve manier).
't is inderdaad fantastisch hoe netjes/kalm alles is, maar het heeft wel zijn prijs.

Los daarvan komt er toch meer en meer boven van de zelfbediening die de norm geworden was onder Lippens, da's wel een beerput die ook eens opengetrokken mag worden..

Twee punten waar ik mee akkoord ga.

- Er is de laatste jaren veel geweest met GB in Knokke-Heist en dit heeft een audit ook aangetoond

- vastgoed is peperduur in Knokke-Heist dat klopt. Als er iets 'betaalbaar' is moet je al serieus kunnen klussen en een mooi renovatiebudget hebben. En een beetje familiale steun.

Het is er goed om te wonen, om er een tweede verblijf te hebben of om er op vakantie iets te huren.

In Knokke-Heist hebben we veel natuur, het is er proper, goeie horeca, de nodige winkels, we liggen goed tov andere grote steden.

Als het exclusieve karakter van Knokke-Heist zou verdwijnen dan vrees ik dat we de marginaliteit en de criminaliteit zullen aantrekken.

Ben als kind/tiener altijd bijzonder graag naar Oostende geweest. Ze hadden een prachtig openluchtzwembad, enkele dancings in de Langestraat, leuke events in de zomer. Ik vind dat de stad toch heel veel van haar pluimen heeft verloren.

Laatst bewerkt:
Hier in de gemeente heeft een van de partijen de meest vage borden gezet.

De slogan “Het mag wat meer zijn” met daarnaast een ingezoomde foto van de witte baard van zo’n 60-jarige hipster opa.

De slogan “let wat meer op…” met daarnaast een driehoek met een uitroepteken in.

Ook allemaal zonder enige partijnaam. Aangezien ze oranje zijn vermoed ik CD&V. Maar hoe kom je erop om zelfs nog niet de naam van uw partij op de verkiezingsborden te zetten. :unsure:

Terug
Bovenaan