Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Ook geweest ook veel minder volk dan anders.Ben is benieuwd heb gemeente en lokaal ook verschillend gesteld.

Hoop in Antwerpen wel echt niet op een PVDA mee aan bestuur.

Benieuwd of Belang in bv Ninove genoeg haalt om alleen te besturen.

Gaan stemmen in een gemeente in Vlaams Brabant. De bijzitters van het stembureau gaven uit verveling applaus als er dan eens iemand kwam opdagen.

Het is nog vroeg maar ik heb geen goed buikgevoel bij de opkomstcijfers...

In juni zijn er veel minder zieken dan nu? Corona, kindervirussen, verkoudheden etc circuleren weer volop.

Ik had vannamiddag met een vriendin afgesproken (gecanceld). Haar 6 maand oude baby is flink ziek en ze heeft amper 15 min vannacht geslapen. Kan mij dan wel inbeelden dat gaan stemmen uw laatste zorg is :).
Dan hoop ik voor die vriendin dat de uitslag van deze stemming niet opeens haar zorg komt.

Onderweg naar de stembus van gedacht veranderd. Was van plan Groen te stemmen maar verkleumd aangekomen terwijl ik vorige keer nog aan het zweten was! :oi22:

Hier was het ook zonder wachtrij

Ben ik het niet mee eens.

Voor mij is het nut van stemmen voor de gemeente volledig nihil. Ik heb geen nood aan punten zoals : de kruispunten moeten beter gesnoeid worden, moeten meer verkavelingen verboden worden, er moeten minder asielzoekers opgevangen worden, de esteppers moeten geweerd worden uit e stadskern, tarieven van het zwembad, meer boetes tegen overlast, gemeentebelastingen verlagen, nieuwe fitsstraten aanleggen, ...

Allemaal zaken die voor mij voor elke belg en elke vlaming gewoon gelijk mag zijn.

Afwachten er werd vermeld dat er op sommige plaatsen die op papier stemmen er 60 - 70% is opgekomen.

Dat hangt toch echt af van gemeente tot gemeente.

In gemeentes zoals Alveringem, Vleteren, Langemark, Riemst of Gingelom om de Limburgers erbij te steken,... ik zou begot niet eens weten hoe je daar kan differentiëren als partij?
Trajectcontroles komen er bijvoorbeeld toch want dat is een schone pot meestal nog betaald door degene die er niet wonen :p.
Asielzoekers heb je er niet. Vlaams Belang doet geen moeite om daar een lijst in te dienen want hoe ga je in Alveringem strijden met de klassieke VB-thema's zoals "minder vreemdelingen" en "meer politie"?
E-steppers heb je ook niet.
In zo'n gemeentes geen geld voor een zwembad :p.
En sommigen zijn daar 30minuten kwijt om op en af te gaan om te stemmen terwijl de patatten uit het veld moeten :p.

Trouwens nog nooit zoveel kennissen gezien die kandidaat waren in deze verkiezingen.
Van sportclub, tot middelbare school klasgenoten van vroeger, tot de gemeentedokter, tot de dorpsidioot...

Dat riedeltje "alle politiekers zijn toch dezelfde" lijkt mij heeeeel vreemd als het over gemeenteraadsverkiezingen gaat.

Kan een partijvoorzitter eigenlijk beletten dat ze van die partij ergens een bepaalde coalitie vormen? Mensen stemmen toch op de lokale lijst en niet op de voorzitter?

Asielzoekers heb je er niet. Vlaams Belang doet geen moeite om daar een lijst in te dienen want hoe ga je in Alveringem strijden met de klassieke VB-thema's zoals "minder vreemdelingen" en "meer politie"?
Enkel op basis daarvan zou dat potentieel een strategische fout zijn van die afdeling.

Want als we iets geleerd hebben over stemgedrag in binnen- en buitenland in de afgelopen jaren, is dat het "de vibes" of "het gevoel van onveiligheid/migratie/economie" zijn die tellen, niet de realiteit in de cijfers :)

Bekende mag je vervangen door gesubsidieerde, waarvan ene in ZA woont in beveiligde wijk en een ander appartement in Antwerpen verhuurt aan 120 euro per nacht :laugh:

En nee dat van de Taliban is gewoon de waarheid: ze steunen de vijand van de Amerikaan in Afghanistan, wel dat is de Taliban

Jos weet zelfs niet eens tot hoe laat ze kunnen gaan stemmen :rofl:

De auteur zal wss goed boeren en goed geboerd hebben, maar heb zelf door ZA gereisd. Ik zou er uit principe toch geen buitenverblijf kunnen kopen moest ik de middelen hebben.

Kan een partijvoorzitter eigenlijk beletten dat ze van die partij ergens een bepaalde coalitie vormen? Mensen stemmen toch op de lokale lijst en niet op de voorzitter?
Partijkaart afnemen... maar verkozen blijft wel verkozen natuurlijk. Een verkozene uit de partij zetten zorgt ervoor dat je een zetel verliest.

Waar heb ik gezegd dat dat mijn mening is? Dat is wat je hoort op straat. Je ziet toch wat je ziet, als effectief slechts 30% opkomt dan is dat imo wel een signaal dat er iets schort onder de burgers. En ik geloof niet dat dat luiheid is :).

Wij zijn wel gaan stemmen, wij geloven wel dat onze stem telt.
Ik ben gaan stemmen vanmorgen maar ik weet eerlijk gezegd nog altijd niet echt waarom eigenlijk... het is mij nog steeds niet duidelijk wat de (lokale) programma's van de verschillende partijen zijn. Hoe kan ik eigenlijk stemmen als ik niet weet waar een partij voor staat.

Enkel van de N-VA heb ik hier een duidelijke lijst met standpunten teruggevonden. Op de site van de CD&V vond ik enkel een lijst met gezichten, geen woord over een duidelijk programma of ambities voor de volgende 6 jaar...

Ik ben eigenlijk maar voor 1 reden gaan stemmen: omdat een non/blanco stem fractioneel deels naar het VB gaat en dat kan ik écht niet accepteren. Maar ik ben to-taal niet overtuigd dat ik voor de juiste partij gestemd heb en zo zijn er volgens mij zéér veel kiezers.

Als de opkomst écht dramatisch blijkt is dit volgens mij vooral te schrijven op het conto van de politici, die er onvoldoende in geslaagd zijn van hun programma's uit te leggen en verteld hebben EXACT WAAROM mensen écht wel moeten stemmen.

De opkomst was zeer laag hier. Waar met andere verkiezingen een aardige rij staat aan te schuiven, was het bijna recht in het kieshokje lopen.
Maar de uitspraak van Tom Van Grieken dat vooral de allochtone bevolking thuis is gebleven klopt in onze regio niet, integendeel. Ik hoop alleszins dat de Antwerpse burgers zich niet hebben laten vangen aan import van een buitenlands conflict in de regionale politiek, een zaak die niet in het minst iets met elkaar te maken heeft. De debatten tussen De Wever en D'Haese waren echt ondermaats en ik heb alweer heel weinig gezien van de politiek om jan modaal te overtuigen van een goede samenwerking en het gezamenlijk vooruit denken voor een stabiele toekomst.

Gaan stemmen in een gemeente in Vlaams Brabant. De bijzitters van het stembureau gaven uit verveling applaus als er dan eens iemand kwam opdagen.

Het is nog vroeg maar ik heb geen goed buikgevoel bij de opkomstcijfers...

Ik moet zeggen dat ze bij mij ook heel vriendelijk waren. Geen applaus, maar wel mij letterlijk bedanken om te komen stemmen :unsure:

Misschien dat mensen het wat dwaas vinden dat ze 2 keer op zo'n korte tijd moeten gaan stemmen. Zou dan beter samen op 1 datum gezet worden.

Enkel op basis daarvan zou dat potentieel een strategische fout zijn van die afdeling.

Want als we iets geleerd hebben over stemgedrag in binnen- en buitenland in de afgelopen jaren, is dat het "de vibes" of "het gevoel van onveiligheid/migratie/economie" zijn die tellen, niet de realiteit in de cijfers :)

Ja maar in die kleine gemeenten zoals Alveringem heb je natuurlijk veel hogere kans dat er "weirdo's" komen op je Alveringemse VB-lijst.
Want dan heb je een paar die later in het nieuws komen omdat ze een te grote fan zijn van Cyriel Verschaeve :p.
Juist iets dat Tom van Grieken probeert te vermijden.

Ik moet zeggen dat ze bij mij ook heel vriendelijk waren. Geen applaus, maar wel mij letterlijk bedanken om te komen stemmen :unsure:

Misschien dat mensen het wat dwaas vinden dat ze 2 keer op zo'n korte tijd moeten gaan stemmen. Zou dan beter samen op 1 datum gezet worden.
Nadeel is dan wel dat lokale en nationale thema's nog meer met elkaar verward gaan worden; lijkt me ook niet ideaal.

Dan toch gaan stemmen, kon het niet laten.

Opkomst was hier ook extreem laag. Zelf bij de opening zou er geen rij hebben gestaan en dat was in juni toen een absoluut drama.

Terug
Bovenaan