Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Ik blijf er wel bij: als je nu niet gaat stemmen moet je de komende zes jaar niet klagen en zagen over het gemeentebeleid.
Ik heb schoonfamilie die al de laatste jaren zaagt dat ze kwaad zijn op het huidige stadsbestuur voor schillende keuzes maar als ik ze dan vroeg of ze gaan stemmen zeiden ze van niet. Dank denk ik ook maar dat ze niet moeten zagen als ik in het vervolg op bezoek ben.
Goed om te zien dat Conner duidelijk heeft gesteld dat Vooruit nergens in zee zal gaan met extreme partijen, hopelijk houdt hij woord.
Dan hoop ik wel dat zijn partij zonder de pvda nog durft soortgelijke maatregelen te nemen zoals ze namen in Zelzate in andere gemeentes.

Imo vind ik het wel frapant dat jongeren eerder zouden nalaten om te gaan stemmen terwijl er overal kritiek is dat er te weinig aandacht is voor jongeren. Dat is toch als jongere nog meer in uw voet schieten.
De jongere generatie is gewoon minder geïnteresseerd in politiek en ze brengen minder de moeite op om nog maar te gaan stemmen. Bij het Brexit referendum was dit ook zo, de jonge generatie was amper gaan stemmen.

Ik had toch niet verwacht dat het meteen zo'n impact zou hebben, die afschaffing.

Ik ben er toch echt geen fan van, in wiens voordeel het straks ook uitdraait.

De jongere generatie is gewoon minder geïnteresseerd in politiek en ze brengen minder de moeite op om nog maar te gaan stemmen. Bij het Brexit referendum was dit ook zo, de jonge generatie was amper gaan stemmen.
Akkoord maar hoe in godsnaam gelooft men dan dat men met u rekening zal houden. Als je altijd regen uw vrouw zegt van kies maar kan je toch ook niet klagen dat de keuzes u niet aanstaan.

Bij de verkiezingen in juni passeerde ik tijdens het wandelen het stembureau ook rond iets voor 10u 's ochtends en toen stond er een redelijke rij tot buiten te wachten en toen ben ik 's namiddags gaan stemmen toen het minder druk was. Vandaag tijdens de ochtendwandeling ook om 10u gepasseerd en kon zo binnenwandelen om te gaan stemmen.

Hopelijk was het een momentopname maar lijkt toch te bevestigen wat ik in de media en hier lees.

Deze ochtend om 8h geweest en het was al meteen panne met de laptop. 15 min wachten en hierna vlot kunnen stemmen. Er was haast geen volk in het stembureau. Toch wel ergens benieuwd wat de opkomst gaat zijn.

Als mensen de moeite niet doen om hun buurt te leren kennen , wat kan hen de politiek dan nog schelen, laat staan gemeentepolitiek. Dan stuur je uw kat.
Anderzijds zeggen die mensen dan "het is hier goed genoeg, er moet niets veranderen". Dus zouden ze beter gaan stemmen op de huidige burgemeester.
Dat was ook onze insteek. We kennen enkel onze naaste buren, in het dorp zelf misschien hier en daar iemand, maar het is hier gewoon goed wonen. Dan heb ik vooral schrik als er een ander bestuur komt, dat deze vanalles gaan willen veranderen.

Ook hier in Oostende amper mensen te zien in het stembureau.
Ik kon onmiddelijk binnengaan en stemmen.
Nog geen 5 minuten later kon ik al terug naar huis wandelen.

Ik ben blij dat ik het gedaan heb want door mijn offshore werk was het al van 3 verkiezingen geleden dat ik persoonlijk mijn stem kon gaan uitbrengen.
Feels good.

Veel minder druk. Vorige keer aanschuiven. Deze keer kon ik gewoon binnenwandelen en mijn stem uitbrengen (2 personen voor mij). Ongeveer rond zelfde tijd gegaan (10 minuten of zo later).

Anekdotisch, dus voor wat het waard is: bureau in een gemeente in het noorden van Antwerpen, zit momenteel nog niet aan de helft van de stemmers van iedereen die stemgerechtigd is.

Dan zien we welke partij zijn troepen het best kan mobiliseren of welke bevolkingsgroepen er trouw blijven stemmen. De kranten zullen bol staan van de analyses.

Bij mij ook 0 wachttijd. In de 4 stemhokjes van mijn loket was er eentje bezet, de andere 3 vrij.
Ben wel knal op de middag gegaan, volgens mijn biljet het aangeraden uur (minst druk).

Wel zeer nieuwsgierig naar de opkomst... ik ben gaan stemmen met het idee dat ik schrik heb dat anders de beide extremen teveel vooruit zullen gaan. Kan een ongegronde angst zijn natuurlijk, we gaan het zien.

Anekdotisch, dus voor wat het waard is: bureau in een gemeente in het noorden van Antwerpen, zit momenteel nog niet aan de helft van de stemmers van iedereen die stemgerechtigd is.
Dat is idd weinig maar heel de provincie Antwerpen (op Lier, Nijlen, Berlaar en Heist-op-den-Berg na) stemt digitaal dus nog wel tijd tot 15u.

Papier stopt al om 13u.

De opkomstplicht zal absoluut terug ingevoerd worden, want de opkomst gaat nu hard tegenvallen en veel politici/partijen gaan hier door wellicht gekloot zijn, dus allemaal stemmen die verloren zijn gegaan.

Terug
Bovenaan