Gewelddadige incidenten met pro-Palestijse betogers na voetbalmatch in Amsterdam

Ik vind dit 'both side-ism' hier toch ook wel een beetje bizar net als de vermeende politieke recuperatie. Van de weinige informatie die er online te vinden is zijn er palestijnse vlaggen afgetrokken maar de reactie hierop lijkt me dan ook te disproportioneel? Dumpert heeft al een selectie filmpjes waar je mensen letterlijk omvergereden ziet worden. Het is trouwens niet zo bij elke voetbalmatch 'ongeregeldheid' dat de VN een uitspraak moet doen.
VN bezorgd om discriminatie en geweld in Amsterdam

De Verenigde Naties zijn bezorgd door de "zeer verontrustende" berichten uit Amsterdam over het geweld tegen Israëliërs. Dat zei Jeremy Laurence, de woordvoerder van het VN-mensenrechtenbureau (OHCHR) tijdens een persconferentie in Genève.

"Niemand, niemand mag worden onderworpen aan discriminatie of geweld op basis van zijn nationale, religieuze, etnische of andere afkomst", zei Laurence. "We hebben begrepen dat de autoriteiten een onderzoek naar dit incident zijn gestart."

Bij Israëlische voetbalfans heb je veel mensen met uitgesproken opinies over Gaza en in Amsterdam heb je een grote pro-Palestijnse populatie met Marokkaanse roots. Voor een land dat gewoonlijk strengt optreedt tegen hooliganisme en waar bv. uitfans bij Ajax-Feyenoord al jarenlang geweigerd worden, vind ik het erg vreemd dat men nu niet preventief heeft opgetreden.
Klopt helemaal, maar wil even toevoegen dat het hier nog weinig met voetbal te maken heeft. Als men leest dat men met de scooter door de straten op jacht ging naar joden, tjah… Je kan geen hele stad een straatverbod geven die dag.
We zullen moeten besluiten dat we geen andere nationaliteiten meer kunnen uitnodigen als die in conflict liggen met een moslimstaat of groep. Want dan wordt onze grootstad de warzone en afgebroken. Dat is dus een blijk van import van problemen hetgeen haaks staat op integratie.

Veiligheid is een mensenrecht.
Veel mensen hebben hier de mond vol van mensenrechten in Hongarije oiv die duivelse Orban (ik ben niet pro Orban wel te verstaan) maar in zaken zoals dit hoor je ze niet. In de praktijk kunnen de Hongaren wel nog voetballen tegen wie ze willen, dus iets deden die toch wel beter dan ons. Je bent er als homo vet mee dat je bvb kussend met je vriend in een schoolboek mag staan terwijl je in coma ligt omdat je klop kreeg.

Dit misschien kleine percentage van het totaal aantal moslims in onze grootsteden dat zich zo zwaar misdraagt heeft nu al een effect op onze mensenrechten in de grootsteden, en dat effect is veel concreter, driester en groter van aard dan bvb het “Orban”effect. Geen enkele vrouw, anders geaarde of anders gelovige voelt zich in onze grootsteden nog op hun gemak, en dat is geen irrationele angst. Een zeer trieste evolutie, want als je er niet meer op je gemak kan voelen ga je ervan weg verhuizen, die stad bewust vermijden en ben je ze in de praktijk gewoon “kwijt”.

Laatst bewerkt:
Ik vind dit 'both side-ism' hier toch ook wel een beetje bizar net als de vermeende politieke recuperatie. Van de weinige informatie die er online te vinden is zijn er palestijnse vlaggen afgetrokken maar de reactie hierop lijkt me dan ook te disproportioneel? Dumpert heeft al een selectie filmpjes waar je mensen letterlijk omvergereden ziet worden. Het is trouwens niet zo bij elke voetbalmatch 'ongeregeldheid' dat de VN een uitspraak moet doen.

Ik vind het idee van proportionaliteit al absurd in deze context.
Als er iemand op straat de wet overtreedt, dan heb je als burger niet het recht om te gaan reageren door zelf de wet te overtreden, of dat nu 'proportioneel' is of niet. Politie bellen, klaar.

Er zijn langs beide kanten hooligans, maar ben wel 100% akkoord dat wat de locals hier gedaan hebben veel en veel ernstiger was, en totaal onacceptabel.

Klopt helemaal, maar wil even toevoegen dat ik het hier nog weinig met voetbal te maken heeft. Als men leest dat men met de scooter door de straten op jacht ging naar joden, tjah… Je kan geen hele stad een straatverbod geven die dag. We zullen moeten besluiten dat we geen andere nationaliteiten meer kunnen uitnodigen als die in conflict liggen met een moslimstaat of groep. Want dan wordt onze grootstad de warzone en afgebroken. Dat is dus een blijk van import van problemen hetgeen haaks staat op integratie.
Er is een reden dat risicomatchen in België onder strikte politiebegeleiding worden afgewerkt. Als Antwerp-fans doorheen het Kiel marcheren, Beerschot-vlaggen in brand steken en anti-Beerschot liederen zingen dan vraag je ook om problemen. Ik vind het absurd dat de overheid hier geen gelijkaardige inschatting heeft gemaakt. Nu heb je fans van Maccabi Tel-Aviv die door de straten van Amsterdam marcheren, racistische anti-Arabische liederen zingen en de lokale Arabische populatie die daar dan gewelddadig op reageert. Je moet geen genie zijn om dit te hebben zien aankomen.

Fans van Maccabi dragen overigens al een reputatie met zich mee. Tijdens de minuut stilte voor de slachtoffers in Valencia werd er luid gefloten vanuit het Maccabi vak.

De Nederlandse overheid heeft overigens in het regeerakkoord opgenomen om de ambassade naar Jeruzalem te verplaatsen en verhandelt wapens met Israël. Je kan moeilijk over het importeren van problemen spreken wanneer de overheid zelf uitgesproken kant kiest in het conflict.

Veel mensen hebben hier de mond vol van mensenrechten in Hongarije oiv die duivelse Orban (ik ben niet pro Orban wel te verstaan) maar in zaken zoals dit hoor je ze niet. In de praktijk kunnen de Hongaren wel nog voetballen tegen wie ze willen, dus iets deden die toch wel beter dan ons. Je bent er als homo vet mee dat je bvb kussend met je vriend in een schoolboek mag staan terwijl je in coma ligt omdat je klop kreeg.
Hongarije heeft in de afgelopen jaren meerdere wedstrijden achter gesloten deuren moeten afwerken omwille van racistische en homofobische gezangen en spandoeken.

Laatst bewerkt:
Weet nu niet goed of ik moet lachen of wenen om reacties tegen Israel als disproportioneel te bestempelen. Komt wel zeer ironisch over als je de hele toestand in beschouwing neemt.

Nu als het hooligan vs hooligan(krapuul) geweld is kan het mij weinig schelen.
Maar als onschuldige supporters/burgers slachtoffer worden van wat op zich entertainment moet zijn, valt dat altijd te betreuren.

Klopt helemaal, maar wil even toevoegen dat het hier nog weinig met voetbal te maken heeft. Als men leest dat men met de scooter door de straten op jacht ging naar joden, tjah… Je kan geen hele stad een straatverbod geven die dag.
We zullen moeten besluiten dat we geen andere nationaliteiten meer kunnen uitnodigen als die in conflict liggen met een moslimstaat of groep. Want dan wordt onze grootstad de warzone en afgebroken. Dat is dus een blijk van import van problemen hetgeen haaks staat op integratie.

Dit misschien kleine percentage van het totaal aantal moslims in onze grootsteden dat zich zo zwaar misdraagt heeft nu al een effect op onze mensenrechten in de grootsteden, en dat effect is veel concreter, driester en groter van aard dan bvb het “Orban”effect. Geen enkele vrouw, anders geaarde of anders gelovige voelt zich in onze grootsteden nog op hun gemak, en dat is geen irrationele angst. Een zeer trieste evolutie, want als je er niet meer op je gemak kan voelen ga je ervan weg verhuizen, die stad bewust vermijden en ben je ze in de praktijk gewoon “kwijt”.
De kerntaak van een overheid is om de veiligheid van z'n burgers te waarborgen.
Het is een wonder dat nog geen westers land voor nalatigheid veroordeeld is.

Benieuwd naar de uitkomst van de rechtszaak die werd ingesteld door de ouders van Julie Van Espen tegen de Belgische staat. Dat werd ingeleid na de aanslag op de Zweedse voetbalsupporters.

Weet nu niet goed of ik moet lachen of wenen om reacties tegen Israel als disproportioneel te bestempelen. Komt wel zeer ironisch over als je de hele toestand in beschouwing neemt.

Nu als het hooligan vs hooligan(krapuul) geweld is kan het mij weinig schelen.
Maar als onschuldige supporters/burgers slachtoffer worden van wat op zich entertainment moet zijn, valt dat altijd te betreuren.

Het gaat dan ook niet om reacties tegen de staat Israël maar over de burgerbevolking van Israël.

Blijkbaar voor de wedstrijd was er wel politie beveiliging maar erna niet melden de Israelische fans.
Toch echt niet te geloven hoe zoiets kan.

Warning voor gewelddadige beelden.

Het gaat dan ook niet om reacties tegen de staat Israël maar over de burgerbevolking van Israël.

De burgerbevolking is ook in Gaza het slachtoffer, natuurlijk.

Maar dat is net mijn punt hierboven, dat het absurd is om in deze context te gaan spreken over proportionaliteit. Dat doe je als 2 vijanden in een oorlog verwikkeld zijn met elkaar. Niet als er op straat de ene een vlag pikt en de andere hem dan maar omver rijdt.

Deze daders doen exact hetzelfde van wat Israël verweten wordt: burgers aanvallen.

Dit helpt de Palestijnse zaak niet verder, oerdom.

Er is een reden dat risicomatchen in België onder strikte politiebegeleiding worden afgewerkt. Als Antwerp-fans doorheen het Kiel marcheren, Beerschot-vlaggen in brand steken en anti-Beerschot liederen zingen dan vraag je ook om problemen. Ik vind het absurd dat de overheid hier geen gelijkaardige inschatting heeft gemaakt. Nu heb je fans van Maccabi Tel-Aviv die door de straten van Amsterdam marcheren, racistische anti-Arabische liederen zingen en de lokale Arabische populatie die daar dan gewelddadig op reageert. Je moet geen genie zijn om dit te hebben zien aankomen.

Fans van Maccabi dragen overigens al een reputatie met zich mee. Tijdens de minuut stilte voor de slachtoffers in Valencia werd er luid gefloten vanuit het Maccabi vak.

De Nederlandse overheid heeft overigens in het regeerakkoord opgenomen om de ambassade naar Jeruzalem te verplaatsen en verhandelt wapens met Israël. Je kan moeilijk over het importeren van problemen spreken wanneer de overheid zelf uitgesproken kant kiest in het conflict.

Hongarije heeft in de afgelopen jaren meerdere wedstrijden achter gesloten deuren moeten afwerken omwille van racistische en homofobische gezangen en spandoeken.
Maar je ziet het geprovoceerd worden met gezangen of het feit dat de regering kant x of y koos toch niet als een rechtvaardiging om geweld te gebruiken hoop ik?

Dat men het zag aankomen en autoriteiten dit maar hadden moeten voorkomen vind ik de omgekeerde wereld. Hooligans geef je levenslang stadiumverbod en als het moet huisarrest op matchdagen. Criminelen haal je van straat. Je gaat niet elke keer honderden politieagenten mobiliseren als ze hun spelletjes op straat willen spelen. Dat kost handenvol geld en is een teken van een falend beleid.

Net op VTM nieuws dat in de namiddag op socials al gedeeld werd dat ze Joden gingen aanvallen.
Kunnen we ook vergeten dat dit dus iets te maken had met vlaggen afhalen, gezang ed.

Dit was gewoon een op voorhand geplande aanval op Joden in 2024 in West-Europa.

Bijzonder eng. De haat wordt rechtstreeks in de Westerse landen geïmporteerd en men keek ernaar... Het was allemaal te verwachten natuurlijk. Zet culturen die niets met elkaar gemeen hebben tot zelfs lijnrecht tegenover elkaar staan, bij elkaar, en je krijgt dit soort toestanden.

Bijzonder eng. De haat wordt rechtstreeks in de Westerse landen geïmporteerd en men keek ernaar... Het was allemaal te verwachten natuurlijk. Zet culturen die niets met elkaar gemeen hebben tot zelfs lijnrecht tegenover elkaar staan, bij elkaar, en je krijgt dit soort toestanden.
Tsja, als iemand zich afvraagt waarom Trumpiaanse figuren ook steeds meer in Europa voet aan de grond zullen krijgen: dit soort geimporteerde toestanden zal één van de redenen zijn. Niet dat ik daar op zit te wachten maar het zit er aan te komen he.

Deze daders doen exact hetzelfde van wat Israël verweten wordt: burgers aanvallen.

Dit helpt de Palestijnse zaak niet verder, oerdom.
Verwacht nu echt iemand nog redelijkheid van één van beide partijen? Het is oorlog tussen hen, en nog een hele harde en vuile ook.

Verwacht nu echt iemand nog redelijkheid van één van beide partijen? Het is oorlog tussen hen, en nog een hele harde en vuile ook.

Mja, de partijen?

Dat lijken me dan de staten ginds in het midden-oosten te zijn, misschien nog bij uitbreiding hun inwoners.
Maar niet de 3de (?) generatie migranten die niet eens uit Palestina komen en hier in West-Europa Joden aanvallen.

Mja, de partijen?

Dat lijken me dan de staten ginds in het midden-oosten te zijn, misschien nog bij uitbreiding hun inwoners.
Maar niet de 3de (?) generatie migranten die niet eens uit Palestina komen en hier in West-Europa Joden aanvallen.
Dat is dan ook wel weer een terechte opmerking.

Blijkbaar voor de wedstrijd was er wel politie beveiliging maar erna niet melden de Israelische fans.
Toch echt niet te geloven hoe zoiets kan.

Warning voor gewelddadige beelden.
Absoluut niet goed te keuren maar die gratuite vergelijking met de Kristallnacht gaat er wel los over. Totaal andere context.

Absoluut niet goed te keuren maar die gratuite vergelijking met de Kristallnacht gaat er wel los over. Totaal andere context.

True.
Ik vind zelden een vergelijking met de tweede wereldoorlog gerechtvaardigd in de huidige samenleving en eigenlijk een grof misbruik van het leed van de slachtoffers van toen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan