Gezien op HBO Max in juli

HBO Max is een Amerikaanse streamingdienst van Warner Bros. Discovery. Naast bestaande content van WarnerMedia, biedt HBO Max ook Max Originals aan. Wie in het grote aanbod aan streamingdiensten zijn weg dreigt te verliezen, trachten we alvast een houvast te bieden met series en films die onze redactie deze maand heeft bekeken!

hbo-juli.jpg

Sir. K​

Mickey 17​

Een nieuwe maand, een nieuwe titel in de kijker! Deze keer kies ik voor Mickey 17, de nieuwste sciencefictionfilm van Bong Joon-ho met Robert Pattinson in de hoofdrol. Hij kruipt in de huid van Mickey Barnes, een no-life die zich als ‘expendable’ opgeeft, een soort wegwerpmedewerker die telkens wanneer hij sterft opnieuw wordt geprint. Zoals de naam al doet vermoeden zitten we ondertussen aan versie zeventien. Op zich niets mis mee, tot hij een missie op ijsplaneet Niflheim overleeft nadat Mickey 18 reeds was geprint. Lijkt tof toch? Ware het niet dat meerdere kopieën absoluut verboden zijn en dat het enige logische gevolg een permanente dood betreft!

Laat me meteen met de deur in huis vallen: Mickey 17 is zeker niet Joon-ho’s sterkste film. Hoewel hij heel erg goed begint, dreigt het verhaal in de tweede helft ietwat stil te vallen. Dat weerhield mij er echter niet van om toch van de film te genieten. Vooral Pattinson’s ijzersterke acteerwerk, het sterke thema en de mooie beelden wisten veel van de meubelen te redden. Toegegeven, het is geen ‘Parasite’ of ‘Okja’, maar desalniettemin zeker en vast het kijken waard! Wie er graag nog een extra mening op nahoudt, lees zeker de uitgebreidere review van collega Karel-Jan.

Aeyenah​

The Alto Knights​

In The Alto Knights, geregisseerd door Barry Levinson, staan twee rivaliserende maffiabazen centraal: Frank Costello en Vito Genovese - beiden gespeeld door Robert De Niro. Na een mislukte moordaanslag op Costello wordt duidelijk dat zijn oude vriend Genovese achter de aanval zit.

De film kiest voor een semi-documentaire aanpak, met archiefbeelden, voice-overs en momenten waarin Costello de camera rechtstreeks aanspreekt. Dat zorgt voor een originele stijl, al voelt het soms wat overladen. De Niro’s dubbelrol is technisch indrukwekkend: via mimiek, houding en spreekstijl onderscheidt hij de twee figuren knap. Toch blijft zijn stem erg herkenbaar. Bovendien roept deze castingkeuze de vraag op of de dubbelrol inhoudelijk echt iets toevoegt.

De film brengt een genuanceerd beeld van de georganiseerde misdaad, waarin macht, paranoia en politieke beïnvloeding samenkomen. Genovese is impulsief en gewelddadig, Costello juist berekenend en diplomatiek. Hun contrast vormt het hart van het verhaal. The Alto Knights is geen klassieke gangsterfilm, maar eerder een gestileerde reconstructie. Boeiend en degelijk gemaakt, maar het mist de intensiteit en originaliteit die nodig zijn om écht te beklijven.

FreakyJP​

The Leftovers​

HBO staat natuurlijk gekend om zijn meesterlijke televisieseries en meestal vinden deze ook heel wat aantrek. Eén serie die echter onder de radar is gevlogen, is The Leftovers. De reeks werd uitgezonden tussen 2014 en 2017 en naar verluidt zouden er volgens de makers naar het einde toe nog slechts een honderdtal mensen hebben gekeken – in welke mate dit klopt is moeilijk te zeggen, maar het spreekt wel boekdelen. Nochtans werd de serie gelauwerd door de critici en zaten er bekende namen achter de reeks zoals Damon Lindlelof (Lost, Mrs. Davis) en zien we in de hoofdrollen bijvoorbeeld Justin Theroux, Margaret Qualley en Liv Tyler.

Toch is het niet onbegrijpelijk dat het publiek afhaakte. De show focust op het leven van een aantal mensen nadat de wereld een onverklaarbaar fenomeen meemaakte, waarbij drie procent van de mensheid in het niets verdween. De focus van de reeks ligt vooral op zij die overbleven, waarbij je een schets krijgt van hoe ze hier op verschillende manieren mee omgaan, en dit is niet altijd op de meest fijne manier wat soms zorgt voor een zwaarwichtige toon. Hoewel er een mysterie is en er bovennatuurlijke elementen aanwezig zijn, is de serie dus niet echt vergelijkbaar met zoiets als Lost. Ik heb intussen de eerste twee seizoenen gezien en ben bezig aan het derde, maar nog steeds weet ik bijvoorbeeld niet wat het fenomeen van 14 oktober in de serie precies inhoudt, net zoals de personages die het hebben meegemaakt. Het laatste seizoen zou wel het beste zijn en de makers zouden alle remmen hebben losgelaten, dus ik ben alvast benieuwd hoe deze fascinerende reeks afloopt.

Terug
Bovenaan