Gezien op Sooner in juni: Drive, Novocaine, All We Imagine as Light

Sooner, een Belgische streamingdienst, biedt een uitgebreide selectie aan films, variërend van onafhankelijke producties tot tijdloze meesterwerken. De catalogus wordt regelmatig aangevuld en het platform heeft verschillende abonnementsvormen, maar biedt ook de mogelijkheid om afzonderlijk een film te huren.

Hierbij een overzicht van de drie films die ik deze maand op Sooner heb bekeken. Ook nieuw zijn de volgende films waarover we reeds een filmreview hebben geschreven: Jouer avec le feu en BXL.

sooner-juni.jpg

Drive​

Drive blijft voor mij een film die ik altijd opnieuw kan bekijken, ook nu weer via Sooner. Elke keer word ik weer meegenomen door de sfeer, de soundtrack, de visuele stijl en de ijzersterke acteerprestaties van Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston en Albert Brooks. Hoewel het verhaal op het eerste gezicht eenvoudig lijkt – een zwijgzame bestuurder die ’s nachts als chauffeur voor criminelen werkt – ontvouwt zich een plot vol spanning en verrassing. Er gebeurt veel. Eén moment van afleiding en je mist belangrijke details over wie wie precies verraadt of probeert te beschermen.

Drive is geen standaard actiefilm met overdreven stunts en snelle montage. De film neemt juist zijn tijd en zet in op sfeer, opbouw en emotie. Elk shot is zorgvuldig gekozen. De energie van de film is tegelijkertijd intens en ingetogen, met Gosling als een man van weinig woorden maar veel innerlijke kracht – charmant, gevaarlijk en kwetsbaar tegelijk. Nicolas Winding Refn heeft met Drive voor mij een meesterwerk afgeleverd.

Novocaine​

De trailer van Novocaine had mijn nieuwsgierigheid gewekt: een komische actiefilm, geregisseerd door Dan Berk en Robert Olsen. Jack Quaid vertolkt Nate, een bankmedewerker met een zeldzame aandoening: hij kan geen pijn voelen. Hoewel hij gewond kan raken, merkt hij dat vaak pas (te) laat op. Zijn huis is volledig ingericht met waarschuwingen en hulpmiddelen om ongelukken te voorkomen. Zelfs zijn dieet bestaat uitsluitend uit vloeibaar voedsel, zodat hij niet per ongeluk zijn tong doorbijt. Nate heeft gevoelens voor zijn collega Sherry. Wanneer de bank wordt overvallen en Sherry wordt gegijzeld, belandt Nate ongewild in een gevaarlijk kat-en-muisspel.

De film opent met een vrij lange romantische aanloop, die wat traag aanvoelt voordat de actie echt losbarst. Zodra Nate in actie komt, schakelt de film wel moeiteloos naar een hoger tempo. De humor is vaak over-the-top, maar de komische vondsten werken verrassend goed. Jacob Batalon is daarbij een sterke toevoeging als Nate’s loyale vriend Roscoe. Novocaine is gewoon wat het is: een ongecompliceerde actiekomedie die niet per se lang nazindert maar wel goed is voor twee uur ontspanning.

All We Imagine as Light​

All We Imagine as Light van Payal Kapadia is een ingetogen maar krachtige film die zich afspeelt in Mumbai en focust op het leven van twee vrouwen: Prabha en Anu. Prabha’s echtgenoot is jaren geleden naar Duitsland verhuisd en laat sindsdien niets meer van zich horen. Ze heeft gevoelens voor een arts in het ziekenhuis waar ze werkt, maar geeft haar verlangens geen kans. Haar huisgenote Anu is hindoe en verliefd op een moslim, Shiaz - een liefde die onder druk staat.

Regisseur Kapadia laat op een rustige manier zien wat er in haar personages omgaat, tegen de achtergrond van het drukke en soms chaotische Mumbai. De stad is hier niet zomaar een plek waar het verhaal zich afspeelt, maar een plek vol verlangens en dromen. De film zit vol zintuigelijke details: de aanhoudende regen, het geluid van verkeer, stemmen die samenvloeien met de drukte op straat, markten en flikkerende lichten. “Mumbai is een stad van illusies,” zegt een personage, en dat vormt meteen de sleutel tot het overleven in deze stedelijke doolhof.

De acteerprestaties zijn ingetogen maar raak. Het tempo van de film is doelbewust – een ritme dat uitnodigt tot meevoelen. All We Imagine as Light is een film over verlangen en eenzaamheid – een film waarvan ik echt heb genoten.

Terug
Bovenaan