Ik vind eigenlijk dat jij even extreem bent als die woke brigade (of hoe je het ook wilt noemen) waar je het tegen opneemt, maar dan aan de andere kant.
Alsof 'ik wil mensen hun pronouns kunnen negeren' een even groot deel is van iemand's identiteit als je geslacht. Dat tweede is letterlijk een van de grootste onderdelen van iemand's identiteit, dat eerste hoegenaamd niet*. Als identiteit voor 70% bestaat uit geslacht, en voor slechts 5% uit 'ik wil pronouns negeren', dan is het toch logischer dat jij inbindt?
Ik zou liever bij tuinfeesten in de haag plassen in plaats van helemaal naar binnen naar het toilet te gaan, maar ik doe dat tweede omdat het uiteindelijk een kleine moeite is en me verder geen moeite kost. Dat doen we toch als mensen met zoveel dingen in het leven? Enfin, het is je goed recht om dat niet te doen natuurlijk, maar dan moet je vind ik ook niet schrikken wanneer mensen je eens scheef bekijken, of je onverdraagzaam noemen.
De potentiële pijn/schade die je oploopt door iemand niet bij de correcte pronouns te benoemen (of door het woord 'neger' niet meer te gebruiken, of door iemand niet 'mongool' te noemen, of door ...) is normaal gezien wel veel kleiner als de pijn die je kan aanrichten door die pronouns (en dus iemand's identiteit) systematisch te negeren.
* Ik weet nu al dat je gaat reageren met 'voor mij is dat wel een groot deel van mijn identiteit, wie ben jij om dat te bepalen,' maar je bent intelligent genoeg om te weten wat ik bedoel denk ik. Ik ben het trouwens ook absoluut niet eens met bepaalde uitwassen van deze beweging ('zir' enzovoorts; het zou bij mij toch ook flink wringen), ik zeg het maar even terzijde.