Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je bedoelt volgende video?Niet echt een gemis denk ik. Israël verdediger van het eerste uur die onlangs nog zei dat zeer veel beelden uit Gaza fake zijn. Tja.
Het statement dat hij vandaag maakt, had allicht al voldoende geweest voor de organisatie om mee te kunnen schermen naar potentiële actievoerders. Voor zover de man hier echt gevolgen van zou ondervinden - voor de zoveelste keer, op vlak van politieke dissidentie is Israël geen Rusland -, wanneer zoveel andere Israëliërs, ook in de culturele sector, zich wel kunnen uitspreken tegen de oorlog; is het inderdaad zo dat in het licht van de feiten waarom er tot een culturele boycot opgeroepen wordt, de persoonlijke gevolgen voor individuen ondergeschikt zijn. Dat is ook de reden waarom zijn orkest zijn Russische voorganger, die véél meer risico loopt op persoonlijke gevolgen bij dissidentie ten opzichte van Poetin, ook wandelen heeft gestuurd.
Mij verwijten van "Je moet lezen wat er staat", en dan begin je over een andere reactie dan degene waarop ik reageerde in dat citaat?Je moet wel lezen wat er staat.
Avi zie dat mocht de dirigent zich openlijk uitspreken en zeggen dat het land waarvan hij identiteitskaarthouder is een genocide pleegt.

Overigens heel deze culturele boycot zoals jij het wil noemen, heeft 0,0 impact op wat er in Gaza aan het gebeuren is.
Heel die crisis in onze politieke is puur landelijke materie. Heeft niks te zien met Israël en Gaza maar gewoon onze politiek die niet overeen komen en dit aangrijpen om campagne te voeren voor hun eigen gewin.
De diplomatieke rel met Duitsland wederom 0,0 impact op Israël en Gaza, puur onze diplomatieke relatie met Duitsland die op de helling staat. En het lijkt me ook maar logisch dat Duitsland hier de wenkbrauwen fronst en met zijn spierballen rolt.
Het is gewoon 1 grote farce. Totaal een averechts effect gecreëerd.
Ja, een effect hier in West-Europa, omdat er zich hier terecht mensen gaan afvragen wat we hiermee gaan bereiken en of we het individu mogen gaan bestraffen zogezegd voor het collectieve belang/doel. Netanyahu zal hierom niet zijn koers wijzigen.
Opnieuw: het alternatief is een algehele boycot, zonder mogelijkheid voor individuen die niets met de regering te maken hebben en tegen de oorlog zijn om gespaard te worden van die boycot, of zoals de Duitsers 75 jaar geleden weg te kijken en achteraf 'wir haben es nicht gewusst' te zeggen.Eigenlijk gaat het ons immers ook geen bal aan wat iemands politieke voorkeur is als die hiermee niet te koop wil lopen, het is zelfs een regelrechte inbreuk op de privacy om die informatie trachtten te bekomen. Politieke & sexuele voorkeur moeten worden beschouwd & beschermd als zijnde uiterst gevoelige gegevens die je niet zomaar op straat mag gooien tenzij de persoon in questie daar zelf geen issue mee heeft om mee naar buiten te komen natuurlijk. Het afdwingen van een stellingname hier vind ik dan ook zeer ongepast, het voelt zelfs aan als chantage.
Ik heb nog nooit het woord islamofoob op iemand geplakt, waarbij dat niet gewoon de realiteit benoemen is. Daar steek ik mijn hand voor in het vuur. Dat ze het zelf niet willen inzien, daar kan ik niets aan doen. Ik schuif antisemitisme helemaal niet aan de kant, da's weer zo'n verwijt dat kant noch wal raakt. Antisemitisme is een reëel probleem in onze maatschappij. Maar jij en vele anderen gebruiken antisemitisme als wapen om critici van het Israëlisch regime monddood te maken, om mensen die empathie tonen met een volk waartegen actief een genocide wordt gepleegd als kwaadaardig af te schilderen, en dat wanneer er geen enkele indicatie is dat er sprake is van kritiek, vooroordeel, discriminatie, uitsluiting, whatever op basis van de Joodse identiteit of de joodse religie. Het verwijt komt ook nooit met enige argumentering of staving. Het is dan ook niet meer dan een verwijt, maar gezien de geschiedenis van het antisemitisme wel een van de walgelijkste die je kan maken. Maar dat kan allemaal in België en op dit forum.Voor iemand die in andere threads zonder ironie het woord 'islamofoob' in de mond neemt, schuif je antisemitisme (wat al véél langer bestaat en wél gegrond is in biologisch racisme) wel héél gemakkelijk aan de kant natuurlijk.
Beste vriend, hier ga je de mist in.
Zoals reeds werd gesteld, zei Shani al in 2024 het volgende:
"Het enige wat ik weet, is dat elk gedood leven er één te veel is. En ik weet en hoop dat er aan beide kanten snel zeer moedige mensen naar voren zullen komen, mensen die verder in de toekomst denken en de moeilijke stappen naar vrede durven te zetten."
Het is hier toch redelijk transparant wat hij van het huidige regime denkt? In datzelfde jaar 2024 ging hij de wereld rond met nog een ander orkest, waar nota bene Palestijnse muzikanten deel van uitmaken. Als die er al geen probleem mee hadden om gezellig muziek te maken met deze duidelijk pacifistisch ingestelde man, waar gaat dit dan eigenlijk nog over?
De facto antisemitisch, en daar kan ik hem best in volgen, temeer daar de organisatie er blijkbaar ook "overheen gelezen" heeft (dat gelooft niemand, hoop ik). Hij heeft er expliciet bijgezegd dat hij geen intentieproces wil maken. Ik kan verkeerd zijn, maar net de intentie lijkt mij juridisch gezien doorslaggevend.Dat maakt de reactie van De Wever, die hen beschuldigd van antisemitisch te zijn, wel nog steeds allesbehalve correct en volstrekt misplaatst als leider van dit land.
Ook niet de facto. Er is geen enkele indicatie dat hij geweigerd wordt omwille van zijn Joodse afkomst. Dat is echt een heel zwaarwichtige beschuldiging, als je die wil maken kan je maar beter maken dat je ze kan ondersteunen. Of de organisatie nu ten volle bekend was met Shani zijn standpunten over de oorlog of niet, het feit blijft dat de weigering enkel en alleen te maken heeft met de Israëlische genocide in Gaza. Of het gepast is om individuele burgers van een staat te weigeren omwille van de daden van hun regering, daar kan ik zeker in volgen dat dit moeilijk ligt, maar dat is geen antisemitisme of racisme, maar is het zoals @StevenFM me voor is discriminatie op basis van nationaliteit. Wat in het licht van sancties tegen een genocidair regime naar mijn mening ook niet altijd fout hoeft te zijn.De facto antesemitisch, en daar kan ik hem best in volgen, temeer daar de organisatie er blijkbaar ook "overheen gelezen" heeft (dat gelooft niemand, hoop ik). Hij heeft er expliciet bijgezegd dat hij geen intentieproces wil maken. Ik kan verkeerd zijn, maar net de intentie lijkt mij juridisch gezien doorslaggevend.
Mij verwijten van "Je moet lezen wat er staat", en dan begin je over een andere reactie dan degene waarop ik reageerde in dat citaat?![]()
Kijk, de bewering is dat een culturele of sportieve boycot geen effect heeft. Dat lijkt me aantoonbaar absolute quatsch als je ziet wat 1 gecancelled optreden in Gent teweeg brengt. Dat dit op zijn eigen de genocide in Gaza gaat stoppen, dat is evident. Maar voor de zoveelste keer (wat was dat ook alweer over lezen?): of het nu gaat over dit onderwerp, of over het klimaat of over de pensioenen of ... als je telkens gaat inzoomen op 1 individuele actie die iets wil verhelpen aan een probleem, dan ga je altijd kunnen concluderen dat die actie het verschil niet gaat maken. Well duh. De overstromingen in Wallonië zijn ook niet het gevolg van 1 individuele regendruppel. Alle acties, alle druk samen, dat kan wel een verschil maken. Niet direct, maar hoe groter de internationale druk, hoe meer de oppositie in Israël (die er nog altijd is, ook vandaag weer protesten tegen de genocide in Israël) geruggesteund wordt, hoe groter ook weer de druk op de regering Netanyahu.
Daar kan ik ook in volgen, en als je mijn eerste 800 woorden leest zal je zien dat ik ook zeg - en ik citeer - dat dat "een zwaarwichtige beschuldiging is voor wat evengoed pure incompetentie kan zijn". Ik begrijp die reserves, en ik begrijp het onderscheid, maar zelf vind ik dat dan een eerder semantische discussie. Of het nu om zijn genen, zijn religie, of zijn paspoort draait (zijn mening doet er alleszins niet toe, zo blijkt), de organisatie en Gennez hebben dit helemaal verkeerd aangepakt, en ik vind het niet meer dan normaal dat De Wever zich daartegen heeft uitgesproken, temeer daar onze oosterburen - met wie we een goede relatie ambiëren in deze tijden - bepaald not amused waren.Ook niet de facto. Er is geen enkele indicatie dat hij geweigerd wordt omwille van zijn Joodse afkomst. Dat is echt een heel zwaarwichtige beschuldiging, als je die wil maken kan je maar beter maken dat je ze kan ondersteunen.
Tja, economische sancties noemde je eerder ook al "naïef en louter symboolpolitiek". Mij lijkt het eerder dat je geen heil ziet in een oplossing waarbij druk wordt uitgeoefend op Israël, onder welke vorm dan ook.Laat ons toch eerlijk blijven. Deze actie oefent echt geen druk uit.
Niet individueel en niet collectief. Het werkt contra-productief en zet ons alleen maar in een hoekje van symboolpolitiek voeren.
Symboolpolitiek die op diplomatisch vlak weinig, terecht, gesmaakt wordt.
Dit is gewoon niet de manier. Net omdat het hier gaat over een persoon die buiten een identiteitskaart heeft en actief is bij een orkest vanuit dat land weinig te maken heeft met het politiek en militair regime.
De post net boven mij?En op welke reactie reageerde je dan?
Alé ja, vrij evident dat mijn post daarover ging hé.Pro militair ingrijpen. Vredestroepen hadden er al lang moeten zijn.
Anti cultuur en sportboycot. Effect 0.
Laat ons toch eerlijk blijven. Deze actie oefent echt geen druk uit.
Niet individueel en niet collectief. Het werkt contra-productief en zet ons alleen maar in een hoekje van symboolpolitiek voeren.
Dit is gewoon niet de manier. Net omdat het hier gaat over een persoon die buiten een identiteitskaart heeft en actief is bij een orkest vanuit dat land weinig te maken heeft met het politiek en militair regime.
Exact, dit hele voorval werkt net contraproductief, er is persoon geweigerd omwille van zijn nationaliteit/afkomst (en dan laat ik de hele discussie of dat al dan niet racistisch/antisemitisch is in het midden). De aandacht is hiermee in België vooral afgeleid van het gebeuren in Gaza naar de discriminatie tegen 1 persoon in België die volledig losstaat van het lokale conflict. Zijn weigering heeft hier vooral veel wenkbrauwen doen fronsen over hoe ver sommige instanties al durven gaan qua discriminatie tegen individuele personen. Bon, mij niet gelaten, maar ik kan er niet goed bijkomen hoe iemand dit voorval kan bekijken en afleiden dat het een goede actie was ..Laat ons toch eerlijk blijven. Deze actie oefent echt geen druk uit.
Tegen Israël wel, maar discriminatie van individuele Israëlische personen die volledig los staan van de lokale politiek niet.Tja, economische sancties noemde je eerder ook al "naïef en louter symboolpolitiek". Mij lijkt het eerder dat je geen heil ziet in een oplossing waarbij druk wordt uitgeoefend op Israël, onder welke vorm dan ook.
Het Israelische team doet ook gewoon nog mee aan de FIFA en UEFA.Het verbaast me dat Hafsa en co de pijlen nog niet hebben gericht op Omri Gandelman, de voetballer van AA Gent die ook international is voor Israël. Of hebben ze dat gewoon nog niet door?
Ten eerste, welkom terug! Vereerd dat je om mijn ongelijk te bewijzen hier terug bent komen posten!
Ten tweede, neen, dat is nieuws voor mij. Heb ik dan over gelezen als dat hier al stond. Kijk, persoonlijk vind ik dat nog altijd een makke reactie in het licht van wat zijn regering uitvoert, maar dan zie ik inderdaad ook weinig grond voor de organisatie van Festival van Vlaanderen om hem te weigeren omwille van zijn standpunt ten opzichte van de oorlog. Je kan hem in elk geval niet verwijten van voorstander te zijn. Je kan misschien wel verwachten dat hij als leider van het Israëlisch Filharmonisch Orkest een forser standpunt inneemt, als je effectief werk wil maken van een culturele boycot, maar bon.
Dat maakt de reactie van De Wever, die hen beschuldigde van antisemitisch te zijn, wel nog steeds allesbehalve correct en volstrekt misplaatst als leider van dit land.
Tja, economische sancties noemde je eerder ook al "naïef en louter symboolpolitiek". Mij lijkt het eerder dat je geen heil ziet in een oplossing waarbij druk wordt uitgeoefend op Israël, onder welke vorm dan ook.
De post net boven mij?
Alé ja, vrij evident dat mijn post daarover ging hé.
Een politiek crisisje in België, een diplomatieke rel met Duitsland, 3 dagen frontpage op The Israel Times volgens Avi, en dan beweren dat een culturele boycot 0 effect heeft ...
Dit werkt contraproductief omdat dit helemaal de aandacht van de echte problematiek afhaalt.Hoe werkt het contraproductief? Is Israël hierdoor nog wat extra kinderen aan het vermoorden in Gaza? Je blijft je opnieuw vastpinnen op 1 individuele actie, maar bon, wat baten kaars en bril. Sta je soms in het bos, kijk je louter en alleen naar 1 boom, en zeg je dan 'er is hier geen bos'? Een individuele actie gaat nooit het verschil maken, de combinatie mogelijk wel.
Ik dacht dat je linkte naar hetzelfde artikel als waar ik het zelf een pagina eerder over had (waar hij reageert op de hetze), en heb dan inderdaad link en citaat niet meer verder gelezen. Da's volledig mijn fout, excuses.Het is best opmerkelijk dat die uitspraak nieuws voor je is. Hij staat namelijk verbatim gequoteerd in mijn vorige post waarop je hebt gereageerd.
Gezien Shani het centrale gespreksonderwerp is zou je verwachten dat er effectief geluisterd wordt naar wat de man zelf te zeggen heeft.
Laat ons wel een beetje serieus blijven…
Uw post is letterlijk
Waarop ik zei dat je Avi zijn post (bewust) verkeerd had gelezen. Dat je niet rechtstreeks op zijn post reageert lijkt me duidelijk.
Maar daarom kan je nog niet zijn post in een foutieve interpretatie gebruiken zonder daarop aangesproken te worden.