Gênante situaties

tenor.gif

Er schiet me net nog een kemel te binnen.

Had ooit een vakantiejob in een klein IT-bedrijfje en op de eerste dag mocht ik onmiddellijk om broodjes gaan voor het hele team.

Terwijl ik naar mijn auto aan het stappen was kwam de baas net af en zei “Wat gaat gij doen?” Uh, met mijn auto om broodjes gaan?
“Met uw auto (toen een 20 jaar oude VW Polo)? Allez, kom neem de bedrijfswagen (een nieuwe sedan), dan moet ge geen benzine verspillen.”

Als jong manneke durfde ik zeker op mijn eerste werkdag niet in te gaan tegen de grote baas, dus nam ik die bedrijfswagen, ondanks dat ik had uitgelegd dat ik nog nooit met een andere auto had gereden.

Soit, ik kom aan bij die broodjeszaak in blijkbaar een smalle straat zonder parkeermogelijkheden rond het middag uur, dus iedereen stond al tot buiten aan te schuiven. Had er toen niet beter op gevonden dan mij op een oprit te zetten van een bewoner uit die straat rechtover de broodjeszaak. In mijn ogen was dit heel snugger want zo kon ik tijdens het aanschuiven de oprit in de gaten houden, voor mocht die bewoner toevallig thuis komen.

Na de broodjes op te halen was het dus enkel nog maar uitrijden uit die oprit en wegwezen. Helaas was ik de behendigheid en lengte van die langere auto niet gewoon. Ook wou ik vanwege die hele smalle straat snel kunnen draaien, omdat ik anders vast ging zitten met mijn gat tegen de broodjeszaak.

Jammer genoeg te snel gedraaid en KNAL tegen zo een enorm stevige stenen brievenbus van die bewoner. Half in paniek stap ik uit, check de brievenbus die ok bleek te zijn, maar de voorkant van de auto was echt helemaal beschadigd. Daar bovenop had iedereen die stond aan te schuiven dat natuurlijk gehoord en gezien. Snel uit de voeten gemaakt en terug naar het bedrijf.

Bij aankomst kwam de baas al snel met een glimlach “En? Was het eens tof met een andere wagen?”

Alsof mijn schaamte op de plek van het accident nog niet groot genoeg was, mocht ik alles nog gaan uitleggen. Kon echt door de grond zakken van schaamte en heb me nog nooit zo slecht gevoeld.

Gelukkig bleek die wagen omnium verzekerd te zijn en hebben ze mij geen kosten aangerekend.

Laatst bewerkt:
Mijn allereerste job was peilbuizen plaatsen en bodemonderzoek doen. We moesten op een vrijdagnamiddag nog een jobke doen in een atelier van een bedrijf in Antwerpen. Dat waren daar al van die hardcore mechaniekers.
Toen we binnenkwamen in die atelier zag ik daar een kader op een werkbank staan met een foto van een man.
Het was eigenlijk een mooie zomerdag en het was niet te veel werk , dus introverte ik was voor een keertje mondig en moest eens goed luid zeggen "ah, hierzie, de werknemer van de maand!"

Ik had dat zwart randje niet gezien.
Heel de namiddag doorgewerkt zonder iemand aan te kijken.

Bon ik zal is 1 van mijn domste stoten delen. Hoe ik op zijn minst niet ben ontslagen is en blijft mij een raadsel.
Op mijn 18 aan het werk in de Kempen bij een bouwbedrijf als magazijnier. Veel uren kloppen. 10 a 12u/dag, 6 op de 7. Zomers soms nog meer.
Constant met de heftruck en bulldozer rijden en mannen van de bouw bevoorraden. Super sympathiek familie bedrijf met nog een heuse ol skool feel. Hoeveel keer ik daar een nicht of een zus heb aangeboden gekregen van 1 van de collega's valt eigenlijk niet te tellen. Allemaal met goede bedoelingen maar ik heb geen idee waar die dachten dat ik nog de vrije tijd ging vinden om iemand te daten. Thuiskomen was eten en 30min tv zien en in de zetel in slaap vallen. Anywho, al bij al nog tof werk en vooral enorm goed verdienen voor die leeftijd.

Enkel geen sociaal leven dus worden u collega's een beetje uw enige vrienden op den duur. Ik was er destijds begonnen via een leercontract en gezien ik er net mijn vast contract had gekregen was er voor mij een vervanger gekomen. Zijn naam herinner ik me niet meer, maar het was een smalle lange bleke jongen met een brilletje die eigenlijk een tikkeltje wereldvreemd was en die kreeg vanaf dag 1 dus een bijnaam ala "smalle Filip". Interesses wielrennen en zijn duiven. Wie weet is die nu wel miljoenair. Ik hoop het alvast.

Die jongen zat bij ons eigenlijk niet echt op zijn plek want het was voornamelijk fysieke arbeid en die wou blijkbaar gewoon erg graag postbode worden. Maar dat bestaat natuurlijk niet in een leercontract. Die kon daar zo heel poëtisch over praten en dat was dus direct al iets om met te lachen onder de collega's. Zoals iedereen wel iets had waar hij werd met geplaagd.

Tijdens dode momenten meestal rond de namiddag wat met beginnen socializen en viel me direct op hoe erg goedgelovig en aannemend deze jongeman was. Dus op een dag puur uit verveling en mezelf wat te entertainen die beginnen wijs te maken hoe ons bouwbedrijf eigenlijk een witwas cover was voor de Antwerpse mafia. Bij elke collega en trucker bij ons in dienst wel een ander slap afgekookt achtergrond verhaal verzonnen direct geript uit een Scorsese film. Hoe onze baas, lets call him "Barry"(de zoon van den echte baas)karikaturaal dik was met een slaapapneu. Die reus zat dus effectief halve dagen te slapen achter zijn bureau(direct in het zicht van de klanten). Smalle Filip maakt ik dan wijs dat dit was omdat hij snachts verantwoordelijk was voor "vuile werkjes" etc. Het hielp ook wel dat er veel ruwe figuren rondliepen.

Ik vertelde dit allemaal onder het mom "hey, wees voorzichtig hier duivenjongen, ya never know" alsof ik de beste bedoelingen had met die jongen, en die at dit eigenlijk op alsof ik moeder Theresa was.
Dit was al effe gaande en ik dacht toch maar eens te zeggen dat het allemaal zever was want godverdomme zijne frank wou ni echt vallen en ik had er ook wel het maximum uitgehaald van entertainment. Maar hey, laten we wel eindigen met nen bang!

Nu dit was een zomerdag, dus het was best druk en hectisch op momenten. Na mijn middagpauze zie ik niets van klanten om te bedienen dus ik stap in mijn heftruck en zoek onze leerjongen op en vind hem achteraan bij de isolatie waar hij het magazijn wat aan het opkuisen is.
Uitstekend moment om hem het slechte nieuws mee te geven: "Barry has been hit!". Die was die dag op bezoek bij klanten dus ideaal om gebruik van te maken. "Ze hebben hem aangereden en beschoten in zijne nieuwe Mercedes!" Het was serieus.
Ik ga mij die ogen van die jongen nooit vergeten. Nog steeds alles wat ik hem wijsmaakte op aan het eten. De shock was echt.

Ben dat hele verhaal uit de doeken aan het doen en er was toen iets vuil in mij dat gewoon bleef lullen en lullen en lullen toen ik plots via men walkie talkie in men heftruck signaal kreeg dat er nen hoop klanten staan te wachten en niemand aan het werk is(aja want ik was aan het lullen). Dus ik zeg tegen smalle Filip die daar met ne glans in zijn ogen staat, "secondje, ben direct terug!" Big mistake.

Ik begin wat klanten te bedienen en na een goed kwartier zie ik plots onze werkleider(die ik "de kouden Turk" had gedoopt in mijn mafia epos) in zijn BMW stappen en volle gas wegrijden. Best wel atypisch voor "de kouden Turk" die bekend stond om nogal erg simpel en emotieloos te zijn. Na een goed halfuur zie ik nog wat collega's verward kijken en bij de bureaumannen staan. Er is duidelijk iets gebeurd. Er gebeurd meestal niks. Mijne frank wilt ook ni vallen. Ik werk nog verder wat klanten af terwijl ik smalle Filip terug tegenkom. Al helemaal vergeten dat ik hem daarstraks het einde van de Godfather deel 2 had meegedeeld, in een weliswaar vervlaamsde "curryworst versus frikandel" versie.

Ik zie dat hem er wat down bijloopt, nog steeds van zijn melk, en vraag hem, "hey cava?".
"bwaja, ik hoop enkel dat alles in orde komt met Barry.. de kouden Turk is alvast naar het ziekenhuis gereden"
..

Het was denk iets rond 14u en gevoelsmatig zeker een 40 graden in mijn heftruck, maar het koud zweet voel ik nu bijna 20 jaar later nog terwijl ik dit neertyp. Die goedgelovige jongen had dat slecht nieuws natuurlijk meegedeeld met de werkleider, aka "kouden Turk" en die was niet veel scherper als onze duivenjongen en zag vermoedelijk een goed excuus om van de werkvloer te trekken en niet meer te moeten puffen in zijnen heftruck.

"Kouden Turk" is dus direct naar het ziekenhuis gereden, onderwege half de familie opgebeld en in paniek gebracht waaronder Barry's vrouw(die overigens zwanger was) en dus voor een dikke 2tal uur dacht heel die familie dus dat hunne zoon mogelijk op sterven lag.. :whistle:

Zelf uurtje of 2 alles mogen gaan uitleggen, grote baas mij naar de hoofdbureau geroepen na het werk om mij daar meer dan terecht voor al de collega's(en wat klanten)uit te roepen voor vanalles en nog wat. S'avonds nog een uur met de vrouw van Barry aan de telefoon gehangen en haar pleidooi en mild gescheld mogen horen. En dan smorgens Barry in de ogen mogen zien. Barry die bekend stond om zijn temperament. Gebrul dat ge tot op nen kilometer ver kon horen. 1.82m +- 160kg. En het enige dat er na mijn excuses tov hem bij af kon was een stilzwijgende hoofdschuddende lach, want eigenlijk heeft Barry denk ik nog best genoten van al die aandacht, de prutlul.

Nadien wel nooit meer een nicht of zus aangeboden gekregen.

Laatst bewerkt:
Ik werkte voor de productie van een tv-programma. Het was de eerste dag en na 3 uur was ik de 2 bankkaarten die ze mij hadden gegeven al kwijt. Ook tof om dat mee te delen na enkele uren op uw eerste dag.

Deze morgen "groetjes, Booka" in de mail gezet naar de verkoper van mijne nieuwe auto.
Schoontje.

Doet me denken aan die keer dat ik een bericht naar mijn moeder stuurde die bedoeld was voor mijn vriendin waarmee ik toen net samen was. De inhoud was niet geschikt voor moeders.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan