Ik lees veel te veel "ja maar" in deze discussie (vooral in het begin) en vervolgens "ah, maar dit is eigenlijk gewoon hooliganisme", en veel te weinig "waarom", ook in de pers.
Geen nood aan "ja, maar" want vandalisme tegen een Palestijnse vlag of genocidale leuzen/liederen? Idd. dat is echt niet oké (ik stel me dan wel de vraag wat die vlaggen . Maar dat is
géén excuus voor geweld. Stel voor het overige eerst maar eens de vraag waarom dit conflict in deze mate geïmporteerd wordt naar West-Europa.
In tijden waarin men politiek polariseert en vrij snel de term "fascist" bovenhaalt los van of er historisch een link is of niet (ook hier binnen P&A, check één van de laatste posts in het US-verkiezingstopic maar), en waarbij zelfs de pers die term overneemt, kan je er toch moeilijk om heen dat wat we hier zien wél effectief hard lijkt op een kleine versie van historische pogroms:
identiteitscontroles door mensen die daar de autoriteit niet toe hebben, klopjachten op brommers, hinderlagen... mensen het ziekenhuis in slaan. Neem het gerust niet van mij aan, zowel Israël hanteert de term en ook de burgemeester van Amsterdam moet het erkennen:
‘Dit brengt herinnering aan pogroms terug’
Maar waar diezelfde pers ons wél (terecht) waarschuwt voor het gevaar om terug te evolueren richting een politieke beweging die in de jaren '30 achter dergelijke pogroms zat in Europa, houdt men het nu op en ik citeer "pro-Palestijnse demonstranten" (VRT) of Antisemitische relschoppers en criminelen" (o.a. Halsema, en De Morgen). Sorry ik vind dat té vaag, wanneer hier duidelijk wél enige organisatie achter zit, zelfs al zijn het maar WhatsApp/Telegram groepen - en ik hoop dat de politie/inlichtingendiensten dat tot op het bot uitspitten - wanneer er wél ideologische factoren een rol spelen, dan moet de pers ook deze belichten en kritische vragen stellen. Dit antisemitisme gaat verder dan hooliganisme dat je doorgaans bij voetbal ziet, en dat ontstaat niet zomaar.
Wanneer een bejaarde antisemitische, negationist op een VB-lijst van de gemeenteraadsverkiezingen van Aalter belandt of een VB EU-parlementslid dweept(e) met cryptofascistische symboliek (in z'n jeugd) en ook al betrapt zou zijn op antisemitische uitspraken dan worden we wél terecht gewaarschuwd (jammer genoeg is die gast nog steeds verkozen, maar soit). Wel mijn stem zal nooit naar extreemrechtse politici gaan, maar ik ben ook niet selectief blind voor andere gevaren voor de democratische rechtstaat.
Het zou géén evidentie mogen zijn dat een wedstrijd tegen de ploeg van Israël een risico vormt in Brussel of Amsterdam, maar niet in Boedapest.
Realpolitik gezien uiteraard wel, maar zo'n wedstrijden verhuizen is geen stabiele langetermijnoplossing, maar gewoon je grootsteden "opgeven".
Hopelijk is Frankrijk bij deze wel goed voorbereid voor de volgende voetbalwedstrijd tegen Israël.