Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Kampfgruppe D'haeseleer.

Het was een boeiende dag. Weer vanaf ergens de in de namiddag gekluisterd aan mijn gsm om de resultaten op te volgen tot ergernis van mijn vrouw, maar toch. :p

Ik mocht zelfs aan den tv en die van mij is wijn komen brengen én heeft mij ne steak gebakken :coolbrows:

Toch wel blij dat het eindelijk doorbroken is.(Ja oké voor interpretatie vatbaar, maar VB kan eindelijk eens regeren.) .

Verander die 'ja oké voor interpretatie vatbaar' maar door 'ik ben hier de waarheid aan het verdraaien maar who cares'

Cordon sanitaire is de belofte van partijen om geen samenwerking te hebben met het vb. Ninove is daar dus duidelijk geen verbreking van.

Dat het doel van het cordon was om het vb niet aan de macht te krijgen, klopt, maar da's iets anders en dat weet je.

Verander die 'ja oké voor interpretatie vatbaar' maar door 'ik ben hier de waarheid aan het verdraaien maar who cares'

Cordon sanitaire is de belofte van partijen om geen samenwerking te hebben met het vb. Ninove is daar dus duidelijk geen verbreking van.

Dat het doel van het cordon was om het vb niet aan de macht te krijgen, klopt, maar da's iets anders en dat weet je.
Dat doel is in Ninove in ieder geval mislukt. En dat is maar eens goed ook. Partijen uitsluiten, ik blijf daar een hekel aan hebben.

Strikt genomen gaat het cordon inderdaad niet aan diggelen.

Maar het cordon had vooral als doelstelling om te vermijden dat VB zou kunnen besturen. De methode die het cordon ingesteld heeft, was om het VB als "nutteloze" stem te gaan profileren gezien het VB nooit een meerderheid zou kunnen vormen. Dat het VB ooit volledig zelf een meerderheid zou halen werd in die tijd helemaal niet als optie gezien. In die zin kan je wel zeggen dat het "nutteloze stem"-concept alsook het cordon zelf toch minstens gehavend uit deze verkiezingen komen. VB speelt in ieder geval volop de optiek dat het cordon gesneuveld is (wat niet correct is, maar ik snap wel waarom).

Nu, gaandeweg, met de rise en de matiging van het VB, denk ik (dit is dus mijn persoonlijke mening) dat die oorspronkelijke doelstelling wat verwaterd is en dat het cordon er nu eerder voor dient om ervoor te zorgen dat partijen die electoraal geen aanspraak maken (wat niet hetzelfde is als "geen recht hebben") op deelname aan de macht, toch een veel betere kans maken om aan de macht te kunnen deelnemen dan ze in een normale democratie zouden hebben, waarin coalities zuiver gevormd worden op basis van een verkiezingsuitslag. We kunnen in ieder geval niet ontkennen dat er partijen zijn die al meerdere machtsdeelnames te danken hebben gehad aan het cordon.

Het cordon zal in die zin, en met die functie, dan ook voorlopig niet verdwijnen, ook al slaagt ze niet meer in de oorspronkelijke doelstelling om het VB van de macht te houden. De vraag is natuurlijk of het cordon 2029 nog zal overleven, een scenario waarin bv extreem-links + een ondertussen volop georganiseerde moslimpartij + extreem-rechts samen 50% halen lijkt me niet volledig ondenkbaar.

Laatst bewerkt:
Rode zondag hier in Oostende. Blij dat ik vertrek, want die John Crombé is een nog ergere crimineel dan Vandelanotte. Stemmen ronselen van de allochtonen maar ze zelf geen postje gunnen lol.

Hoewel ze naar waar ik verhuis ook redelijk voor de sossen stemmen, gelukkig getemperd met een stevig en economisch sterk voornamelijk echts noorden die de sossen van het zuiden goed in bedwang kan houden.

Is een gruwel van een man, vergelijkbaar met bepaalde figuren binnen de PS. Heeft ons ook Jannie Haeck gegeven die evenzeer een gruwel is.

Ik wist totaal niet dat hij (op papier althans) naar een buurgemeente verhuisd was. Blijkbaar heeft hij in die gemeente vandaag voor hetzelfde resultaat gezorgd als hij deed in Oostende: zwaar verlies voor z'n partij (-12.6%, en dat in wat een rood bastion is).

Laatst bewerkt:
Jean-Marie in Middelkerke geen absolute meerderheid terwijl hij publiekelijk de lokale N-VA heeft lopen afserveren. Die N-VA heeft 1 zetel en Jean-Marie heeft er eentje te kort. Zingggg

In Ieper hebben we als Vooruit schitterend gescoord, maar nét niet.

We zaten in een meerderheid als tweede partij (OpenVLD-Vooruit-NVA) en als enige linkse, wat altijd gevaarlijk is. Zeker toen Open VLD een stadslijst opzette met CD&V in plaats van Vooruit. Samen scoorden ze zo'n 63%.

Maar dankzij Valentijn Despeghel hebben we onze score kunnen verdubbelen naar 33,6% en is de stadslijst gezakt naar 46%. Jammer genoeg hebben ze nét zetels genoeg om een meerderheid te hebben.

Ieper in zetels:
Stadslijst - CD&V: van 10 naar 9 zetels
Stadslijst - Open VLD: van 9 naar 6 zetels
Stadslijst - NVA: van 3 naar 2 zetels
Vooruit: van 6 naar 12 zetels
VB: blijft op 3 zetels
Groen: van 2 naar 1 zetel

(er waren 2 zetels minder te verdienen)

Enige hoop is dat er ruzie is bij de stadslijst en dat CD&V of Open VLD met ons wil samenwerken. Dan zou Vooruit wel de burgemeester moeten leveren en verliest zeker CD&V dus veel.

Bij vooruit zie ik wel niet direct de beste burgemeester (onze lijsttrekker heeft veel rancune tegenover het verleden en de populairste kandidaat is nr 3 Valentijn Despeghel, een schitterende kerel, maar geen burgemeester, denk ik.

In Ieper hebben we als Vooruit schitterend gescoord, maar nét niet.

We zaten in een meerderheid als tweede partij (OpenVLD-Vooruit-NVA) en als enige linkse, wat altijd gevaarlijk is. Zeker toen Open VLD een stadslijst opzette met CD&V in plaats van Vooruit. Samen scoorden ze zo'n 63%.

Maar dankzij Valentijn Despeghel hebben we onze score kunnen verdubbelen naar 33,6% en is de stadslijst gezakt naar 46%. Jammer genoeg hebben ze nét zetels genoeg om een meerderheid te hebben.

Ieper in zetels:
Stadslijst - CD&V: van 10 naar 9 zetels
Stadslijst - Open VLD: van 9 naar 6 zetels
Stadslijst - NVA: van 3 naar 2 zetels
Vooruit: van 6 naar 12 zetels
VB: blijft op 3 zetels
Groen: van 2 naar 1 zetel

(er waren 2 zetels minder te verdienen)

Enige hoop is dat er ruzie is bij de stadslijst en dat CD&V of Open VLD met ons wil samenwerken. Dan zou Vooruit wel de burgemeester moeten leveren en verliest zeker CD&V dus veel.

Bij vooruit zie ik wel niet direct de beste burgemeester (onze lijsttrekker heeft veel rancune tegenover het verleden en de populairste kandidaat is nr 3 Valentijn Despeghel, een schitterende kerel, maar geen burgemeester, denk ik.
waarom zou vooruit bij een coalitie met die stadslijst de burgemeester moeten leveren?

Jean-Marie in Middelkerke geen absolute meerderheid terwijl hij publiekelijk de lokale N-VA heeft lopen afserveren. Die N-VA heeft 1 zetel en Jean-Marie heeft er eentje te kort. Zingggg
NVA heeft daar dan ook wel zwaar geflaterd, lelijk spel gespeeld.

waarom zou vooruit bij een coalitie met die stadslijst de burgemeester moeten leveren?
Valentijn Despeghel van vooruit had de meeste stemmen in Ieper. Bij een coalitie zou hij dus volgens de (nieuwe?) regel rechtstreeks burgemeester zijn, als hij de post niet af staat.
Hoe hij het op die post zou doen weet ik niet. Het is iemand die altijd 100% gaat om de mensen te helpen en je kan er eigenlijk met alles bij terecht, maar eens aan het roer kan dat misschien lastiger worden.

Valentijn Despeghel van vooruit had de meeste stemmen in Ieper. Bij een coalitie zou hij dus volgens de (nieuwe?) regel rechtstreeks burgemeester zijn, als hij de post niet af staat.
Hoe hij het op die post zou doen weet ik niet. Het is iemand die altijd 100% gaat om de mensen te helpen en je kan er eigenlijk met alles bij terecht, maar eens aan het roer kan dat misschien lastiger worden.
Vooruit zou toch niet de grootste partij van die coalitie zijn? Want het is toch de persoon met de meeste naamstemmen van de grootste partij die de burgemeester levert. En dat lijkt me toch die stadslijst te zijn. Ook als ze onderhuids bestaat uit verschillende partijen.

Vooruit zou toch niet de grootste partij van die coalitie zijn? Want het is toch de persoon met de meeste naamstemmen van de grootste partij die de burgemeester levert.
Hmmm, dan zal ik het verkeerd begrepen hebben. Ik dacht het grootst aantal stemmen binnen de coalitie, maar blijkbaar is het het grootst aantal stemmen binnen de grootste fractie in de coalitie. :thinking:

Bij herlezen van @JPV zijn post denk ik dat hij hoopt op onmin binnen de stadslijst zodat Vooruit aan zet kan komen om zelf een coalitie te vormen met twee kleinere partijen die nu in die stadslijst verweven zijn?

Is ergens eigenlijk op te zoeken hoeveel stemgerechtigden in een gemeente zijn?
Want als ik nu hoor dat Demir probeert de meubels te redden met "het was niet nipt" en "vuur aan de schenen" dan spreken de ruwe cijfers dat precies toch tegen.
Wim Dries heeft 10000 voorkeurstemmen bij een opkomst van 63% op een totale bevolking van +- 65000 man. Dat is zowat 1 op 4, als ge dan gaat rekenen op stemgerechtigden gaat toch naar 1 op 3 of zelfs meer gaan. Toch een redelijk overweldigend signaal imo.
Anders gekeken had Wim 10000 tov Zuhal´s 7500, ook al geen klein verschil meer imo.

Hmmm, dan zal ik het verkeerd begrepen hebben. Ik dacht het grootst aantal stemmen binnen de coalitie, maar blijkbaar is het het grootst aantal stemmen binnen de grootste fractie in de coalitie. :thinking:
Ik had dat ook zo begrepen, niet goed opgelet dus 🙈 Maar in de praktijk gaat dat dan toch heel weinig verschil opleveren met vroeger? In hoeveel gevallen was de burgemeester vroeger niet het stemmenkanon bij de grootste fractie van de coalitie?

Er zijn nu wel een paar plekken waar ik heb gezien dat lijsttrekkers binnen hun eigen partij geklopt zijn door de nummer 2 of 3 (Groen in Gent bvb), dus daar zou het potentieel een andere burgemeester kunnen opleveren. Al zijn die alldmaam ook niet de grootste partij.

Maar ik snap niet dat ze deze maatregel dan voorgesteld hebben als een stap richting rechtstreekse burgemeesterverkiezingen. Iets wat wel het geval zou zijn als de persoon met de meeste stemmen uit de meerderheid burgemeester moest worden.

Kijken we naar de zogenaamde ‘penetratiegraad’, dat het aantal stemmen in verhouding tot het aantal inwoners van een gemeente aanduidt, dan blijven liefst negentien kandidaten steken op 0,0 procent. Onder hen opnieuw Parmjot Ranjit (DéFI) en dertien anderen uit het Brusselse, naast vijf kandidaten van Voor U: Marc Notredame, Raoul Van Mol, Helena Verstraeten en Gregory Nikolaiev uit Gent, en Donka Stankovski uit Brugge.

Wat een grap van een partij is Voor U toch.

Nu komt er spijtig genoeg wel geen zeppelin verbinding tussen Gent en Parijs :cry:

Alle, de eerste kandidaat met down-syndroom is verkozen in Heist-op-den-Berg. Waarschijnlijk begonnen als "kom, we gaan laten zien hoe inclusief we zijn!" En vanaf nu iedereen die iets gedaan wilt krijgen koopt hem ne chocomelk en praat hem naar zijn hand.

Ik heb echt zo'n enorme degout van gemeentepolitiek gekregen.

Terug
Bovenaan