Genderidentiteit en gendertherapie

Dit is een discussie die eeuwig zou kunnen doorlopen, er zijn altijd 2 kanten van het verhaal ik ga nu cliché klinken maar we moeten gewoon elkaar kunnen appreciëren dat we elk een mening hebben en dat mag, maar dat we iedereen met respect behandelen
Er wordt geprobeerd met argumenten die geen steekhouden, een zeer subjectieve mening, voor te stellen als een objectief feit of een rationele mening. Daar kan ik moeilijk respect voor opbrengen.

Die Peterson is veeleer een politieke influencer Dan een psycholoog. Hij heeft niet echt iets speciaal bijgebracht of ontdekt en als je zijn boeken over chaos en dergelijke onder de loep neemt is het toch vooral vage pseudowetenschap die de vrouw op haar plaats wil zetten.

Ilk snap wel waarom je die zn filmpjes deelt want het is een conservatief met een gelijkaardige mening maar het is echt wel redelijk laagvloers populisme dat probeert te capitalizeren op anti woke .

Gelieve onderbouwde posts te maken ipv zo maar wat losse flodders af te schieten.
Die Peterson is veeleer een politieke influencer Dan een psycholoog. Hij heeft niet echt iets speciaal bijgebracht of ontdekt en als je zijn boeken over chaos en dergelijke onder de loep neemt is het toch vooral vage pseudowetenschap die de vrouw op haar plaats wil zetten.

Ilk snap wel waarom je die zn filmpjes deelt want het is een conservatief met een gelijkaardige mening maar het is echt wel redelijk laagvloers populisme dat probeert te capitalizeren op anti woke .
Er is niets mis met een andere mening hebben, en ja er word veel gekapitaliseerd op antiwoke en ik begrijp eigenlijk ook wel waarom mensen het beu zijn hoor

Dan negeer je toch het hele eerste stuk van zijn post. Het mag wel een beetje serieus blijven, hè.
Een Youtubefilmpje is niet hetzelfde als academische papers. En een diploma klinische psycholoog maakt je geen expert in transgenders, genderdysforie of iets anders waar het hier om ging. Ja, hij heeft zijn kennis, maar daarmee staat hij niet op gelijke hoogte met 55 academische papers, die gewoon in de wind worden geslaan in deze discussie, maar een nietszeggend filmpje dat niet eens over het onderwerp gaat (waar gaat het over homoseksuele kinderen die gepusht worden naar genderdysforie?) moeten we ineens aannemen als expertise, want anders is het "niveau nihil"? Kom.
Als we spreken over iets waar duidelijk nog geen wetenschappelijke consencus is, zijn persoonlijke getuigenissen van een expert in groepsgedrag bij jongeren, een meisje dat gedetransiotened is, en iemand die transgenderkliniek heeft gewerkt en daar spijt van heeft, een zeer goede start om een degelijk beeld te hebben, niet ? Zeker als die spreken met een gerenommeerd professor in de klinische psychologie als host.
Ook in de 55 studies die werd aangehaald zijn er cijfers van mensen die er spijt van hebben. Dus "verzinsels" en't "besta ni", nope.

Dus uit voorzichtigheidsprincipe, do no harm, moet dit uit scholen hun eindtermen.
De endocrinololoog kan bij meisjes van ten vroegste 8 en bij jongens ten vroegste 9 al kiezen voor het beginnen van hormonenblokkers.
Gaan kinderen van ten vroegste 8 of 9 de verstandelijke capaciteit hebben voor "geinformeerde toestemming" te geven ?
Ze geloven letterlijk nog in sinterklaas en wanen op die leeftijd rollen als superheld e.d. tijdens het spelen.
Bron: https://www.transgenderinfo.be/nl/t...remmers#wanneer-starten-met-puberteitsremmers
Een website van de vlaamse overheid.

Ik vind dan persoonlijk ook dat puberteitsblokkers moeten verboden worden. Hormonentherapie vanaf fysieke volwassenheid.
Psychologische hulp zo vroeg mogelijk natuurlijk.
Nu, is dat heel onaangenaam voor de kinderen met gender dysphoria dat ze moeten wachten ? Uiteraard en das heel spijtig.
Dit zijn opinies.

Laatst bewerkt:
Ik vind dan persoonlijk ook dat puberteitsblokkers moeten verboden worden. Hormonentherapie vanaf fysieke volwassenheid.
Nu, is dat heel onaangenaam voor de kinderen met gender dysphoria dat ze moeten wachten ? Uiteraard en das heel spijtig.
Dit zijn opinies.
Probleem is dat hormonentherapie bij volwassenen veel te laat is.

Dat stukje over die papers heb ik nooit betwist (ik hoop dat dit de laatste keer is dat 'k dat moet verduidelijken), maar ik denk ook dat je de kennis van Peterson over het vakgebied onderschat. Dat is niet iemand die zonder zich in te lezen maar wat in het rond gaat roepen, dat kan ie zich niet permitteren.
Dat gezegd zijnde, die gratuite niveau nihil draagt langs geen kanten bij tot een constructieve discussie, en vond ik volledig onnodig, ik vraag me af wat je daarmee hoopt te bereiken. Verder discussiëren over het topic an sich met de betrokken persoon wordt moeilijk zo, denk dat mijn niveau nihil waar wel direct iemand opgesprongen is dat duidelijk aantoont.
Wanneer iemand alle wetenschappelijke argumentatie negeert, flagrante leugens post en dan afkomt met drie YouTube-filmpjes van Peterson zonder verdere context te geven dan is het mij vrij duidelijk dat die persoon niet echt open staat voor een constructieve discussie op het niveau dat je van P&A mag verwachten.

Als ik heel eerlijk bent en je spreekt over iemand die flagrante leugens post sta je ook niet echt open voor een discussie?
Als iemand zegt dat 80% van transgender personen spijt heeft van transitie dan valt er inderdaad niet veel te discussiëren aangezien we beiden in een andere realiteit leven.

Als iemand zegt dat 80% van transgender personen spijt heeft van transitie dan valt er inderdaad niet veel te discussiëren aangezien we beiden in een andere realiteit leven.
Ik heb een fout gemaakt hier. Ik heb niet de intentie om te liegen.
Als ge zo snel mensen afschrijft en dan ook nog de "Niveau nihil bij" , hoeft het ni hoor.

Als we spreken over iets waar duidelijk nog geen wetenschappelijke consencus is, zijn persoonlijke getuigenissen van een expert in groepsgedrag bij jongeren, een meisje dat gedetransiotened is, en iemand die transgenderkliniek heeft gewerkt en daar spijt van heeft, een zeer goede start om een degelijk beeld te hebben, niet ? Zeker als die spreken met een gerenommeerd professor in de klinische psychologie als host.
Ook in de 55 studies die je aanhaald zijn er cijfers van mensen die er spijt van hebben. Dus "verzinsels" en't "besta ni", nope.

Dus uit voorzichtigheidsprincipe, do no harm, moet dit uit scholen hun eindtermen.
De endocrinololoog kan bij meisjes van ten vroegste 8 en bij jongens ten vroegste 9 al kiezen voor het beginnen van hormonenblokkers.
Gaan kinderen van ten vroegste 8 of 9 de verstandelijke capaciteit hebben voor "geinformeerde toestemming" te geven ?
Ze geloven letterlijk nog in sinterklaas en wanen op die leeftijd rollen als superheld e.d. tijdens het spelen.
Bron: https://www.transgenderinfo.be/nl/t...remmers#wanneer-starten-met-puberteitsremmers
Een website van de vlaamse overheid.

Dit zijn opinies.

Er wordt nu erg hard gefocust op een specifiek deel van je argumenten, zijnde kinderen die door de school gepusht worden om aan hun genderidentiteit te twijfelen terwijl ze geen twijfel zouden hebben. Daar heb je naar mijn aanvoelen nog steeds geen deftige onderbouwing voor gegeven.
Ik heb delen van je filmpjes bekeken en lees en hoor verhalen over personen die spijt hebben van hun transitie. Klopt, heb je gelijk in, zal ik niet ontkennen. Ik kan me niet voorstellen wat dit moet doen met iemand. Een zeer klein percentage is het, dat wel.
Er is ook een bepaalde Amerikaanse realiteit in je filmpjes, waarbij ik hoop dat ons Belgisch gezondheidssysteem (zowel fysiek als mentaal) anders werkt. Daarom dat ik in de studies die ik deelde ook probeerde Europese landen erbij te nemen. Dat sluit toch ietsje meer aan, naar mijn gevoel.

Over puberteitsremmers enzo durf ik mij niet echt uit te spreken. Ik besef dat ik daar te weinig informatie over heb gelezen/geleerd of ook nog nooit contact met deze personen heb gehad.
Ik durf me wel de vraag te stellen of dat voorzichtigheidsprincipe waar je over spreekt ook niet langs de andere kant kan bekeken worden? Kan er ook geredeneerd worden dat ze willen starten met zo'n behandeling omdat een kind anders ondraaglijk mentaal lijdt?
Kinderdepressie is jammer genoeg ook een realiteit. Zelfmoorden zijn gelukkig niet zo hoog (2,15 per 100.000 inw. in 2020 voor de groep 10-14 jarigen) en ik heb geen idee of genderidentiteit hier een rol in speelde. Daartegenover staat ook dat het aantal kinderen dat puberteitsremmers krijgt in Vlaanderen erg laag is. Het aantal kinderen dat in Gent startte met Decapeptyl, bedraagt vandaag 88, sinds de opstart van het genderteam in 2007. Je geeft dus veel aandacht aan zeer klein fenomeen.
Hoeveel van die 88 kinderen zogezegd gepusht zijn door het onderwijs? Geen idee? Jij niet, maar ik ook niet.

Naast het stuk genderidentiteit mogen scholen van jou echter ook geen niet-hetero relaties bespreken. Of nee, correctie: ze mogen het wel bespreken op vraag van kinderen zelf, maar het mag niet in de eindtermen staan.
Waarom dat niet zou mogen? Ook nog steeds geen deftige onderbouwing voor gehoord. Zogezegd om ruzies in religieuze gezinnen te vermijden? Dat is al bevraagd of dit wel een logische denkpiste is (bv wat met leeftijd van de aarde vs evolutietheorie of aardrijkskunde).
Ik denk dat er over het thema homoseksualiteit veel minder verschillende denkwijzen kunnen zijn dan nog het geval is bij bv die transitie bij jonge kinderen. We zijn het er allemaal mee eens dat het bestaat, dat het onderzocht is en een dagdagelijkse realiteit is in onze maatschappij. Welke negatieve invloed zou het onderwijs dan op geaardheid kunnen hebben?
Als je zou denken dat geaardheid daadwerkelijk beïnvloed kan worden door enkele uurtjes les op school stopt de discussie voor mij. Dat zou een absurde redenatie zijn in mijn ogen. Maar ik krijg niet helemaal duidelijk hoe jij daar naar kijkt?

Laatst bewerkt:
Er wordt nu erg hard gefocust op een specifiek deel van je argumenten, zijnde kinderen die door de school gepusht worden om aan hun genderidentiteit te twijfelen terwijl ze geen twijfel zouden hebben. Daar heb je naar mijn aanvoelen nog steeds geen deftige onderbouwing voor gegeven.
Ik heb delen van je filmpjes bekeken en lees en hoor verhalen over personen die spijt hebben van hun transitie. Klopt, heb je gelijk in, zal ik niet ontkennen. Ik kan me niet voorstellen wat dit moet doen met iemand. Een zeer klein percentage is het, dat wel.
Er is ook een bepaalde Amerikaanse realiteit in je filmpjes, waarbij ik hoop dat ons Belgisch gezondheidssysteem (zowel fysiek als mentaal) anders werkt. Daarom dat ik in de studies die ik deelde ook probeerde Europese landen erbij te nemen. Dat sluit toch ietsje meer aan, naar mijn gevoel.

Over puberteitsremmers enzo durf ik mij niet echt uit te spreken. Ik besef dat ik daar te weinig informatie over heb gelezen/geleerd of ook nog nooit contact met deze personen heb gehad.
Ik durf me wel de vraag te stellen of dat voorzichtigheidsprincipe waar je over spreekt ook niet langs de andere kant kan bekeken worden? Kan er ook geredeneerd worden dat ze willen starten met zo'n behandeling omdat een kind anders ondraaglijk mentaal lijdt?
Kinderdepressie is jammer genoeg ook een realiteit. Zelfmoorden zijn gelukkig niet zo hoog (2,15 per 100.000 inw. in 2020 voor de groep 10-14 jarigen) en ik heb geen idee of genderidentiteit hier een rol in speelde. Daartegenover staat ook dat het aantal kinderen dat puberteitsremmers krijgt in Vlaanderen erg laag is. Het aantal kinderen dat in Gent startte met Decapeptyl, bedraagt vandaag 88, sinds de opstart van het genderteam.
Hoeveel van die 88 kinderen zogezegd gepusht zijn door het onderwijs? Geen idee? Jij niet, maar ik ook niet.
Misschien hel veel testen afleggen om te kijken als je het wel wilt, het is nu eenmaal zo dat een kind iets rapper wilt dan een volwassene dat minder doordacht is ik wou vroeger ook veel dingen waarvan ik nu zeg van waarom heb ik daar over getwijfeld dus als iemand echt geslaagd is met testen en niet 100% zeker is maar 101% zeker is dat ze het willen.

Misschien hel veel testen afleggen om te kijken als je het wel wilt, het is nu eenmaal zo dat een kind iets rapper wilt dan een volwassene dat minder doordacht is ik wou vroeger ook veel dingen waarvan ik nu zeg van waarom heb ik daar over getwijfeld dus als iemand echt geslaagd is met testen en niet 100% zeker is maar 101% zeker is dat ze het willen.

Dat gebeurt al wel. Het Genderteam in Gent is een multidisciplinair team met een kinderpsycholoog, kinderpsychiater, enzovoorts. Je krijgt uiteraard geen puberteitsremmers van je huisarts.
De moeilijkheid is uiteraard dat de tests waarover jij spreekt niet bestaan. Je kan niet testen wat iemand zijn genderidentiteit is.

Dat gebeurt al wel. Het Genderteam in Gent is een multidisciplinair team met een kinderpsycholoog, kinderpsychiater, enzovoorts. Je krijgt uiteraard geen puberteitsremmers van je huisarts.
De moeilijkheid is uiteraard dat de tests waarover jij spreekt niet bestaan. Je kan niet testen wat iemand zijn genderidentiteit is.
Ja dan nog het blijven natuurlijk wel kinderen en je mag dan nog expert zijn je kan er altijd naast zitten het is gewoon heel moeilijk.
Hoe een zorgtraject voor kinderen eruit ziet:

Daar wordt echt niet over een nacht ijs gegaan.
Een nacht of een maand of jaar maakt voor een kind ni veel uit hoor.

Met zelfs de aanvulling dat je daarvoor al een heel proces hebt afgelegd en je tot anderhalf jaar op de wachtlijst kan staan. Een periode waarin mensen al actief uitzoeken wat die identiteit juist is.
Ik denk persoonlijk dat voor je je pubertijd hebt gehad als je echt kunt weten als je nu meisje of jongen bent, dus zou volgens mij wel mogen tijdens of na als je echt weet wat het is jongen of meisje zijn.

Sorry, maar je antwoord doet me oprecht schrikken. Dit is misschien eerder een emotionele dan een rationele reactie, maar standpunten zoals deze zijn de voedingsbodem van alle mentale problemen, agressie, etc waar iedereen die niet 'binnen de norm' mee te maken krijgen.

Een recente Vlaamse studie toonde dat 65.2% van de holebi's en 80.3% van de transgenderpersonen rapporteerde ooit in hun leven aan zelfmoord gedacht te hebben. Daarnaast bleek uit deze studie dat ruim een kwart (26,5%) van de respondenten reeds één of meerdere zelfmoordpogingen in hun leven ondernam.
2 op de 3 Belgische holebi's durven niet hand in hand over straat.
1 op de 4 LGBTQ+-personen krijgt te maken met fysiek geweld.

Maar laat ons het thema vooral stilzwijgen totdat kinderen de pubertijd bereiken omdat 'heteroseksualiteit is wat die kinderen gewoon zijn'? Is dat net niet het probleem? Dat ze dat 'gewoon' zijn? Dat er geen ruimer denkkader is?

Je mag me trouwens een Disney verhaal doorsturen met een seksuele ondertoon.
Hoe vergelijken die zelfmoordcijfers met het vLaamse gemiddelde eigenlijk? Heb je daar enig idee van. Op die website vond ik enkel terug dat het bij mannen van middelbare leeftijd de voornaamste doodsoorzaak is

Hoe vergelijken die zelfmoordcijfers met het vLaamse gemiddelde eigenlijk? Heb je daar enig idee van. Op die website vond ik enkel terug dat het bij mannen van middelbare leeftijd de voornaamste doodsoorzaak is

Zelfmoordcijfers zijn in België jammer genoeg niet goed... We zijn al jaren bij de slechtste van Europa. Het is een eigen topic waard, maar ik geef je kort een schets:

In 2021 waren er die gezondheidsenquêtes van Sciensano die veel werden ingevuld omwille van de coronacrisis. 10,5% van de respondenten gaf aan in de afgelopen 12 maanden ernstig aan zelfmoord te hebben gedacht. Onder jongeren (18-29 jaar) loopt dit percentage op tot 17%.
0,7% van de respondenten gaf aan in de afgelopen 12 maanden een zelfmoordpoging te hebben ondernomen. Onder jongeren (18-29 jaar) loopt dit percentage op tot 2,0%.
Die 10% die ooit aan zelfmoord heeft gedacht lijkt een vaak terugkomende schatting te zijn. In Nederland spraken ze in 2016 bv van 8,3%.
Die cijfers van holebi's en transgenders liggen jammer genoeg dus véél hoger, maar je kan ze niet één op één vergelijken met elkaar. Ik durf wel te interpreteren dat er sowieso een groot verschil op zit.

Omdat het voor mij een belangrijk onderwerp is en % vaak niet veel zeggen:
Er zijn dagelijks bijna 3 suïcides in Vlaanderen. Dit is dan nog eens een onderschatting omdat bij sommige overlijdens de intentie ook moeilijk te achterhalen is. Daarnaast zijn er naar schatting 23 pogingen per dag.

Zo, hebben we dat ook weer gehad. Dat je die zijn politieke visie niet deelt tot daar aan toe, ik kan mij ook niet vinden in een deel van zijn standpunten, maar dit is er los over. Ben Shapiro, dat is een politieke influencer, als ge het verschil niet ziet met Peterson dan zijn we ver van huis.

Kinderdepressie is jammer genoeg ook een realiteit. Zelfmoorden zijn gelukkig niet zo hoog (2,15 per 100.000 inw. in 2020 voor de groep 10-14 jarigen) en ik heb geen idee of genderidentiteit hier een rol in speelde. Daartegenover staat ook dat het aantal kinderen dat puberteitsremmers krijgt in Vlaanderen erg laag is. Het aantal kinderen dat in Gent startte met Decapeptyl, bedraagt vandaag 88, sinds de opstart van het genderteam in 2007. Je geeft dus veel aandacht aan zeer klein fenomeen.

Naast het stuk genderidentiteit mogen scholen van jou echter ook geen niet-hetero relaties bespreken. Of nee, correctie: ze mogen het wel bespreken op vraag van kinderen zelf, maar het mag niet in de eindtermen staan.
Waarom dat niet zou mogen? Ook nog steeds geen deftige onderbouwing voor gehoord. Zogezegd om ruzies in religieuze gezinnen te vermijden? Dat is al bevraagd of dit wel een logische denkpiste is (bv wat met leeftijd van de aarde vs evolutietheorie of aardrijkskunde).
Ik denk dat er over het thema homoseksualiteit veel minder verschillende denkwijzen kunnen zijn dan nog het geval is bij bv die transitie bij jonge kinderen. We zijn het er allemaal mee eens dat het bestaat, dat het onderzocht is en een dagdagelijkse realiteit is in onze maatschappij. Welke negatieve invloed zou het onderwijs dan op geaardheid kunnen hebben?
Als je zou denken dat geaardheid daadwerkelijk beïnvloed kan worden door enkele uurtjes les op school stopt de discussie voor mij. Dat zou een absurde redenatie zijn in mijn ogen. Maar ik krijg niet helemaal duidelijk hoe jij daar naar kijkt?
Ge hebt gelijk. Ik heb een verkeerde conclusie getrokken bij de beinvloedbaarheid van kinderen op scholen.
Ik heb mij een tijd geleden in allerlei LGBT filmpjes gestort en ik heb waarschijnlijk verschillende feiten dooreengehaald :/
Dus nee, ik kan niet zeggen dat kinderen op school gepushed worden wat betreft sexualiteit.

Nu, bij religies bedoel ik prominente , mainstream religies. Dus in Belgie Katholiek en Islam, bvb.
Ni iedereen volgt alle facetten van een religie klakkeloos he. En sommige interpretaties van religies kunnen perfekt samen passen met evolutietheorie. Ik weet ni wat ge met aardrijkskunde bedoelt zelfs :p
Een strikte moslim gaat niet opgezet zijn, met die gesprekken over LGBT.

En ik zie echt geen meerwaarde dat een publieke school enige discussies heeft over seksualiteit/geaardheid.
En de uitzondering van voorlichting die ik maak is enkel en alleen om ongewenste tienerzwangerschap te vermijden.
En een gesprek over soa's uiteraard.
De middelen die vrijkomen kunnen worden ingezet in nieuwe lespaketten waaronder assertiviteit, zelfvertrouwen en leiderschap word
aangeleerd. Dat is imo een nuttigere tijd- en geldbesteding. Want de effekten van die drie eigenschappen zijn voor iedereen fantastisch.

Ik zie uw argument wat betreft het voorzichtigheidsprincipe langs die kant.
Echter een voorbeeld: stel dat een meisje , op haar 8ste begint te twijfelen.
Ik persoonlijk denk dat dat een eigen objectieve mening, met zelfreflectie incl.op die leeftijd onmogelijk wat betreft uw eigen geslacht..
Stel haar ouders zijn héél meegaand, en zien dat hun dochter met autotjes speelt, en wil voetballen met de jongens.
En daarbovenop af en toe zegt dat ze een jongen is. En die ouders willen daar serieus over spreken.
Kan dat dan niet-opzettelijk, leiden tot een slecht traject ? Volgens die belgische site, is er slechts 1 doorverwijsbrief nodig van 1 psycholoog. En dan zit je bij de endicronoloog. Het kan dus heel snel gaan. En ouders lezen OOK dat er veel transseksuelen zwaar emotioneel lijden bij het niet stappen in zo een traject. En die willen dat niet voor hun kind. Dus veel beinvloeding is niet nodig voor ouders om hun kind aan te moedigen.

Bij ondraaglijke mentale pijn is er sws al de vraag in hoeverre dit geslachtsverwarring is op zich, of of er meerdere factoren spelen in het totaalbeeld van de depressie. Dan stel dat het kind twijfelt op 10 jarige leeftijd... 8 jaar is niet lang. Vergeleken met de rest van uw leven, dat voor 8 jarigen in 2023 , relatief makkelijk 80jaar+ is. Rekening houdend met de medische vooruitgang in tussentijd. Doe daar dan de nadelen van transeksueel zijn bij. Minder kwaliteitsvolle sexbeleving, gezondheidscomplicaties van pubertijds"remmers". Voze terminologie. Want het is niet dat uw pubertijd gewoon verdergaat voor de nodige tijd als je ermee stopt. 8 jaar depressie of 70-80jaar alle nadelen in het beste geval.

Dit voor mij maakt dat er moet gewacht worden tot 18+ of fysieke volwassenheid.

Wanneer iemand alle wetenschappelijke argumentatie negeert, flagrante leugens post en dan afkomt met drie YouTube-filmpjes van Peterson zonder verdere context te geven dan is het mij vrij duidelijk dat die persoon niet echt open staat voor een constructieve discussie op het niveau dat je van P&A mag verwachten.
Dan kan je dat net zo goed nog op een constructieve manier proberen aan te brengen. Enige niveau verwachten op P&A maar dan zelf een post afsluiten met niveau nihil...
Er is een reden waarom ik hier altijd 17 keer nadenk voor ik mijn mening hier durf neer te zetten, want P&A is toch vooral circlejerken heen-en-weer, gelijk welke kant met gelijk welke argumenten afkomt, de 'andere kant' overtuig je toch nooit.

Terug
Bovenaan