Geschil met ziekenhuis

Dat is normaal toch gewoon “klein verlet”?
Neen klein verlet is voor oa onverwachte gebeurtenissen, geen geplande ziekenhuisbezoeken.

Onze werkgever knijpt hiervoor wel eens een oogje dicht (en dan kraait er geen haan naar) maar men mag dat in principe gewoon weigeren.

Laatst bewerkt:
Geen ziekteverlof, geen klein verlet. Gepland bezoek aan een ziekenhuis valt daar niet onder.
Ik vind het nu wel raar om niet te betalen voor iets wat je wel gehad hebt... ook al heb je het vervolg nog niet gehad. Daar moet je ook niet voor betalen.
Stel je gaat nog een keer voor een dagopname, je hebt de labo gehad en je ingreep wordt weer geannuleerd. Dan weer gewoon betalen en niets zeggen? Daar ben ik als patiënt toch niet bij geholpen? Ik kom daar niet voor een labo, ik kom voor een ingreep.

Voor de verduidelijking (maar ik vermoed dat dit hier niet het geval is?)

Een gepland bezoek aan een ziekenhuis kan in bepaalde gevallen wél ziekteverlof zijn.

Indien ..
1. Je effectief geopereerd wordt die dag
2. Het medische echt noodzakelijk is
3. Je een ziekteattest kan voorleggen

Maw een besnijdenis = gepland maar (meestal) medisch niet noodzakelijk = verlof
Een open hartoperatie = gepland (en soms lang op voorhand wegens een wachttijd) maar medisch dus wél noodzakelijk = ziekteverlof

Maar ja als je dus weggestuurd bent dan is er geen operatie gebeurd, en is er ook geen attest = in principe verlof denk ik. Tenzij goodwill van de werkgever. :frown:

Ik vind het nu wel raar om niet te betalen voor iets wat je wel gehad hebt... ook al heb je het vervolg nog niet gehad. Daar moet je ook niet voor betalen.
Waarom? Ik weet niet waarom die bloedafname precies uitgevoerd is maar ik mag toch aannemen dat die afname kadert in de ingreep van die dag. Als die ingreep uiteindelijk niet doorgegaan is lijkt er mij wel een sterk argument te maken om dat niet te moeten betalen.

Zou jij betalen als ze u die kamer voor die dag zouden aanrekenen? Je hebt er namelijk wel gebruik van gemaakt...

Stel je gaat nog een keer voor een dagopname, je hebt de labo gehad en je ingreep wordt weer geannuleerd. Dan weer gewoon betalen en niets zeggen? Daar ben ik als patiënt toch niet bij geholpen? Ik kom daar niet voor een labo, ik kom voor een ingreep.
Volgens dezelfde logica zou je niks moeten betalen voor een niet-geslaagde operatie.

en @iedereen :

Een ziekenhuisopname wordt altijd verondersteld arbeidsongeschiktheid tot gevolg te hebben. Dus dan ben je een dag afwezig wegens ziekte. Verlof nemen hoeft hiervoor niet.

Gaat het niet over een ziekenhuisopname, maar een consultatie, dan beslist de arts. Soms kunnen er immers pijnlijke onderzoeken zijn die arbeidsongeschiktheid tot gevolg hebben of bepaalde voorzichtigheden (niet rijden met de auto, ...) tot gevolg hebben. Indien niet ziek, kan het zijn dat een attest gewettigde afwezigheid gegeven wordt. Dan is er geen ziekte, maar hoeft er ook geen verlof genomen te worden tenzij er sprake is van misbruik (afwezigheid die ook ander datum kan).

Volgens dezelfde logica zou je niks moeten betalen voor een niet-geslaagde operatie.
Ik vind de analogie met moesten ze nadien een rekening sturen voor als ze een kamer hadden vrijgehouden voor hem voor na die procedure die niet is doorgegaan. Uiteindelijk is de enige reden dat OP toestemde met die bloedafname omdat dat deel van de gehele procedure was. Als ze nadien dan die procedure uitstellen, vind ik het idd ook raar dat ze die bloedafname nog aanrekenen. Is idd iets dat ze gedaan hebben, maar enkel omdat het deel uitmaakte van't geheel dat niet geleverd is.

u kennende zult ge juridisch wel gelijk hebben, maar is er geen argument te maken dat dat deel uitmaakte van een geheel, dat niet geleverd is. En het deel dat ze OP nu aanrekenen is volledig nutteloos voor OP zonder het geheel, dus 'k begrijp ook wel dat OP iets heeft van "wtf"...

Voor de verduidelijking (maar ik vermoed dat dit hier niet het geval is?)

Een gepland bezoek aan een ziekenhuis kan in bepaalde gevallen wél ziekteverlof zijn.

Indien ..
1. Je effectief geopereerd wordt die dag
2. Het medische echt noodzakelijk is
3. Je een ziekteattest kan voorleggen

Maw een besnijdenis = gepland maar (meestal) medisch niet noodzakelijk = verlof
Een open hartoperatie = gepland (en soms lang op voorhand wegens een wachttijd) maar medisch dus wél noodzakelijk = ziekteverlof

Maar ja als je dus weggestuurd bent dan is er geen operatie gebeurd, en is er ook geen attest = in principe verlof denk ik. Tenzij goodwill van de werkgever. :frown:
Uw werkgever moet niet weten welke ingreep er gebeurd is of waarom. Als er een opname was, gepland of niet - dagopname of klassiek, is er arbeidsongeschiktheid.

Dus voorbeeldjes van gebeurtenissen die zelfs geen ingreep zijn:
- als je een infuus moet krijgen op dagkliniek, is dit een dagopname en krijg je een ziektebriefje
- als je een consult bij de gastro hebt en een linkszijdige colo krijgt (geen roesje nodig, geen opname op dagkliniek) niet.

In dit geval denk ik niet dat ze een briefje kunnen geven, wel een beetje een zure situatie. Denk niet dat dat iets is dat ze vaak willen tegenkomen.

Ik vind de analogie met moesten ze nadien een rekening sturen voor als ze een kamer hadden vrijgehouden voor hem voor na die procedure die niet is doorgegaan. Uiteindelijk is de enige reden dat OP toestemde met die bloedafname omdat dat deel van de gehele procedure was. Als ze nadien dan die procedure uitstellen, vind ik het idd ook raar dat ze die bloedafname nog aanrekenen. Is idd iets dat ze gedaan hebben, maar enkel omdat het deel uitmaakte van't geheel dat niet geleverd is.

u kennende zult ge juridisch wel gelijk hebben, maar is er geen argument te maken dat dat deel uitmaakte van een geheel, dat niet geleverd is. En het deel dat ze OP nu aanrekenen is volledig nutteloos voor OP zonder het geheel, dus 'k begrijp ook wel dat OP iets heeft van "wtf"...

Hij heeft op een kamer gelegen he (dat is dezelfde als die waar hij na de ingreep zijn tijd zou moeten afwachten, na een tijdje op de ontwaakzaal). Dat kunnen ze in principe ook aanrekenen. Ik vermoed dat ze vanuit het ziekenhuis wél een voorstel zullen doen maar ik denk niet dat het wettelijk moet.

Ziekenhuizen, en gezondheidzorg in het algemeen, worden nog altijd gefinancierd op basis van elk ding wat ze doen. Niet op basis van een vooropgestelde allesomvattende behandeling of procedure.

Laatst bewerkt:
Een schilder die begint te schilderen, maar plots ziek valt en bvb nooit meer kan schijveren, zal ook nog de gepresteerde uren mogen factureren, ondanks dat het niet af is. Het principe dat je betaalt voor wat gepresteerd is tenzij expliciet anders afgesproken, is echt niet zo vreemd.

Het ziekenhuis heeft hem wss een kamer gegeven (zie Tha_non), maar indien niet, is er geen kamer gebruikt door de OP en kan hem dat ook niet aangerekend worden.

Ik zie nu plots wel een ruimer potentieel:

Sinds verleden jaar hebben ze de parkeertarieven fors de hoogte in gejaagd in de ziekenhuizen in Aalst - nu had ik een afspraak om 10h00 en hebben ze me laten wachten tot 13h00 - een extra parkeerkost van 3,5 €!

en @iedereen :

Een ziekenhuisopname wordt altijd verondersteld arbeidsongeschiktheid tot gevolg te hebben. Dus dan ben je een dag afwezig wegens ziekte. Verlof nemen hoeft hiervoor niet.

Gaat het niet over een ziekenhuisopname, maar een consultatie, dan beslist de arts. Soms kunnen er immers pijnlijke onderzoeken zijn die arbeidsongeschiktheid tot gevolg hebben of bepaalde voorzichtigheden (niet rijden met de auto, ...) tot gevolg hebben. Indien niet ziek, kan het zijn dat een attest gewettigde afwezigheid gegeven wordt. Dan is er geen ziekte, maar hoeft er ook geen verlof genomen te worden tenzij er sprake is van misbruik (afwezigheid die ook ander datum kan).

Ga ik niet meer akkoord JPV. Een niet geslaagde operatie is iets heel anders. :) Dan hangt het nog af van het feit of ze een fout hebben gemaakt of als het een ingreep betreft met een risico.. en daarvoor zijn ze verzekerd dacht ik?

Ik bewonder JPV zijn kennis ook elke keer, maar ben nu wel toch benieuwd of hij ongelijk heeft haha. Ik zal na dit geval eens vragen naar feedback omtrent de beslissing. Misschien nog wel handig voor anderen in een soortgelijke situatie.

Ik heb dus wel degelijk een kamer toegewezen gekregen, als ze me dat ook nog eens hadden aangerekend dan was het dek van de dam. En de labo heeft voor mij helemaal geen toegevoegde waarde gehad, de labo moeten zij doen voor de ingreep.

Volgens mij gebeurt er altijd een labo voor zo'n ingreep, denk dat ze zo ook checken of je wel degelijk nuchter bent. Kan me vergissen natuurlijk, heb er niet veel ervaring mee.
- Had je al een pre-operatief bloedonderzoek gehad bij de huisarts of niet? Als dat niet het geval is, kan deze bloedtest wel nog dienen daarvoor, dus geen weggegooid geld.

- Was je bloedgroep al getest in het verleden bij dat specifieke ziekenhuis? Een ziekenhuis mag blijkbaar geen operaties uitvoeren zonder dat ze je bloedgroep testen, ook al heb je zo'n kaartje in je portemonnee zitten. Als je daar dus nog niet voor getest was in dat specifieke ziekenhuis, kan die bloedafname ook daarvoor gebruikt worden.

In beide gevallen dus geen verloren test en een terechte factuur. Als je een aanvullende verzekering hebt, kan je die 15 euro normaal ook gewoon terugvragen, ik zou er dus ondanks principes geen zaak van maken.

Een schilder die begint te schilderen, maar plots ziek valt en bvb nooit meer kan schijveren, zal ook nog de gepresteerde uren mogen factureren, ondanks dat het niet af is. Het principe dat je betaalt voor wat gepresteerd is tenzij expliciet anders afgesproken, is echt niet zo vreemd.

Het ziekenhuis heeft hem wss een kamer gegeven (zie Tha_non), maar indien niet, is er geen kamer gebruikt door de OP en kan hem dat ook niet aangerekend worden.

Een andere schilder zal zijn werk kunnen overnemen en beginnen waar hij geeindigd is. Dus het werk dat de eerste schilder geleverd heeft is volwaardig en zal normaal niet opnieuw moeten gebeuren, daarvoor mag hij factureren, absoluut. Zelfs al heeft hij enkel primer gedaan voor de helft van de kamer, dan kan een andere schilder nog altijd verdergaan waar hij geeindigd is. In mijn geval moet er in elk geval opnieuw een labo gedaan worden, dus de labo was voor mij persoonlijk nutteloos.

Beter voorbeeld: Ik ga naar een garage op afspraak voor een band die constant leegloopt, men haalt de band eraf en doet een eerste analyse. Plots valt hij ziek, er is geen andere garagist die hem kan vervangen op dat moment dus hij moet zijn garage sluiten. Mijn band is niet gefixt, dus ga ik ook niet betalen.

Laatst bewerkt:
- Had je al een pre-operatief bloedonderzoek gehad bij de huisarts of niet? Als dat niet het geval is, kan deze bloedtest wel nog dienen daarvoor, dus geen weggegooid geld.

- Was je bloedgroep al getest in het verleden bij dat specifieke ziekenhuis? Een ziekenhuis mag blijkbaar geen operaties uitvoeren zonder dat ze je bloedgroep testen, ook al heb je zo'n kaartje in je portemonnee zitten. Als je daar dus nog niet voor getest was in dat specifieke ziekenhuis, kan die bloedafname ook daarvoor gebruikt worden.

In beide gevallen dus geen verloren test en een terechte factuur. Als je een aanvullende verzekering hebt, kan je die 15 euro normaal ook gewoon terugvragen, ik zou er dus ondanks principes geen zaak van maken.

Volgens mij niet, het onderzoek ervoor was een gastroscopie als ik me niet vergis (buis door de keel).

Bloedgroep zou al bekend moeten zijn bij hen aangezien ik daar al een paar keer ben geweest.

Het gaat mij persoonlijk niet om de 15 euro, het gaat mij om het principe dat ze dingen aanrekenen en dat het potentieel onterecht is. Ze rekenen wel vaker links en rechts mensen dingen onterecht aan, er zijn volgens mij ook topics over. Dat is waar ik over struikel en ik vind niet dat wij dat altijd zomaar moeten slikken. Een vriendin werkt in dat ziekenhuis en ze zegt ook dat ik dat misschien terug kan vragen van de verzekering maar dan krijgt het ziekenhuis nog altijd zijn zin en daar gaat het mij om (als het onterecht is voor alle duidelijkheid).

Ik zie nu plots wel een ruimer potentieel:

Sinds verleden jaar hebben ze de parkeertarieven fors de hoogte in gejaagd in de ziekenhuizen in Aalst - nu had ik een afspraak om 10h00 en hebben ze me laten wachten tot 13h00 - een extra parkeerkost van 3,5 €!

Lol, wachten vind ik nu niet het probleem dus meer parking betalen kan ik nog begrijpen.. Maar in mijn geval ook weer een nutteloze kost erbij: verlofdag, labo en inderdaad best dure parking die ik ook heb betaald voor niks.

Much ado about nothing lijkt mij maar ik heb van eerdere berichten begrepen dat het eerder in de principiële richting te zoeken valt.
Gezien het een geplande opname was, heb je op voorhand geen algemene voorwaarden moeten ondertekenen voor opname? Zou beginnen met die na te lezen en te checken of daar eventueel passages in vermeld staan van onderzoeken die zouden kunnen gebeuren?

Terug
Bovenaan