Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Ik ben gaan stemmen vanmorgen maar ik weet eerlijk gezegd nog altijd niet echt waarom eigenlijk... het is mij nog steeds niet duidelijk wat de (lokale) programma's van de verschillende partijen zijn. Hoe kan ik eigenlijk stemmen als ik niet weet waar een partij voor staat.

Enkel van de N-VA heb ik hier een duidelijke lijst met standpunten teruggevonden. Op de site van de CD&V vond ik enkel een lijst met gezichten, geen woord over een duidelijk programma of ambities voor de volgende 6 jaar...
Gisteren nog tegen vrienden hetzelfde gezegd.
Er zou iets moeten zijn waar alle standpunten opgelijst staan met ergens een instelling van hoe gedetailleerd ge ze wilt uitgelegd hebben.
Initieel gewoon een bulletpoint list, en dan 2 extra niveaus voor een samenvatting te hebben of de volledige uitleg voor dat punt.
In een uniform uitzicht over de partijen heen zodat ge makkelijk kunt vergelijken.

Nu moet ge op die sites liggen zoeken voor die info die telkens anders weergegeven is op verschillende niveaus van detail.
In principe kunt ge alles vinden in de pdfs met hun programma, maar als ge meer dan 2 partijen wilt vergelijken zijt ge even bezig ze.

Ik ben gaan stemmen vanmorgen maar ik weet eerlijk gezegd nog altijd niet echt waarom eigenlijk... het is mij nog steeds niet duidelijk wat de (lokale) programma's van de verschillende partijen zijn. Hoe kan ik eigenlijk stemmen als ik niet weet waar een partij voor staat.
Wij hebben vanochtend in alle rapte maar beslist voor wie we zullen stemmen. Ik vind het ergens wel bizar dat ik hier na bijna vier jaar eigenlijk niemand van de gemeenteraad ken, behalve de burgemeester. Het voelt in zekere zin zelfs alsof de gemeentepolitiek het verst van mij af staat vreemd genoeg. Deze morgen dan aankomen bij het kiesbureau was toch ook wel een ontnuchtering. Vorige verkiezingen zelfde tijd bij ieder kiesbureau (er zijn er 3 in hetzelfde gebouw), een dikke rij tot buiten. Nu geen kat te bespeuren. Dan denk ik dat ik precies niet de enige ben met het gevoel dat de gemeentepolitiek toch vooral een "meh" gevoel oplevert. Had ik in Gent en vroeger in Genk toch meer het gevoel dat het ergens om ging. Hier in Hasselt lijkt het vooral grijze brij.

Dan toch gaan stemmen, kon het niet laten.

Opkomst was hier ook extreem laag. Zelf bij de opening zou er geen rij hebben gestaan en dat was in juni toen een absoluut drama.

Misschien net daarom dat mensen nu weg blijven in jouw gemeente?

Ik moet zeggen, stel dat er vandaag een lange wachtrij was geweest, dan had ik me waarschijnlijk omgedraaid. :unsure:

Vraagt de pers aan "kopstuk" Lien Van De Kelder of ze een samenwerking met PVDA ziet zitten in Antwerpen. En maar rond de pot draaien en niet antwoorden. Zeg JA of NEEN. Dan verschiet men ervan dat de mensen hun buik vol hebben van die nonsens.

Cd&v haalt +25% in onze gemeente. 41% na de eerste tellingen. Die 3 bomma's hadden wel wat overgewicht bij deze opkomst.

Wij hebben vanochtend in alle rapte maar beslist voor wie we zullen stemmen. Ik vind het ergens wel bizar dat ik hier na bijna vier jaar eigenlijk niemand van de gemeenteraad ken, behalve de burgemeester. Het voelt in zekere zin zelfs alsof de gemeentepolitiek het verst van mij af staat vreemd genoeg. Deze morgen dan aankomen bij het kiesbureau was toch ook wel een ontnuchtering. Vorige verkiezingen zelfde tijd bij ieder kiesbureau (er zijn er 3 in hetzelfde gebouw), een dikke rij tot buiten. Nu geen kat te bespeuren. Dan denk ik dat ik precies niet de enige ben met het gevoel dat de gemeentepolitiek toch vooral een "meh" gevoel oplevert. Had ik in Gent en vroeger in Genk toch meer het gevoel dat het ergens om ging. Hier in Hasselt lijkt het vooral grijze brij.
Ligt dat niet eerder aan jou dat je ze niet kent?

Ah ja, denk je dat veel mensen wakker liggen wie er lokaal hun burgemeester is? Degene die niet kwamen stemmen alvast niet.
Dat is juist het problerm, het kan hun inderdaad niet schelen, meestal omdat het bestuur nog uit redelijke personen bestaat. Maar wanneer er opeens geen volk meer genoeg is om die redelijke personen te verkiezen en enkele radicalen de macht kunnen grijpen omdat de rest wel vond dat het hun eigenlijk niet veel uitmaakte en het in het verleden wel goed was zit je wel met een probleem. En je kan wel zeggen dat het allemaal niet zoveel uitmaakt en de gemeentepolitiek niet veel te zeggen heeft maar waarom hebben zoveel mensen dan toch problemen met zaken door het plaatselijk bestuur beslist? Waarom staat mobiliteit vol met frustraties omtrent een hoop geparkeerde wagens in de straat, fietsstraten die nutteloos lijken of waar men toch als halve zotten met auto´s blijft doorrrijden. Bouwwerkzaamheden die de leefbaarheid in de buurt onder druk zetten, geen zwembad meer in de buurt, niks van evenementen (of juist een overaanbod) tijdens de zomer, straten die onderlopen bij extreem onweer omdat men de rioleringen niet onderhouden heeft en ga zo maar door. De gemeentepolitiek kan misschien de grote problemen niet aanpakken maar ze kunnen wel voor een aangenamer of iets minder aangenaam leven zorgen. Velen lijken dat toch te vergeten.

De Vadder denkt dat de gemiddelde opkomst rond de 65% zal zijn.

bron: live op VRT zonet
Dat lijkt mij héél optimistisch. Ik gok eerder rond de 35%
Ik denk laag in kleine gemeentes, hoger in grotere steden omwille van de sociale media polarisatie bonus.

Cd&v haalt +25% in onze gemeente. 41% na de eerste tellingen. Die 3 bomma's hadden wel wat overgewicht bij deze opkomst.
Kleine gemeente?

In sommige gemeenten had het inderdaad geen nut om te gaan stemmen, 1 kartellijst van 3 of 4 partijen met absolute meerderheid en dan een alternatief dat er niet toe doet.

Terug
Bovenaan