Ik vind dat eigenlijk niet relevant. We dulden het ook niet als leerkrachten op andere vlakken hun ideologische of religieuze opvattingen proberen op te dringen.
Om het nu zelf ook een beetje op flessen te trekken: stel dat jouw leerkracht je consequent aansprak als vrouw, en het zijn overtuiging was dat je mensen moet aanspreken met de naam van hun doormeter ... en hij je dus heel de tijd aansprak met, ik zeg maar wat, Jozefien. Zou jij je dan in een omgeving gevoeld hebben waar je je volledig kan focussen op je studie?
Maar daar gaat deze discussie toch niet over? In de case in kwestie gaat het om een kind in transitie die een naamsverandering heeft doorgemaakt ...
In een school zijn de regels volgens mij duidelijk én ook maatschappelijk aanvaard: je noemt een jongen hij, een meisje zij en je kan de kinderen bij de correcte naam noemen. Dat is dus helemaal niet je ideologie opdringen maar de juiste, duidelijke regels volgen zoals die al, mja, eeuwen wellicht, gelden.
Het is net afwijkend en een ideologie opdringen wanneer je hier zelf een uitzondering op wilt zijn en je dus anders wil laten aanspreken. Dat is net iets opdringen waar een maatschappij en bij uitbreiding vele mensen en wellicht scholen niet achter staan.
En nee, in dit voorbeeld is het idd niet enkel dat, dat klopt, maar dat wil daarom toch niet zeggen dat de discussie rond het deeltje genderfluïditeit daarin niet mag gevoerd worden? Want in jouw voorbeeld rond Jozefien ben ik het met je eens, maar zoals je zelf zegt, dat is wat op flessen getrokken hé.