Sooner, een Belgische streamingdienst, biedt een uitgebreide selectie aan films, variërend van onafhankelijke producties tot tijdloze meesterwerken. De catalogus wordt regelmatig aangevuld en het platform heeft verschillende abonnementsvormen, maar biedt ook de mogelijkheid om afzonderlijk een film te huren.
Hierbij een overzicht van de drie films die ik deze maand op Sooner heb bekeken. Ook nieuw zijn de volgende films waarover we reeds een filmreview hebben geschreven: The Zone of Interest, La Bête, Skunk, Holy Rosita, Cat Person, Captives en L'Empire.
Hoewel de film weinig diepgaande vragen lijkt te stellen en af en toe neigt naar een gefilterde versie van zijn leven, blijft het portret van deze reggae-legende toch boeiend. De film komt vooral goed tot zijn recht wanneer hij zich richt op de krachtige boodschappen en tijdloze muziek die Marley aan de wereld heeft nagelaten.
Kingsley Ben-Adir en Lashana Lynch vertolken respectievelijk Bob en Rita Marley met overtuiging, zelfs wanneer het script af en toe zwakker is. Hun acteerprestaties versterken de geloofwaardigheid van het verhaal en benadrukken de diepgaande impact die Bob Marley op de wereld had. Ik kan deze film zeker aanraden als je geïnteresseerd bent in het inspirerende verhaal en de blijvende invloed van een icoon zoals Bob Marley.
Green Border is in zwart-wit en hoewel ik normaal gesproken van zwart-witfilms hou, had ik deze toch liever in kleur gezien. Voor mij voelde de zwart-wit uitvoering niet krachtig genoeg aan. De film is opgedeeld in verschillende hoofdstukken, wat een goede keuze was. Op subtiele wijze zie je de levens van diverse personages met elkaar verweven raken: van vluchtelingen en grenswachten tot Poolse activisten. De montage lijkt echter niet altijd even scherp, met soms vreemde overgangen tussen scènes en ongelijke belichting. Ondanks deze mindere technische aspecten blijft de film krachtig en onontbeerlijk. Hij biedt een diepgaande verkenning van de complexiteit van migratie en ik ben blij dat ik hem gezien heb.
Mikkelsen schittert zoals altijd in zijn rol, ondersteund door een sterk script dat diepgaande karakterontwikkeling mogelijk maakt. King’s Land is zorgvuldig samengesteld; alle scènes zijn tot in de puntjes uitgewerkt en voelen nooit gehaast aan, waardoor het verhaal op een natuurlijke wijze wordt verteld. De twee uur durende speelduur vliegt voorbij zonder dat het ooit te lang aanvoelt, dankzij boeiende plotlijnen en sterke dialogen.
De cinematografie is uitstekend, de kostuums zijn prachtig en de regie van Nikolaj Arcel is effectief. King’s Land biedt een prachtige cinematografische ervaring en ik ben blij dat ik deze film op Sooner heb kunnen zien.
Hierbij een overzicht van de drie films die ik deze maand op Sooner heb bekeken. Ook nieuw zijn de volgende films waarover we reeds een filmreview hebben geschreven: The Zone of Interest, La Bête, Skunk, Holy Rosita, Cat Person, Captives en L'Empire.
Bob Marley: One Love
Deze biografische film werpt licht op een belangrijke periode in het leven van muzikant Bob Marley, met name zijn tijd in de jaren '70 toen hij van Jamaica naar Londen verhuisde en het album Exodus uitbracht, wat een keerpunt in zijn carrière betekende. Geregisseerd door Reinaldo Marcus Green, weeft de film een verhaal dat de nadruk legt op Marley's erfgoed, met korte flashbacks die zijn afkomst en zijn ontmoeting met Rita belichten.Hoewel de film weinig diepgaande vragen lijkt te stellen en af en toe neigt naar een gefilterde versie van zijn leven, blijft het portret van deze reggae-legende toch boeiend. De film komt vooral goed tot zijn recht wanneer hij zich richt op de krachtige boodschappen en tijdloze muziek die Marley aan de wereld heeft nagelaten.
Kingsley Ben-Adir en Lashana Lynch vertolken respectievelijk Bob en Rita Marley met overtuiging, zelfs wanneer het script af en toe zwakker is. Hun acteerprestaties versterken de geloofwaardigheid van het verhaal en benadrukken de diepgaande impact die Bob Marley op de wereld had. Ik kan deze film zeker aanraden als je geïnteresseerd bent in het inspirerende verhaal en de blijvende invloed van een icoon zoals Bob Marley.
Green Border
In de film van Agnieszka Holland landt een Syrische familie in Minsk, op zoek naar veiligheid weg van de gruwelen in hun thuisland. Hun reis om asiel te krijgen in de Europese Unie brengt echter herhaaldelijke afwijzingen aan de Poolse grens met zich mee, gepaard met geweld en het ontbreken van erkenning van hun mensenrechten. Holland weeft diepe menselijke emoties door het verhaal, waarbij ze de uitdagingen toont die een groep illegale immigranten ondervindt tijdens hun zoektocht naar veiligheid.Green Border is in zwart-wit en hoewel ik normaal gesproken van zwart-witfilms hou, had ik deze toch liever in kleur gezien. Voor mij voelde de zwart-wit uitvoering niet krachtig genoeg aan. De film is opgedeeld in verschillende hoofdstukken, wat een goede keuze was. Op subtiele wijze zie je de levens van diverse personages met elkaar verweven raken: van vluchtelingen en grenswachten tot Poolse activisten. De montage lijkt echter niet altijd even scherp, met soms vreemde overgangen tussen scènes en ongelijke belichting. Ondanks deze mindere technische aspecten blijft de film krachtig en onontbeerlijk. Hij biedt een diepgaande verkenning van de complexiteit van migratie en ik ben blij dat ik hem gezien heb.
King’s Land
King’s Land (Bastarden) is een historisch drama geregisseerd door Nikolaj Arcel, geïnspireerd op ware gebeurtenissen uit de Deense geschiedenis. De film volgt Ludwig von Kahlen (Mads Mikkelsen), een gepensioneerde 18de-eeuwse legerkapitein die boer wordt. Kahlen biedt aan om op eigen kosten de waardeloze heide van Jutland vruchtbaar te maken voor de Deense koning. Terwijl hij zijn doel probeert te bereiken, wordt hij geconfronteerd met niet alleen de natuur als tegenstander, maar ook met andere uitdagingen.Mikkelsen schittert zoals altijd in zijn rol, ondersteund door een sterk script dat diepgaande karakterontwikkeling mogelijk maakt. King’s Land is zorgvuldig samengesteld; alle scènes zijn tot in de puntjes uitgewerkt en voelen nooit gehaast aan, waardoor het verhaal op een natuurlijke wijze wordt verteld. De twee uur durende speelduur vliegt voorbij zonder dat het ooit te lang aanvoelt, dankzij boeiende plotlijnen en sterke dialogen.
De cinematografie is uitstekend, de kostuums zijn prachtig en de regie van Nikolaj Arcel is effectief. King’s Land biedt een prachtige cinematografische ervaring en ik ben blij dat ik deze film op Sooner heb kunnen zien.